Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inläggav Teslaägare Jwe » 16 sep 2020 11:45

Tibor
Vad får du litet längre ifrån.!!!
Servicekostnader har varit stora. Tom större än för långfärdsloken som skall ha olja och filter mm.
De har fått repareras mer än Teslan men den har å andra sidan inte kommit upp i 35 000 mil än.
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig som slår alla tidigare reparationskostnader jag haft på någon enskild bil trots 20 000 mil vardera i min ägo och tangerar nog till och med den samlade rep kostnaden på alla mina bilar genom tiderna tillsammans.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 sep 2020 11:51

Jwe skrev:De flesta är ännu ej drabbade men många är.
Många har synpunkter, som framgår av denna tråd, en del tycker att det är ett icke problem,
ännu så länge kan jag inte se att någon drabbad har framfört sådant argument!

Jag har i denna tråd (och ett antal andra) skrivit att min bil har fått förändrad laddkurva efter mycket snabbladdning och detta visste jag redan i början av 2017 skulle hända. I maj 2017 gick Tesla ut med officiellt meddelande om varför de gör förändringen som jag länkade till tidigare. Det var dock inte förrän förra året som laddkurvan ändrades på min bil så att jag kunde se det. Antagligen pga att jag då hade kommit upp i högre mängd snabbladdning men kan även ha varit ny uppdatering under 2019. Jag känner mig dock inte särskilt drabbad då det inte riktigt påverkas av det. Visst tar laddningen lite längre nu men inte så att det stör mig eller gör att jag undviker längre resor.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 16 sep 2020 11:56

Jwe skrev:Tibor
Vad får du litet längre ifrån.!!!
Servicekostnader har varit stora. Tom större än för långfärdsloken som skall ha olja och filter mm.
De har fått repareras mer än Teslan men den har å andra sidan inte kommit upp i 35 000 mil än.
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig som slår alla tidigare reparationskostnader jag haft på någon enskild bil trots 20 000 mil vardera i min ägo och tangerar nog till och med den samlade rep kostnaden på alla mina bilar genom tiderna tillsammans.

Varför måste du byta batteri?
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Referralkod: stefan78266

Inläggav Teslaägare taliz » 16 sep 2020 11:57

Jwe skrev:Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig..

Det är ju just det den förhoppningsvis INTE har, pga begränsningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 16 sep 2020 12:11

Alla bilar har batteribyte framför sig. Inget att oroa sig för
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jwe » 16 sep 2020 12:20

Nej om jag inte återgår till mitt vanliga körmönster samt tar flyget på semester osv kanske jag också kan skriva här på forumet och ifrågasätta alla de som använder bilen i långpendling, försäljningsresor osv där laddtiden blir avgörande för den totala funktionaliteten. dvs ifrågasätta de som egentligen kan bära upp Tesla genom att köpet också blir någorlunda neutralt gentemot att välja en fossilbil. Man spottar på Teslas ekonomiska ryggrad.
Men det var möjligheten att bidraga till e-mobiliteten som Tesla och ingen annan vid den tiden kunde locka med. Att hålla tidsspillan på en acceptabel nivå, ibland rentav inte märka den som gjorde att man vågade vid en tidpunkt när det ansågs djärvt.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 16 sep 2020 12:39

Jwe skrev:Nej om jag inte återgår till mitt vanliga körmönster samt tar flyget på semester osv kanske jag också kan skriva här på forumet och ifrågasätta alla de som använder bilen i långpendling, försäljningsresor osv där laddtiden blir avgörande för den totala funktionaliteten. dvs ifrågasätta de som egentligen kan bära upp Tesla genom att köpet också blir någorlunda neutralt gentemot att välja en fossilbil. Man spottar på Teslas ekonomiska ryggrad.
Men det var möjligheten att bidraga till e-mobiliteten som Tesla och ingen annan vid den tiden kunde locka med. Att hålla tidsspillan på en acceptabel nivå, ibland rentav inte märka den som gjorde att man vågade vid en tidpunkt när det ansågs djärvt.

Det är mycket känslor i dina inlägg.
Här är lite fakta:

Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 16 sep 2020 12:47

taliz skrev:Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.

Detta stämmer också väldigt bra med mina beräkningar och erfarenhet av min ”nerfning”, inte kul, men inte heller så dramatisk som det initialt kändes.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 16 sep 2020 12:50

taliz skrev:Det är mycket känslor i dina inlägg.
Här är lite fakta:

Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.

Vad hjälper det Jwe att det exemplaret som Björn testat har den nerfen, det är ju nämligen fakta att hur mycket nerf man fått kan variera. Det varierar ju nämligen också ifall man fått nerf av batterikapaciteten eller ej utöver det andra och hur mycket det var med.

Somliga har ju rapporterat batterikapacitetsnerf även vid typ 3-4k mil.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 16 sep 2020 13:15

OfarligTesla skrev:Vad hjälper det Jwe att det exemplaret som Björn testat har den nerfen, det är ju nämligen fakta att hur mycket nerf man fått kan variera. Det varierar ju nämligen också ifall man fått nerf av batterikapaciteten eller ej utöver det andra och hur mycket det var med.

Somliga har ju rapporterat batterikapacitetsnerf även vid typ 3-4k mil.

Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers