Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

Apple fick böta ”hela” 250 kr / telefon läste jag någonstans?

Mest vill jag bara att Tesla ger tillbaka möjligheten att ha bra laddhastighet även om jag så äventyrar garantin. Jag förstår att batteriets åldrande påskyndas men det är så sällan jag snabbladdar och om nu batteriet klappar ihop så finns det gott om alternativ.

Vad är svensk motsvarighet till ”förbrukarrådet”? Känner inte igen namnet... Kanske vi få som drabbats/bryr sig skulle kunna göra något motsvarande?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Motsvarigheten bör vara ARN, om det gäller privatköptafordon. Om det är leasing med företag inblandade är det nog enbart vanlig stämning i tingsrätt som gäller.
http://www.arn.se
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

mans71 skrev:
Mest vill jag bara att Tesla ger tillbaka möjligheten att ha bra laddhastighet även om jag så äventyrar garantin. Jag förstår att batteriets åldrande påskyndas men det är så sällan jag snabbladdar och om nu batteriet klappar ihop så finns det gott om alternativ.
Precis vad jag också tycker. Bara att Tesla inte vill fatta det :evil:
Användarvisningsbild
V-lund
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 aug 2019 14:11

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av V-lund »

Jag tänker tvärt om skulle vilja kunna välja om det inte är fullt på SC att tex ta det lugnt och ladda tryggt så batteriet håller 30år. Sedan Supercharger hastighet när det är bråda av någon anledning..
Model S 90D Facelift 2016
Försäkring: Länsförsäkringar i Snorrland
2000mil, trafik, delkasko, vagnskada, tilläggsförsäkring MER. 11753KR/ÅR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Tyvärr är det ju inte bara maxeffekt som påverkas, hela laddkurvan har skiftats "till vänster" en bra bit, det påverkar total laddtid rejält.

Jag körde min första längre tripp efter "chargegate" i helgen, Stockholm - Malmö ToR, och det var inte så kul, laddstoppen fördubblades nästan jämfört med tidigare när jag toppade på 120kW och höll >100kW en bra bit över 50% SoC.

Så kul är det inte att sitta och glo på Rasta i Markaryd :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Idesta »

Jag körde Åre->Sthlm i lördags med vår Model SP100D från mars 2017 med dryga 10 000 mil körda. Blev glatt överraskad, laddhastighet 145 kW i början, fortsatt 110 kW vid 50%. Ensam vid stolpparet i Hudiksvall. Bra hastighet i Fullerö/Uppsala också.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Gustafsson skrev:
gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Det är ju snarare så att andrahandsvärdet påverkas negativt av den nedsatta laddningshastigheten...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

Jojo skrev:
Gustafsson skrev:
gissar att andrahandsvärdet ökar om batteriet förväntas hålla länge. Nu när gamla bilar kan uppgraderas med MCU2 tycker jag de blir väldigt mycket intressantare. 85 kW är inte dåligt, även om de tar lite längre tid att ladda.
Det är ju snarare så att andrahandsvärdet påverkas negativt av den nedsatta laddningshastigheten...
Om man hänger mycket på landsväg så köper man väl hellre en 100 eller M3. Kör man som folk gör mest har det ju ingen större betydelse trots allt. Snabbare är ju bättre förstås. Ingen dealbraker. Ingen som sett laddkurvor från typ ABRP ? Tar det dubbelt så lång tid förstår jag bättre problemet dock...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

4380-Ladekurver.jpg
Från abrp . Rejäl skillnad.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

kontakten2 skrev:
4380-Ladekurver.jpg
Från abrp . Rejäl skillnad.
Det blir som sagt rätt stor skillnad i praktiken. Ska bli intressant att följa vad detta utmynnar i.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Om du tror detta har med temperatur att göra är du hel Fel på det.
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

kontakten2 skrev:
Om du tror detta har med temperatur att göra är du hel Fel på det.
Försök inte spåra ur denna tråden med...
Man jämför uppenbarligen maj-aug med februari.
Det står titel på norska, så antar datat är därifrån?
Eller inkluderar det bilar i tex Kalifornien menar du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

kontakten2 skrev:
Från abrp . Rejäl skillnad.
De kurvorna stämmer mycket väl överrens med mina iakttagelser från helgen med min X90, maxeffekt 90kW och mycket snabbare avtrappning.

Enligt graferna tar 0-90% c:a 70% längre efter chargegate, det är faktiskt inte ok på något sätt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
Jag har kört många långresor både sommar och vinter, med fullt uppvärmt batteri är laddkurvan identisk sommar och vinter.

Detta har inget med årstiden att göra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

fth skrev:
taliz skrev:
Tror vi får vänta lite och se hur datat ser ut i sommar.
Jag har kört många långresor både sommar och vinter, med fullt uppvärmt batteri är laddkurvan identisk sommar och vinter.

Detta har inget med årstiden att göra.

/fth
P.S. jag har OBD-adapter och ScanMyTesla på en Android-lur i bilen, i Ödeshög kollade jag batteritemperaturen under laddning, den var optimal, jag hade ändå max 90kW effekt trots att jag rullade in med 9% SoC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Lustigt fenomen idag. Laddade långsammare pga uppdateringen men märkte att när det kom en till på sc laddparet så tappade den än mer effekt vad den kunde ta emot. Det var alltså ingen delning av effekten . Det är som bekant inte den första på paret längre som får tilldelad effekt i första prioritering.


Notera bms max charge och battery power.
Screenshot_2020-03-05-17-48-10-595_com.emon.canbus.tesla.jpg
Och taliz kan notera celltempen ;)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

Vad hände alltså? Jag förstod inte din mening.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

kontakten2 skrev:
Lustigt fenomen idag. Laddade långsammare pga uppdateringen men märkte att när det kom en till på sc laddparet så tappade den än mer effekt vad den kunde ta emot. Det var alltså ingen delning av effekten . Det är som bekant inte den första på paret längre som får tilldelad effekt i första prioritering.


Notera bms max charge och battery power.
Screenshot_2020-03-05-17-48-10-595_com.emon.canbus.tesla.jpg
Och taliz kan notera celltempen ;)
Tesla ändrade för ett tag sen att man delar 50/50 på paret.
Har inget med bilens mjukvara att göra utan hur SuC numera är konfigurerad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Splfredde »

Är det generell sänkning på alla "gamla" batteri? Och när gjordes detta?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?

Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.

Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Splfredde skrev:
Är det generell sänkning på alla "gamla" batteri? Och när gjordes detta?
Läste någonstans att batteriets kontrolleras individuellt hur det tål att laddas?

Superladdar väldigt sällan men fick mitt batteri bytt på garanti i maj-19 och efter det får jag typ 60kW max(120kW när den va ny).
Haft den på analys flera gånger men svaret har varit att allt är normalt.
Igår blev jag uppringd av en tekniker som förklarade att 60kW är normalt för min modell för att batteriet ska hålla.

Han bekräftade också att jag fick ett fabriksrenoverat batteri vid bytet i fjol.
Kan jag fått ett batteri som har superladdats oftare än mitt gamla och därav tål midre laddning?
Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kWh. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.

Korrigerat enheten på mängden laddat i efterhand.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Det finns väl lite olika saker som sänker laddhastigheten vid det här laget? Vissa batterier cappade väl Tesla spänningen på via OTA vilket ledde till begränsningar i laddhastighet, andra fick väl bara begränsad laddhastighet och sen kan väl alla bilar (inklusive de ovan) begränsas av att man laddat mycket DC. Det är iaf så jag förstått det, vissa ägare kan ha blivit begränsade av flera källor som läggs på varandra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:

Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kW. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.
Du menar mängd kWh här antar jag? Eller är det ett antal kWh över en viss kW.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

LarsL skrev:
frippe skrev:

Tesla har väl sagt att batterierna begränsas i laddeffekt efter att ha laddat en viss mängd kW. Dock lite oklart om det gäller samtlig laddning eller enbart laddning via SuC.
Du menar mängd kWh här antar jag? Eller är det ett antal kWh över en viss kW.
Ja, självklart, lite slarvig med enheterna bara.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar