Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare PhR34k » 31 jul 2020 21:23

Vill passa på att säga att jag har en 100kWh batteri, trodde inte dessa led utav problem med begränsningen

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 31 jul 2020 21:48

PhR34k skrev:Känns verkligen som att nåt hänt. Nu är vi i Mullhouse och laddar och samma sak som under hela resan max 113kW trotts tomt på SuC och bra väder förhållanden.
Vid 50% går hastigheten ner till 94kW .
Timade 35min för att ladda 58 kWh från ca 12kWh till 71kWh


Jag körde upp en XP100DL, tillverkad en vecka innan raven, från Spanien till Sverige för 1 mån sedan. Fick precis som du max ca 120 kW. Oftast 114-116 kW under kort stund, sedan lägre. Vid 45% under 100 kW. Och så igår-idag körde jag min 3 år gamla S100D från Stockholm till Kiruna - 140-144 kW på nästan alla laddare. Konstigt att en 3 år gammal bil som gått 5600 mil laddar snabbare än en 1 år gammal bil som gått 2000 mil. Båda har samma revision på batteriet tror jag.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: mikael25

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare PhR34k » 31 jul 2020 21:53

Skumt, vad kan det bero på?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Fredrik j » 01 aug 2020 00:53

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.


Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.


Det krävs ju minst två förare plus att inte själva resan är en del av målet.
Fredrik j
 
Inlägg: 2673
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare PhR34k » 01 aug 2020 07:56

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.


Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.


Det krävs ju minst två förare plus att inte själva resan är en del av målet.
Jag är van att alltid fått köra själv då tjejen inte haft körkort. Brukade vila i färjan mellan Rödby och Puttgarden sedan körde jag så länge jag orkade men natten brukade ta kol på mig så 1-2 timmars vila i Tyskland och sedan igen, köra så mycket man orkar och en vila på 1-2 vid Franska/Spanska gränsen. Så nu när man är några som har körkort i min Model X och alla stopp man måste göra längs med vägen för att ladda är det som en dröm. För mig hade jag kunnat kört oavbrutet hela vägen ner men några i mitt resesälskapp känner ett måste att vila på hotel så de fick bli en hotell natt.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare PhR34k » 01 aug 2020 08:49

Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Verdi » 01 aug 2020 08:58

PhR34k skrev:
Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? ;) De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 8572
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Tenk » 01 aug 2020 08:58

EnTraktor skrev:
PhR34k skrev:Känns verkligen som att nåt hänt. Nu är vi i Mullhouse och laddar och samma sak som under hela resan max 113kW trotts tomt på SuC och bra väder förhållanden.
Vid 50% går hastigheten ner till 94kW .
Timade 35min för att ladda 58 kWh från ca 12kWh till 71kWh


Jag körde upp en XP100DL, tillverkad en vecka innan raven, från Spanien till Sverige för 1 mån sedan. Fick precis som du max ca 120 kW. Oftast 114-116 kW under kort stund, sedan lägre. Vid 45% under 100 kW. Och så igår-idag körde jag min 3 år gamla S100D från Stockholm till Kiruna - 140-144 kW på nästan alla laddare. Konstigt att en 3 år gammal bil som gått 5600 mil laddar snabbare än en 1 år gammal bil som gått 2000 mil. Båda har samma revision på batteriet tror jag.


Vi har varit ner till Frankrike med XP100DL i juli (batteri från 2018 men 2016 bil) den kom på resan upp till 115 kW men höll bra fart i övrigt under laddningen. Sen på en av de typ sista laddningarna i Markaryd kom den upp i 135 kW. Det var nog lägre temp så är inne på att det finns/införts nån sån takbegränsning vid högre temp? Får testa mer i höst :D
Model X P100D-16, batteri från -aug 18, röd - wrappad grå, 20´, svart skinn, AP1, 6-sits
Tidigare Model S 85 -15 Titanium, soltak, tygklädsel, 7-sits, stålfjädring, AP1. SÅLD
Tidigare Model X 90D -16 Svart, tygklädsel, köldpaket, Luftfjädring, AP1. SÅLD
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 15 jun 2016 10:56
Ort: Sundbyberg

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare PhR34k » 01 aug 2020 09:10

Verdi skrev:
PhR34k skrev:
Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? ;) De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Skulle säga att det inte är normal nej, att en bil kanske tappar lite visst men efter många år. Min bil är 1 år gammal och har redan tappat laddhastighet som påverkar mina låna resor och om det kommer bli ännu högre tapp så kommer jag nog välja att inte åka med bilen till Spanien. Når nästan en gräns att man laddar likea länge som man kör tillslut. Jag kör efter abrp och då laddar man oftast mellan 20-35 min som har nu blivit 30-50 min för mig och kommer det att sluta med 45-70min då är det ohållbart för en spanienresa

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Verdi » 01 aug 2020 09:18

PhR34k skrev:
Verdi skrev:
PhR34k skrev:
Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? ;) De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Skulle säga att det inte är normal nej, att en bil kanske tappar lite visst men efter många år. Min bil är 1 år gammal och har redan tappat laddhastighet som påverkar mina låna resor och om det kommer bli ännu högre tapp så kommer jag nog välja att inte åka med bilen till Spanien. Når nästan en gräns att man laddar likea länge som man kör tillslut. Jag kör efter abrp och då laddar man oftast mellan 20-35 min som har nu blivit 30-50 min för mig och kommer det att sluta med 45-70min då är det ohållbart för en spanienresa

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Sådär kan du inte resonera heller riktigt. Det räcker med att du kommer in till en SuC som har mer än 50% beläggning så får du bara ~70 kW. Eller att det kommer någon strax efter dig som tar den andra laddaren på paret. Då har du 45-70 min redan idag. 110 kW är bra tycker jag. Det var vad man toppade på förra sommaren ungefär. Nu skruvade de iofs upp maxhastigheten till ~140 kW men å andra sidan går den ner snabbare vid högre SOC. Så på en 10-80% laddning så skiljer det inte mycket alls i tid. Så om du nu har blivit "degraderad" till den laddkurva som gällde förut så är det inte hela världen. Jag ser ökad trängsel och usla SuC-placeringar som ett betydligt större hinder mot Spanien-resor.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 8572
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.