SuC Borlänge
Moderator: Redaktion
Re: SuC Borlänge
Kniper anser alltså att det beror på att V3 är långsammare än V2 och att det är därför det överraskande nog maxade på bara 58 kW vid 30% SoC.
En sensation!
En sensation!
Tesla Y LR -22 EAP
Re: SuC Borlänge
Kniper är... kniper.. (märklig).BrooklynS skrev:Kniper anser alltså att det beror på att V3 är långsammare än V2 och att det är därför det överraskande nog maxade på bara 58 kW vid 30% SoC.
En sensation!
Självklart är, om det inte är något fel, V3 inte långsammare än V2.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SuC Borlänge
Ännu mera hittepå. Heja!BrooklynS skrev:Kniper anser alltså att det beror på att V3 är långsammare än V2 och att det är därför det överraskande nog maxade på bara 58 kW vid 30% SoC.
En sensation!
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: SuC Borlänge
Kriper. Håller med dig. Mycket märklig argumentation.
Just nu står jag på SuC Borlänge med min X LR med CCS-adapter.
Jag kom fram med 41%. Bilen startade med 134 Kw på V3. Höll sig över 100kw till 52% och sen sjönk den under 80 Kw först efter 68%.
Bra laddkurva tycker jag, med tanke på att det är en X och inte en 3a.
Verkar som tidigare rapporterade låga fart var pga kallt batteri och inte fel på laddaren.
Just nu står jag på SuC Borlänge med min X LR med CCS-adapter.
Jag kom fram med 41%. Bilen startade med 134 Kw på V3. Höll sig över 100kw till 52% och sen sjönk den under 80 Kw först efter 68%.
Bra laddkurva tycker jag, med tanke på att det är en X och inte en 3a.
Verkar som tidigare rapporterade låga fart var pga kallt batteri och inte fel på laddaren.
MX LR (Raven) 2019
Re: SuC Borlänge
Hertsh skrev:Kriper. Håller med dig. Mycket märklig argumentation.
Just nu står jag på SuC Borlänge med min X LR med CCS-adapter.
Jag kom fram med 41%. Bilen startade med 134 Kw på V3. Höll sig över 100kw till 52% och sen sjönk den under 80 Kw först efter 68%.
Bra laddkurva tycker jag, med tanke på att det är en X och inte en 3a.
Verkar som tidigare rapporterade låga fart var pga kallt batteri och inte fel på laddaren.
Precis min poäng.
Tesla Y LR -22 EAP
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC Borlänge
Som du förhoppningsvis nu förstått så var poängen att din laddsession vid något okänt datum tidigare inte säger något om ifall det finns problem nu. Du hade lika gärna kunnat säga att du laddade bilen hos Ionity i Spanien i somras och där gick det snabbt, för det hade gett ungefär lika mycket fakta kring huruvida SuC Borlänge hade problem nu.BrooklynS skrev:Precis min poäng.
Sen att du byggde halmgubbar och försökte tillskriva Kriper saker han inte sagt är ju bara trist.
Re: SuC Borlänge
Vilken trist ton på forumet, men mycket personagrep och annat meningslöst.
För att försöka få slut på onödiga meta-diskussioner, och styra diskussionen mer on-topic så själv tycker jag Tesla bygger på bra med SuC, och kanon att V3 kommer på de flesta nya stationer. Fungerar grymt bra vid rätt förhållanden (som jag tolkade var det brooklyn snällt försökte påpeka innan alla hoppade på honom). För att få optimal effekt så måste man förvärmt batterierna ordentligt, och sedan måste man vara medveten om att den maximala effekten (speciellt för den här typen av Teslabatterier) är vid början med relativt låg SoC.
Själv tycker jag det är grymt trevligt med V3! I början så får man, när man som mest behöver det, tryckt i en enormt massa km/minut i batterierna.
För att försöka få slut på onödiga meta-diskussioner, och styra diskussionen mer on-topic så själv tycker jag Tesla bygger på bra med SuC, och kanon att V3 kommer på de flesta nya stationer. Fungerar grymt bra vid rätt förhållanden (som jag tolkade var det brooklyn snällt försökte påpeka innan alla hoppade på honom). För att få optimal effekt så måste man förvärmt batterierna ordentligt, och sedan måste man vara medveten om att den maximala effekten (speciellt för den här typen av Teslabatterier) är vid början med relativt låg SoC.
Själv tycker jag det är grymt trevligt med V3! I början så får man, när man som mest behöver det, tryckt i en enormt massa km/minut i batterierna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SuC Borlänge
Jag blev påhoppad för att jag påpekade att så låg effekt på V3 knappast ligger i själva laddaren utan i att batteriet vid tillfället var för kallt. Även en V2 ger högre effekt om batteriet är varmt. Eftersom det är en av de vanligaste frågorna och med den vanligaste lösningen är det ju rimligt att börja där.OfarligTesla skrev:Som du förhoppningsvis nu förstått så var poängen att din laddsession vid något okänt datum tidigare inte säger något om ifall det finns problem nu. Du hade lika gärna kunnat säga att du laddade bilen hos Ionity i Spanien i somras och där gick det snabbt, för det hade gett ungefär lika mycket fakta kring huruvida SuC Borlänge hade problem nu.BrooklynS skrev:Precis min poäng.
Sen att du byggde halmgubbar och försökte tillskriva Kriper saker han inte sagt är ju bara trist.
Överraskande otrevlig ton stundvis på detta forum faktiskt.
Tesla Y LR -22 EAP
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC Borlänge
Du sa ju att det var kallt batteri för att du laddat snabbare någon helt annanstanns, det är ju inget konstigt att anmärka på.BrooklynS skrev:
Jag blev påhoppad för att jag påpekade att så låg effekt på V3 knappast ligger i själva laddaren utan i att batteriet vid tillfället var för kallt. Även en V2 ger högre effekt om batteriet är varmt. Eftersom det är en av de vanligaste frågorna och med den vanligaste lösningen är det ju rimligt att börja där.
Överraskande otrevlig ton stundvis på detta forum faktiskt.
Och ja du har haft väldigt otrevlig ton i denna tråden det håller jag med om.
Re: SuC Borlänge
+1OfarligTesla skrev:Du sa ju att det var kallt batteri för att du laddat snabbare någon helt annanstanns, det är ju inget konstigt att anmärka på.BrooklynS skrev:
Jag blev påhoppad för att jag påpekade att så låg effekt på V3 knappast ligger i själva laddaren utan i att batteriet vid tillfället var för kallt. Även en V2 ger högre effekt om batteriet är varmt. Eftersom det är en av de vanligaste frågorna och med den vanligaste lösningen är det ju rimligt att börja där.
Överraskande otrevlig ton stundvis på detta forum faktiskt.
Och ja du har haft väldigt otrevlig ton i denna tråden det håller jag med om.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5293
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SuC Borlänge
Finns det några laddare kvar i Borlänge med Typ2 sladd?
Eller är de ombyggda till V3?
Eller är de ombyggda till V3?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: SuC Borlänge
4 v3 med endast CCS. 8 v2 med både typ-2 o CCSNicke Nyfiken skrev:Finns det några laddare kvar i Borlänge med Typ2 sladd?
Eller är de ombyggda till V3?
MX LR (Raven) 2019
Re: SuC Borlänge
Var där igår påväg hem från Romme. Verkar vara en mycket populär supercharger! Det var aldrig helt fullt, men ett tag var det nog bara 2 platser lediga. Antagligen inte konstigt då ganska många nog gör ungefär samma resa som jag själv "hemåt till Stockholm" sen eftermiddag en söndag. Sen blev det att lägga sig i kö bakom alla Stockholmare!
Burger King har ju för övrigt helrätt läge här, perfekt att tajma med middag till laddningen. Undrar om de ser en ökad försäljning sen Telsa kom på plats?
Burger King har ju för övrigt helrätt läge här, perfekt att tajma med middag till laddningen. Undrar om de ser en ökad försäljning sen Telsa kom på plats?
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Re: SuC Borlänge
Verkar som om Teslaägare i allmänhet inte bryr sig särskilt mycket om miljön.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: SuC Borlänge
Ja. Mycket tråkigt. Har sett liknande på SuC i Ulricehamn och Kristinehamn. I Kristinehamn var SuC området även tillhåll för EPA/A-traktorer. Här var det uppenbart att en del av dessa slängde sitt McD- skräp på SuC området. Det säger dock inte att det även finns teslaägare som dumpar skräp. Det flesta sköter sig nog väl, men vissa tydligen tråkigt nog inte.themax skrev:
Verkar som om Teslaägare i allmänhet inte bryr sig särskilt mycket om miljön.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: SuC Borlänge
Sett det där ske live några gånger när jag stått och laddat. Äckligt.themax skrev:
Verkar som om Teslaägare i allmänhet inte bryr sig särskilt mycket om miljön.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7062
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC Borlänge
Ett dj-a sätt.
Det är helt klart Tesla-förare som skitar ned på SuC här och var, men även "fossilmotorburen ungdom" som verkar tycka att det är helfestligt att åka till Superchargers och dumpa skräp.
I Norrköping tror jag t.ex. jag har råkat ut för det nästan varje gång jag har laddat där, men även på andra ställen verkar det förekomma, t.ex. Markaryd.
/fth
Det är helt klart Tesla-förare som skitar ned på SuC här och var, men även "fossilmotorburen ungdom" som verkar tycka att det är helfestligt att åka till Superchargers och dumpa skräp.
I Norrköping tror jag t.ex. jag har råkat ut för det nästan varje gång jag har laddat där, men även på andra ställen verkar det förekomma, t.ex. Markaryd.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuC Borlänge
Dessa ungdomar verkar också tycka att det är skitcoolt att grisa ner lite överallt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SuC Borlänge
Nu vet man ju inte om det blåst iväg, men oavsett så stör jag mig extremt på människor som har sådant småpsykopatiskt beteende att de totalt skiter i andra och bara kastar ut sitt skräp. Så länge de slipper ha skräpet i sin egna bil (eller hand, för de som promenerar) så skiter de totalt i omgivningen och alla andra.themax skrev:
Verkar som om Teslaägare i allmänhet inte bryr sig särskilt mycket om miljön.
Extremt trist att se, oavsett om det är Teslaägare eller inte som slängt det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7062
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC Borlänge
Precis. Men du kan vara säker på att det var en Teslaägare som slängde det i soptunnan, 20 meter bort.martinot skrev:Extremt trist att se, oavsett om det är Teslaägare eller inte som slängt det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: SuC Borlänge
Snyggt! Precis så man önskar att man själv haft både kapacitet och mod att hantera sådana skithögar som skräpar ner.fth skrev:
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuC Borlänge
Ja jäklar!martinot skrev:Snyggt! Precis så man önskar att man själv haft både kapacitet och mod att hantera sådana skithögar som skräpar ner.fth skrev:
/fth
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19