SuC Borlänge

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Rubiks »

gellerstam skrev:
Nu är alla laddstolpar utom en avspärrade i Borlänge?

Dags för V3? Eller vet någon om något annat är på gång?
Kanske bara äntligen är dags att asfaltera marken vid stolparna.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: SuC Borlänge

Inlägg av gellerstam »

Rubiks skrev:
gellerstam skrev:
Nu är alla laddstolpar utom en avspärrade i Borlänge?

Dags för V3? Eller vet någon om något annat är på gång?
Kanske bara äntligen är dags att asfaltera marken vid stolparna.
Marken är asfalterad på den suddiga bilden jag tog igår. Så kanske bara var det som gjordes. Får kolla i kväll igen.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Erhafal
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2019 18:33
Ort: SUNDBORN

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Erhafal »

Hej alla fjällresenärer!

Borlänge är avstängt igen sedan går 2nov för att just nu sätts 4st V3 stall upp där det sedan Borlänge öppnades bara varit 4st betong fundament.
Oklart om de 8st V2 som funnits i snart ett år bygg om till V3

Såg inte ut att vara mycket arbete kvar.

"V3 4 the Win"
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: SuC Borlänge

Inlägg av metchristian »

Erhafal skrev:
Hej alla fjällresenärer!

Borlänge är avstängt igen sedan går 2nov för att just nu sätts 4st V3 stall upp där det sedan Borlänge öppnades bara varit 4st betong fundament.
Oklart om de 8st V2 som funnits i snart ett år bygg om till V3

Såg inte ut att vara mycket arbete kvar.

"V3 4 the Win"
Nej de byggs inte om enligt en service kille som Jag träffade i Enköping.
Användarvisningsbild
Akerstrom
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 feb 2019 15:42

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Akerstrom »

Jag testade en av v3-laddarna där i dag. Inga andra bilar på de andra nya laddarna. 30 % när jag kom dit förvärmd och redo för bra fart. Maxade på 58 KW. Ganska besviken. Lämnade efter en kvart.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Bjelke »

Låter som för kallt batteri ändå (får man hoppas)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: SuC Borlänge

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror inte att det beror på att laddaren ger för lite effekt iaf... Min 3P håller +100kW till ca 60% laddning på 120kW SuC i Ajaur...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1097
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Kriper »

BrooklynS skrev:
Jag tror inte att det beror på att laddaren ger för lite effekt iaf... Min 3P håller +100kW till ca 60% laddning på 120kW SuC i Ajaur...
Anekdotiskt bevisföring. Handlar det om SuC i Borlänge? Nej. Handlar det om något helt annat? Ja. :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: SuC Borlänge

Inlägg av BrooklynS »

Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Jag tror inte att det beror på att laddaren ger för lite effekt iaf... Min 3P håller +100kW till ca 60% laddning på 120kW SuC i Ajaur...
Anekdotiskt bevisföring. Handlar det om SuC i Borlänge? Nej. Handlar det om något helt annat? Ja. :D
Jag testade en av v3-laddarna där i dag. Inga andra bilar på de andra nya laddarna. 30 % när jag kom dit förvärmd och redo för bra fart. Maxade på 58 KW. Ganska besviken. Lämnade efter en kvart.
Har laddat i Borlänge också, ungefär samma där (dock på de gamla V2-laddarna). Jag tror inte att V3 är LÅNGSAMMARE än V2, anekdotiskt eller ej...

Är laddningen långsam vid 30% SoC så beror det sannolikt på kallt batteri, dvs för lite förvärmd.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1097
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Kriper »

BrooklynS skrev:
Kriper skrev:
BrooklynS skrev:
Jag tror inte att det beror på att laddaren ger för lite effekt iaf... Min 3P håller +100kW till ca 60% laddning på 120kW SuC i Ajaur...
Anekdotiskt bevisföring. Handlar det om SuC i Borlänge? Nej. Handlar det om något helt annat? Ja. :D
Jag testade en av v3-laddarna där i dag. Inga andra bilar på de andra nya laddarna. 30 % när jag kom dit förvärmd och redo för bra fart. Maxade på 58 KW. Ganska besviken. Lämnade efter en kvart.
Har laddat i Borlänge också, ungefär samma där (dock på de gamla V2-laddarna). Jag tror inte att V3 är LÅNGSAMMARE än V2, anekdotiskt eller ej...

Är laddningen långsam vid 30% SoC så beror det sannolikt på kallt batteri, dvs för lite förvärmd.
Tror... Sannolikt... Heja!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: SuC Borlänge

Inlägg av BrooklynS »

Kniper anser alltså att det beror på att V3 är långsammare än V2 och att det är därför det överraskande nog maxade på bara 58 kW vid 30% SoC.

En sensation!
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC Borlänge

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Kniper anser alltså att det beror på att V3 är långsammare än V2 och att det är därför det överraskande nog maxade på bara 58 kW vid 30% SoC.

En sensation!
Kniper är... kniper.. (märklig).

Självklart är, om det inte är något fel, V3 inte långsammare än V2.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1097
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Kriper »

BrooklynS skrev:
Kniper anser alltså att det beror på att V3 är långsammare än V2 och att det är därför det överraskande nog maxade på bara 58 kW vid 30% SoC.

En sensation!
Ännu mera hittepå. Heja!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Hertsh »

Kriper. Håller med dig. Mycket märklig argumentation.

Just nu står jag på SuC Borlänge med min X LR med CCS-adapter.

Jag kom fram med 41%. Bilen startade med 134 Kw på V3. Höll sig över 100kw till 52% och sen sjönk den under 80 Kw först efter 68%.

Bra laddkurva tycker jag, med tanke på att det är en X och inte en 3a.

Verkar som tidigare rapporterade låga fart var pga kallt batteri och inte fel på laddaren.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: SuC Borlänge

Inlägg av BrooklynS »

Hertsh skrev:
Kriper. Håller med dig. Mycket märklig argumentation.

Just nu står jag på SuC Borlänge med min X LR med CCS-adapter.

Jag kom fram med 41%. Bilen startade med 134 Kw på V3. Höll sig över 100kw till 52% och sen sjönk den under 80 Kw först efter 68%.

Bra laddkurva tycker jag, med tanke på att det är en X och inte en 3a.

Verkar som tidigare rapporterade låga fart var pga kallt batteri och inte fel på laddaren.

Precis min poäng. :D
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC Borlänge

Inlägg av OfarligTesla »

BrooklynS skrev:
Precis min poäng. :D
Som du förhoppningsvis nu förstått så var poängen att din laddsession vid något okänt datum tidigare inte säger något om ifall det finns problem nu. Du hade lika gärna kunnat säga att du laddade bilen hos Ionity i Spanien i somras och där gick det snabbt, för det hade gett ungefär lika mycket fakta kring huruvida SuC Borlänge hade problem nu.

Sen att du byggde halmgubbar och försökte tillskriva Kriper saker han inte sagt är ju bara trist.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC Borlänge

Inlägg av martinot »

Vilken trist ton på forumet, men mycket personagrep och annat meningslöst. :(

För att försöka få slut på onödiga meta-diskussioner, och styra diskussionen mer on-topic så själv tycker jag Tesla bygger på bra med SuC, och kanon att V3 kommer på de flesta nya stationer. Fungerar grymt bra vid rätt förhållanden (som jag tolkade var det brooklyn snällt försökte påpeka innan alla hoppade på honom). För att få optimal effekt så måste man förvärmt batterierna ordentligt, och sedan måste man vara medveten om att den maximala effekten (speciellt för den här typen av Teslabatterier) är vid början med relativt låg SoC.

Själv tycker jag det är grymt trevligt med V3! I början så får man, när man som mest behöver det, tryckt i en enormt massa km/minut i batterierna. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: SuC Borlänge

Inlägg av BrooklynS »

OfarligTesla skrev:
BrooklynS skrev:
Precis min poäng. :D
Som du förhoppningsvis nu förstått så var poängen att din laddsession vid något okänt datum tidigare inte säger något om ifall det finns problem nu. Du hade lika gärna kunnat säga att du laddade bilen hos Ionity i Spanien i somras och där gick det snabbt, för det hade gett ungefär lika mycket fakta kring huruvida SuC Borlänge hade problem nu.

Sen att du byggde halmgubbar och försökte tillskriva Kriper saker han inte sagt är ju bara trist.
Jag blev påhoppad för att jag påpekade att så låg effekt på V3 knappast ligger i själva laddaren utan i att batteriet vid tillfället var för kallt. Även en V2 ger högre effekt om batteriet är varmt. Eftersom det är en av de vanligaste frågorna och med den vanligaste lösningen är det ju rimligt att börja där.

Överraskande otrevlig ton stundvis på detta forum faktiskt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC Borlänge

Inlägg av OfarligTesla »

BrooklynS skrev:

Jag blev påhoppad för att jag påpekade att så låg effekt på V3 knappast ligger i själva laddaren utan i att batteriet vid tillfället var för kallt. Även en V2 ger högre effekt om batteriet är varmt. Eftersom det är en av de vanligaste frågorna och med den vanligaste lösningen är det ju rimligt att börja där.

Överraskande otrevlig ton stundvis på detta forum faktiskt.
Du sa ju att det var kallt batteri för att du laddat snabbare någon helt annanstanns, det är ju inget konstigt att anmärka på.

Och ja du har haft väldigt otrevlig ton i denna tråden det håller jag med om.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1097
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Kriper »

OfarligTesla skrev:
BrooklynS skrev:

Jag blev påhoppad för att jag påpekade att så låg effekt på V3 knappast ligger i själva laddaren utan i att batteriet vid tillfället var för kallt. Även en V2 ger högre effekt om batteriet är varmt. Eftersom det är en av de vanligaste frågorna och med den vanligaste lösningen är det ju rimligt att börja där.

Överraskande otrevlig ton stundvis på detta forum faktiskt.
Du sa ju att det var kallt batteri för att du laddat snabbare någon helt annanstanns, det är ju inget konstigt att anmärka på.

Och ja du har haft väldigt otrevlig ton i denna tråden det håller jag med om.
+1
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5284
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Finns det några laddare kvar i Borlänge med Typ2 sladd?
Eller är de ombyggda till V3?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Hertsh »

Nicke Nyfiken skrev:
Finns det några laddare kvar i Borlänge med Typ2 sladd?
Eller är de ombyggda till V3?
4 v3 med endast CCS. 8 v2 med både typ-2 o CCS
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: SuC Borlänge

Inlägg av simonk »

Var där igår påväg hem från Romme. Verkar vara en mycket populär supercharger! Det var aldrig helt fullt, men ett tag var det nog bara 2 platser lediga. Antagligen inte konstigt då ganska många nog gör ungefär samma resa som jag själv "hemåt till Stockholm" sen eftermiddag en söndag. Sen blev det att lägga sig i kö bakom alla Stockholmare!

Burger King har ju för övrigt helrätt läge här, perfekt att tajma med middag till laddningen. Undrar om de ser en ökad försäljning sen Telsa kom på plats?
IMG_20210214_155638.jpg
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SuC Borlänge

Inlägg av themax »

Bild

Verkar som om Teslaägare i allmänhet inte bryr sig särskilt mycket om miljön. BildBildBild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: SuC Borlänge

Inlägg av Elix747 »

themax skrev:
Bild

Verkar som om Teslaägare i allmänhet inte bryr sig särskilt mycket om miljön. BildBildBild
Ja. Mycket tråkigt. Har sett liknande på SuC i Ulricehamn och Kristinehamn. I Kristinehamn var SuC området även tillhåll för EPA/A-traktorer. Här var det uppenbart att en del av dessa slängde sitt McD- skräp på SuC området. Det säger dock inte att det även finns teslaägare som dumpar skräp. Det flesta sköter sig nog väl, men vissa tydligen tråkigt nog inte.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar