Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jojo, skulle du kunna beskriva dina resor mer i detalj? Hur långt, hur ofta, hur många laddningar, hur mycket extra tid etc?
Extra mumma vore om ni hade logg från abetterrouteplanner eller annan tjänst över alla era laddningar.
Jag vill få en uppfattning när tycker man att extra laddtiden blir besvärligt?
Extra mumma vore om ni hade logg från abetterrouteplanner eller annan tjänst över alla era laddningar.
Jag vill få en uppfattning när tycker man att extra laddtiden blir besvärligt?
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Självklart...TiborBlomhall skrev:Jojo, skulle du kunna beskriva dina resor mer i detalj? Hur långt, hur ofta, hur många laddningar, hur mycket extra tid etc?
Extra mumma vore om ni hade logg från abetterrouteplanner eller annan tjänst över alla era laddningar.
Jag vill få en uppfattning när tycker man att extra laddtiden blir besvärligt?
JKPG<->STHLM x2/v (ca35mil enkel väg), Supercharger x1-2/resa (x1 när jag laddar till 100% hemma innan avfärd och kör 'lättfotad'); extra tidsåtgång 30-45 min/resa (resan tar ca 3h när jag använder min gamla skramliga Land Rover, numera 3:45-drygt 4h med supermodern Tesla (3:15-3:30 innan 'Chargegate')).
På långfärd söderut i Europa jobbigt med långa laddtider längs motorvägar (ffa nattetid på sunkiga avlägsna ställen). Jag har tyvärr inga logg att bjuda på, brukar rensa min bils minne då den är tillräckligt slö redan och browsern är helt oanvändbar.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tibor!
Tack för visat intresse, inte bara ang min beskrivning utan hela denna viktiga problematik.
De flesta är ännu ej drabbade men många är.
Många har synpunkter, som framgår av denna tråd, en del tycker att det är ett icke problem,
ännu så länge kan jag inte se att någon drabbad har framfört sådant argument!
Varför behåller jag bilen?
Jag har genom åren generellt haft mycket svårt att göra av med bilar, äger därför flera i varierande skick gränsande mot skrotning.
Bilarna jag köpte närmast före Teslan var två bilar i miljonklassen som jag inhandlade begagnade för dryga 200 tusen och därefter kört vardera ca 20 000 mil.
Min Tesla som nu också passerat 20 000 mil har fungerat utmärkt, endast lagt 1600 kr på nya p-bromsbackar. (Stenskott service osv oräknat)
Älskar bilen. Har nog indirekt sålt många Teslor genom min entusiasm för konceptet.
När laddhastighetsbegränsning blev känd dröjde det något innan jag drabbades. Får uppdateringarna sent.
Det diskuterades om att det var tillfälligt.
Det visade sig inte tillfälligt, berodde inte på att det var vinter osv.
Det var för mig så uppenbart drastiskt att jag avvaktat att Tesla själv kommer på en lösning.
Det ryktas att det tillverkas batterier enkom i avsikt att ersätta de drabbade, kanske finns det fog för det, vg se nedan.
Jag lämnade in bilen i febr för annan uppgradering (airbag och CCS) och påpekade då problemet.
Fick av kundmottagaren besked att någon ota ej var skyldig utan orsaken måste ligga i mitt batteri.
Dröjde länge innan besked om att det verkligen rörde sig om en ota åtgärd.
Det är ingalunda smidigt att få kontakt med någon på Tesla. Läs hopplöst.
När man får tag i någon så vill dom varje gång mäta upp bilen och få loggningar.
Helt plötsligt (en månad senare) kan man få ett meddelande om att dom hållit på med ärendet och vill återkomma, men återkommer aldrig.
Så börjar man om igen, osv osv
(Ja detta är i sig ett problem som många har, servicen har någon gång varit gudomlig, i bland korrekt, ofta obefintlig)
Tog bilen på en lägre resa runt Iberiska halvön. Utomordentligt test på om problematiken verkligen var störande eller bara psykologi.
Tyvärr är resultatet av den resan nedslående. Det blir många mycket sega laddstopp. Tveksamt ens om en pensionär står ut. Definitivt inte någon som har begränsade semesterdagar att spendera.
Problemet måste lösas, ny bil, nytt batteri, därför har jag efter upprepade kontakter , det tog nog 1,5 månad för att inte överdriva, så fick jag en offert på ett nytt batteri som enligt uppgift är ett nytt 90 kW.
Det har man väl slutat tillverka och var ju inte bra när det gjordes. Så är detta ett nytt gammalt från lagret eller är det som det ryktas (av hoppfulla?) ett specifikt nytillverkat ersättningsbatteri.
Avvaktar vad batteryday har att förmedla.
Coronan, ingen pendling f.n. Jag kanske också blir en av alla som bara kör till affären.
Hade jag fullt förtroende och kunde få en pålitlig och anträffbar kontakt med Tesla skulle jag starkt överväga att byta batteri.
Som det är nu blir det nog till slut att återgå till en bättre begagnat lågfärdslok från Mercedes som jag haft utmärkt erfarenhet av.
Men jag hoppas fortfarande på Tesla.
Jag vill inte att avgående sverigechefen för Mercedes som jag träffade i socialt sammanhang 2015 skall få rätt, jag citerar honom:
"Elbilar är ett övergående fenomen”
Tack för visat intresse, inte bara ang min beskrivning utan hela denna viktiga problematik.
De flesta är ännu ej drabbade men många är.
Många har synpunkter, som framgår av denna tråd, en del tycker att det är ett icke problem,
ännu så länge kan jag inte se att någon drabbad har framfört sådant argument!
Varför behåller jag bilen?
Jag har genom åren generellt haft mycket svårt att göra av med bilar, äger därför flera i varierande skick gränsande mot skrotning.
Bilarna jag köpte närmast före Teslan var två bilar i miljonklassen som jag inhandlade begagnade för dryga 200 tusen och därefter kört vardera ca 20 000 mil.
Min Tesla som nu också passerat 20 000 mil har fungerat utmärkt, endast lagt 1600 kr på nya p-bromsbackar. (Stenskott service osv oräknat)
Älskar bilen. Har nog indirekt sålt många Teslor genom min entusiasm för konceptet.
När laddhastighetsbegränsning blev känd dröjde det något innan jag drabbades. Får uppdateringarna sent.
Det diskuterades om att det var tillfälligt.
Det visade sig inte tillfälligt, berodde inte på att det var vinter osv.
Det var för mig så uppenbart drastiskt att jag avvaktat att Tesla själv kommer på en lösning.
Det ryktas att det tillverkas batterier enkom i avsikt att ersätta de drabbade, kanske finns det fog för det, vg se nedan.
Jag lämnade in bilen i febr för annan uppgradering (airbag och CCS) och påpekade då problemet.
Fick av kundmottagaren besked att någon ota ej var skyldig utan orsaken måste ligga i mitt batteri.
Dröjde länge innan besked om att det verkligen rörde sig om en ota åtgärd.
Det är ingalunda smidigt att få kontakt med någon på Tesla. Läs hopplöst.
När man får tag i någon så vill dom varje gång mäta upp bilen och få loggningar.
Helt plötsligt (en månad senare) kan man få ett meddelande om att dom hållit på med ärendet och vill återkomma, men återkommer aldrig.
Så börjar man om igen, osv osv
(Ja detta är i sig ett problem som många har, servicen har någon gång varit gudomlig, i bland korrekt, ofta obefintlig)
Tog bilen på en lägre resa runt Iberiska halvön. Utomordentligt test på om problematiken verkligen var störande eller bara psykologi.
Tyvärr är resultatet av den resan nedslående. Det blir många mycket sega laddstopp. Tveksamt ens om en pensionär står ut. Definitivt inte någon som har begränsade semesterdagar att spendera.
Problemet måste lösas, ny bil, nytt batteri, därför har jag efter upprepade kontakter , det tog nog 1,5 månad för att inte överdriva, så fick jag en offert på ett nytt batteri som enligt uppgift är ett nytt 90 kW.
Det har man väl slutat tillverka och var ju inte bra när det gjordes. Så är detta ett nytt gammalt från lagret eller är det som det ryktas (av hoppfulla?) ett specifikt nytillverkat ersättningsbatteri.
Avvaktar vad batteryday har att förmedla.
Coronan, ingen pendling f.n. Jag kanske också blir en av alla som bara kör till affären.
Hade jag fullt förtroende och kunde få en pålitlig och anträffbar kontakt med Tesla skulle jag starkt överväga att byta batteri.
Som det är nu blir det nog till slut att återgå till en bättre begagnat lågfärdslok från Mercedes som jag haft utmärkt erfarenhet av.
Men jag hoppas fortfarande på Tesla.
Jag vill inte att avgående sverigechefen för Mercedes som jag träffade i socialt sammanhang 2015 skall få rätt, jag citerar honom:
"Elbilar är ett övergående fenomen”
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Om tiden är så viktig, hur har folk tid att skriva alla dessa inlägg mitt på blanka arbetsdagen
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Så bilen laddar lite långsammare efter 20,000 mil utan i stort sett några servicekostnader. Den har fortfarande tillräckligt med räckvidd för långresor och gratis snabbladdning, fast inte lika snabb laddning som när den var ny.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag skulle inte hoppas över huvud taget att Tesla tar upp utbyte av gamla batterier på battery day. De vill presentera framtiden för sina batterier. Det är nog det absolut sista de vill göra den dagen, påskina att de skulle ha problem med några batterier.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
De sitter väl och på en SUCDelta skrev:Om tiden är så viktig, hur har folk tid att skriva alla dessa inlägg mitt på blanka arbetsdagen
ms 76132 "Eleamore"
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Kom inte och påstå att en Mercedes från 20-talet med 20000+ mil är driftsäker. Jag har stor erfarenhet av dessa bilar och driftsäker är inte ett ord jag vill till dela dem. Däremot plötsliga stora fel som gör fordonet obrukbart och kostar 10-tals kronor att fixa. En service organisation som glömt hur man felsöker och lagar bilar, de kan bara byta delar. Fördelen med bilarna är att de är bekväma och att de har lång räckvidd plus att det är väldigt tätt mellan laddstationerna.Jwe skrev:Hade jag fullt förtroende och kunde få en pålitlig och anträffbar kontakt med Tesla skulle jag starkt överväga att byta batteri.
Som det är nu blir det nog till slut att återgå till en bättre begagnat lågfärdslok från Mercedes som jag haft utmärkt erfarenhet av.
Men jag hoppas fortfarande på Tesla.
Jag vill inte att avgående sverigechefen för Mercedes som jag träffade i socialt sammanhang 2015 skall få rätt, jag citerar honom:
"Elbilar är ett övergående fenomen”
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Mercedes ja. Jag minns när nya MB 200 rasade på löpande band 1987-88 pga kamaxelfel. Ägarna fick exakt noll kompensation eller goodwill.
Jag minns också rostproblematiken under hela 2000-talet. Miljonbilar som tre år senare uppvisade svåra rostskador runt dörrar, skärmar, strålkastare etc. Garanti? Pyttsan.
Säg ett märke förutom möjligen Toyota, Lexus eller Honda och jag lovar att ge tydliga exempel på där bilägare verkligen drabbats ekonomiskt och praktiskt redan vid moderata körsträckor och utan att tillverkaren tar det minsta ansvar.
Jag vill inte på något sätt påstå att teslaägare drabbas av förändrade laddkurvor, men sätta det i perspektiv att det oftast är betydligt värre saker det handlar om. Tesla har ju kunnat skita i det och hänvisa till att batteriet är bättre än 70%...
Jag minns också rostproblematiken under hela 2000-talet. Miljonbilar som tre år senare uppvisade svåra rostskador runt dörrar, skärmar, strålkastare etc. Garanti? Pyttsan.
Säg ett märke förutom möjligen Toyota, Lexus eller Honda och jag lovar att ge tydliga exempel på där bilägare verkligen drabbats ekonomiskt och praktiskt redan vid moderata körsträckor och utan att tillverkaren tar det minsta ansvar.
Jag vill inte på något sätt påstå att teslaägare drabbas av förändrade laddkurvor, men sätta det i perspektiv att det oftast är betydligt värre saker det handlar om. Tesla har ju kunnat skita i det och hänvisa till att batteriet är bättre än 70%...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Ja, rosten! Min bil hade verkligen Gepard-läge.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tibor
Vad får du litet längre ifrån.!!!
Servicekostnader har varit stora. Tom större än för långfärdsloken som skall ha olja och filter mm.
De har fått repareras mer än Teslan men den har å andra sidan inte kommit upp i 35 000 mil än.
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig som slår alla tidigare reparationskostnader jag haft på någon enskild bil trots 20 000 mil vardera i min ägo och tangerar nog till och med den samlade rep kostnaden på alla mina bilar genom tiderna tillsammans.
Vad får du litet längre ifrån.!!!
Servicekostnader har varit stora. Tom större än för långfärdsloken som skall ha olja och filter mm.
De har fått repareras mer än Teslan men den har å andra sidan inte kommit upp i 35 000 mil än.
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig som slår alla tidigare reparationskostnader jag haft på någon enskild bil trots 20 000 mil vardera i min ägo och tangerar nog till och med den samlade rep kostnaden på alla mina bilar genom tiderna tillsammans.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag har i denna tråd (och ett antal andra) skrivit att min bil har fått förändrad laddkurva efter mycket snabbladdning och detta visste jag redan i början av 2017 skulle hända. I maj 2017 gick Tesla ut med officiellt meddelande om varför de gör förändringen som jag länkade till tidigare. Det var dock inte förrän förra året som laddkurvan ändrades på min bil så att jag kunde se det. Antagligen pga att jag då hade kommit upp i högre mängd snabbladdning men kan även ha varit ny uppdatering under 2019. Jag känner mig dock inte särskilt drabbad då det inte riktigt påverkas av det. Visst tar laddningen lite längre nu men inte så att det stör mig eller gör att jag undviker längre resor.Jwe skrev:De flesta är ännu ej drabbade men många är.
Många har synpunkter, som framgår av denna tråd, en del tycker att det är ett icke problem,
ännu så länge kan jag inte se att någon drabbad har framfört sådant argument!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Varför måste du byta batteri?Jwe skrev:Tibor
Vad får du litet längre ifrån.!!!
Servicekostnader har varit stora. Tom större än för långfärdsloken som skall ha olja och filter mm.
De har fått repareras mer än Teslan men den har å andra sidan inte kommit upp i 35 000 mil än.
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig som slår alla tidigare reparationskostnader jag haft på någon enskild bil trots 20 000 mil vardera i min ägo och tangerar nog till och med den samlade rep kostnaden på alla mina bilar genom tiderna tillsammans.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är ju just det den förhoppningsvis INTE har, pga begränsningen.Jwe skrev:Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Alla bilar har batteribyte framför sig. Inget att oroa sig för
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nej om jag inte återgår till mitt vanliga körmönster samt tar flyget på semester osv kanske jag också kan skriva här på forumet och ifrågasätta alla de som använder bilen i långpendling, försäljningsresor osv där laddtiden blir avgörande för den totala funktionaliteten. dvs ifrågasätta de som egentligen kan bära upp Tesla genom att köpet också blir någorlunda neutralt gentemot att välja en fossilbil. Man spottar på Teslas ekonomiska ryggrad.
Men det var möjligheten att bidraga till e-mobiliteten som Tesla och ingen annan vid den tiden kunde locka med. Att hålla tidsspillan på en acceptabel nivå, ibland rentav inte märka den som gjorde att man vågade vid en tidpunkt när det ansågs djärvt.
Men det var möjligheten att bidraga till e-mobiliteten som Tesla och ingen annan vid den tiden kunde locka med. Att hålla tidsspillan på en acceptabel nivå, ibland rentav inte märka den som gjorde att man vågade vid en tidpunkt när det ansågs djärvt.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är mycket känslor i dina inlägg.Jwe skrev:Nej om jag inte återgår till mitt vanliga körmönster samt tar flyget på semester osv kanske jag också kan skriva här på forumet och ifrågasätta alla de som använder bilen i långpendling, försäljningsresor osv där laddtiden blir avgörande för den totala funktionaliteten. dvs ifrågasätta de som egentligen kan bära upp Tesla genom att köpet också blir någorlunda neutralt gentemot att välja en fossilbil. Man spottar på Teslas ekonomiska ryggrad.
Men det var möjligheten att bidraga till e-mobiliteten som Tesla och ingen annan vid den tiden kunde locka med. Att hålla tidsspillan på en acceptabel nivå, ibland rentav inte märka den som gjorde att man vågade vid en tidpunkt när det ansågs djärvt.
Här är lite fakta:
Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Detta stämmer också väldigt bra med mina beräkningar och erfarenhet av min ”nerfning”, inte kul, men inte heller så dramatisk som det initialt kändes.taliz skrev:Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Vad hjälper det Jwe att det exemplaret som Björn testat har den nerfen, det är ju nämligen fakta att hur mycket nerf man fått kan variera. Det varierar ju nämligen också ifall man fått nerf av batterikapaciteten eller ej utöver det andra och hur mycket det var med.taliz skrev:Det är mycket känslor i dina inlägg.
Här är lite fakta:
Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.
Somliga har ju rapporterat batterikapacitetsnerf även vid typ 3-4k mil.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.OfarligTesla skrev:Vad hjälper det Jwe att det exemplaret som Björn testat har den nerfen, det är ju nämligen fakta att hur mycket nerf man fått kan variera. Det varierar ju nämligen också ifall man fått nerf av batterikapaciteten eller ej utöver det andra och hur mycket det var med.
Somliga har ju rapporterat batterikapacitetsnerf även vid typ 3-4k mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Intressant video ( har bara sett halva)
Min tesla ger för jämförelsens skull ca 70 kW vid 25% laddnivå, i videons bil 80kW
6 min in i videon ger Björn utryck för sina ”känslor” angående detta.
för de som inte orkar se:
En ladd tid som förr på 30 min anser han acceptabelt , 45 min kanske tolerabelt. Men som nu ca en timme fungerar ej.
Vad mer som är intressant att via den uppspeedade filmhastigheten kan man jämföra Teslas ”klocka” jämfört med den verkliga.
När den verkliga klockan startar, slår Teslas kvarvarande laddtid över från 55 till 50 därefter sker följande, vi starta jämförelsen då
Tesla. Verklig klocka. Skillnad
50. 0
45. 6.30
40. 14.00
35. 21.40
30. 29.00
25. 36.00
20. 45.00
15. 50.00
10. 57.00
5. 1.04.40
0. 1.14.15
Skillnaden får ni fylla i själva för varje delsumma
Bara vid ett tillfälle överensstämmer Tesla återstående tid med verklig klocka och det är mellan Tesla tid 20-15 min, i övrigt är det betydande diskrepans.
Totalt svarar Teslas tid 50 min mot en verklig tid om nästan 1 timme och en kvart.
Därtill skall man jämföra med att detta är på en strypt bil som inte verkar så strypt så hård som min och andras.
Kanske luras många av Teslas klocka men den stämmer inte, den är väldigt optimistisk och filmen visar att 50 min i verkligheten är 75 minuter.
Vi har observerat samma fenomen på vår bil. Via videon kan man sätta siffror på detta.
Att Tesla har en annan tidräkning kan det förklara att tesla och Tibor o andra inte tycker att laddningen går sakta.
Klockan är nu 14.47 för de som tvekar.
Min tesla ger för jämförelsens skull ca 70 kW vid 25% laddnivå, i videons bil 80kW
6 min in i videon ger Björn utryck för sina ”känslor” angående detta.
för de som inte orkar se:
En ladd tid som förr på 30 min anser han acceptabelt , 45 min kanske tolerabelt. Men som nu ca en timme fungerar ej.
Vad mer som är intressant att via den uppspeedade filmhastigheten kan man jämföra Teslas ”klocka” jämfört med den verkliga.
När den verkliga klockan startar, slår Teslas kvarvarande laddtid över från 55 till 50 därefter sker följande, vi starta jämförelsen då
Tesla. Verklig klocka. Skillnad
50. 0
45. 6.30
40. 14.00
35. 21.40
30. 29.00
25. 36.00
20. 45.00
15. 50.00
10. 57.00
5. 1.04.40
0. 1.14.15
Skillnaden får ni fylla i själva för varje delsumma
Bara vid ett tillfälle överensstämmer Tesla återstående tid med verklig klocka och det är mellan Tesla tid 20-15 min, i övrigt är det betydande diskrepans.
Totalt svarar Teslas tid 50 min mot en verklig tid om nästan 1 timme och en kvart.
Därtill skall man jämföra med att detta är på en strypt bil som inte verkar så strypt så hård som min och andras.
Kanske luras många av Teslas klocka men den stämmer inte, den är väldigt optimistisk och filmen visar att 50 min i verkligheten är 75 minuter.
Vi har observerat samma fenomen på vår bil. Via videon kan man sätta siffror på detta.
Att Tesla har en annan tidräkning kan det förklara att tesla och Tibor o andra inte tycker att laddningen går sakta.
Klockan är nu 14.47 för de som tvekar.
Senast redigerad av Jwe, redigerad totalt 2 gång.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Nja det verkar baserat på en rad faktorer då rapporter verkar vara rätt spridda vad gäller vilka hastigheter folk uppnått. På amerikanska forumet fanns det förut vissa som är varit riktigt illa drabbade där de helt plötsligt inte kommer över 60 kW någon gång. Det är ju säkert samma algoritmer som beräknar någon ”wear” på batteripacken men allt från specifik batterikemi till laddningsvanor kan säkert påverka resultatet. Lite som att vissa fått begränsad Vmax (och då tappat kapacitet) medan andra inte fått det trots att de har samma batteripack.taliz skrev:
Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Teslas tidsberäkning vid laddning går inte att lita på sedan över ett år tillbaka, så mina siffror har jag uppmätt själv (och även dessa är hyfsat optimistiska).
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Tycker nog att de aldrig har stämt på vår bil, mest för att jag inte vet vilken säkerhetsmarginal de räknar med.Jojo skrev:Teslas tidsberäkning vid laddning går inte att lita på sedan över ett år tillbaka, så mina siffror har jag uppmätt själv (och även dessa är hyfsat optimistiska).
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag tror att folk pratar om lite olika saker ibland. Vissa har fått lägre toppeffekt, min uppfattning är sedan att alla 85:or har fått ändrad laddkurva vilket medför att det tar längre tid att ladda.OfarligTesla skrev:Nja det verkar baserat på en rad faktorer då rapporter verkar vara rätt spridda vad gäller vilka hastigheter folk uppnått. På amerikanska forumet fanns det förut vissa som är varit riktigt illa drabbade där de helt plötsligt inte kommer över 60 kW någon gång. Det är ju säkert samma algoritmer som beräknar någon ”wear” på batteripacken men allt från specifik batterikemi till laddningsvanor kan säkert påverka resultatet. Lite som att vissa fått begränsad Vmax (och då tappat kapacitet) medan andra inte fått det trots att de har samma batteripack.taliz skrev:
Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.
Jag körde min farsas 85D förra sommaren och den toppade fortfarande på typ 115 kW när batteriet var nästan tomt men sen sjönk den nästan direkt. Det tog absolut längre tid att ladda än när jag kört den tidigare. Tror att den hade gått ca 7000 mil då och ca 500-700 av dessa var laddade på SuC.