Sida 23 av 39

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 10:26
av Elix747
jonas skrev:
Jag har kommit upp i max 116kW i sommar. För ett år sedan fick jag ofta 145kW. Verkar som man strypt igen.
M3 MED 7000Mil

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Det normala för mig är ca 115 kW. Kan inte säga att jag märker någon skillnad mot förra året.
M3 med 5000 mil

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 10:48
av PhR34k
Verdi skrev:
PhR34k skrev:
Verdi skrev:
PhR34k skrev:
Gustafsson skrev:
110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? ;) De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Skulle säga att det inte är normal nej, att en bil kanske tappar lite visst men efter många år. Min bil är 1 år gammal och har redan tappat laddhastighet som påverkar mina låna resor och om det kommer bli ännu högre tapp så kommer jag nog välja att inte åka med bilen till Spanien. Når nästan en gräns att man laddar likea länge som man kör tillslut. Jag kör efter abrp och då laddar man oftast mellan 20-35 min som har nu blivit 30-50 min för mig och kommer det att sluta med 45-70min då är det ohållbart för en spanienresa

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Sådär kan du inte resonera heller riktigt. Det räcker med att du kommer in till en SuC som har mer än 50% beläggning så får du bara ~70 kW. Eller att det kommer någon strax efter dig som tar den andra laddaren på paret. Då har du 45-70 min redan idag. 110 kW är bra tycker jag. Det var vad man toppade på förra sommaren ungefär. Nu skruvade de iofs upp maxhastigheten till ~140 kW men å andra sidan går den ner snabbare vid högre SOC. Så på en 10-80% laddning så skiljer det inte mycket alls i tid. Så om du nu har blivit "degraderad" till den laddkurva som gällde förut så är det inte hela världen. Jag ser ökad trängsel och usla SuC-placeringar som ett betydligt större hinder mot Spanien-resor.
Det ena behöver inte utesluta det andra, tänk att komma till en laddstation som är full med dessutom en bil vars laddhastighet har sänkts.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 14:32
av Verdi
PhR34k skrev:
Det ena behöver inte utesluta det andra, tänk att komma till en laddstation som är full med dessutom en bil vars laddhastighet har sänkts.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Den lär ju knappast vara sänkt så mycket att du inte ens får 70 kW.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 14:47
av PhR34k
Snackar inte folk om att de har 50kW? Min är på 113 verkar det som men om det som sägs stämmer så lär det sänkas ytterligare

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 15:09
av Verdi
PhR34k skrev:
Snackar inte folk om att de har 50kW? Min är på 113 verkar det som men om det som sägs stämmer så lär det sänkas ytterligare

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Nä så illa tror jag inte ser det blir. Runt 80-90 kW tror jag de har.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 15:12
av PhR34k
Ok.
Aja säga vad man vill men det är rätt drygt att behöva stå ladda i 60min istället för 30min 20ggr ner till Spanien

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 16:01
av fth
PhR34k skrev:
Ok.
Aja säga vad man vill men det är rätt drygt att behöva stå ladda i 60min istället för 30min 20ggr ner till Spanien

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skillnaden är dock inte riktigt så stor.

Jag har jämfört mina laddkurvor före och efter nerfningen i ett inlägg tidigare i tråden, och integralen visar att laddtiden 10-85% för mig ökar med c:a 25% eller 11 minuter.

Jag blev förvånad själv eftersom jag upplevde skillnaden som mycket större, men siffrorna visar faktiskt att det inte har så stor effekt på restiden som jag trodde.

Det är ju fortfarande mycket illa skött på alla vis av Tesla, men beräkningarna gjorde iaf mig mindre stressad att byta bil.

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 16:02
av PhR34k
fth skrev:
PhR34k skrev:
Ok.
Aja säga vad man vill men det är rätt drygt att behöva stå ladda i 60min istället för 30min 20ggr ner till Spanien

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skillnaden är dock inte riktigt så stor.

Jag har jämfört mina laddkurvor före och efter nerfningen i ett inlägg tidigare i tråden, och integralen visar att laddtiden 10-85% för mig ökar med c:a 25% eller 11 minuter.

Jag blev förvånad själv eftersom jag upplevde skillnaden som mycket större, men siffrorna visar faktiskt att det inte har så stor effekt på restiden som jag trodde.

Det är ju fortfarande mycket illa skött på alla vis av Tesla, men beräkningarna gjorde iaf mig mindre stressad att byta bil.

/fth
Om det stämmer så är det ok för mig men som du säger, upplevs som mycket mer

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 17:47
av Bjelke
Verdi skrev:
PhR34k skrev:
Gustafsson skrev:
110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Läste runt på de amerikanska sidorna och där står det att degradering sker med start vid runt 2800kWh SuC laddning, räknar jag högt så har jag väl laddat runt 5-6000kWh sedan när den sin topp vid 13000kWh om jag minns siffrorna rätt. Med detta så betyder det att mina 110kW kommer antagligen bli sämre.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Så bilarna blir alltså sämre med tiden och inte bättre? ;) De tappar räckvidd och laddar långsammare och långsammare... Jag tror faktiskt vi behöver bättre batterier trots allt.
Man kan ju inte låta bli att undra hur det skulle sett ut om dom inte tryckt upp laddningen till nära 150kW, skulle
batterierna håll mycket bättre och fortsatt ladda på 120kW under flera år istället?
Om man hade låtit användaren välja så skulle jag isf ganska ofta valt lägre hastighet mot bättre uthållighet (ganska
ofta som bilen blir klar före mig liksom).

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 19:37
av Jwe
Redan vid 12 mils laddnivå är laddningen under 70 kW. Sjunker ytterligare, ingen bilddok på detta att finna just nu men vid ca 20 mils laddnivå är det neddragit till 50 eller sämre.
Även så på en annan bil som Tesla mätt upp laddhastighetena på och ville ange som en normalreferens. Men på frågan varför den bilen mätts upp blev svaret; bilägaren hade klagat på långsam laddning!!!! :mrgreen:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 20:08
av Bjelke
Mer och mer tyder på att det jag sa för något år sedan, angående om det bara var 85-batterierna
som drabbas, stämmer att alla batterier kommer att drabbas...

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 20:56
av Jwe
Stämmer det att reduktionen börjar redan efter 2800 kWh laddade via SuC? Det innebär ju ca 1400 mil på model S och dryga 1000 mil på model X !?!
Tur att man var tidigt ute och redan passerat 20 000 mil ( ca 18-19 000 innan detta elände introducerades).

Apropå långresor:
Medvetna om laddhastighetseduceringen tog vi ändå model S på långresa med rundtur Iberiska halvön i febr mars i år. Dels för att testa hur mycket det påverkar en sådan resa innan man ”för ett väsen” och också se om det mot förmodan skulle vara bättre i varmt klimat, hoppet är ju det sista osv...
Segt!
Men blev ännu mer problematiskt med detta pga:
Vid halvtid av planerad bortavaro blev coranaproblematiken escalerad. Sista natten i Spanien blev på ett mycket stort golfhotell i Almeriatrakten. Vi var endast några få på hotellet. Allt nedstängt akut såväl golfbanor spa mm. Man skulle sannolikt bli tvingade att stänga hotellet nästkommande dygn.
Kommande midnatt skulle gränsen mellan Spanien och Frankrike stängas. Bråttom! Endast vi och långtradare och husbilar i norrgående filer, nästan inga bilar i södergående. Vid en motorvägsavfart tom maskingevärsutrustad polis på plats.
Första laddställe under hemfärden Murcia. Är placerad i ett stort köpcenter. Helt nedstängt. Barrikader runt hela anläggningen. Som tur är i plast så desperata som vi var lyfte vi undan en sektion och bröt oss därmed in på området. Väl framme i övrigt skrämmande öde köpcenter visar det sig att en spansk teslaägare gjort samma som vi och laddstolparna hade ström!
Då flertalet av SuC i Spanien och fr.a. Frankrike är belägna inom hotellområden med rejäla järngrindar blev vi riktigt nervösa inför resterande laddningar. Vi kände oss nu tvingade att ladda i det närmaste fullt vid varje laddning då vi inte kunde lita på att nästa SuC skulle vara tillgänglig. Med nedstrypt laddhastighet var detta en plåga, extra förstärkt av oro att inte nå fransk/spanska gränsen före midnatt.
Vid nästa avfart till SuC blev vi emottagna av beväpnade poliser. Fick ladda o åka vidare.
Laddaren i Tarragona ligger i en vingård/hotell. Helt nedsläckt men med en säkerhetsvakt i en bil. Vakten endast spansktalande och vi ej, men vi förstod att han var där för att bevaka och hålla grindarna öppna för laddning. Denna laddplats stängdes sedan, liksom den i Fuengirola och de har under många veckor varit nedstängda! (Samma öde St Anton men den öppnades efter någon v).
Vi kom över gränsen till Frankrike strax före midnatt. Som tur var var alla laddstationerna på hotell i Frankrike öppna för laddning, på ett fick vi dock inte använda toaletten, på de andra var det fortfarande ”normal” aktivitet men tror det ändrades kommande dygn. Gräns till Tyskland hårdbevakad 5 km tog 1,5 timme i kö mitt i natten. Danmarksgränsen har ju alltid varit bevakad sedan flyktingkrisen, nu förstärkt med tält man fick köra in i och förfrågan om resrutt.
Gränsen till Sverige, ingen synlig bevakning.
Spanjoren som också brutit sig in på köpcenterområdet i Murcia var rejält upprörd över att det var avspärrat, bensinstationerna fungerade ju som vanligt!
På nedresan träffad vi en dansk teslaägare och det framkom att han var drabbad av laddhastighetsnedskärningen. Han var mer än hleigt förbannad. Han var någon form av handelsresande på Jylland, det fungerande inte. ”Bilen skall bort” fortast möjligt och det blir inte som planerat någon ytterligare tesla till företage och ej heller till det privata som han före strypningen planerat.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 21:20
av Verdi
Vilken mardröm ni råkade ut för! Tur allt gick bra.

Är det någon som kan bekräfta allt det här, att det drabbar även 100 kW-packet osv?

Har själv laddat 2053 kWh på SuC med min. Ca 11% av total laddning. Vore tråkigt om den snart blev sämre.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 21:44
av mati
Bjelke skrev:
Man kan ju inte låta bli att undra hur det skulle sett ut om dom inte tryckt upp laddningen till nära 150kW, skulle
batterierna håll mycket bättre och fortsatt ladda på 120kW under flera år istället?
Om man hade låtit användaren välja så skulle jag isf ganska ofta valt lägre hastighet mot bättre uthållighet (ganska
ofta som bilen blir klar före mig liksom).
Exakt det funderar jag också på. Jag sålde min S90D förra året och den laddade aldrig snabbare än 109kW som bäst. Även som splitterny. Och även det gjorde den bara under en mycket kort peak. Idag klagas det när bilarna inte längre kommer över 120kW. Missförstå mig rätt, jag ogillar starkt att Tesla stryper kundernas bilar på det här viset, men strypningen är kanske bara en följd av den tidigare höjningen. För jag antar att min gamla bil - precis som alla andra - fick ta del av den högre laddhastigheten som infördes förra sommarn. Men BMS:en i min bil tyckte alltså ursprungligen att batteriet inte skulle klara mer än 109kW, vilket var relativt lågt redan då. Mitt batteri klarade inte mer. Det kändes som att man tangerade gränsen till vad som ansågs försvarbart för batteriet. Och plötsligt skulle det ändå gå att ladda mycket snabbare? Tveksamt. Jag tror att Tesla har skjutit sig själv i foten där.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 21:54
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Man kan ju inte låta bli att undra hur det skulle sett ut om dom inte tryckt upp laddningen till nära 150kW, skulle
batterierna håll mycket bättre och fortsatt ladda på 120kW under flera år istället?
Om man hade låtit användaren välja så skulle jag isf ganska ofta valt lägre hastighet mot bättre uthållighet (ganska
ofta som bilen blir klar före mig liksom).
Exakt det funderar jag också på. Jag sålde min S90D förra året och den laddade aldrig snabbare än 109kW som bäst. Även som splitterny. Och även det gjorde den bara under en mycket kort peak. Idag klagas det när bilarna inte längre kommer över 120kW. Missförstå mig rätt, jag ogillar starkt att Tesla stryper kundernas bilar på det här viset, men strypningen är kanske bara en följd av den tidigare höjningen. För jag antar att min gamla bil - precis som alla andra - fick ta del av den högre laddhastigheten som infördes förra sommarn. Men BMS:en i min bil tyckte alltså ursprungligen att batteriet inte skulle klara mer än 109kW, vilket var relativt lågt redan då. Mitt batteri klarade inte mer. Det kändes som att man tangerade gränsen till vad som ansågs försvarbart för batteriet. Och plötsligt skulle det ändå gå att ladda mycket snabbare? Tveksamt. Jag tror att Tesla har skjutit sig själv i foten där.
Dom vill bara leda rejset om högst effekt.
Jag tror också att dom hade koll på vad batteriet pallade men struntar i det och öser på mer nu när det börjar komma
konkurrenter med hög effekt osv... skiter i kunderna känns det som.
Visst, nu vet vi ju inte vad som händer med dom andras batterier med tiden om dom också laddar med höga effekter,
men inte känns det bra om vi kunder ska drabbas liksom...

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 21:58
av mati
Bjelke skrev:
Dom vill bara leda rejset om högst effekt.
Jag tror också att dom hade koll på vad batteriet pallade men struntar i det och öser på mer nu när det börjar komma
konkurrenter med hög effekt osv... skiter i kunderna känns det som...
Så bra med OTA updates. Man ändrar lite i koden och vipps laddar bilen återigen snabbare än konkurrenterna. Dumt bara att man inte kan ändra batterikemin OTA. :twisted:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 22:22
av EnTraktor
Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 01 aug 2020 22:39
av Curik
EnTraktor skrev:
Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.
Yes, samma här. Jag har aldrig sett mer än 120ish kW på min 5 månader gamla S. För det mesta ligger den kring 90 kW. Sen har jag aldrig varit under 20% heller, det kanske har med det att göra?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 02 aug 2020 09:29
av PhR34k
Curik skrev:
EnTraktor skrev:
Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.
Yes, samma här. Jag har aldrig sett mer än 120ish kW på min 5 månader gamla S. För det mesta ligger den kring 90 kW. Sen har jag aldrig varit under 20% heller, det kanske har med det att göra?
Har du också en S100?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 sep 2020 19:48
av chall
Är riktigt irriterad att dom strypt laddhastigheten.

Köpte bilen 75D vår-17, bilen tillverkad slutet -16. Är jätte nöjd med bilen, fungerar perfekt, men syften med att använda till lång körning är nu bort. Har kör runt i Europa sommar som vinter och det har fungerat bra med 95kw laddkurvan som var när jag köpte bilen. Denna höjde dom till runt 115kw och man blev ju impad av företaget som trycker ut förbättringar över nätet.
Sen att dom nu sedan en tid strypt den till 75-80 gör nu att det tar en jävla tid.

Kör man runt här hemma är det väl inga större problem att det tar lite längre men att sätta sig i bilen och dra ner till alperna 180 mil är ju inte roligt längre, 8-9 tim laddtid, även om det är gratis el.

Anmälde till service att dom skulle kolla mitt batteri. Sa att det måste vara fel då den inte laddat som när jag köpte den. Inget fel på batteriet sa dom. Jag menar att då har dom sabbat mitt batteri genom att först höja hastigheten till över 115 för att sedan drastiskt sänka den. Utan information. Äger jag inte min bil?. Vill ha en förklaring.

Service hänvisar till någon garanti. Jag bad att dom skulle skicka upp i organisationen. TYST inte ett ljud.

Man tycker att någon kan ringa, hur svårt är det att fatta, jag hintade ju om att bilen är viktig för långresor därav missnöjet med laddhastigheten. Kanske nån smart säljare skulle kunna ringa, kanske till och med erbjuda att sälja en ny med inbyte.

Funderar nu på vad jag ska göra. En anställd vill ha en Tesla 3 och själv måste jag göra något. Börjar bli trött på Tesla som företag.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 sep 2020 20:41
av Kriper
Var ledig igår och tog en tur från Ingarö till Arboga, där jag anlände med 88 km i range. Började Suc på 103 kw och tänkte att det börjar ju bra! En minut senare var laddningen nere på 77 kw för att snart plana ut till 58 kw. På 30 minuter fick jag 150 km så jag fick snällt sitta och vänta en lång stund för att kunna ta mig hem igen. Åkte förbi SC i Bredden där alla var helt oförstående till varför bilen laddade så långsamt. Detta får mig att överväga om det ska bli fler Europaresor. Den laddar ju inte snabbare än en gammal Leaf.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 sep 2020 21:06
av Jojo
Welcome to reality... :evil: Vi med äldre bilar är uppenbarligen blåsta. Dags att göra något åt eländet.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 sep 2020 21:20
av Verdi
chall skrev:
Service hänvisar till någon garanti. Jag bad att dom skulle skicka upp i organisationen. TYST inte ett ljud.

Man tycker att någon kan ringa, hur svårt är det att fatta, jag hintade ju om att bilen är viktig för långresor därav missnöjet med laddhastigheten. Kanske nån smart säljare skulle kunna ringa, kanske till och med erbjuda att sälja en ny med inbyte.

Funderar nu på vad jag ska göra. En anställd vill ha en Tesla 3 och själv måste jag göra något. Börjar bli trött på Tesla som företag.
De kommer inte ringa. Än mindre erbjuda dig en bra uppgraderingsdeal... Tesla jobbar inte så. På gott och ont.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 sep 2020 22:24
av chall
Verdi skrev:
chall skrev:
Service hänvisar till någon garanti. Jag bad att dom skulle skicka upp i organisationen. TYST inte ett ljud.

Man tycker att någon kan ringa, hur svårt är det att fatta, jag hintade ju om att bilen är viktig för långresor därav missnöjet med laddhastigheten. Kanske nån smart säljare skulle kunna ringa, kanske till och med erbjuda att sälja en ny med inbyte.

Funderar nu på vad jag ska göra. En anställd vill ha en Tesla 3 och själv måste jag göra något. Börjar bli trött på Tesla som företag.
De kommer inte ringa. Än mindre erbjuda dig en bra uppgraderingsdeal... Tesla jobbar inte så. På gott och ont.
Det är väl detta som är det tråkiga, ointresserade att prata med sina kunder.
Det blev uppenbart i SMS kommunikationen med Service Center efter att dom OTA analyserat mitt batteri att dom gör vad dom vill och garantierna garanterar inte något.
Har ställt frågor till andra bilmärken hur dom garanterar laddhastigheten långsiktigt. (Minst under batterigarantin) Får se vilka svar jag får.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 10 sep 2020 22:32
av Jojo
chall skrev:
Det blev uppenbart i SMS kommunikationen med Service Center efter att dom OTA analyserat mitt batteri att dom gör vad dom vill och garantierna garanterar inte något.
Det är tyvärr deras typiska förhållningssätt. Jag fick pressa de ganska hårt tills de till sist fick krypa till korset och erkände att kärran är strypt.