Bugg i SC?
Moderator: Redaktion
Bugg i SC?
Mon sambo försökte ladda vår Model S igår på Max Upplands Väsby. Laddningen kom inte igång? En dam i bilen bredvid hade haft samma problem dagen innan med sin Model S. Nu är vi där igen och jag får bilen att ladda, men...
24kW??
Byter laddare och efter en lång stunds tålmodigt väntande susar det nu på i hela 37 kW... Funkar inte riktigt med min dagsplanering.
Någon som upplevt nåt liknande?
24kW??
Byter laddare och efter en lång stunds tålmodigt väntande susar det nu på i hela 37 kW... Funkar inte riktigt med min dagsplanering.
Någon som upplevt nåt liknande?
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Bugg i SC?
Var batteriet varmt när ni började ladda? Vad var SoC när ni började ladda? Hur hårt jobbade AC med att värma kupén? Stolsvärme på etc?
Antagligen har du koll på allt det där, men frågan måste ju ställas.
Efter hur lång stund kom du upp i 37kW? Halvtimme / fem minuter?
Antagligen har du koll på allt det där, men frågan måste ju ställas.
Efter hur lång stund kom du upp i 37kW? Halvtimme / fem minuter?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Bugg i SC?
Tja det är 6 grader ute och vi körde en halvtimme så batteri borde vara på optimal temp. Samma sak igår. Nu när jag sneglar på min granne som står ensam på nästa laddpar så får han också lite på 40kW. Även han en äldre MS troligen med fri superladdning...
Vi har stått här 40 min, och laddhastigheten hoppade upp från 37 till 49kW när taxin bredvid åkte. Det är vad vi maxar på nu.
Det enda jag ser som ändrat sig från tidigare superladdningar är att bilen nu sänker Charge Limit pga "High Usage Supercharger Station"
Vi har stått här 40 min, och laddhastigheten hoppade upp från 37 till 49kW när taxin bredvid åkte. Det är vad vi maxar på nu.
Det enda jag ser som ändrat sig från tidigare superladdningar är att bilen nu sänker Charge Limit pga "High Usage Supercharger Station"
Re: Bugg i SC?
Jag upplevde något liknande när jag laddade på SC i Bredden, 37 kW var max från 125 km range. Ingen värme eller sätesvärme på, varmt batteri. Tog nästan en timma att komma upp i 320 km range. Märkte detta första gången i somras då vi reste till England. Långsam laddning är det nya normala för gammelteslorna, verkar det som.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bugg i SC?
Det krävs mycket mer för att värma upp batteriet om det är genomkallt, minst 1.5-2h körning. Upplands Väsby brukar iofs kunna ge dålig effekt, men detta låter som det till största delen beror på kallt batteri.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bugg i SC?
+ delat laddpar. Ökade ju när taxin åkte.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Bugg i SC?
Nja, för det första så satte vi navigeringen att ta oss till laddaren ca 20 min före, så då borde bilen börjat förvärma.
Optimal temp är väl ca 15 grader?
Men nu har vi suttit här en timme med två stridande tvillingar i baksätet och det enda som hänt är att laddningshastigheten gått ner något.
Om detta är gjort medvetet så är det inte riktigt vad jag hoppades på när jag betalade 1 miljon för att bli försökskanin åt Tesla för 6 år sedan ...
Optimal temp är väl ca 15 grader?
Men nu har vi suttit här en timme med två stridande tvillingar i baksätet och det enda som hänt är att laddningshastigheten gått ner något.
Om detta är gjort medvetet så är det inte riktigt vad jag hoppades på när jag betalade 1 miljon för att bli försökskanin åt Tesla för 6 år sedan ...
Re: Bugg i SC?
Om batteriet klarar 48 kW när vi står ensamma så borde vi ju fått det direkt, inte först när taxin åkte. Detta luktar ransonering, tyvärr.jpetters skrev:+ delat laddpar. Ökade ju när taxin åkte.
Re: Bugg i SC?
Fast då var sannolikt batteriet kallt. Det bör vara över 25 grader, kanske mer för full fart på SuC.hasse_h skrev:Om batteriet klarar 48 kW när vi står ensamma så borde vi ju fått det direkt, inte först när taxin åkte. Detta luktar ransonering, tyvärr.jpetters skrev:+ delat laddpar. Ökade ju när taxin åkte.
Vad hade du för SOC när du började ladda?
Nu har jag inte laddat så ofta i Väsby, men de gånger jag gjort det har det ofta gått väldigt segt. Oavsett årstid och SOC.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Bugg i SC?
Vi hade ca 100km kvar när vi kom till Väsby. Om det är batteritempen som styr så hade väl laddhastigheten gått upp på 30-40 min? Det gjorde en inte ens fast jag startade om laddningen.
Jag inser att denna SC kanske vill "straffa" alla taxin som laddar här istf Arlanda, men att få 24kW när man pluggar in är faktiskt helt oacceptabelt.
Jag inser att denna SC kanske vill "straffa" alla taxin som laddar här istf Arlanda, men att få 24kW när man pluggar in är faktiskt helt oacceptabelt.
Re: Bugg i SC?
Det oförklarliga är dock att den inte börjar ladda alls, vilket verkar ha drabbat flera.
Även idag så tog det någon minut innan den startade, och då först efter att jag stängt ner lite fönster på skärmen.
Även idag så tog det någon minut innan den startade, och då först efter att jag stängt ner lite fönster på skärmen.
Re: Bugg i SC?
Absolut väldigt segt. Men med kallt batteri är det inte oväntat tycker jag.hasse_h skrev:Vi hade ca 100km kvar när vi kom till Väsby. Om det är batteritempen som styr så hade väl laddhastigheten gått upp på 30-40 min? Det gjorde en inte ens fast jag startade om laddningen.
Jag inser att denna SC kanske vill "straffa" alla taxin som laddar här istf Arlanda, men att få 24kW när man pluggar in är faktiskt helt oacceptabelt.
Förvärmningen av batteri borde vara bättre, mer ”aggressiv”, när man navigerar till SuC.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Bugg i SC?
Bästa är att undvika Upplands Väsby i sin ruttplanering och ladda i Uppsala, Enköping eller Tystberga så slipper man en massa huvudvärk.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Bugg i SC?
Jag har haft en Model S som lånebil och den behövde jag köra länge och väl för att få bra laddhastighet. Jag har 1 timme till närmaste SuC och på den tiden så gick knappt regen limit bort trots navigering inställd på SuC samt dålig hastighet när jag kom fram (2 grader ute)
Igår körde vi hemifrån med min Model 3 med fulladdat batteri. Efter 2.5 timmars körning så valde bilen ändå att ”prekonditionera batteriet för supercharging” i 15 minuter innan vi kom fram till SuC. (3 grader ute). Då fick vi maxhastighet när vi laddade.
Det tycker jag säger ganska mycket om hur lite spillvärme det blir från körningen och att man inte kan börja sin resa med att supercharga och förvänta sig bra hastighet på vintern.
Igår körde vi hemifrån med min Model 3 med fulladdat batteri. Efter 2.5 timmars körning så valde bilen ändå att ”prekonditionera batteriet för supercharging” i 15 minuter innan vi kom fram till SuC. (3 grader ute). Då fick vi maxhastighet när vi laddade.
Det tycker jag säger ganska mycket om hur lite spillvärme det blir från körningen och att man inte kan börja sin resa med att supercharga och förvänta sig bra hastighet på vintern.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bugg i SC?
Beroende på vilket batteri du har så motsvarar väl 100km range kanske 30-40% SoC, efter 30-40min bör du ha nått den del av laddkurvan där effekten trappas av.hasse_h skrev:Vi hade ca 100km kvar när vi kom till Väsby. Om det är batteritempen som styr så hade väl laddhastigheten gått upp på 30-40 min? Det gjorde en inte ens fast jag startade om laddningen.
Jag inser att denna SC kanske vill "straffa" alla taxin som laddar här istf Arlanda, men att få 24kW när man pluggar in är faktiskt helt oacceptabelt.
Det är inte alls omöjligt att du har fått begränsning av laddeffekt som följd av många SuC-sessioner, men just detta scenario med låga temperaturer och Upplands Väsby tycker jag låter helt normalt.
Jag skulle själv aldrig sätta mig i den situationen att vara beroende av SuC Upplands Väsby, jag skulle bl förvånad om den finns kvar öht om något år.
Har du inte tillgång till laddning hemma eller på arbetet?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Bugg i SC?
Inte samma som Ovan men jag var på SuC i Gävle igår med en TM3 LR efter en lång körning med förvärmning. Tuggade igång på 130 kW och uppåt 141 kW. Men sen när vi satt i bilen blev det flipperspel med effekten som bläddrade mellan 0 och typ 20kW. Gick och drog ut kontakten och startade om. Kom då upp till ca 50kW nån minut och sen upp till >100kW igen tills vi drog vidare söderut.
Hela tiden på eget stolppar.
Gav oss kanskr 10 min längre laddstopp så inget större problem men lit oklart vad det berodde på.
Hela tiden på eget stolppar.
Gav oss kanskr 10 min längre laddstopp så inget större problem men lit oklart vad det berodde på.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Bugg i SC?
fth skrev:Beroende på vilket batteri du har så motsvarar väl 100km range kanske 30-40% SoC, efter 30-40min bör du ha nått den del av laddkurvan där effekten trappas av.hasse_h skrev:Vi hade ca 100km kvar när vi kom till Väsby. Om det är batteritempen som styr så hade väl laddhastigheten gått upp på 30-40 min? Det gjorde en inte ens fast jag startade om laddningen.
Jag inser att denna SC kanske vill "straffa" alla taxin som laddar här istf Arlanda, men att få 24kW när man pluggar in är faktiskt helt oacceptabelt.
Det är inte alls omöjligt att du har fått begränsning av laddeffekt som följd av många SuC-sessioner, men just detta scenario med låga temperaturer och Upplands Väsby tycker jag låter helt normalt.
Jag skulle själv aldrig sätta mig i den situationen att vara beroende av SuC Upplands Väsby, jag skulle bl förvånad om den finns kvar öht om något år.
Har du inte tillgång till laddning hemma eller på arbetet?
/fth
Jag bor inte i Sverige och övernattade på Arlanda, så det fanns inte så många val...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bugg i SC?
Parkeringarna på Arlanda har massor av laddplatser om det räcker med 16A enfas, där kan man ladda över natten.hasse_h skrev:fth skrev:Beroende på vilket batteri du har så motsvarar väl 100km range kanske 30-40% SoC, efter 30-40min bör du ha nått den del av laddkurvan där effekten trappas av.hasse_h skrev:Vi hade ca 100km kvar när vi kom till Väsby. Om det är batteritempen som styr så hade väl laddhastigheten gått upp på 30-40 min? Det gjorde en inte ens fast jag startade om laddningen.
Jag inser att denna SC kanske vill "straffa" alla taxin som laddar här istf Arlanda, men att få 24kW när man pluggar in är faktiskt helt oacceptabelt.
Det är inte alls omöjligt att du har fått begränsning av laddeffekt som följd av många SuC-sessioner, men just detta scenario med låga temperaturer och Upplands Väsby tycker jag låter helt normalt.
Jag skulle själv aldrig sätta mig i den situationen att vara beroende av SuC Upplands Väsby, jag skulle bl förvånad om den finns kvar öht om något år.
Har du inte tillgång till laddning hemma eller på arbetet?
/fth
Jag bor inte i Sverige och övernattade på Arlanda, så det fanns inte så många val...
Upplands Väsby är tyvärr den SuC i Sverige som är mest överbelastad och sämst underhållen
Närliggande SuC, Norrköping, Tystberga, Fullerö och Gävle, har jag aldrig haft några problem på, Upplands Väsby är i princip alltid en chansning
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bugg i SC?
Men om det är fullt vid Upplands Väsby SuC.Jag skulle själv aldrig sätta mig i den situationen att vara beroende av SuC Upplands Väsby, jag skulle bl förvånad om den finns kvar öht om något år.
Då går det väl att köra 300m till och ladda hos Tesla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bugg i SC?
Endast två stolpar där, som endast kan användas efter kontorstid, och dessutom alltid är blockerade av Model 3 taxibilar.Zalman3 skrev:Men om det är fullt vid Upplands Väsby SuC.Jag skulle själv aldrig sätta mig i den situationen att vara beroende av SuC Upplands Väsby, jag skulle bl förvånad om den finns kvar öht om något år.
Då går det väl att köra 300m till och ladda hos Tesla?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bugg i SC?
För vår del, som ofta kommer från Kapellskär över dagen, så är Väsby det enda vettiga alternativet. I och med att färjetrafiken på Kapellskär kommer att öka rejält så kanske man kan hoppas på en SC nordost om Sthlm som kopplar ihop E18 och Förbifarten.