Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Är väl ändå skillnad att ladda upp 50 kWh i 150kW än 110kW dessutom fortsätter de låga hastigheterna rakt igenom, tar runt 50min att ladda från 5-80%
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Fast 2 timmar på 150 mil är ju inte så mycket.nek0 skrev:Det är inte så farligt. Jag brukar köra 16-17 timmar 135mil med en diesel som tankas en gång under resanPhR34k skrev:Riktigt dåliga hastigheter på hela sträckan från Torrevieja till Besançon, har toppat 111kW.
Detta blandat vi med att en station var full har gjort att jag tappat över 2 timmar på 150 mil. Skulle varit framme runt 22.30 nu ska jag vara framme 00.30 om allt går som det ska till hotellet. Alltså runt 18 timmar för att köra 150mil ungefär.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Dock har vi "familjebeslut" på att nästa medelhavstripp görs med diesel... Inte så mycket på grund av tiden som för känslan av ofrihet och tvånget att stanna på bestämda ställen. Är faktiskt inget vidare att behöva stanna på en bakgård i Frankrike och ladda med hungriga barn och inget vettigt i matväg att köpa....
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Kanske inte är hela världen men segt äre när man vet att det kan gå snabbare, lite som att sitta fast i en trafikolycka på Autobahn man tappar några timmar bara men sjukt segt
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Känns verkligen som att nåt hänt. Nu är vi i Mullhouse och laddar och samma sak som under hela resan max 113kW trotts tomt på SuC och bra väder förhållanden.
Vid 50% går hastigheten ner till 94kW .
Timade 35min för att ladda 58 kWh från ca 12kWh till 71kWh
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Vid 50% går hastigheten ner till 94kW .
Timade 35min för att ladda 58 kWh från ca 12kWh till 71kWh
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Typ 100 kWh.mans71 skrev:Precis. Jag har slutat att vara arg och inväntar hoppfullt en lösning typ ”här, förlåt men vi visste inte bättre, men här kan du nu uppgradera till ett nytt batteri som inte kommer tappa hastighet, XXX kr”.models4karl skrev:Ja, då får man väl överväga att köpa ett fungerande batteri...taliz skrev:Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
Sen om jag som ägare väljer den vägen eller köper en ny bil får framtiden utvisa, men någon ny bil från ett företag som sysslar med den här typen av scam blir det inte för min del om inte motsvarande erbjudande kommer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tars, du får faktiskt ändra signatur!Tars skrev:Typ 100 kWh.mans71 skrev:Precis. Jag har slutat att vara arg och inväntar hoppfullt en lösning typ ”här, förlåt men vi visste inte bättre, men här kan du nu uppgradera till ett nytt batteri som inte kommer tappa hastighet, XXX kr”.models4karl skrev:Ja, då får man väl överväga att köpa ett fungerande batteri...taliz skrev:Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
Sen om jag som ägare väljer den vägen eller köper en ny bil får framtiden utvisa, men någon ny bil från ett företag som sysslar med den här typen av scam blir det inte för min del om inte motsvarande erbjudande kommer.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nu är jag i Tyskland och bilen fortsätter med 113kW laddning. Frågade en tysk som laddar sin X här med brevid mig och han laddade 150kW. Jag får fråga Tesla när jag kommer hem.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Klagar inte här på det sättet, ville bara ställa mig i ledet. Men har också märkt att det 110 kW som gäller nu för mig med . Fick ofta ~140 kW tidigare med rätta parametrar
Senast redigerad av Eliard, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.Fredrik j skrev:150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vill passa på att säga att jag har en 100kWh batteri, trodde inte dessa led utav problem med begränsningen
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag körde upp en XP100DL, tillverkad en vecka innan raven, från Spanien till Sverige för 1 mån sedan. Fick precis som du max ca 120 kW. Oftast 114-116 kW under kort stund, sedan lägre. Vid 45% under 100 kW. Och så igår-idag körde jag min 3 år gamla S100D från Stockholm till Kiruna - 140-144 kW på nästan alla laddare. Konstigt att en 3 år gammal bil som gått 5600 mil laddar snabbare än en 1 år gammal bil som gått 2000 mil. Båda har samma revision på batteriet tror jag.PhR34k skrev:Känns verkligen som att nåt hänt. Nu är vi i Mullhouse och laddar och samma sak som under hela resan max 113kW trotts tomt på SuC och bra väder förhållanden.
Vid 50% går hastigheten ner till 94kW .
Timade 35min för att ladda 58 kWh från ca 12kWh till 71kWh
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Skumt, vad kan det bero på?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det krävs ju minst två förare plus att inte själva resan är en del av målet.Verdi skrev:Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.Fredrik j skrev:150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag är van att alltid fått köra själv då tjejen inte haft körkort. Brukade vila i färjan mellan Rödby och Puttgarden sedan körde jag så länge jag orkade men natten brukade ta kol på mig så 1-2 timmars vila i Tyskland och sedan igen, köra så mycket man orkar och en vila på 1-2 vid Franska/Spanska gränsen. Så nu när man är några som har körkort i min Model X och alla stopp man måste göra längs med vägen för att ladda är det som en dröm. För mig hade jag kunnat kört oavbrutet hela vägen ner men några i mitt resesälskapp känner ett måste att vila på hotel så de fick bli en hotell natt.Fredrik j skrev:Det krävs ju minst två förare plus att inte själva resan är en del av målet.Verdi skrev:Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.Fredrik j skrev:150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
PhR34k skrev:Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vi har varit ner till Frankrike med XP100DL i juli (batteri från 2018 men 2016 bil) den kom på resan upp till 115 kW men höll bra fart i övrigt under laddningen. Sen på en av de typ sista laddningarna i Markaryd kom den upp i 135 kW. Det var nog lägre temp så är inne på att det finns/införts nån sån takbegränsning vid högre temp? Får testa mer i höstEnTraktor skrev:Jag körde upp en XP100DL, tillverkad en vecka innan raven, från Spanien till Sverige för 1 mån sedan. Fick precis som du max ca 120 kW. Oftast 114-116 kW under kort stund, sedan lägre. Vid 45% under 100 kW. Och så igår-idag körde jag min 3 år gamla S100D från Stockholm till Kiruna - 140-144 kW på nästan alla laddare. Konstigt att en 3 år gammal bil som gått 5600 mil laddar snabbare än en 1 år gammal bil som gått 2000 mil. Båda har samma revision på batteriet tror jag.PhR34k skrev:Känns verkligen som att nåt hänt. Nu är vi i Mullhouse och laddar och samma sak som under hela resan max 113kW trotts tomt på SuC och bra väder förhållanden.
Vid 50% går hastigheten ner till 94kW .
Timade 35min för att ladda 58 kWh från ca 12kWh till 71kWh
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Skulle säga att det inte är normal nej, att en bil kanske tappar lite visst men efter många år. Min bil är 1 år gammal och har redan tappat laddhastighet som påverkar mina låna resor och om det kommer bli ännu högre tapp så kommer jag nog välja att inte åka med bilen till Spanien. Når nästan en gräns att man laddar likea länge som man kör tillslut. Jag kör efter abrp och då laddar man oftast mellan 20-35 min som har nu blivit 30-50 min för mig och kommer det att sluta med 45-70min då är det ohållbart för en spanienresaVerdi skrev:PhR34k skrev:Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
PhR34k skrev:Skulle säga att det inte är normal nej, att en bil kanske tappar lite visst men efter många år. Min bil är 1 år gammal och har redan tappat laddhastighet som påverkar mina låna resor och om det kommer bli ännu högre tapp så kommer jag nog välja att inte åka med bilen till Spanien. Når nästan en gräns att man laddar likea länge som man kör tillslut. Jag kör efter abrp och då laddar man oftast mellan 20-35 min som har nu blivit 30-50 min för mig och kommer det att sluta med 45-70min då är det ohållbart för en spanienresaVerdi skrev:PhR34k skrev:Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Sådär kan du inte resonera heller riktigt. Det räcker med att du kommer in till en SuC som har mer än 50% beläggning så får du bara ~70 kW. Eller att det kommer någon strax efter dig som tar den andra laddaren på paret. Då har du 45-70 min redan idag. 110 kW är bra tycker jag. Det var vad man toppade på förra sommaren ungefär. Nu skruvade de iofs upp maxhastigheten till ~140 kW men å andra sidan går den ner snabbare vid högre SOC. Så på en 10-80% laddning så skiljer det inte mycket alls i tid. Så om du nu har blivit "degraderad" till den laddkurva som gällde förut så är det inte hela världen. Jag ser ökad trängsel och usla SuC-placeringar som ett betydligt större hinder mot Spanien-resor.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det normala för mig är ca 115 kW. Kan inte säga att jag märker någon skillnad mot förra året.jonas skrev:Jag har kommit upp i max 116kW i sommar. För ett år sedan fick jag ofta 145kW. Verkar som man strypt igen.
M3 MED 7000Mil
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
M3 med 5000 mil
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det ena behöver inte utesluta det andra, tänk att komma till en laddstation som är full med dessutom en bil vars laddhastighet har sänkts.Verdi skrev:PhR34k skrev:Skulle säga att det inte är normal nej, att en bil kanske tappar lite visst men efter många år. Min bil är 1 år gammal och har redan tappat laddhastighet som påverkar mina låna resor och om det kommer bli ännu högre tapp så kommer jag nog välja att inte åka med bilen till Spanien. Når nästan en gräns att man laddar likea länge som man kör tillslut. Jag kör efter abrp och då laddar man oftast mellan 20-35 min som har nu blivit 30-50 min för mig och kommer det att sluta med 45-70min då är det ohållbart för en spanienresaVerdi skrev:PhR34k skrev:Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Sådär kan du inte resonera heller riktigt. Det räcker med att du kommer in till en SuC som har mer än 50% beläggning så får du bara ~70 kW. Eller att det kommer någon strax efter dig som tar den andra laddaren på paret. Då har du 45-70 min redan idag. 110 kW är bra tycker jag. Det var vad man toppade på förra sommaren ungefär. Nu skruvade de iofs upp maxhastigheten till ~140 kW men å andra sidan går den ner snabbare vid högre SOC. Så på en 10-80% laddning så skiljer det inte mycket alls i tid. Så om du nu har blivit "degraderad" till den laddkurva som gällde förut så är det inte hela världen. Jag ser ökad trängsel och usla SuC-placeringar som ett betydligt större hinder mot Spanien-resor.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Den lär ju knappast vara sänkt så mycket att du inte ens får 70 kW.PhR34k skrev:Det ena behöver inte utesluta det andra, tänk att komma till en laddstation som är full med dessutom en bil vars laddhastighet har sänkts.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Snackar inte folk om att de har 50kW? Min är på 113 verkar det som men om det som sägs stämmer så lär det sänkas ytterligare
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nä så illa tror jag inte ser det blir. Runt 80-90 kW tror jag de har.PhR34k skrev:Snackar inte folk om att de har 50kW? Min är på 113 verkar det som men om det som sägs stämmer så lär det sänkas ytterligare
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk