Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Startade i morse från Stockholm med 95% och höll GPS-hastighet hela vägen i störtregnet. Framme i Hudiksvall med 10% (och utan att det behövdes förvärmning av batteriet) så plockade det på rätt bra tycker jag ...
När jag hade lånebil (S85D) för två veckor sedan fick jag som mest 68 kW med 10% och varmt batteri ...
Jag har 4,5% degradering efter 7600 mil (enligt tronity.io) så jag är grymt imponerad. Hade jag haft en S85D hade jag varit frustrerad.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag har 3.7% degradering efter 13000 mil med en P85D - GRYMT! Laddar med 113 som max och det är ju toppen, men bara under ett par minuter. Mestadels laddar jag under 80, vilket totalt sett leder till betydligt längre laddtid än innan. Toppen av laddningen är ju helt ointressant.
Model S P85DL+
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Har en lånebil nu S85D, med 10 200 mil på mätaren, har nu nästan kört den till Hemavan från Stockholm. Det är verkligen enormt seg laddning jämfört med min Model 3 LR och även min gamla Model S85, som jag dock sålde 2018.
Efter 50% ligger hastigheten på typ 60 kW och nu vid typ 60% ligger den på 50 kW (tom supercharger). Några sekunder i början som den ligger kring 110, men det är inte ens en minut över 100. Och då hade jag ändå kört 23 mil och kom in på typ 15%, yttertemp 6 grader. Tur att detta bara är en lånebil annars hade jag varit riktigt besviken. Min Model S85 hade gått ca 12 000 mil när jag sålde den och laddade mycket snabbare även då.
Efter 50% ligger hastigheten på typ 60 kW och nu vid typ 60% ligger den på 50 kW (tom supercharger). Några sekunder i början som den ligger kring 110, men det är inte ens en minut över 100. Och då hade jag ändå kört 23 mil och kom in på typ 15%, yttertemp 6 grader. Tur att detta bara är en lånebil annars hade jag varit riktigt besviken. Min Model S85 hade gått ca 12 000 mil när jag sålde den och laddade mycket snabbare även då.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
15% vid ankomst SuC, då nyttjar du inte batteriet, det laddar som snabbast från 0%, så med 85 och 70 batterierna bär du alltid satsa på så lite som möjligt närmst kommer till SuC.
Model Y LR.
Model S70D
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vilken bil kör du?themax skrev:
Startade i morse från Stockholm med 95% och höll GPS-hastighet hela vägen i störtregnet. Framme i Hudiksvall med 10% (och utan att det behövdes förvärmning av batteriet) så plockade det på rätt bra tycker jag ...
När jag hade lånebil (S85D) för två veckor sedan fick jag som mest 68 kW med 10% och varmt batteri ...
Jag har 4,5% degradering efter 7600 mil (enligt tronity.io) så jag är grymt imponerad. Hade jag haft en S85D hade jag varit frustrerad.
Årsmodell?
Hur långt har den gått?
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det beror på vilket batteri du har. Vårt batteri laddar långsamt fram till runt 15%frippe skrev:15% vid ankomst SuC, då nyttjar du inte batteriet, det laddar som snabbast från 0%, så med 85 och 70 batterierna bär du alltid satsa på så lite som möjligt närmst kommer till SuC.
Svart X75D -17
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Precis, därför jag skrev 85 och 70 batterierna.rockard skrev:Det beror på vilket batteri du har. Vårt batteri laddar långsamt fram till runt 15%frippe skrev:15% vid ankomst SuC, då nyttjar du inte batteriet, det laddar som snabbast från 0%, så med 85 och 70 batterierna bär du alltid satsa på så lite som möjligt närmst kommer till SuC.
Speciellt på ett inlägg från en användare som just då körde en med 85 batteri.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Sorry, my bad, läste för slarvigt! Men ja ja, någon kanske snubblar över tråden och läser lika slarvigt som jag och får uppfattningen att alla Teslor laddar på samma sätt, och då kan min lilla miss vara behjälpligfrippe skrev:Precis, därför jag skrev 85 och 70 batterierna.rockard skrev:Det beror på vilket batteri du har. Vårt batteri laddar långsamt fram till runt 15%frippe skrev:15% vid ankomst SuC, då nyttjar du inte batteriet, det laddar som snabbast från 0%, så med 85 och 70 batterierna bär du alltid satsa på så lite som möjligt närmst kommer till SuC.
Speciellt på ett inlägg från en användare som just då körde en med 85 batteri.
Svart X75D -17
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
:s jag har kört 12000 mil i en S85 på massor av roadtrips så har bra koll på hur man gör. Jag startade med 98% och körde 23 mil, nästa möjliga laddpunkt var 15 mil längre bort, så valet att köra ned till 0 fanns inte. Eller jo jag hade kunnat köra i cirklar kring superchargern. Jag har stenkoll på var laddkurvan är optimal, men den här är kraftigt nerfad jämfört med hur S85 var för 2-3 år sen.frippe skrev:15% vid ankomst SuC, då nyttjar du inte batteriet, det laddar som snabbast från 0%, så med 85 och 70 batterierna bär du alltid satsa på så lite som möjligt närmst kommer till SuC.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Danmark har man nu en grupptalan mot Tesla, se nedan.
Någon som tror detta är aktuellt i Sverige? Kanske skall man vänta på utgången i Danmark och se.
Någon som tror detta är aktuellt i Sverige? Kanske skall man vänta på utgången i Danmark och se.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
I Sverige står nog folk mest med mössan i handen och muttrar
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Polestar går väll upp i rätten i Norge snart för att de blev stämda pga att räckvidden inte stämmer med utlovade siffror. (polestar hänvisar till wltp)
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag uppmande till samling i min tråd "Har Tesla nerfat batterikapaciten" men gensvaret var måttligt. Nu har jag bytt P85DL till en 100D.wheels skrev:I Sverige står nog folk mest med mössan i handen och muttrar
Individen är stark om du har råd och kollektivet svagt om ingen ser styrkan i att samarbeta.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Enligt https://politiken.dk/forbrugogliv/forbr ... esla-ejere så verkar det vara ungefär 135kkr per bil i denna sak i Norge.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Trodde också det var gällande for 90-modellerna men kanske inte. Intressant att se vad som kommer ut av det.kangru skrev:Danmark har man nu en grupptalan mot Tesla, se nedan.
Någon som tror detta är aktuellt i Sverige? Kanske skall man vänta på utgången i Danmark och se.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Skulle vara spännande att se vilken data de använder som sina bevis. För där ser jag det stora problemet.
Även intressant att läsa att tesla inte verkade bry sig om att dyka upp och föra sin talan.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Oj, kanske värt att dra i även för oss svenska drabbade kunder.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Kanske nytt försök att samla folk? Det var bara ett 30-tal personer i Norge. Och de fick rätt!Kriper skrev:Jag uppmande till samling i min tråd "Har Tesla nerfat batterikapaciten" men gensvaret var måttligt. Nu har jag bytt P85DL till en 100D.wheels skrev:I Sverige står nog folk mest med mössan i handen och muttrar
Individen är stark om du har råd och kollektivet svagt om ingen ser styrkan i att samarbeta.
Tesla verkar inte ens vilja försvara sig. Borde inte vara så svårt
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nja, nu har jag liten insyn i hur det norska juridiska systemet fungerar. Men blir väldigt förvånad om detta är det sista avgörandet i denna frågan. Att tesla inte bemödar sig att dyka upp kan tyda på att detta avgörande inte får så stor betydelse. Men vi får vänta och se.VjB skrev:Kanske nytt försök att samla folk? Det var bara ett 30-tal personer i Norge. Och de fick rätt!Kriper skrev:Jag uppmande till samling i min tråd "Har Tesla nerfat batterikapaciten" men gensvaret var måttligt. Nu har jag bytt P85DL till en 100D.wheels skrev:I Sverige står nog folk mest med mössan i handen och muttrar
Individen är stark om du har råd och kollektivet svagt om ingen ser styrkan i att samarbeta.
Tesla verkar inte ens vilja försvara sig. Borde inte vara så svårt
Men om någon är villig att dra igång detta i Sverige är det väl bara positivt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Beskeden från Norge får mina fiskar varma. Registrerade mig här och följer tråden.
Leasar S85 uttagen 2014-12 och laddningen är mycket segare nu än vad reklamen säger.
Leasar S85 uttagen 2014-12 och laddningen är mycket segare nu än vad reklamen säger.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Låter bra! Jag är taggad med. Har samma bilbasunist skrev:Beskeden från Norge får mina fiskar varma. Registrerade mig här och följer tråden.
Leasar S85 uttagen 2014-12 och laddningen är mycket segare nu än vad reklamen säger.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Laddhastigheten kanske kommer tillbaka helt plötsligt
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Mkt spännande. Ingen som vet nåt om ifall någon liknande "grupptalan" finns eller ens går att göra i Sverige?