Bugg i SC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Bugg i SC?

Inlägg av hasse_h »

Det oförklarliga är dock att den inte börjar ladda alls, vilket verkar ha drabbat flera.

Även idag så tog det någon minut innan den startade, och då först efter att jag stängt ner lite fönster på skärmen.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Bugg i SC?

Inlägg av jpetters »

hasse_h skrev:
Vi hade ca 100km kvar när vi kom till Väsby. Om det är batteritempen som styr så hade väl laddhastigheten gått upp på 30-40 min? Det gjorde en inte ens fast jag startade om laddningen.

Jag inser att denna SC kanske vill "straffa" alla taxin som laddar här istf Arlanda, men att få 24kW när man pluggar in är faktiskt helt oacceptabelt.
Absolut väldigt segt. Men med kallt batteri är det inte oväntat tycker jag.
Förvärmningen av batteri borde vara bättre, mer ”aggressiv”, när man navigerar till SuC.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Bugg i SC?

Inlägg av EnTraktor »

Bästa är att undvika Upplands Väsby i sin ruttplanering och ladda i Uppsala, Enköping eller Tystberga så slipper man en massa huvudvärk.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: Bugg i SC?

Inlägg av Ulfie2 »

Jag har haft en Model S som lånebil och den behövde jag köra länge och väl för att få bra laddhastighet. Jag har 1 timme till närmaste SuC och på den tiden så gick knappt regen limit bort trots navigering inställd på SuC samt dålig hastighet när jag kom fram (2 grader ute)

Igår körde vi hemifrån med min Model 3 med fulladdat batteri. Efter 2.5 timmars körning så valde bilen ändå att ”prekonditionera batteriet för supercharging” i 15 minuter innan vi kom fram till SuC. (3 grader ute). Då fick vi maxhastighet när vi laddade.
Det tycker jag säger ganska mycket om hur lite spillvärme det blir från körningen och att man inte kan börja sin resa med att supercharga och förvänta sig bra hastighet på vintern.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bugg i SC?

Inlägg av fth »

hasse_h skrev:
Vi hade ca 100km kvar när vi kom till Väsby. Om det är batteritempen som styr så hade väl laddhastigheten gått upp på 30-40 min? Det gjorde en inte ens fast jag startade om laddningen.

Jag inser att denna SC kanske vill "straffa" alla taxin som laddar här istf Arlanda, men att få 24kW när man pluggar in är faktiskt helt oacceptabelt.
Beroende på vilket batteri du har så motsvarar väl 100km range kanske 30-40% SoC, efter 30-40min bör du ha nått den del av laddkurvan där effekten trappas av.

Det är inte alls omöjligt att du har fått begränsning av laddeffekt som följd av många SuC-sessioner, men just detta scenario med låga temperaturer och Upplands Väsby tycker jag låter helt normalt.

Jag skulle själv aldrig sätta mig i den situationen att vara beroende av SuC Upplands Väsby, jag skulle bl förvånad om den finns kvar öht om något år.

Har du inte tillgång till laddning hemma eller på arbetet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Bugg i SC?

Inlägg av RagWal »

Inte samma som Ovan men jag var på SuC i Gävle igår med en TM3 LR efter en lång körning med förvärmning. Tuggade igång på 130 kW och uppåt 141 kW. Men sen när vi satt i bilen blev det flipperspel med effekten som bläddrade mellan 0 och typ 20kW. Gick och drog ut kontakten och startade om. Kom då upp till ca 50kW nån minut och sen upp till >100kW igen tills vi drog vidare söderut.

Hela tiden på eget stolppar.

Gav oss kanskr 10 min längre laddstopp så inget större problem men lit oklart vad det berodde på.
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Bugg i SC?

Inlägg av hasse_h »

fth skrev:
hasse_h skrev:
Vi hade ca 100km kvar när vi kom till Väsby. Om det är batteritempen som styr så hade väl laddhastigheten gått upp på 30-40 min? Det gjorde en inte ens fast jag startade om laddningen.

Jag inser att denna SC kanske vill "straffa" alla taxin som laddar här istf Arlanda, men att få 24kW när man pluggar in är faktiskt helt oacceptabelt.
Beroende på vilket batteri du har så motsvarar väl 100km range kanske 30-40% SoC, efter 30-40min bör du ha nått den del av laddkurvan där effekten trappas av.

Det är inte alls omöjligt att du har fått begränsning av laddeffekt som följd av många SuC-sessioner, men just detta scenario med låga temperaturer och Upplands Väsby tycker jag låter helt normalt.

Jag skulle själv aldrig sätta mig i den situationen att vara beroende av SuC Upplands Väsby, jag skulle bl förvånad om den finns kvar öht om något år.

Har du inte tillgång till laddning hemma eller på arbetet?

/fth

Jag bor inte i Sverige och övernattade på Arlanda, så det fanns inte så många val...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bugg i SC?

Inlägg av fth »

hasse_h skrev:
fth skrev:
hasse_h skrev:
Vi hade ca 100km kvar när vi kom till Väsby. Om det är batteritempen som styr så hade väl laddhastigheten gått upp på 30-40 min? Det gjorde en inte ens fast jag startade om laddningen.

Jag inser att denna SC kanske vill "straffa" alla taxin som laddar här istf Arlanda, men att få 24kW när man pluggar in är faktiskt helt oacceptabelt.
Beroende på vilket batteri du har så motsvarar väl 100km range kanske 30-40% SoC, efter 30-40min bör du ha nått den del av laddkurvan där effekten trappas av.

Det är inte alls omöjligt att du har fått begränsning av laddeffekt som följd av många SuC-sessioner, men just detta scenario med låga temperaturer och Upplands Väsby tycker jag låter helt normalt.

Jag skulle själv aldrig sätta mig i den situationen att vara beroende av SuC Upplands Väsby, jag skulle bl förvånad om den finns kvar öht om något år.

Har du inte tillgång till laddning hemma eller på arbetet?

/fth

Jag bor inte i Sverige och övernattade på Arlanda, så det fanns inte så många val...
Parkeringarna på Arlanda har massor av laddplatser om det räcker med 16A enfas, där kan man ladda över natten.

Upplands Väsby är tyvärr den SuC i Sverige som är mest överbelastad och sämst underhållen :(

Närliggande SuC, Norrköping, Tystberga, Fullerö och Gävle, har jag aldrig haft några problem på, Upplands Väsby är i princip alltid en chansning

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bugg i SC?

Inlägg av Zalman3 »

Jag skulle själv aldrig sätta mig i den situationen att vara beroende av SuC Upplands Väsby, jag skulle bl förvånad om den finns kvar öht om något år. 
Men om det är fullt vid Upplands Väsby SuC.
Då går det väl att köra 300m till och ladda hos Tesla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bugg i SC?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Jag skulle själv aldrig sätta mig i den situationen att vara beroende av SuC Upplands Väsby, jag skulle bl förvånad om den finns kvar öht om något år. 
Men om det är fullt vid Upplands Väsby SuC.
Då går det väl att köra 300m till och ladda hos Tesla?
Endast två stolpar där, som endast kan användas efter kontorstid, och dessutom alltid är blockerade av Model 3 taxibilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Bugg i SC?

Inlägg av hasse_h »

För vår del, som ofta kommer från Kapellskär över dagen, så är Väsby det enda vettiga alternativet. I och med att färjetrafiken på Kapellskär kommer att öka rejält så kanske man kan hoppas på en SC nordost om Sthlm som kopplar ihop E18 och Förbifarten.
Skriv svar