Att tala om toppfart är inte en perfekt liknelse men inte så dum ändå. Ett räkneexemepel kan visa på effekten:frippe skrev:Liknelsen med toppfarten tycker nog inte jag är en bra liknelse. Vi talar om laddeffekt, inte räckvidd eller prestanda för övrigt.mans71 skrev:Bra liknelse!juristen skrev:Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Det jag inte förstår är varför det här får så lite uppmärksamhet. Det borde ju vara en artikel-följetång på TCS, jag menar det är väl därför man har en "intresseklubb"? Motortidningar borde ju också gotta sig och skriva spaltmeter.
Min gissning är att om eller när model 3 blir drabbad av detta. Då kommer det att öka skrivandet markant.
Vi kör från Kalmar till Stockholm, en sträcka på 405km. Vi startar med en Tesla model 3 LR 100% laddad, Den behöver inget laddstopp och kör sträckan på 4h 23 min om man följer alla skyltar slaviskt. Det ger oss en genomsnittshastighet på 92km/h. Nu kör vi samma sträcka i en Tesla model X 75D och behöver ett stopp på 30min i Norrköping (väl optimistiskt). Då får vi helt plötsligt en genomsnittshastighet på 83km/h. Och så, efter något år degenereras batteriet och det behövs ett stopp på 60min i Norrköping och då har vi en snittfart på 75km/h.
Tänker viss oss nu längre sträckor som t.ex att köra till Alperna så blir det här ett ganska stort problem.