Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Elix747 » 01 aug 2020 09:26

jonas skrev:Jag har kommit upp i max 116kW i sommar. För ett år sedan fick jag ofta 145kW. Verkar som man strypt igen.
M3 MED 7000Mil

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk


Det normala för mig är ca 115 kW. Kan inte säga att jag märker någon skillnad mot förra året.
M3 med 5000 mil
TM3 LR AWD 19” Black
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås
Referralkod: magnus69767

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare PhR34k » 01 aug 2020 09:48

Verdi skrev:
PhR34k skrev:
Verdi skrev:
PhR34k skrev:
Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? ;) De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Skulle säga att det inte är normal nej, att en bil kanske tappar lite visst men efter många år. Min bil är 1 år gammal och har redan tappat laddhastighet som påverkar mina låna resor och om det kommer bli ännu högre tapp så kommer jag nog välja att inte åka med bilen till Spanien. Når nästan en gräns att man laddar likea länge som man kör tillslut. Jag kör efter abrp och då laddar man oftast mellan 20-35 min som har nu blivit 30-50 min för mig och kommer det att sluta med 45-70min då är det ohållbart för en spanienresa

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Sådär kan du inte resonera heller riktigt. Det räcker med att du kommer in till en SuC som har mer än 50% beläggning så får du bara ~70 kW. Eller att det kommer någon strax efter dig som tar den andra laddaren på paret. Då har du 45-70 min redan idag. 110 kW är bra tycker jag. Det var vad man toppade på förra sommaren ungefär. Nu skruvade de iofs upp maxhastigheten till ~140 kW men å andra sidan går den ner snabbare vid högre SOC. Så på en 10-80% laddning så skiljer det inte mycket alls i tid. Så om du nu har blivit "degraderad" till den laddkurva som gällde förut så är det inte hela världen. Jag ser ökad trängsel och usla SuC-placeringar som ett betydligt större hinder mot Spanien-resor.
Det ena behöver inte utesluta det andra, tänk att komma till en laddstation som är full med dessutom en bil vars laddhastighet har sänkts.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Verdi » 01 aug 2020 13:32

PhR34k skrev:Det ena behöver inte utesluta det andra, tänk att komma till en laddstation som är full med dessutom en bil vars laddhastighet har sänkts.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Den lär ju knappast vara sänkt så mycket att du inte ens får 70 kW.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 8572
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare PhR34k » 01 aug 2020 13:47

Snackar inte folk om att de har 50kW? Min är på 113 verkar det som men om det som sägs stämmer så lär det sänkas ytterligare

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Verdi » 01 aug 2020 14:09

PhR34k skrev:Snackar inte folk om att de har 50kW? Min är på 113 verkar det som men om det som sägs stämmer så lär det sänkas ytterligare

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Nä så illa tror jag inte ser det blir. Runt 80-90 kW tror jag de har.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 8572
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare PhR34k » 01 aug 2020 14:12

Ok.
Aja säga vad man vill men det är rätt drygt att behöva stå ladda i 60min istället för 30min 20ggr ner till Spanien

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare fth » 01 aug 2020 15:01

PhR34k skrev:Ok.
Aja säga vad man vill men det är rätt drygt att behöva stå ladda i 60min istället för 30min 20ggr ner till Spanien

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Skillnaden är dock inte riktigt så stor.

Jag har jämfört mina laddkurvor före och efter nerfningen i ett inlägg tidigare i tråden, och integralen visar att laddtiden 10-85% för mig ökar med c:a 25% eller 11 minuter.

Jag blev förvånad själv eftersom jag upplevde skillnaden som mycket större, men siffrorna visar faktiskt att det inte har så stor effekt på restiden som jag trodde.

Det är ju fortfarande mycket illa skött på alla vis av Tesla, men beräkningarna gjorde iaf mig mindre stressad att byta bil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2623
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare PhR34k » 01 aug 2020 15:02

fth skrev:
PhR34k skrev:Ok.
Aja säga vad man vill men det är rätt drygt att behöva stå ladda i 60min istället för 30min 20ggr ner till Spanien

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Skillnaden är dock inte riktigt så stor.

Jag har jämfört mina laddkurvor före och efter nerfningen i ett inlägg tidigare i tråden, och integralen visar att laddtiden 10-85% för mig ökar med c:a 25% eller 11 minuter.

Jag blev förvånad själv eftersom jag upplevde skillnaden som mycket större, men siffrorna visar faktiskt att det inte har så stor effekt på restiden som jag trodde.

Det är ju fortfarande mycket illa skött på alla vis av Tesla, men beräkningarna gjorde iaf mig mindre stressad att byta bil.

/fth
Om det stämmer så är det ok för mig men som du säger, upplevs som mycket mer

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 21 okt 2017 06:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Bjelke » 01 aug 2020 16:47

Verdi skrev:
PhR34k skrev:
Gustafsson skrev:110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? ;) De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.

Man kan ju inte låta bli att undra hur det skulle sett ut om dom inte tryckt upp laddningen till nära 150kW, skulle
batterierna håll mycket bättre och fortsatt ladda på 120kW under flera år istället?
Om man hade låtit användaren välja så skulle jag isf ganska ofta valt lägre hastighet mot bättre uthållighet (ganska
ofta som bilen blir klar före mig liksom).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 13469
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Jwe » 01 aug 2020 18:37

Redan vid 12 mils laddnivå är laddningen under 70 kW. Sjunker ytterligare, ingen bilddok på detta att finna just nu men vid ca 20 mils laddnivå är det neddragit till 50 eller sämre.
Även så på en annan bil som Tesla mätt upp laddhastighetena på och ville ange som en normalreferens. Men på frågan varför den bilen mätts upp blev svaret; bilägaren hade klagat på långsam laddning!!!! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.