Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

Om tesla strypt batteriet generellt för att undvika garantiäranden så borde detta vara olagligt
Om de däremot strypt pga att man upptäckt att ett visst batteri kan bli farlig ( fatta eld ) så är det OK
Spontant känns det som en blandning tror faktiskt orsaken är säkerhet men man har samtidigt strypt alla bilar även dem som inte visar tendens till säkerhetsrisk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
Om tesla strypt batteriet generellt för att undvika garantiäranden så borde detta vara olagligt
Om de däremot strypt pga att man upptäckt att ett visst batteri kan bli farlig ( fatta eld ) så är det OK
Spontant känns det som en blandning tror faktiskt orsaken är säkerhet men man har samtidigt strypt alla bilar även dem som inte visar tendens till säkerhetsrisk
Det är lika olagligt i båda fallen. Är det så att batteriet är farligt dra tillbaka produkten och fixa felet.
Tesla gör som vägverket (sänker hastigheten istället för att fixa vägarna)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Jwe skrev:
Hur lång tid tar det att ladda?

- är den eviga och ofta enda centrala fråga som ställs till mig som elbilsägare under dessa 4,5 åren av alla nyfikna på hur det är att ha elbil.

Svar av den utförligare varianten kom man fram till tidigt i sitt Teslaägande, och har stått sig oförändrat efter ca 22 000 mil:

- vid dagligt småkörande: irrelevant och smidigt, då bilen laddas till önskvärd nivå om natten.
- vid långresor passar man på att äta: ger om man vill fulladdat batteri, Gå på toaletten + ev litet inköp: ger tillräckligt för att komma till nästa SuC.

Dvs anpassar man sina behov efter bilens blir det relativt bekymmerslöst och kanske bara ca 10% extra tidspillan pga laddningen vid långfärder.
Under ovanstående förutsättningar som Tesla (fortfarande nästan ensamma) kunnat ståta med, vill jag påstå att de flesta kan njuta av sin bil och tycka att eldriftens nackdelar är rimligt hanterbara.
Handelsresande med långa färdvägar och pressade arbetsschema bör dock tänka sig för.

Nu har ovanstående ändrats!

De flesta är ännu så länge inte drabbade. Men det är nog bara en tidsfråga.

Av de drabbade störs de flesta ej så mycket då de bara laddar hemma över natten.

Vissa av oss (= vi som använder bilen till långresor och långpendling) drabbas rejält i praktiken:
Bilen beter sig inte som vi är vana vid, och för de som redan känt att elbilsladdningen varit på marginalen för vad som är ok att acceptera i tidspillan börjar nu överväga alternativen.

Att problemet än så länge bara ger större olägenhet för ett fåtal får inte innebära att det negligeras.
Ty:
1 det kommer sannolikt att påverka fler och fler
2 med tanke på hur mycket laddtiderna engagerar presumtiva elbilister, kommer kännedom om batteri och laddhastighetsdegradering att försena vår önskan om fosilfritt bilande
3 trovärdigheten: laddtider som presenteras håller ej i längden, tom aktivt nedreglerad av Tesla utan info/valmöjlighet, samtidigt skryt om att man utvecklar och verkställer laddplatser för ännu högre laddhastigheter............
Jag tänker på tex min Spanien resa jag gjorde precis. Abrp räknade med ca 7 timmars laddning under de 340 milen men jag skulle nog säga att det tog 8-9 timmar. Skulle ha dokumenterat varje laddning men tänkte inte så långt. Jag har en 2019 X100D och jag har märkt att det tar oftast mer än en timme att ladda upp till 90% på suc och att ladda 100% har jag inte ens vågat räkna på men den tiden som bilen säger stämmer inte gör fem öre, 5 min kvar kan stå i 10min osv.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av krabbe »

Min model X 90D skrev igår 45 min remaining när jag laddade (test) från 10 % till 90%
Total laddtiden var 1time och 7 minuter

I dagligen (körer från 20-60 mil) koster det ca 20 min extra, dom dager Jag DC laddar.

Men på en långresa till Kroatien / Italien då blir det reellt extra tid.

Min ”gamla” bilen S 85D som jag körde 12.000 mil i hade ingen problem (sparsamt degradering )
Och ingen försämring på laddtid

Model X mera range loss, och betydligt sämre laddtid.

Tycker det värker meningslöst att prata om v3 SuC när några biler / batteriet inte als kan ladda så fort som utlovat ved köp.

Ingen ved tesla berättade för mig, när jag stod med visa kortet i handen, att jag skal förvänta att charge tiden skulle bli sämre, (men dom hade berättat om en degration i range)
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Kom ihåg att det är vinter nu.
Som någon annan skrev, klagomål om långa laddtider dyker alltid upp just på vintern...
En hel del av de som tror att de blivit begränsade är nog inte det, utan de kommer få bättre hastighet till sommaren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av krabbe »

Har kört tesla sedan mars 2015 och + 30.000 mil i Tesla så känner till skillnaden på sommar och vinter.

Faktum - charge tiden är ändrat. Och semester körning / lång körning tar längsta tid.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Surfaren »

taliz skrev:
Kom ihåg att det är vinter nu.
Jag beklagar att jag nu lägger mig i diskussionen med något som egentligen inte hör till vad tråden ska handla om, och med en aning provokativ klang vilket inte är min stil, men jag måste få fråga: taliz, har du någon sorts besatthet av att alltid få sista ordet? För mig som oftast bara tittar på och inte själv blandar mig i debatterna nuförtiden så framstår du som en orubblig Tesla-fanboy. Jag läste att du anser dig vara något annat än detta, men då kanske det är lämpligt att bara helt enkelt hoppa av diskussionen emellanåt istället för att dra fram argument efter argument som ändå inte verkar bita på särskilt många.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Surfaren skrev:
taliz skrev:
Kom ihåg att det är vinter nu.
Jag beklagar att jag nu lägger mig i diskussionen med något som egentligen inte hör till vad tråden ska handla om, och med en aning provokativ klang vilket inte är min stil, men jag måste få fråga: taliz, har du någon sorts besatthet av att alltid få sista ordet? För mig som oftast bara tittar på och inte själv blandar mig i debatterna nuförtiden så framstår du som en orubblig Tesla-fanboy. Jag läste att du anser dig vara något annat än detta, men då kanske det är lämpligt att bara helt enkelt hoppa av diskussionen emellanåt istället för att dra fram argument efter argument som ändå inte verkar bita på särskilt många.
Jag har undvikit att svara på en hel del inlägg ovan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Richardk »

Nu är 100kWh batteriet också begränsat.

Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av point1 »

taliz skrev:
Surfaren skrev:
taliz skrev:
Kom ihåg att det är vinter nu.
Jag beklagar att jag nu lägger mig i diskussionen med något som egentligen inte hör till vad tråden ska handla om, och med en aning provokativ klang vilket inte är min stil, men jag måste få fråga: taliz, har du någon sorts besatthet av att alltid få sista ordet? För mig som oftast bara tittar på och inte själv blandar mig i debatterna nuförtiden så framstår du som en orubblig Tesla-fanboy. Jag läste att du anser dig vara något annat än detta, men då kanske det är lämpligt att bara helt enkelt hoppa av diskussionen emellanåt istället för att dra fram argument efter argument som ändå inte verkar bita på särskilt många.
Jag har undvikit att svara på en hel del inlägg ovan.
Normalläget är att svara på alla eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Richardk skrev:
Nu är 100kWh batteriet också begränsat.

Oh nej Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Remuz »

PhR34k skrev:
Richardk skrev:
Nu är 100kWh batteriet också begränsat.

Oh nej Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Finns det något att läsa om det? 12min film orkar jag inte med. (Jag har googlat lite utan bra svar)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av point1 »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
”Nu har Tesla lärt sig av det och finjusterat laddkurvor”

Så om nu Tesla lärt sig detta och som så frenetiskt försvarar deras agerande utifrån en bergsäker förståelse för varför ”Tesla gör som de gör” kanske då skulle kunna peka ut vart denna nyvunna kunskap framgår i dras marknadsföring att din bil kan närhedlt komma att strypas av Tesla närhelst de själva finner det lämpligt?
Varför skulle de marknadsföra det?
Jag kan inte dra mig till minnes någon tillverkare som frivilligt gör det.
Det är liksom underförstått att saker slits och blir sämre med åren, oavsett om det är en bil, en mobiltelefon eller whatever.

Apple fick förövrigt rätt mkt skit när det kom fram att de ströp prestandan för iPhones med dåliga batterier. Men kunderna fick inte nya batterier för det. De fick möjligheten att välja att telefonerna skulle krascha istället, och tillfälligt lägre pris på batteribyte.
Mobilen har en teknisk livslängd på kanske 6 år (även om många byter tidigare och accepterar ett batteribyte om man har den så länge), priset på batteribytet på just de drabbade telefonerna sänktes till 29 USD. Vilket är typ 2-3% av telefonens nypris.

En bil har en teknisk livslängd på kanske 25 år. Jag tror de flesta hade accepterat att betala 2-3% av bilens nypris efter 12 år för att behålla full laddhastighet. Laddhastigheten är en av de viktigaste egenskaperna hos bilen, skulle nog säga att den är viktigare än prestanda för de flesta, att den skulle bli sämre efter 1-2 år tror jag ingen räknade med. Förutom du såklart.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Remuz skrev:
PhR34k skrev:
Richardk skrev:
Nu är 100kWh batteriet också begränsat.

Oh nej Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Finns det något att läsa om det? 12min film orkar jag inte med. (Jag har googlat lite utan bra svar)
Kort och gott.
Han har en P100D som inte skulle begränsas (inga 100 skulle begränsas) men han har aldrig kunnat ladda över 118 kw och nu har det sänkts till 108kw och ingen kunde svara på varför. Flera felsökningar senare visar det sig att det är pga en mjukvarubegränsning i bilen då han även bara får 108kw hos Ionity.
Finns någon gräns efter 2500kw DC laddning sen begränsas batteriet.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Remuz »

2500kwh är typ 40 laddningar för mig, det känns extremt lite måste jag säga. (Laddar typ 5-70% på SuC när det händer och då blir det runt 63kWh).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
2500kwh är typ 40 laddningar för mig, det känns extremt lite måste jag säga. (Laddar typ 5-70% på SuC när det händer och då blir det runt 63kWh).
Det vi inte vet är hur det begränsas, av vad folk rapporterat i USA verkar det ju vara gradvis, kan ju vara först vid 8k kWh begränsningen når 5 kW från max osv.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Remuz »

OfarligTesla skrev:
Remuz skrev:
2500kwh är typ 40 laddningar för mig, det känns extremt lite måste jag säga. (Laddar typ 5-70% på SuC när det händer och då blir det runt 63kWh).
Det vi inte vet är hur det begränsas, av vad folk rapporterat i USA verkar det ju vara gradvis, kan ju vara först vid 8k kWh begränsningen når 5 kW från max osv.
Bra poäng. Skulle vara intressant med kurvor :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Jag är ganska övertygad att apple stryper prestandan på nästan nya telefoner för att folk skall lockas att köpa den senaste. (en upplevelse jag tror flera delar).
Men gör tesla det? det finns vissa med 100 kwh batteri som säger samma sak. (Det handlar om mjukvarulåsning/strypning inte kall väderlek). Är det bra eller dåligt hos ett konsumentperspektiv.
När man köper begagnat så är det def av intressse att se hur länge batteriet laddstatus/info har kvar innan begränsningen slår in. 2500 kWh vid dcsnabbladdning verkar ju vara oberoende om det var suc eller semisnabbladdare. (motsvarar 25 veckor av normal veckoladdning) dvs 0.5 år.(är det en korrekt bedömning?)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

För att "veta" behövs ju fullständiga data som batteriets temperatur, laddarens status osv. Dvs en längre serie laddningar under olika laddnings- och temperaturförhållanden men vid samma laddare som dokumenterat kan ge den önskade toppeffekten.
Tesla Y LR -22 EAP
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Jag tror kanske att det skulle vara 2500 sessioner, innan strypningen börjar.
men det kanske är som en groda i vatten där temperaturen ökar långsamt. att den inte märker att det kokar. Förvisso delar de samma kod, (för vi vet att det stryps på de äldre modellerna)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
Kom ihåg att det är vinter nu.
Som någon annan skrev, klagomål om långa laddtider dyker alltid upp just på vintern...
En hel del av de som tror att de blivit begränsade är nog inte det, utan de kommer få bättre hastighet till sommaren.
Nu är väl detta mer en principdiskussion omkring rätten att aktivt förlänga laddtider för att undvika garantifel men du har givetvis en poäng att man kanske inte ska dra några större växlar på detta i Januari eftersom utomhustemperaturen givetvis kan spela en hel del ägare ett spratt vid laddstolpen. Upplever att det numera tar mycket längre tid att få upp värmen i batteriet. Körde igår (+2 ute) över tio mil innan bilen gav full regen så jag tror som du att man kanske ska vara försiktig med slutsatser som är baserade på erfarenheter utifrån laddning på vintern.

Lite synd Taliz att de många relevanta och kloka poänger du har så lätt drunknar i allt fanboy-rantande. ;)
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Sådär, nu har det hänt igen :twisted: . Utökad laddtid som inte kan vara acceptabelt längre. Laddade idag från 22%-85%, det tog en timme och tio minuter. Bilen skönräknade laddtiden till 40 min (som med tidigare mått är redan långt), så hela 75% längre laddtid än beräknad :shock: ! Det hela blir helt värdelöst i längden. Och nej, batteriet var inte så kallt. Jag hade redan åkt i nästan 90 minuter och bilen hade förutbestämt denna laddning...

Och Du, taliz, gå och hitta en annan sandlåda, är Du snäll. Det är redan ganska trångt här.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Remuz »

Jojo skrev:
Sådär, nu har det hänt igen :twisted: . Utökad laddtid som inte kan vara acceptabelt längre. Laddade idag från 22%-85%, det tog en timme och tio minuter. Bilen skönräknade laddtiden till 40 min (som med tidigare mått är redan långt), så hela 75% längre laddtid än beräknad :shock: ! Det hela blir helt värdelöst i längden. Och nej, batteriet var inte så kallt. Jag hade redan åkt i nästan 90 minuter och bilen hade förutbestämt denna laddning...

Och Du, taliz, gå och hitta en annan sandlåda, är Du snäll. Det är redan ganska trångt här.
Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddar
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Remuz skrev:
Skulle vara intressant att plotta din kruva nästa gång du laddar
Det skulle jag gärna göra, om någon förklarar för en datatekniskt oinvigd hur man ska bära sig åt?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Credde »

Nu när fler och fler ser ut att vara/bli drabbade av längre laddtider på superchargers, hur ska man ställa sig / kontrollera om en enskild bil är drabbad? Tänker nu när jag själv så småningom letar efter en begagnad model S.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar