Gustafsson skrev:Håller med dig om det Mati. Men skulle man vilja återställa till det gamla normala om man fick? Jag skulle vara tveksam om det innebar att min svindyra bil kan paja.
För alla som drabbats tycker jag det är väldigt synd. Tesla måste väl ta sitt ansvar här ändå förr eller senare.
Det beror väl på skulle jag vilja påstå. Det ju inte svart eller vit. Jag har svårt att tro att bilarna skulle paja allihop om man
inte stryper laddhastigheten till närmare 50% som vissa har fått uppleva. Det känns som en mycket drastisk åtgärd som är mer till för att skydda Tesla, inte batteriet. En viss strypning som knappt märks hade väl de flesta accepterat. En strypning som motsvarar batteriets slitage liksom. Men det är ju t.ex. helt orimligt att det inte görs någon skillnad mellan SuC-laddning och långsam Chademo-laddning. Bara det är ju ett tecken på att de tar hellre en missnöjd kund med ett batteri som är lite mer strypt än nödvändigt än ett eventuellt batteribyte på garanti och en nöjd kund.
Dessutom är det ju ingen som har tvingat Tesla att skicka en uppdatering som
ökar laddhastigheten, vilket de ju gjorde och vilket garanterat inte var så bra för vissa batterier. Då blir smällen desto hårdare när de inte så långt efter skickar nästa uppdatering som stryper batterierna igen. Det är ju som att be om missnöjda kunder.
Sen har jag till exempel aldrig förstått varför man inte kan strypa laddhastigheten själv, så som när man AC-laddar. Det hade varit extra intressant när det bara fanns SuC och därmed ingen annan möjligthet att ladda bilen, förutom långsam AC eller mycket snabb SuC (som uppenbarligen skadar batteriet). Lite lagom snabb DC-laddning fanns inte eftersom bilarna inte kunde ladda med 50kW CCS, och en Chademo-adpater hade ju inte alla.
Precis som man inte laddar fullt till vardags så inbillar jag mig att folk skulle utan att knorra välja lite långsammare DC-laddning, säg max 100kW, när det inte är så himla bråttom. Och sen kan man ju någon enstaka gång skruva upp effekten till max när man har super-brådis. Nån enstaka gång kvaddar ju inte batteriet. Men man behåller å andra sidan möjligheten att ladda snabbt.