Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Är det så att man lagt in mjukvara som anpassar sig efter batteriets åldrande så bör väl inte det vara bedrägligt? Vad anser ni är felaktigt gjort egentligen?
Prestandan på något som är flera år gammalt och välanvänt är ju sällan samma som något nytt? Sen är det tokigt att påstå livstidsgaranti på något med diffusa gränser, vilket verkar vara fallet.
Prestandan på något som är flera år gammalt och välanvänt är ju sällan samma som något nytt? Sen är det tokigt att påstå livstidsgaranti på något med diffusa gränser, vilket verkar vara fallet.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vad säger jänkarna om det här? Alltså amerikanska Tesla bilsägare?
De har större makt där i och med att deras domstol tillåter mass-stämning.
Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
De har större makt där i och med att deras domstol tillåter mass-stämning.
Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
På s19 i denna tråd finns ett utdrag med länk till en pågående tvist i USA.PhR34k skrev:Vad säger jänkarna om det här? Alltså amerikanska Tesla bilsägare?
De har större makt där i och med att deras domstol tillåter mass-stämning.
Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jo, fast kollar man på tex. solceller där man pratar garanti om 80% avgiven effekt efter 25 år är det en sak.RagWal skrev:Är det så att man lagt in mjukvara som anpassar sig efter batteriets åldrande så bör väl inte det vara bedrägligt? Vad anser ni är felaktigt gjort egentligen?
Prestandan på något som är flera år gammalt och välanvänt är ju sällan samma som något nytt? Sen är det tokigt att påstå livstidsgaranti på något med diffusa gränser, vilket verkar vara fallet.
Men 50% i laddfart efter 4 år på en bil som haft som försäljningsargument att den är snabbast på marknaden?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vad har ni för batterier och hur långt har era bilar gått och hur mycket har ni snabbladdat?Jojo skrev:Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.Splfredde skrev:Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Min P85 från 2014 har gått drygt 9000 mil och jag har inte alls fått så stor ökning i laddtid.
Jag laddade från 5 till 90 % för några dagar sedan och det tog 1:16
Det har aldrig tagit mindre än en timme att ladda 5-90% tidigare, så jag skulle säga att det tar max en kvart längre nu än när det gått som snabbast.
Den maxade på 119 kW men sjönk snabbt och var under 100kW redan vid 11 %. Det är klart sämre än tidigare men det påverkar inte laddtiden jättemycket.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Höga nivårer är nog ganska sameNicke Nyfiken skrev:Vad har ni för batterier och hur långt har era bilar gått och hur mycket har ni snabbladdat?Jojo skrev:Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.Splfredde skrev:Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Min P85 från 2014 har gått drygt 9000 mil och jag har inte alls fått så stor ökning i laddtid.
Jag laddade från 5 till 90 % för några dagar sedan och det tog 1:16
Det har aldrig tagit mindre än en timme att ladda 5-90% tidigare, så jag skulle säga att det tar max en kvart längre nu än när det gått som snabbast.
Den maxade på 119 kW men sjönk snabbt och var under 100kW redan vid 11 %. Det är klart sämre än tidigare men det påverkar inte laddtiden jättemycket.
Skilnaden ligger nog 10-70% och där har tiden ökat markant
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Min bil tar 9 minuter längre tid att ladda 10-70% nu än tidigare. (45 min istället för 36 min)e5m1r skrev:Höga nivårer är nog ganska sameNicke Nyfiken skrev:Vad har ni för batterier och hur långt har era bilar gått och hur mycket har ni snabbladdat?Jojo skrev:Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.Splfredde skrev:Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Min P85 från 2014 har gått drygt 9000 mil och jag har inte alls fått så stor ökning i laddtid.
Jag laddade från 5 till 90 % för några dagar sedan och det tog 1:16
Det har aldrig tagit mindre än en timme att ladda 5-90% tidigare, så jag skulle säga att det tar max en kvart längre nu än när det gått som snabbast.
Den maxade på 119 kW men sjönk snabbt och var under 100kW redan vid 11 %. Det är klart sämre än tidigare men det påverkar inte laddtiden jättemycket.
Skilnaden ligger nog 10-70% och där har tiden ökat markant
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag laddade 7-70% igår på 20 min. Model 3 ftw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Och för det betalade du...$$$taliz skrev:Jag laddade 7-70% igår på 20 min. Model 3 ftw.
Model Y P
Model S P
Model S P
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nope. Gratis på Cirkle K.Nicke Nyfiken skrev:Och för det betalade du...$$$taliz skrev:Jag laddade 7-70% igår på 20 min. Model 3 ftw.
På 2100 mil har jag betalat total 500kr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Aha.. Är det dit du kör nu när laddarna vid dagiset ligger nere?taliz skrev:Nope. Gratis på Cirkle K.Nicke Nyfiken skrev:Och för det betalade du...$$$taliz skrev:Jag laddade 7-70% igår på 20 min. Model 3 ftw.
På 2100 mil har jag betalat total 500kr.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jaså en spion!Nicke Nyfiken skrev:Aha.. Är det dit du kör nu när laddarna vid dagiset ligger nere?taliz skrev:Nope. Gratis på Cirkle K.Nicke Nyfiken skrev:Och för det betalade du...$$$taliz skrev:Jag laddade 7-70% igår på 20 min. Model 3 ftw.
På 2100 mil har jag betalat total 500kr.
Du bor i husen strax söder om? Sett nån P85 där.
Dagiset var smidigt när det funkade, kan inte ladda hemma. Brukar ladda när jag handlar eller vid gymmet annars. Undviker DC för det mesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 81
- Blev medlem: 12 maj 2016 09:51
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är inte ofta jag superladdar, men efter att ha läst lite om chargegate så tog jag en tur och prövade...
Se grafen nedan.
Sammanfattnings:
Jag har en P85+ från oktober 2013. ca 90000km.
Jag åkte i drygt 1.5 timmar till laddaren, så batteriet borde varit varmt.
Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.
Dvs, 22 mil på 50 minuter. Är det superladdning?
Jag läste lite i mina manualer och garantidokument och hittade bara en skrivning om att "If your Battery requires warranty service " så fixar vi... De skriver också att batteriet gradvis tappar energi och effekt med tiden och att det inte täcks av garantin. Det friskriver sig väldigt brett, men det står inget om laddningshastighet. (Laddningshastighet=effekt?)
Är det någon som har prövat med ARN?
Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
Se grafen nedan.
Sammanfattnings:
Jag har en P85+ från oktober 2013. ca 90000km.
Jag åkte i drygt 1.5 timmar till laddaren, så batteriet borde varit varmt.
Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.
Dvs, 22 mil på 50 minuter. Är det superladdning?
Jag läste lite i mina manualer och garantidokument och hittade bara en skrivning om att "If your Battery requires warranty service " så fixar vi... De skriver också att batteriet gradvis tappar energi och effekt med tiden och att det inte täcks av garantin. Det friskriver sig väldigt brett, men det står inget om laddningshastighet. (Laddningshastighet=effekt?)
Är det någon som har prövat med ARN?
Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det motsvarar ~15-75% SOCmodels4karl skrev:Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.
Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
Det tog 48 minuter för mig i måndags, så ganska samma laddhastighet som du hade.
När jag mätte tiden 2015 så tog det 38 minuter. 10 minuter längre tid är ingen katastrof för mig.
Model Y P
Model S P
Model S P
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Trots allt en ökning på 26% i laddtid!Nicke Nyfiken skrev:Det motsvarar ~15-75% SOCmodels4karl skrev:Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.
Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
Det tog 48 minuter för mig i måndags, så ganska samma laddhastighet som du hade.
När jag mätte tiden 2015 så tog det 38 minuter. 10 minuter längre tid är ingen katastrof för mig.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är lika segt för mig och jag irriteras över detta precis varje gång jag måste ladda vid Supercharger (en eufemism nuförtiden). Dags att det händer något på den här fronten...
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jo, men en stor skillnad mot 100% som en del verkar uppleva.Credde skrev:Trots allt en ökning på 26% i laddtid!Nicke Nyfiken skrev:Det motsvarar ~15-75% SOCmodels4karl skrev:Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.
Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
Det tog 48 minuter för mig i måndags, så ganska samma laddhastighet som du hade.
När jag mätte tiden 2015 så tog det 38 minuter. 10 minuter längre tid är ingen katastrof för mig.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Du säger att det tar dubbelt så lång tid att ladda nu, så då tar det runt 1:15 för dig att ladda från 15% till 75%.Jojo skrev:Det är lika segt för mig och jag irriteras över detta precis varje gång jag måste ladda vid Supercharger (en eufemism nuförtiden). Dags att det händer något på den här fronten...
Stämmer det?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Största skillnaden är att tidigare kunde man hoppa över varannan supercharger med vår p85+. Nu laddar jag på varje. På vår skidresa mellan Malmö-Sälen så frågade våra vänner när vi kom fram, hur många gånger vi laddade? Man nästan skäms när man säger att det blev sju (7) laddstopp, på en sträcka som är 70 mil. Dvs 10 mils faktisk räckvidd med en Tesla på långresa!
Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!
Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
models4karl skrev:Det är inte ofta jag superladdar, men efter att ha läst lite om chargegate så tog jag en tur och prövade...
Se grafen nedan.
Sammanfattnings:
Jag har en P85+ från oktober 2013. ca 90000km.
Jag åkte i drygt 1.5 timmar till laddaren, så batteriet borde varit varmt.
Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.
Dvs, 22 mil på 50 minuter. Är det superladdning?
Jag läste lite i mina manualer och garantidokument och hittade bara en skrivning om att "If your Battery requires warranty service " så fixar vi... De skriver också att batteriet gradvis tappar energi och effekt med tiden och att det inte täcks av garantin. Det friskriver sig väldigt brett, men det står inget om laddningshastighet. (Laddningshastighet=effekt?)
Är det någon som har prövat med ARN?
Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
Mitt första inlägg i tråden citerar texten från Teslas webbsida där man lovar upp till 27 mil på 30 minuter. Sett till det så upplever du nu alltså dubbla laddtiden i praktiken.
Sen har det postats åtskilliga inlägg om att en del anser det vara ok att det i verkliga livet aldrig är möjligt att uppnå den hastigheten eftersom Tesla friskriver sig med ”upp till” och då har Tesla inte lovat något heller, och det är ju sant, man har bara vilselett en smula. Men även den uppfattningen anses vara kontroversiell.
Det finns inget man juridiskt kan göra mer än möjligen ARN om man köpt bilen privat och för övrigt ska man vara nöjd och glad att Tesla minskar laddhastigheten skulle jag sammanfatta den här tråden med.
Model S P85DL+
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag håller med dig och tycker också att det är kass att få längre laddtider. Men jag undrar vad du har för laddtider nu efter mjukvaru-degraderingen i jämförelse med innan. Det verkar skilja väldigt mycket mellan bilarna.Richardk skrev:Största skillnaden är att tidigare kunde man hoppa över varannan supercharger med vår p85+. Nu laddar jag på varje. På vår skidresa mellan Malmö-Sälen så frågade våra vänner när vi kom fram, hur många gånger vi laddade? Man nästan skäms när man säger att det blev sju (7) laddstopp, på en sträcka som är 70 mil. Dvs 10 mils faktisk räckvidd med en Tesla på långresa!
Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!
Att ladda från 45% till 80%, vilket du anser vara ogörligt vid långfärd, tar min bil 8 minuter längre nu än när den var ny. Det går verkligen inte fort att ladda över 50% SOC men det har det faktiskt aldrig gjort.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vilka här har köpt privat?
Det går att göra en arn-mälan men ni måste gå ihop i en egen sluten kanal.
Det är mer eller mindre lönlöst att dessutom argumentera med folk som leasar bilen eller med nya teslaägare, som ej varit med sedan 2014-15
Det går att göra en arn-mälan men ni måste gå ihop i en egen sluten kanal.
Det är mer eller mindre lönlöst att dessutom argumentera med folk som leasar bilen eller med nya teslaägare, som ej varit med sedan 2014-15
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Kör Model S sedan 2015 och äger privat.
Model Y P
Model S P
Model S P
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nu har inte jag läst hela tråden så jag kanske tar upp ett gammalt ämne, men jag är lite dubbel till det här. Har också upplevt sämre hastighet, även om det inte är katastrofalt mycket sämre. Effekten dyker snabbt under 100kW, precis som skrevs ovan.
Det som gör att jag ändå ser lite positivt på det hela, är att jag nog kommer att ha bilen kvar ett tag. Om jag fortfarande äger bilen då batterigarantin är slut, så föredrar jag helt klart långsammare snabbladdning mot att behöva pröjsa för ett batteribyte.
Frågan är vad man i praktiken skulle kunna få igenom genom en stämning/anmälan? Att de plockar upp hastigheten med befintliga batterier kommer sannolikt att smälla batterierna. Alternativet är att de skulle behöva byta batterierna till några med nyare teknik i alla bilar. Svårt att se att det skulle hända - möjligen att de skulle erbjuda en retrofit till en peng, lite som med MCU:erna.
Sista alternativet är väl då att få någon form av kompensation för att produkten inte håller det som stod specarna när man köpte den - lite som norrmännen som stämde Tesla för att det var lägre effekt än vad som utlovats.
Det är väl den mest sannolika vägen fram gissar jag
Det som gör att jag ändå ser lite positivt på det hela, är att jag nog kommer att ha bilen kvar ett tag. Om jag fortfarande äger bilen då batterigarantin är slut, så föredrar jag helt klart långsammare snabbladdning mot att behöva pröjsa för ett batteribyte.
Frågan är vad man i praktiken skulle kunna få igenom genom en stämning/anmälan? Att de plockar upp hastigheten med befintliga batterier kommer sannolikt att smälla batterierna. Alternativet är att de skulle behöva byta batterierna till några med nyare teknik i alla bilar. Svårt att se att det skulle hända - möjligen att de skulle erbjuda en retrofit till en peng, lite som med MCU:erna.
Sista alternativet är väl då att få någon form av kompensation för att produkten inte håller det som stod specarna när man köpte den - lite som norrmännen som stämde Tesla för att det var lägre effekt än vad som utlovats.
Det är väl den mest sannolika vägen fram gissar jag
Model S Standard Range Raven
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Alt är att batteribytet tas på garantin. (men det blir dyrare för företaget tesla) Så begränsad laddhastighet är nog den valda vägen.
Skall bli intressant hur audi gör med etron om de också kommer begränsa.
Apple gör ju också oss alla en tjänst att sega ned telefonen (nu när ny mobil kommit). Ger tom en meddelande att så görs. För vår skull.(skall läsa lite halvsarkastiskt)
Skall bli intressant hur audi gör med etron om de också kommer begränsa.
Apple gör ju också oss alla en tjänst att sega ned telefonen (nu när ny mobil kommit). Ger tom en meddelande att så görs. För vår skull.(skall läsa lite halvsarkastiskt)