Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

Tror det var en tidig Teslaägare, Sondell eller nåt som räknade ut det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av jeppe_sthlm »

[mention]blincoln [/mention] Har ni möjligen gjort någon analys på det här i abetterrouteplanner? Om någon i världen skall ha bevis för ett case på stor skala, så måste det ju vara ni :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

RagWal skrev:
Det hade ju varit snyggt om Tesla kunde erbjuda ett prisvärt batteribyte till modernare pack rent generellt.
Nytt batteri med ny teknik för säg för 100kSEK för 85kWh? 150kSEK för 100kWh?
Med inbytesvärde så kanske hälften? Skulle säkert vara intressant för många.

Det skulle ju Tesla tjäna pengar på och äldre bilar skulle öka i värde om erbjudandet fanns? Appreciating assset har det ju talats om. Kanske vänder några besvikna "garanti" kunder till att börja med.
Vet att Björn Nyland fick ett nytt batteri på garantin.
Det skulle vara trevligt om folk fick ett nytt batteri (för ca 50 000) Som har den nya kemin, som kanske tom gör laddhastigheterna bättre. Men det förutsätter att batteripriserna kraftigt dalar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Zalman3 »

Låt säga att ett nytt 100kWh batteri kostar 100.000kr.
Och att man får 50.000kr i inbyte för det gamla.

Kan tänka mig att vissa är beredda på att betala 50.000kr för att få ett helt nytt batteri som kan ladda i 180kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Zalman3 skrev:
Låt säga att ett nytt 100kWh batteri kostar 100.000kr.
Och att man får 50.000kr i inbyte för det gamla.

Kan tänka mig att vissa är beredda på att betala 50.000kr för att få ett helt nytt batteri som kan ladda i 180kW.
Det hade jag gladeligen gjort.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TeslaM3 »

jeppe_sthlm skrev:
[mention]blincoln [/mention] Har ni möjligen gjort någon analys på det här i abetterrouteplanner? Om någon i världen skall ha bevis för ett case på stor skala, så måste det ju vara ni :-)
Skulle också gärna se en uppdaterad analys från abetterrouteplanner på live data!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

jeppe_sthlm skrev:
[mention]blincoln [/mention] Har ni möjligen gjort någon analys på det här i abetterrouteplanner? Om någon i världen skall ha bevis för ett case på stor skala, så måste det ju vara ni :-)
De gjorde en förra sommaren. https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/

Men kanske värt att se hur det ser ut nu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Richardk »

Fast medelhastigheten mellan laddare är väl någon som testat fram och inget som tesla påstått? Så den blir lite svår att hävda ska gälla.[/quote]
Jo det är ju sant men slutresultat blir ju att om jag kör på i hög fart så får jag ladda längre med nya mjukvaran . Oavsett så tar resorna längre tid än förväntat och när man ätit, tagit toalett paus och druckit kaffe så blir det till slut att man bara sitter och väntar. Bilen är aldrig klar innan mig! Förut gick det i princip jämnt upp, bilen var klar ungefär när jag var klar.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

Anledningen till att jag undersökte förmågan att superladda är att jag tänkt bila till Kroatien i sommar. Om jag matar in destinationen i Kroatien i navigatorn och sedan jämför laddningstid med total tid så utgör laddningstid ca en tredjedel av restiden. Alltså, åka två timmar och sedan ladda i en timme. Jag minns inte hur det var i början, men det känns som om det är väldigt mycket laddning.

Jag har kontaktat Tesla och sagt att bilen inte superladdar... Skickat time-stamp för laddningen så att de kan kika på loggarna... Appointment den 21 april. Återkommer med svar.

En jämförelse med Björn Nyland ger:


Laddar bilen från 6% så att räckvidden ökar med:
200 km (tar 33 minuter 27% mer tid än Nyland)
250 km, (tar 48 minuter, 33% mer tid än Nyland)
262 km, (tar 52 minuter, 37% mer tid än Nyland)

Var det någon här som kunde föreställa sig att laddningstiden skulle öka med 37% inom garantiramarna?
Screenshot 2020-04-07 at 13.44.35.png
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kangru »

Nicke Nyfiken skrev:
Kör Model S sedan 2015 och äger privat.
Samma situation.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nu verkar det som att Tesla gör samma sak med Model 3.

Det kom betydligt mycket snabbare än på Model S och X. Kanske blir det i flera mindre steg på Model 3 för att det inte ska bli lika uppenbart.

Model Y P
Model S P
Model S P
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Hok »

Kyle på "Out Of Spec Motoring" har också kommenterat att han upplever att han fått sämre laddning med sin Model 3 i de senaste videoklippen han lagt ut. Men han har inte spekulerat om vad det beror på utan bara sagt att han inte förstår varför.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

Min p85+ från 2013 är inne på service center idag. De tänkte byta pump och kylvätska till batteriet.
Representanten som jag pratade med menade att Tesla inte hade begränsat laddningshastigheten, däremot så kan bilen välja att göra det för batteriets skull... Spännande, Tesla är visst långt fram när det gäller AI. :-).

Jag får känslan att de har stränga instruktioner att inte medge någon form av begränsning...

Återkommer med rapport.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Det är bara löjligt. "Vi gör det inte, det är bilen själv som lagt in begränsningar för att skydda batteriet."
Det är ju övertydligt att de gör detta för att inte garantin skall slå in.
Blir det en sämre produkt för konsumenten. ja. men det skyddar tesla från dyra åtgärder. (björn nyland har rapporterat om detta då hans gamla x fick nytt batteri och vips var hastigheten tillbaka, till den sjönk igen.)
Dock så är det sämsta tesla gör något som de andra tillverkna inte når upp till. Men självklart är det surt om man köpt en bil för närmare miljonen. Då förväntar man sig att prestandan skall hålla iallafall några fler år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mati »

models4karl skrev:
Min p85+ från 2013 är inne på service center idag. De tänkte byta pump och kylvätska till batteriet.
Representanten som jag pratade med menade att Tesla inte hade begränsat laddningshastigheten, däremot så kan bilen välja att göra det för batteriets skull... Spännande, Tesla är visst långt fram när det gäller AI. :-).

Jag får känslan att de har stränga instruktioner att inte medge någon form av begränsning...

Återkommer med rapport.
Haha, det var ju en sinnrik förklaring. Så länge alltså inte nån snubbe hos Tesla bestämmer sig för att på något sätt manuellt strypa laddhastigheten så är det alltså typ okej?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Nu verkar det som att Tesla gör samma sak med Model 3.

Det kom betydligt mycket snabbare än på Model S och X. Kanske blir det i flera mindre steg på Model 3 för att det inte ska bli lika uppenbart.

Nja, han jämför helt olika scenarion så det är svårt att dra en slutsats. Hans batteri är kallt när han kommer till v3 laddaren där jämfört med varmt när han laddat hos t.ex. Ionity. Han har haft videos tidigare där han laddat bilen med kallt batteri och laddkurvan var hela tiden under ”optimalt” även på v2 så det kan mycket väl vara hur Model 3ans BMS jobbar.

Vi får nog vänta till sommaren med varmare batteri för att kunna säga något mer bestämt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nu verkar det som att Tesla gör samma sak med Model 3.

Det kom betydligt mycket snabbare än på Model S och X. Kanske blir det i flera mindre steg på Model 3 för att det inte ska bli lika uppenbart.

Nja, han jämför helt olika scenarion så det är svårt att dra en slutsats. Hans batteri är kallt när han kommer till v3 laddaren där jämfört med varmt när han laddat hos t.ex. Ionity. Han har haft videos tidigare där han laddat bilen med kallt batteri och laddkurvan var hela tiden under ”optimalt” även på v2 så det kan mycket väl vara hur Model 3ans BMS jobbar.

Vi får nog vänta till sommaren med varmare batteri för att kunna säga något mer bestämt.
Kallt batteri?
Allt är ju relativt, men 37˚ batteritemperatur vid laddstarten är ju knappast kallt. Förvärmningen av batteriet stängs av vid 37˚ och han når maxeffekten 250 kW vid 38˚ så temperaturen är knappast något problem. Och tempen är över 40˚ när laddeffekten börjar sänkas.

Men visst, det är lurigt att nå maximal laddeffekt när det är kallt så det är bättre att göra jämförelser när det är varmt ute.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Kallt batteri?
Allt är ju relativt, men 37˚ batteritemperatur vid laddstarten är ju knappast kallt. Förvärmningen av batteriet stängs av vid 37˚ och han når maxeffekten 250 kW vid 38˚ så temperaturen är knappast något problem. Och tempen är över 40˚ när laddeffekten börjar sänkas.

Men visst, det är lurigt att nå maximal laddeffekt när det är kallt så det är bättre att göra jämförelser när det är varmt ute.
Om du kollar videon så ser man att värmning av batteriet går igång när han kopplar in så den verkade tycka att batteriet var för kallt iaf.

Det jag menar är att BMSen gör ju beräkningar med massa inputs som vi inte har en aning om som resulterar i vad för hastighet man får. Det är då omöjligt att dra någon slutsats mellan endast 2 datapunkter som haft olika inputs.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Ska väl ligga runt 50-55 grader för att vara optimalt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Kallt batteri?
Allt är ju relativt, men 37˚ batteritemperatur vid laddstarten är ju knappast kallt. Förvärmningen av batteriet stängs av vid 37˚ och han når maxeffekten 250 kW vid 38˚ så temperaturen är knappast något problem. Och tempen är över 40˚ när laddeffekten börjar sänkas.

Men visst, det är lurigt att nå maximal laddeffekt när det är kallt så det är bättre att göra jämförelser när det är varmt ute.
Om du kollar videon så ser man att värmning av batteriet går igång när han kopplar in så den verkade tycka att batteriet var för kallt iaf.

Det jag menar är att BMSen gör ju beräkningar med massa inputs som vi inte har en aning om som resulterar i vad för hastighet man får. Det är då omöjligt att dra någon slutsats mellan endast 2 datapunkter som haft olika inputs.
Förvärmningen är på i hela 1 minut och höjer batteritemperaturen 0,0˚ och sedan stängs den av, så nä den tyckte nog inte att batteriet var för kallt.

Ja bara två mätningar är ingenting att dra några slutsatser av, men vi behöver inte basera hela vår uppfattning på denna video då det finns fler som upplever samma sak.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Förvärmningen är på i hela 1 minut och höjer batteritemperaturen 0,0˚ och sedan stängs den av, så nä den tyckte nog inte att batteriet var för kallt.

Ja bara två mätningar är ingenting att dra några slutsatser av, men vi behöver inte basera hela vår uppfattning på denna video då det finns fler som upplever samma sak.
Uppenbarligen tyckte den batteriet var för kallt eftersom den värmde det i början, eller tror du Tesla lagt in att de skall värma batteriet när det redan är över den gräns de satt? Alltså var batteriet under gränsen när det kopplades in och vi vet inte hur det påverkar resultatet, optimal temp för vissa SoCs är över 50 grader så BMSen kan tycka att han ligger efter hela kurvan pga det när vi pratar v3 laddning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Förvärmningen är på i hela 1 minut och höjer batteritemperaturen 0,0˚ och sedan stängs den av, så nä den tyckte nog inte att batteriet var för kallt.

Ja bara två mätningar är ingenting att dra några slutsatser av, men vi behöver inte basera hela vår uppfattning på denna video då det finns fler som upplever samma sak.
Uppenbarligen tyckte den batteriet var för kallt eftersom den värmde det i början, eller tror du Tesla lagt in att de skall värma batteriet när det redan är över den gräns de satt? Alltså var batteriet under gränsen när det kopplades in och vi vet inte hur det påverkar resultatet, optimal temp för vissa SoCs är över 50 grader så BMSen kan tycka att han ligger efter hela kurvan pga det när vi pratar v3 laddning.
Uppenbarligen tyckte den batteriet var tillräckligt varmt eftersom den slutade värmningen utan att den höjt batteritemperaturen, eller tror du att Tesla lagt in att värmningen ska stängas av fast batteriet är för kallt...

Du verkar ha glidit från grundfrågan fullständigt och baserar hela din uppfattning på en video. Tror du de andra som också upplever en sänkning av laddeffekten haft exakt samma yttre förutsättningar som i videon? Konstigt att det börjat dyka upp nu och inte i början av vintern. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Uppenbarligen tyckte den batteriet var tillräckligt varmt eftersom den slutade värmningen utan att den höjt batteritemperaturen, eller tror du att Tesla lagt in att värmningen ska stängas av fast batteriet är för kallt...

Du verkar ha glidit från grundfrågan fullständigt och baserar hela din uppfattning på en video. Tror du de andra som också upplever en sänkning av laddeffekten haft exakt samma yttre förutsättningar som i videon? Konstigt att det börjat dyka upp nu och inte i början av vintern. :roll:
Nej det var du som hävdade att det verkade hända för Model 3 nu och hänvisade till videon, det var grundfrågeställningen. Jag säger bara att du inte kan dra den slutsatsen utifrån den data du hänvisade till, speciellt eftersom batteriets temperatur var under optimala punkten när laddningen påbörjades.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Uppenbarligen tyckte den batteriet var tillräckligt varmt eftersom den slutade värmningen utan att den höjt batteritemperaturen, eller tror du att Tesla lagt in att värmningen ska stängas av fast batteriet är för kallt...

Du verkar ha glidit från grundfrågan fullständigt och baserar hela din uppfattning på en video. Tror du de andra som också upplever en sänkning av laddeffekten haft exakt samma yttre förutsättningar som i videon? Konstigt att det börjat dyka upp nu och inte i början av vintern. :roll:
Nej det var du som hävdade att det verkade hända för Model 3 nu och hänvisade till videon, det var grundfrågeställningen. Jag säger bara att du inte kan dra den slutsatsen utifrån den data du hänvisade till, speciellt eftersom batteriets temperatur var under optimala punkten när laddningen påbörjades.
Se videon som ett exempel. Jag visste inte att man var tvungen att länka till alla videos/artiklar som säger samma sak för att något ska anses som ett giltigt diskusionsämne. Förlåt! :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Se videon som ett exempel. Jag visste inte att man var tvungen att länka till alla videos/artiklar som säger samma sak för att något ska anses som ett giltigt diskusionsämne. Förlåt! :roll:
Jag har inte hört det rapporteras om att Model 3 fått samma begränsningar som S/X har så då är det väl klart jag undrar var du får det ifrån när du hävdar att "Nu verkar det som att Tesla gör samma sak med Model 3." i denna tråd. Videon anser jag som sagt inte ger tillräckligt med stöd för det men har du andra tester som tyder på det är jag genuint intresserad, är ju alltid bra att veta om det kan bli problem med bilen.
Skriv svar