Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Camper63 »

Läste denna tråd häromdagen då jag fick oerhört långsam laddning härom veckan på en supercharger. Jag fick som mest 34 kW. Har en S90D.
Men då hade bilen stått ute hela natten temperatur 6-7 grader C. Körde bara 1 mil innan SC
Detta blir inte bra vid långresor tänkte jag. Igår o förrgår körde jag en långresa i jobbet. 45 mil tor. Träffade inget folk så jag bröt inte emot Coronalagarna tycker jag. Jag ställde in på Navigationen att jag skulle ladda på SC. Sedan när jag kom fram efter 15 talet mil. var det i stort sett som förut innan alla uppdateringar. Fullt blås. Som mest fick jag 143 kW. Batteriets temperatur är nog en av nyckelfaktorerna till snabb laddning. Bilen har gått 10000 mil ganska precis. Uttagen mars -17. Så om möjligt ställ in SC på navigationen. Då antar jag att batteriet förvärms.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Är det lag på det? Folk utifrån säger att Norge har lockdown, men de har i mitt tycke väldigt avslappnat. Där finns hytteförbud men ingen gräns hur länge man får åka (då hade tesla Björn fått problem)
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Henkens »

Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°

Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

Camper63 skrev:
Läste denna tråd häromdagen då jag fick oerhört långsam laddning härom veckan på en supercharger. Jag fick som mest 34 kW. Har en S90D.
Men då hade bilen stått ute hela natten temperatur 6-7 grader C. Körde bara 1 mil innan SC
Detta blir inte bra vid långresor tänkte jag. Igår o förrgår körde jag en långresa i jobbet. 45 mil tor. Träffade inget folk så jag bröt inte emot Coronalagarna tycker jag. Jag ställde in på Navigationen att jag skulle ladda på SC. Sedan när jag kom fram efter 15 talet mil. var det i stort sett som förut innan alla uppdateringar. Fullt blås. Som mest fick jag 143 kW. Batteriets temperatur är nog en av nyckelfaktorerna till snabb laddning. Bilen har gått 10000 mil ganska precis. Uttagen mars -17. Så om möjligt ställ in SC på navigationen. Då antar jag att batteriet förvärms.
Vi pratar om framförallt 70 och 85 batteri
90 pack begränsas om man superchqrgqr mycket
Sen är det kanske inte max hastigheten utan totaltiden
Tex så toppar min bil runt 115 upp till ca 10% sen går det fort neråt ca 50 vid 50% och 30 vid 70%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av abagewitz »

Henkens skrev:
Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°

Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Hur gör man för att förvärma batteriet?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

abagewitz skrev:
Henkens skrev:
Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°

Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Hur gör man för att förvärma batteriet?
Om det är låg temp ute så går den igång med coupevärmen du ser det tydligt i appen
Annars om man har PDL kan man förvärma från bilen
Eller köra
Temp får man ut i PDL bilar eller 3 part till obd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Henkens »

Knappa in en SuC som destination. Jag läste ut tempen med scan my tesla.
Gasa, bromsa, funkar också.
Det tar således 68 minuter för mig att ladda från 1% till 90% med optimala förhållanden.
Betydligt längre om batterierna är kalla.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Zalman3 »

Vill du byta batteri?
Tesla kanske erbjuder uppgradering till ett Maxwell batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

Om man nu ska driva sitt battericase till ARN så vill man ju ha all möjlig kunskap om sin bil. Hur tappar man av sin Tesla på information enklast?
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?

(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar. :x )
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av jeppe_sthlm »

models4karl skrev:
Om man nu ska driva sitt battericase till ARN så vill man ju ha all möjlig kunskap om sin bil. Hur tappar man av sin Tesla på information enklast?
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?

(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar. :x )
Så vitt jag vet är det enda sättet att koppla på sig på bilens ODB-port för att få ut den datan. Då är det scan my tesla eller liknande som gäller. Har du en androidlur, så kan du beställa kabel och ODB-adapter här:

https://e-mobility-driving-solutions.co ... rie/kabel/

För iOS behöver man en annan ODB-adapter

https://www.scantool.net/obdlink-mxp/

...men du behöver fortfarande en kabel. Sedan är det app:en för en hundring eller så
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

jeppe_sthlm skrev:
models4karl skrev:
Om man nu ska driva sitt battericase till ARN så vill man ju ha all möjlig kunskap om sin bil. Hur tappar man av sin Tesla på information enklast?
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?

(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar. :x )
Så vitt jag vet är det enda sättet att koppla på sig på bilens ODB-port för att få ut den datan. Då är det scan my tesla eller liknande som gäller. Har du en androidlur, så kan du beställa kabel och ODB-adapter här:

https://e-mobility-driving-solutions.co ... rie/kabel/

För iOS behöver man en annan ODB-adapter

https://www.scantool.net/obdlink-mxp/

...men du behöver fortfarande en kabel. Sedan är det app:en för en hundring eller så
Tack för hjälpen. Prylarna är på väg. Nu är det bara en tidsfråga innan ARN sätter ned foten. :-)
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Så kom man till skott angående brev till ARN:

”Angående Tesla motors har representant för företaget angett att man har/haft flera ärenden i ARN, alla med positiv utgång för företaget.
Enl tel samtal med ARN är ärendena offentligt tillgängliga. Att få ut dessa kräver dock förfrågan via e-mail.
Jag önskar härmed få ta del av samtliga ärenden som berör Tesla (Tesla motors) som ARN handlagt.
Visar det sig röra sig om oerhört många (över hundra) kan man i första omgång begränsa sig till de som handlar om Teslas batterier.”
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av bylund »

TM Sweden AB är väl deras registrerade namn här i riket, om nu inte ARN lyckas hitta något på Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Äntligen lite verkstad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Svar från ARN:

En snabb sökning ger 28 ärenden på sökordet "Tesla" som motpart, 18 av dessa är färdigbehandlade och har alltså ett beslut. Kan du möjligen definiera din begäran något, är det en förteckning över alla ärenden, eller alla tillgängliga handlingar i alla ärenden. Eller de beslut som finns? Besluten redogör, förutom själva utfallet, för ärendet i stort och vad parterna anfört, svarat och yttrat. Om jag tolkar din förfrågan rätt är det besluten för de klara ärendena du vill ta del av. För att ta del av allmänna handlingar, se instruktion nedan.

De handlingar du har efterfrågat kan skickas med krypterad e-post eller med vanlig post. Vänligen mejla nämnden på arn@arn.se och uppge om du vill ha handlingarna per e-post eller med vanlig post. Om du vill ha handlingarna per e-post måste du uppge ett mobilnummer, dit vi kan skicka lösenordet till det krypterade e-postmeddelandet. Om du vill ha handlingarna med vanlig post måste du uppge den adress dit du vill ha dem skickade.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

Spännande!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

Eftersom det är allmänna handlingar så finns det väl inga hinder att lägga upp väl valda delar av dokumenten här?

/Fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av lator »

fth skrev:
Eftersom det är allmänna handlingar så finns det väl inga hinder att lägga upp väl valda delar av dokumenten här?

/Fth
Man kan väl undra varför de skickar allmänna handlingar krypterat...?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

lator skrev:
fth skrev:
Eftersom det är allmänna handlingar så finns det väl inga hinder att lägga upp väl valda delar av dokumenten här?

/Fth
Man kan väl undra varför de skickar allmänna handlingar krypterat...?
Tror man vill undvika att innehållet ska kunna ändras och skickas som om det kom från dom. Sen behöver dom ha ett mobilnummer att skicka till. Det begränsar ju möjligheten till att massbeställa handlingar kanske?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av bylund »

fth skrev:
Eftersom det är allmänna handlingar så finns det väl inga hinder att lägga upp väl valda delar av dokumenten här?

/Fth
De kan ändå innehålla personuppgifter. Även t ex gymnasiebetyg (från kommunala skolor), personnummer hos skatteverket och mycket annat är offentliga handlingar, men det innebär inte att de är ok att publicera hursomhelst.

Men väl valda delar, som tar hänsyn till att inte publicera personuppgifter som inte bör publiceras borde vara ok.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av wector »

Känsliga uppgifter som personuppgifter stryks väl över. Så beställer man många ärenden tar det lång tid då detta görs manuellt.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Svar från ANR innehåller många ärenden som avslås då de är inskickade av personer med bolagsanknyning/ dvs ärenden tas ej upp då ARN endast behandlar konsumentärenden.
Ett ärende handlar om ersättning för resor till och från servicecenter under garantitiden/köplagens gällande;
Här hävdar Tesla att konsumenterna ej har rätt till detta med motivering att konsumenten har klart för sig att service endast finns tillgängligt på ett fåtal platser i landet!
ARN följer här konsumentlagen och ger den klagande rätt till ersättning för milen. Ej rätt till förlorad arbetsinkomst då detta inte styrkts.
(Min tolkning är att sådan ersättningsrätt också finns men måste styrkas)
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Ett ärende gäller laddahstighetsförsämringen.
Jag bifogar beslutet avidentifierat
Jag har också skrivit till ARN i frågan , då jag anser att ARNs beslut grundade sig på felaktig upplysning från Tesla och att anmälaren troligen hade svårighet att själv tydligt dokumentera försämringen av laddhastigheten och att den momentant försämrades via programuppdatering och ej via en gradvis försämring av batteriegenskaperna

Motiveringen till nämndens beslut

En vara är felaktig enligt konsumentköplagen om den avviker från vad parterna avtalat om eller från vad köparen haft anledning att förutsätta (16 §). Det är köparen som ska bevisa att det är fel på varan.

Nämnden har gått igenom utredningen i ärendet, bl.a. informationsblad och marknadsföring avseende bilens batteri. Nämnden anser att xxx inte genom de handlingar som hen gett in har bevisat att den batteriförsämring hen upplever är orsakad av systemuppdateringen. Vidare anser nämnden mot bakgrund av utredningen att den redovisade batteriförsämringen utgör normalt slitage. Bilen kan därmed inte anses avvika från vad som avtalats eller från xxx befogade förväntningar, dvs. den har inte något köprättsligt fel. xxx krav ska därför avslås.

Mitt brev till ARN:
Då Teslas representanter (flera) muntligen nu erkänner att uppdateringen av mjukvaran (som i Teslas fall sker över internet och är obligatorisk att genomföra) starkt begränsar laddhastigheten, och nu så även i skrift bekräftar fenomenet är ARN;s beslut fattat på felaktig grund.
Sannolikt har ingivaren av anmälan ej haft möjlighet att dokumentera ovanstående förhållande då Tesla representanter i tidigt skede och under lång tid förnekade att programvaruppdatering påverkade laddhastigheten. (jämför VW och dieselskandalen, extra aktuell i dagarna med färskt domslut i Tyskland med sannolikt omfattande konsekvenser både ekonomiskt och straffrättsligt för de inblandade)
Något har gjort att Tesla ändrat strategi och nu medger att förändringen av laddhastigheten inte beror på batteriernas gradvisa åldrande i sig, utan på en över internet överförd programuppdatering som ändrat styrningen av laddhastigheten.
Via programuppdateringen har i ett moment laddhastigheten försämrats påtagligt vilket helt ändrat bilarnas egenskaper, dvs i princip ej längre lämpliga för långpendling osv.
Laddhastigheten är oerhört viktig för bilens användbarhet, något som Tesla gör stor reklam för på tidigare bilar och framhåller varje gång de förmår att leverera ännu högre laddhastigheter på nya modeller.
Från försäljningsstart fram till 2018 har man propagerat för snabbladdning som ett säker och ej skadlig form av laddning. Därefter har den dokumentation som lämnats med bilarna ändrats i detta avseende: man anger nu att med tiden kan en försämrad laddhastighet uppstå men endast någon enstaka minut. Det inger ju i sig ingen oro hos en presumtiv köpare, som därtill först får denna information efter beställningen, därtill väl inbäddad efter ca 200 sidor i instruktionsboken. Annat är det i verkligheten och dokumenterat och omvittnat av åtskilliga ägare av teslas bilar.

Varför skriva detta om ett redan avgjort ärende?

Ny bevisning och ny inställning från Tesla finns att tillgå.

Många är drabbade och kommer att drabbas.
Vid förfrågan om att köpa ny bil och direkt förfrågan om när laddhastigheten kommer att nedgraderas anger fortfarande tesla att ”vadå? det har vi ingen kännedom om”. Däremot ändrar man sin information när man upplyser om att man redan äger en bil som är drabbad. Då först informerar de och förklarar att den nya uppgraderade mjukvaran resulterar i en (som även Teslaanställda erkänner) besvärande långsam laddhastighet.
När man påpekar förändringen för Tesla och att detta inte är acceptabelt förfarande (har ju dessutom gjorts i smyg, utan information och förklaring, tvärtom förnekelse i början) hänvisar de till ARN och dess beslut till Teslas fördel.
ARN s beslut, som nu visar sig bygga på felaktig/bristande underlag har därför stor betydelse för konsumenterna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

Uppdateringarna är inte obligatoriska. Visst kan Tesla försöka hävda att de krävs för att garantin ska gälla men det är en annan fråga (som ARN skulle kunna ta tag i) men de är inte obligatoriska, du kan själv välja att installera uppdatering eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kontakten2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kontakten2 »

Svenssons skrev:
Uppdateringarna är inte obligatoriska. Visst kan Tesla försöka hävda att de krävs för att garantin ska gälla men det är en annan fråga (som ARN skulle kunna ta tag i) men de är inte obligatoriska, du kan själv välja att installera uppdatering eller ej.
Det stämmer inte. Står tydligt att garantin ej gäller samt att din internetuppkoppling ej kommer fungera.

Till råga på allt så uppdaterar Tesla själva bilen om du lämnar in den på felsökning
Skriv svar