När var den ren?taliz skrev:”Din dieselbil kan bli smutsig igen”.nek0 skrev:https://teknikensvarld.se/din-dieselgat ... et-475376/taliz skrev:Ja, de fick väl ökad förbrukning också vill jag minnas.dd88 skrev:Är det inte lite som när Volkswagen ströp effekten för att få ner utsläppen? Var ju snack om en stämning men vad hände sen?
Var ju bilägare som tydligt kunde visa att bilen blev långsammare efter den obligatoriska uppdateringen.
Men de lär vara lika rökta de. Juridiskt lovar de ingen specifik förbrukning eller prestanda, utan det är ”upp till”.
I EU kan de tyvärr göra så då de inte fick några stora böter här, till skillnad från i USA.
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Hur svårt är det att förstå ”upp till”?mans71 skrev:Men är det bara avtal man kan luta sig emot? Marknadsföring och produktbeskrivningen beskriver ju en verklighet/produkt som inte finns?Muhlegg skrev:Nej, det är inte ok rent juridiskt. Om det står så i någon spec eller avtal så kan man häva köpet eftersom laddhastighet en är en viktig egenskap och förmodligen starkt bidragande till att man valde just den bilen. Att laddhastigheten varierar är en sak men något så orimligt som att det skulle ta en vecka ryms självklart inte inom "hastigheten kan variera". Om det är ett företag som köpt bilen kanske man måste granska avtalet lite noggrannare men om det är konsument köplagen som gäller så är det inget att ens fundera på.
Försök gnäll på din mobilabbsleverantör när du bara får 5mbit trots att det står upp till 100mbit...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ja ok, smutsigare då.nek0 skrev:När var den ren?taliz skrev:”Din dieselbil kan bli smutsig igen”.nek0 skrev:https://teknikensvarld.se/din-dieselgat ... et-475376/taliz skrev:Ja, de fick väl ökad förbrukning också vill jag minnas.dd88 skrev:Är det inte lite som när Volkswagen ströp effekten för att få ner utsläppen? Var ju snack om en stämning men vad hände sen?
Var ju bilägare som tydligt kunde visa att bilen blev långsammare efter den obligatoriska uppdateringen.
Men de lär vara lika rökta de. Juridiskt lovar de ingen specifik förbrukning eller prestanda, utan det är ”upp till”.
I EU kan de tyvärr göra så då de inte fick några stora böter här, till skillnad från i USA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nej det är inte en fördubbling av tiden orsakat av just uppdateringen. Men det är ju nära nog en fördubbling av det man marknadsmässigt kommunicerar för det var ju lite skönmålat redan innan uppdateringen och det är den skillnaden jag tycker inte känns ok.mati skrev:Har laddtiderna verkligen fördubblats?
När jag tittar på kurvorna i ABRP så ser det ut som att det är enbart 70- och 85-batteriet som upplever en märkbar försämring eftersom toppeffekten inte hålls lika länge som tidigare. Men kan det verkligen bli en fördubbling av laddtiden? Är det inte snarare några få minuter det handlar om? Jag försvarar inte Teslas agerande, jag undrar bara.
Intressant är också 90-batteriet som efter "försämringen" nu "bara" laddar med max 120kW. Min S90D kom ALDRIG över 109kW, således är 120kW en rejäl förbättring mot när bilen var ny. Och det är väl det man ska jämföra med. Jag hade blivit skitglad om jag hade fått en sådan kraftig ökning av laddeffekten.
Model S P85DL+
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Man kan ju jämföra med en hel del annan teknik.mans71 skrev:Nej det är inte en fördubbling av tiden orsakat av just uppdateringen. Men det är ju nära nog en fördubbling av det man marknadsmässigt kommunicerar för det var ju lite skönmålat redan innan uppdateringen och det är den skillnaden jag tycker inte känns ok.mati skrev:Har laddtiderna verkligen fördubblats?
När jag tittar på kurvorna i ABRP så ser det ut som att det är enbart 70- och 85-batteriet som upplever en märkbar försämring eftersom toppeffekten inte hålls lika länge som tidigare. Men kan det verkligen bli en fördubbling av laddtiden? Är det inte snarare några få minuter det handlar om? Jag försvarar inte Teslas agerande, jag undrar bara.
Intressant är också 90-batteriet som efter "försämringen" nu "bara" laddar med max 120kW. Min S90D kom ALDRIG över 109kW, således är 120kW en rejäl förbättring mot när bilen var ny. Och det är väl det man ska jämföra med. Jag hade blivit skitglad om jag hade fått en sådan kraftig ökning av laddeffekten.
En äldre dator, mobil etc blir oftast också segare med åren.
Men inte en chans att du kan få nån kompensation från tillverkaren för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nej precis, men du kan alltid installera OS som kom med datorn och då blir nog datorn lika snabb som när den köptes.taliz skrev:Man kan ju jämföra med en hel del annan teknik.mans71 skrev:Nej det är inte en fördubbling av tiden orsakat av just uppdateringen. Men det är ju nära nog en fördubbling av det man marknadsmässigt kommunicerar för det var ju lite skönmålat redan innan uppdateringen och det är den skillnaden jag tycker inte känns ok.mati skrev:Har laddtiderna verkligen fördubblats?
När jag tittar på kurvorna i ABRP så ser det ut som att det är enbart 70- och 85-batteriet som upplever en märkbar försämring eftersom toppeffekten inte hålls lika länge som tidigare. Men kan det verkligen bli en fördubbling av laddtiden? Är det inte snarare några få minuter det handlar om? Jag försvarar inte Teslas agerande, jag undrar bara.
Intressant är också 90-batteriet som efter "försämringen" nu "bara" laddar med max 120kW. Min S90D kom ALDRIG över 109kW, således är 120kW en rejäl förbättring mot när bilen var ny. Och det är väl det man ska jämföra med. Jag hade blivit skitglad om jag hade fått en sådan kraftig ökning av laddeffekten.
En äldre dator, mobil etc blir oftast också segare med åren.
Men inte en chans att du kan få nån kompensation från tillverkaren för det.
Hur gick det med Apples batterigate?
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nej, tror faktiskt inte man kan tex nedgradera en iPhone till ett flera år gammalt OS.nek0 skrev:Nej precis, men du kan alltid installera OS som kom med datorn och då blir nog datorn lika snabb som när den köptes.taliz skrev:Man kan ju jämföra med en hel del annan teknik.mans71 skrev:Nej det är inte en fördubbling av tiden orsakat av just uppdateringen. Men det är ju nära nog en fördubbling av det man marknadsmässigt kommunicerar för det var ju lite skönmålat redan innan uppdateringen och det är den skillnaden jag tycker inte känns ok.mati skrev:Har laddtiderna verkligen fördubblats?
När jag tittar på kurvorna i ABRP så ser det ut som att det är enbart 70- och 85-batteriet som upplever en märkbar försämring eftersom toppeffekten inte hålls lika länge som tidigare. Men kan det verkligen bli en fördubbling av laddtiden? Är det inte snarare några få minuter det handlar om? Jag försvarar inte Teslas agerande, jag undrar bara.
Intressant är också 90-batteriet som efter "försämringen" nu "bara" laddar med max 120kW. Min S90D kom ALDRIG över 109kW, således är 120kW en rejäl förbättring mot när bilen var ny. Och det är väl det man ska jämföra med. Jag hade blivit skitglad om jag hade fått en sådan kraftig ökning av laddeffekten.
En äldre dator, mobil etc blir oftast också segare med åren.
Men inte en chans att du kan få nån kompensation från tillverkaren för det.
Hur gick det med Apples batterigate?
Och installera gammalt OS på en dator, eller mobil, är inte så klokt med tanke på alla säkerhetsproblem man då får på köpet.
Apple gjorde batteribyten billigare en period. Nog liten risk Tesla kommer erbjuda billigare batterier tyvärr. Kanske på längre sikt dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tack för infon om Apple . Vad de gäller gammal dator och gammal OS pratade vi inte om säkerheten. En pentium 100mhz från 1995 är nog lika snabb idag som då om man installerar windows 3.11 på dentaliz skrev:Nej, tror faktiskt inte man kan tex nedgradera en iPhone till ett flera år gammalt OS.nek0 skrev:Nej precis, men du kan alltid installera OS som kom med datorn och då blir nog datorn lika snabb som när den köptes.taliz skrev:Man kan ju jämföra med en hel del annan teknik.mans71 skrev:Nej det är inte en fördubbling av tiden orsakat av just uppdateringen. Men det är ju nära nog en fördubbling av det man marknadsmässigt kommunicerar för det var ju lite skönmålat redan innan uppdateringen och det är den skillnaden jag tycker inte känns ok.mati skrev:Har laddtiderna verkligen fördubblats?
När jag tittar på kurvorna i ABRP så ser det ut som att det är enbart 70- och 85-batteriet som upplever en märkbar försämring eftersom toppeffekten inte hålls lika länge som tidigare. Men kan det verkligen bli en fördubbling av laddtiden? Är det inte snarare några få minuter det handlar om? Jag försvarar inte Teslas agerande, jag undrar bara.
Intressant är också 90-batteriet som efter "försämringen" nu "bara" laddar med max 120kW. Min S90D kom ALDRIG över 109kW, således är 120kW en rejäl förbättring mot när bilen var ny. Och det är väl det man ska jämföra med. Jag hade blivit skitglad om jag hade fått en sådan kraftig ökning av laddeffekten.
En äldre dator, mobil etc blir oftast också segare med åren.
Men inte en chans att du kan få nån kompensation från tillverkaren för det.
Hur gick det med Apples batterigate?
Och installera gammalt OS på en dator, eller mobil, är inte så klokt med tanke på alla säkerhetsproblem man då får på köpet.
Apple gjorde batteribyten billigare en period. Nog liten risk Tesla kommer erbjuda billigare batterier tyvärr. Kanske på längre sikt dock.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ja, avtalet, produkt spec eller vad säljaren har sagt (det sista är ju svårt att bevisa men om man säger att säljaren har sagt samma som marknadsföringen så bör det anses rimligt). Marknadsföringen är inte del av avtalet mellan dig och säljaren men innebära böter för företaget om det bryter mot god marknadsföringssed.mans71 skrev:Men är det bara avtal man kan luta sig emot? Marknadsföring och produktbeskrivningen beskriver ju en verklighet/produkt som inte finns?Muhlegg skrev:Nej, det är inte ok rent juridiskt. Om det står så i någon spec eller avtal så kan man häva köpet eftersom laddhastighet en är en viktig egenskap och förmodligen starkt bidragande till att man valde just den bilen. Att laddhastigheten varierar är en sak men något så orimligt som att det skulle ta en vecka ryms självklart inte inom "hastigheten kan variera". Om det är ett företag som köpt bilen kanske man måste granska avtalet lite noggrannare men om det är konsument köplagen som gäller så är det inget att ens fundera på.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är den säkert. Men vem vill köra 3.11 idag?nek0 skrev:Tack för infon om Apple . Vad de gäller gammal dator och gammal OS pratade vi inte om säkerheten. En pentium 100mhz från 1995 är nog lika snabb idag som då om man installerar windows 3.11 på dentaliz skrev:Nej, tror faktiskt inte man kan tex nedgradera en iPhone till ett flera år gammalt OS.nek0 skrev:Nej precis, men du kan alltid installera OS som kom med datorn och då blir nog datorn lika snabb som när den köptes.taliz skrev:Man kan ju jämföra med en hel del annan teknik.mans71 skrev:Nej det är inte en fördubbling av tiden orsakat av just uppdateringen. Men det är ju nära nog en fördubbling av det man marknadsmässigt kommunicerar för det var ju lite skönmålat redan innan uppdateringen och det är den skillnaden jag tycker inte känns ok.
En äldre dator, mobil etc blir oftast också segare med åren.
Men inte en chans att du kan få nån kompensation från tillverkaren för det.
Hur gick det med Apples batterigate?
Och installera gammalt OS på en dator, eller mobil, är inte så klokt med tanke på alla säkerhetsproblem man då får på köpet.
Apple gjorde batteribyten billigare en period. Nog liten risk Tesla kommer erbjuda billigare batterier tyvärr. Kanske på längre sikt dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Du som har en étron, har dom lovat något i avtal eller produktspec relaterat till laddhastighet?Muhlegg skrev:Ja, avtalet, produkt spec eller vad säljaren har sagt (det sista är ju svårt att bevisa men om man säger att säljaren har sagt samma som marknadsföringen så bör det anses rimligt). Marknadsföringen är inte del av avtalet mellan dig och säljaren men innebära böter för företaget om det bryter mot god marknadsföringssed.mans71 skrev:Men är det bara avtal man kan luta sig emot? Marknadsföring och produktbeskrivningen beskriver ju en verklighet/produkt som inte finns?Muhlegg skrev:Nej, det är inte ok rent juridiskt. Om det står så i någon spec eller avtal så kan man häva köpet eftersom laddhastighet en är en viktig egenskap och förmodligen starkt bidragande till att man valde just den bilen. Att laddhastigheten varierar är en sak men något så orimligt som att det skulle ta en vecka ryms självklart inte inom "hastigheten kan variera". Om det är ett företag som köpt bilen kanske man måste granska avtalet lite noggrannare men om det är konsument köplagen som gäller så är det inget att ens fundera på.
Jag gissar på nej.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det finns folk som kör dos 6.02taliz skrev:Det är den säkert. Men vem vill köra 3.11 idag?mans71 skrev:Tack för infon om Apple . Vad de gäller gammal dator och gammal OS pratade vi inte om säkerheten. En pentium 100mhz från 1995 är nog lika snabb idag som då om man installerar windows 3.11 på denmati skrev:Har laddtiderna verkligen fördubblats?
Nej, tror faktiskt inte man kan tex nedgradera en iPhone till ett flera år gammalt OS.
Och installera gammalt OS på en dator, eller mobil, är inte så klokt med tanke på alla säkerhetsproblem man då får på köpet.
Apple gjorde batteribyten billigare en period. Nog liten risk Tesla kommer erbjuda billigare batterier tyvärr. Kanske på längre sikt dock.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
De har väl börjat införa lägsta hastighet nu för att det fick så mycket kritik? Om de använder siffran 100 i marknadsföringen men ingen får mer än 5 Mbit under normala förhållanden så är det vilseledande marknadsföring. God marknadsföringssed handlar inte om att slänga in någon liten brasklapp eller hänga upp sig på ett ord. Om de medvetet marknadsför en egenskap som de inte kan leverera så är det vilseledande. Det handlar inte om exakta formuleringen utan om en vanlig konsument blir vilseledd.taliz skrev:Hur svårt är det att förstå ”upp till”?mans71 skrev:Men är det bara avtal man kan luta sig emot? Marknadsföring och produktbeskrivningen beskriver ju en verklighet/produkt som inte finns?Muhlegg skrev:Nej, det är inte ok rent juridiskt. Om det står så i någon spec eller avtal så kan man häva köpet eftersom laddhastighet en är en viktig egenskap och förmodligen starkt bidragande till att man valde just den bilen. Att laddhastigheten varierar är en sak men något så orimligt som att det skulle ta en vecka ryms självklart inte inom "hastigheten kan variera". Om det är ett företag som köpt bilen kanske man måste granska avtalet lite noggrannare men om det är konsument köplagen som gäller så är det inget att ens fundera på.
Försök gnäll på din mobilabbsleverantör när du bara får 5mbit trots att det står upp till 100mbit...
Jag har läst en del juridik men ingen expert på marknadsföringslag så jag kan ha fel men lagar tolkas ofta med en stor portion sunt förnuft. När det gäller avtal mellan två företag eller två privat personer kan exakta formuleringen vara avgörande men när det handlar om att tolka lagtext så ska domen reflektera lagstiftarens avsikt.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ibland skulle jag vilja. Det var då när man fortfarande hade koll på grejerna. 66MHz var dubbelt så snabbt som 33. En AMD-processor var billigare än en Intel, blev varmare, var sämre på flyttal, men bättre på integer. Inga konstigheter. Idag fattar man nada. Alla oändligt många processorbeteckningar som låter lika, men ingen vet exakt vad skillnaden är.taliz skrev:Det är den säkert. Men vem vill köra 3.11 idag?
Samma sak med Windows. Vad var det för fel på config.sys och autoexec.bat undrar jag ibland. Idag fattar man ingenting när dumburken inte funkar. Man liksom bara hoppas att det går över. Det enda som består är att varannan Windows-version är skräp.
Det är nog därför jag gillar Linux. Det är i grund och botten samma som det alltid har varit. Man har koll, och det funkar. Alltid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Precis som du inte kan förvänta dig 150mbit på fjället i snöstorm finns det specialfall.Muhlegg skrev:De har väl börjat införa lägsta hastighet nu för att det fick så mycket kritik? Om de använder siffran 100 i marknadsföringen men ingen får mer än 5 Mbit under normala förhållanden så är det vilseledande marknadsföring. God marknadsföringssed handlar inte om att slänga in någon liten brasklapp eller hänga upp sig på ett ord. Om de medvetet marknadsför en egenskap som de inte kan leverera så är det vilseledande. Det handlar inte om exakta formuleringen utan om en vanlig konsument blir vilseledd.taliz skrev:Hur svårt är det att förstå ”upp till”?mans71 skrev:Men är det bara avtal man kan luta sig emot? Marknadsföring och produktbeskrivningen beskriver ju en verklighet/produkt som inte finns?Muhlegg skrev:Nej, det är inte ok rent juridiskt. Om det står så i någon spec eller avtal så kan man häva köpet eftersom laddhastighet en är en viktig egenskap och förmodligen starkt bidragande till att man valde just den bilen. Att laddhastigheten varierar är en sak men något så orimligt som att det skulle ta en vecka ryms självklart inte inom "hastigheten kan variera". Om det är ett företag som köpt bilen kanske man måste granska avtalet lite noggrannare men om det är konsument köplagen som gäller så är det inget att ens fundera på.
Försök gnäll på din mobilabbsleverantör när du bara får 5mbit trots att det står upp till 100mbit...
Jag har läst en del juridik men ingen expert på marknadsföringslag så jag kan ha fel men lagar tolkas ofta med en stor portion sunt förnuft. När det gäller avtal mellan två företag eller två privat personer kan exakta formuleringen vara avgörande men när det handlar om att tolka lagtext så ska domen reflektera lagstiftarens avsikt.
Alla nya Tesla och den absoluta majoriteten av alla befintliga bilar matchar de exempel marknadsföringen visar. Det är ett fåtal med äldre bilar som använt DC-laddning ofta som påverkats, därav "upp till". Precis som med mobilabbet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Mnja. En pentium 66mhz var betydligt snabbare än en DX4 på 75mhz(eller vad det nu var) vill jag minnas.mati skrev:Ibland skulle jag vilja. Det var då när man fortfarande hade koll på grejerna. 66MHz var dubbelt så snabbt som 33. En AMD-processor var billigare än en Intel, blev varmare, var sämre på flyttal, men bättre på integer. Inga konstigheter. Idag fattar man nada. Alla oändligt många processorbeteckningar som låter lika, men ingen vet exakt vad skillnaden är.taliz skrev:Det är den säkert. Men vem vill köra 3.11 idag?
Samma sak med Windows. Vad var det för fel på config.sys och autoexec.bat undrar jag ibland. Idag fattar man ingenting när dumburken inte funkar. Man liksom bara hoppas att det går över. Det enda som består är att varannan Windows-version är skräp.
Det är nog därför jag gillar Linux. Det är i grund och botten samma som det alltid har varit. Man har koll, och det funkar. Alltid.
I övrigt håller jag med. Avskyr Windows(fast jag gillar Powershell....), förbjudet hemma.
Föredrar Linux, FreeBSD eller macOS. *nix FTW!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Förmodligen inte men säljaren har sagt det som om den skulle minska drastiskt skulle jag definitivt kräva kompensation.taliz skrev:Du som har en étron, har dom lovat något i avtal eller produktspec relaterat till laddhastighet?Muhlegg skrev:Ja, avtalet, produkt spec eller vad säljaren har sagt (det sista är ju svårt att bevisa men om man säger att säljaren har sagt samma som marknadsföringen så bör det anses rimligt). Marknadsföringen är inte del av avtalet mellan dig och säljaren men innebära böter för företaget om det bryter mot god marknadsföringssed.mans71 skrev:Men är det bara avtal man kan luta sig emot? Marknadsföring och produktbeskrivningen beskriver ju en verklighet/produkt som inte finns?Muhlegg skrev:Nej, det är inte ok rent juridiskt. Om det står så i någon spec eller avtal så kan man häva köpet eftersom laddhastighet en är en viktig egenskap och förmodligen starkt bidragande till att man valde just den bilen. Att laddhastigheten varierar är en sak men något så orimligt som att det skulle ta en vecka ryms självklart inte inom "hastigheten kan variera". Om det är ett företag som köpt bilen kanske man måste granska avtalet lite noggrannare men om det är konsument köplagen som gäller så är det inget att ens fundera på.
Jag gissar på nej.
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det blir intressant att se hur de kommer funka när de är några år och laddat några tiotusen mil i 150kw.Muhlegg skrev:Förmodligen inte men säljaren har sagt det som om den skulle minska drastiskt skulle jag definitivt kräva kompensation.taliz skrev:Du som har en étron, har dom lovat något i avtal eller produktspec relaterat till laddhastighet?Muhlegg skrev:Ja, avtalet, produkt spec eller vad säljaren har sagt (det sista är ju svårt att bevisa men om man säger att säljaren har sagt samma som marknadsföringen så bör det anses rimligt). Marknadsföringen är inte del av avtalet mellan dig och säljaren men innebära böter för företaget om det bryter mot god marknadsföringssed.mans71 skrev:Men är det bara avtal man kan luta sig emot? Marknadsföring och produktbeskrivningen beskriver ju en verklighet/produkt som inte finns?Muhlegg skrev:Nej, det är inte ok rent juridiskt. Om det står så i någon spec eller avtal så kan man häva köpet eftersom laddhastighet en är en viktig egenskap och förmodligen starkt bidragande till att man valde just den bilen. Att laddhastigheten varierar är en sak men något så orimligt som att det skulle ta en vecka ryms självklart inte inom "hastigheten kan variera". Om det är ett företag som köpt bilen kanske man måste granska avtalet lite noggrannare men om det är konsument köplagen som gäller så är det inget att ens fundera på.
Jag gissar på nej.
Har svårt att se att de skulle vara några evighetsmaskiner.
Kanske kommer batterierna gå sönder, och Audi byter dem på garanti(dvs lite som Tesla gjorde i början). Eller uppdateras de vid service med begränsningar(som de gjorde vid dieselgate).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tack för att dina bidrag i tråden Muhlegg!Muhlegg skrev:De har väl börjat införa lägsta hastighet nu för att det fick så mycket kritik? Om de använder siffran 100 i marknadsföringen men ingen får mer än 5 Mbit under normala förhållanden så är det vilseledande marknadsföring. God marknadsföringssed handlar inte om att slänga in någon liten brasklapp eller hänga upp sig på ett ord. Om de medvetet marknadsför en egenskap som de inte kan leverera så är det vilseledande. Det handlar inte om exakta formuleringen utan om en vanlig konsument blir vilseledd.taliz skrev:Hur svårt är det att förstå ”upp till”?mans71 skrev:Men är det bara avtal man kan luta sig emot? Marknadsföring och produktbeskrivningen beskriver ju en verklighet/produkt som inte finns?Muhlegg skrev:Nej, det är inte ok rent juridiskt. Om det står så i någon spec eller avtal så kan man häva köpet eftersom laddhastighet en är en viktig egenskap och förmodligen starkt bidragande till att man valde just den bilen. Att laddhastigheten varierar är en sak men något så orimligt som att det skulle ta en vecka ryms självklart inte inom "hastigheten kan variera". Om det är ett företag som köpt bilen kanske man måste granska avtalet lite noggrannare men om det är konsument köplagen som gäller så är det inget att ens fundera på.
Försök gnäll på din mobilabbsleverantör när du bara får 5mbit trots att det står upp till 100mbit...
Jag har läst en del juridik men ingen expert på marknadsföringslag så jag kan ha fel men lagar tolkas ofta med en stor portion sunt förnuft. När det gäller avtal mellan två företag eller två privat personer kan exakta formuleringen vara avgörande men när det handlar om att tolka lagtext så ska domen reflektera lagstiftarens avsikt.
Model S P85DL+
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Men hur vanligt är det i verkligheten?
Min bil (S75D) har alltid laddat med samma hastighet, utom med uppdateringen i höstas då det blev bättre sprutt. Toppat på 124 i laddhastighet och på våra resor har vi laddat upp till max 80% och vi brukar stanna i 25-30 min.
Min bil (S75D) har alltid laddat med samma hastighet, utom med uppdateringen i höstas då det blev bättre sprutt. Toppat på 124 i laddhastighet och på våra resor har vi laddat upp till max 80% och vi brukar stanna i 25-30 min.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det fanns ingen Pentium med 66MHz, utan bara med 60 eller 90MHz. De första hade en bugg och räknade fel, jag hade en sådan. Den du menar var en 486 DX2. Ja, och den var långsammare än en Pentium (586). Fint med lite nostalgi.taliz skrev:Mnja. En pentium 66mhz var betydligt snabbare än en DX4 på 75mhz(eller vad det nu var) vill jag minnas.
I övrigt håller jag med. Avskyr Windows(fast jag gillar Powershell....), förbjudet hemma.
Föredrar Linux, FreeBSD eller macOS. *nix FTW!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ja det stämmer säkert. Time flies...mati skrev:Det fanns ingen Pentium med 66MHz, utan bara med 60 eller 90MHz. De första hade en bugg och räknade fel, jag hade en sådan. Den du menar var en 486 DX2. Ja, och den var långsammare än en Pentium (586). Fint med lite nostalgi.taliz skrev:Mnja. En pentium 66mhz var betydligt snabbare än en DX4 på 75mhz(eller vad det nu var) vill jag minnas.
I övrigt håller jag med. Avskyr Windows(fast jag gillar Powershell....), förbjudet hemma.
Föredrar Linux, FreeBSD eller macOS. *nix FTW!
Jag var förövrigt nära att köpa en Ford Mustang för sisådär 10 år sen som hade regskylt AMD 486.
Nåja, ska inte fylla tråden med för mkt skräp...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Eller så har Audi verkligen gjort tester så att de är säkra på att bilarna klarar 150 kW upprepande gånger under åtta års tid och om de inte gör det så kommer de erbjuda byte av batteriet.taliz skrev:Det blir intressant att se hur de kommer funka när de är några år och laddat några tiotusen mil i 150kw.Muhlegg skrev:Förmodligen inte men säljaren har sagt det som om den skulle minska drastiskt skulle jag definitivt kräva kompensation.taliz skrev:Du som har en étron, har dom lovat något i avtal eller produktspec relaterat till laddhastighet?Muhlegg skrev:Ja, avtalet, produkt spec eller vad säljaren har sagt (det sista är ju svårt att bevisa men om man säger att säljaren har sagt samma som marknadsföringen så bör det anses rimligt). Marknadsföringen är inte del av avtalet mellan dig och säljaren men innebära böter för företaget om det bryter mot god marknadsföringssed.mans71 skrev:
Men är det bara avtal man kan luta sig emot? Marknadsföring och produktbeskrivningen beskriver ju en verklighet/produkt som inte finns?
Jag gissar på nej.
Har svårt att se att de skulle vara några evighetsmaskiner.
Kanske kommer batterierna gå sönder, och Audi byter dem på garanti(dvs lite som Tesla gjorde i början). Eller uppdateras de vid service med begränsningar(som de gjorde vid dieselgate).
Tesla har ofta lyfts fram för att de kör en annan batteriteknik som i sin tur lätt till bättre Wh/kg och Wh/liter. Nackdelen är kanske att batterierna är känsligare för snabbladdning och därför känner Tesla sig tvungna att begränsa hastigheten om de inte vill ha tiotusentals ägare som kräver batteribyte om några år.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ja, saker slits och att gnälla på det vore inte rimligt men om laddhastigheten skulle halveras så är det rimligt att gnälla. Om de skulle göra en begränsning likt den vid diesel gate skulle jag kräva kompensation och jag tror att jag skulle få det men man vet ju aldrig helt säkert.taliz skrev:
Det blir intressant att se hur de kommer funka när de är några år och laddat några tiotusen mil i 150kw.
Har svårt att se att de skulle vara några evighetsmaskiner.
Kanske kommer batterierna gå sönder, och Audi byter dem på garanti(dvs lite som Tesla gjorde i början). Eller uppdateras de vid service med begränsningar(som de gjorde vid dieselgate).
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ja, men den har inte halverats. Som vanligt överdrivs problem på forum.Muhlegg skrev:Ja, saker slits och att gnälla på det vore inte rimligt men om laddhastigheten skulle halveras så är det rimligt att gnälla. Om de skulle göra en begränsning likt den vid diesel gate skulle jag kräva kompensation och jag tror att jag skulle få det men man vet ju aldrig helt säkert.taliz skrev:
Det blir intressant att se hur de kommer funka när de är några år och laddat några tiotusen mil i 150kw.
Har svårt att se att de skulle vara några evighetsmaskiner.
Kanske kommer batterierna gå sönder, och Audi byter dem på garanti(dvs lite som Tesla gjorde i början). Eller uppdateras de vid service med begränsningar(som de gjorde vid dieselgate).
Ett fåtal bilar får vänta några minuter mer. Irriterande, säkert, men det är ingen katastrof som vissa vill påskina.
Fick någon i EU kompensation för dieselgate? Var väl bara i USA?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.