Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav TiborBlomhall » 16 sep 2020 10:09

Jojo, skulle du kunna beskriva dina resor mer i detalj? Hur långt, hur ofta, hur många laddningar, hur mycket extra tid etc?

Extra mumma vore om ni hade logg från abetterrouteplanner eller annan tjänst över alla era laddningar.

Jag vill få en uppfattning när tycker man att extra laddtiden blir besvärligt?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare Jojo » 16 sep 2020 10:24

TiborBlomhall skrev:Jojo, skulle du kunna beskriva dina resor mer i detalj? Hur långt, hur ofta, hur många laddningar, hur mycket extra tid etc?

Extra mumma vore om ni hade logg från abetterrouteplanner eller annan tjänst över alla era laddningar.

Jag vill få en uppfattning när tycker man att extra laddtiden blir besvärligt?

Självklart...
JKPG<->STHLM x2/v (ca35mil enkel väg), Supercharger x1-2/resa (x1 när jag laddar till 100% hemma innan avfärd och kör 'lättfotad'); extra tidsåtgång 30-45 min/resa (resan tar ca 3h när jag använder min gamla skramliga Land Rover, numera 3:45-drygt 4h med supermodern Tesla (3:15-3:30 innan 'Chargegate')).
På långfärd söderut i Europa jobbigt med långa laddtider längs motorvägar (ffa nattetid på sunkiga avlägsna ställen). Jag har tyvärr inga logg att bjuda på, brukar rensa min bils minne då den är tillräckligt slö redan och browsern är helt oanvändbar.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jwe » 16 sep 2020 11:03

Tibor!

Tack för visat intresse, inte bara ang min beskrivning utan hela denna viktiga problematik.

De flesta är ännu ej drabbade men många är.
Många har synpunkter, som framgår av denna tråd, en del tycker att det är ett icke problem,
ännu så länge kan jag inte se att någon drabbad har framfört sådant argument!

Varför behåller jag bilen?
Jag har genom åren generellt haft mycket svårt att göra av med bilar, äger därför flera i varierande skick gränsande mot skrotning.
Bilarna jag köpte närmast före Teslan var två bilar i miljonklassen som jag inhandlade begagnade för dryga 200 tusen och därefter kört vardera ca 20 000 mil.

Min Tesla som nu också passerat 20 000 mil har fungerat utmärkt, endast lagt 1600 kr på nya p-bromsbackar. (Stenskott service osv oräknat)
Älskar bilen. Har nog indirekt sålt många Teslor genom min entusiasm för konceptet.

När laddhastighetsbegränsning blev känd dröjde det något innan jag drabbades. Får uppdateringarna sent.
Det diskuterades om att det var tillfälligt.
Det visade sig inte tillfälligt, berodde inte på att det var vinter osv.
Det var för mig så uppenbart drastiskt att jag avvaktat att Tesla själv kommer på en lösning.
Det ryktas att det tillverkas batterier enkom i avsikt att ersätta de drabbade, kanske finns det fog för det, vg se nedan.
Jag lämnade in bilen i febr för annan uppgradering (airbag och CCS) och påpekade då problemet.
Fick av kundmottagaren besked att någon ota ej var skyldig utan orsaken måste ligga i mitt batteri.
Dröjde länge innan besked om att det verkligen rörde sig om en ota åtgärd.
Det är ingalunda smidigt att få kontakt med någon på Tesla. Läs hopplöst.
När man får tag i någon så vill dom varje gång mäta upp bilen och få loggningar.
Helt plötsligt (en månad senare) kan man få ett meddelande om att dom hållit på med ärendet och vill återkomma, men återkommer aldrig.
Så börjar man om igen, osv osv
(Ja detta är i sig ett problem som många har, servicen har någon gång varit gudomlig, i bland korrekt, ofta obefintlig)
Tog bilen på en lägre resa runt Iberiska halvön. Utomordentligt test på om problematiken verkligen var störande eller bara psykologi.
Tyvärr är resultatet av den resan nedslående. Det blir många mycket sega laddstopp. Tveksamt ens om en pensionär står ut. Definitivt inte någon som har begränsade semesterdagar att spendera.

Problemet måste lösas, ny bil, nytt batteri, därför har jag efter upprepade kontakter , det tog nog 1,5 månad för att inte överdriva, så fick jag en offert på ett nytt batteri som enligt uppgift är ett nytt 90 kW.
Det har man väl slutat tillverka och var ju inte bra när det gjordes. Så är detta ett nytt gammalt från lagret eller är det som det ryktas (av hoppfulla?) ett specifikt nytillverkat ersättningsbatteri.

Avvaktar vad batteryday har att förmedla.

Coronan, ingen pendling f.n. Jag kanske också blir en av alla som bara kör till affären.

Hade jag fullt förtroende och kunde få en pålitlig och anträffbar kontakt med Tesla skulle jag starkt överväga att byta batteri.
Som det är nu blir det nog till slut att återgå till en bättre begagnat lågfärdslok från Mercedes som jag haft utmärkt erfarenhet av.
Men jag hoppas fortfarande på Tesla.

Jag vill inte att avgående sverigechefen för Mercedes som jag träffade i socialt sammanhang 2015 skall få rätt, jag citerar honom:
"Elbilar är ett övergående fenomen”
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Delta » 16 sep 2020 11:21

Om tiden är så viktig, hur har folk tid att skriva alla dessa inlägg mitt på blanka arbetsdagen :?:
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inläggav TiborBlomhall » 16 sep 2020 11:23

Så bilen laddar lite långsammare efter 20,000 mil utan i stort sett några servicekostnader. Den har fortfarande tillräckligt med räckvidd för långresor och gratis snabbladdning, fast inte lika snabb laddning som när den var ny.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inläggav TiborBlomhall » 16 sep 2020 11:23

Jag skulle inte hoppas över huvud taget att Tesla tar upp utbyte av gamla batterier på battery day. De vill presentera framtiden för sina batterier. Det är nog det absolut sista de vill göra den dagen, påskina att de skulle ha problem med några batterier.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inläggav Teslaägare 12man » 16 sep 2020 11:27

Delta skrev:Om tiden är så viktig, hur har folk tid att skriva alla dessa inlägg mitt på blanka arbetsdagen :?:

De sitter väl och :twisted: :evil: på en SUC
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Teslaägare LarsL » 16 sep 2020 11:28

Jwe skrev:Hade jag fullt förtroende och kunde få en pålitlig och anträffbar kontakt med Tesla skulle jag starkt överväga att byta batteri.
Som det är nu blir det nog till slut att återgå till en bättre begagnat lågfärdslok från Mercedes som jag haft utmärkt erfarenhet av.
Men jag hoppas fortfarande på Tesla.

Jag vill inte att avgående sverigechefen för Mercedes som jag träffade i socialt sammanhang 2015 skall få rätt, jag citerar honom:
"Elbilar är ett övergående fenomen”

Kom inte och påstå att en Mercedes från 20-talet med 20000+ mil är driftsäker. Jag har stor erfarenhet av dessa bilar och driftsäker är inte ett ord jag vill till dela dem. Däremot plötsliga stora fel som gör fordonet obrukbart och kostar 10-tals kronor att fixa. En service organisation som glömt hur man felsöker och lagar bilar, de kan bara byta delar. Fördelen med bilarna är att de är bekväma och att de har lång räckvidd plus att det är väldigt tätt mellan laddstationerna.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.36.11
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 16 sep 2020 11:30

Mercedes ja. Jag minns när nya MB 200 rasade på löpande band 1987-88 pga kamaxelfel. Ägarna fick exakt noll kompensation eller goodwill.

Jag minns också rostproblematiken under hela 2000-talet. Miljonbilar som tre år senare uppvisade svåra rostskador runt dörrar, skärmar, strålkastare etc. Garanti? Pyttsan.

Säg ett märke förutom möjligen Toyota, Lexus eller Honda och jag lovar att ge tydliga exempel på där bilägare verkligen drabbats ekonomiskt och praktiskt redan vid moderata körsträckor och utan att tillverkaren tar det minsta ansvar.

Jag vill inte på något sätt påstå att teslaägare drabbas av förändrade laddkurvor, men sätta det i perspektiv att det oftast är betydligt värre saker det handlar om. Tesla har ju kunnat skita i det och hänvisa till att batteriet är bättre än 70%...
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Referralkod: stefan78266

Inläggav Teslaägare LarsL » 16 sep 2020 11:38

Ja, rosten! Min bil hade verkligen Gepard-läge.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.36.11
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers