Tesla V3 ska ju ha batteri backup så att varje stolpe ska kunna ge 250kW.
Läste på ett forum att Ionity 350kW laddare inte har batteri backup, utan att man delar effekten, på ungefär samma sätt som Tesla V2.
4st Ionity stolpar delar på 800kW och kan därmed max ge 200kW samtidigt per stolpe.
Om V2 har 2 stolpar som delar på 150kW, så får man max 75kW över lång tid per stolpe.
Har V3 300kW på 2 stolpar, så man får max 150kW över lång tid per stolpe?
Och stämmer det verkligen att Ionity bara klarar 200kW över lång tid per stolpe?
Tesla V3 vs Ionity
Moderator: Redaktion
Re: Tesla V3 vs Ionity
Spelar det någon roll? Det finns ingen bil som kan ladda 350 kW på Ionity och endast Porsche Taycan kan ladda i lite mer än 200 kW förutom Teslas bilar dock. Tror inte Ionitys räknar med att det ska dyka upp mer än fyra eller sex Taycan vid stationer med fyra respektive sex laddare.Zalman3 skrev:
Och stämmer det verkligen att Ionity bara klarar 200kW över lång tid per stolpe?
Skulle det vara fullbelagt på en station med 4 laddare där bilarna laddar i 200kW så skulle det dra in ca 7000 kr per timme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla V3 vs Ionity
Det tror jag inte, eller snarare sagt så påstår ju Ionity att deras stolpar kan leverera 350kW var och en. Det är ju en av ursäkterna för deras sjuka prissättning. Å andra sidan kan de säga vad de vill, det finns ju inget sätt att kontrollera det i nuläget. Det vet vi först den dagen det kommer bilar som kan ladda med 350kW och Ionity inte klarar det. Men de kanske hoppas att den dagen aldrig kommer.Zalman3 skrev:Och stämmer det verkligen att Ionity bara klarar 200kW över lång tid per stolpe?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla V3 vs Ionity
Med allt fler elbilar i Sverige så är det allt oftare kö på laddstationerna.
Då är det intressant att se vart flaskhalsarna sitter.
I Umeå där jag bor har jag nu varit med om flera gånger att det är kö att ladda på Teslas 6st stolpar.
Dock är ytterligare 6 fundament uppe, så det blir 12 stolpar snart.
Lite kul är att flera bilmärken säger att de kommer sälja massor av elbilar 2020.
Exempelvis:
Nissan
Kia
Hyundai
Renault
VW
Opel
Peugeot
Och givetvis Tesla.
Men då vill det till att laddinfrastrukturen hänger med!
Då är det intressant att se vart flaskhalsarna sitter.
I Umeå där jag bor har jag nu varit med om flera gånger att det är kö att ladda på Teslas 6st stolpar.
Dock är ytterligare 6 fundament uppe, så det blir 12 stolpar snart.
Lite kul är att flera bilmärken säger att de kommer sälja massor av elbilar 2020.
Exempelvis:
Nissan
Kia
Hyundai
Renault
VW
Opel
Peugeot
Och givetvis Tesla.
Men då vill det till att laddinfrastrukturen hänger med!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla V3 vs Ionity
Vore kul att testa 4st Taycan och se om man toppar på 200kW istället för ca 270kW per bil.mati skrev:Det tror jag inte, eller snarare sagt så påstår ju Ionity att deras stolpar kan leverera 350kW var och en. Det är ju en av ursäkterna för deras sjuka prissättning. Å andra sidan kan de säga vad de vill, det finns ju inget sätt att kontrollera det i nuläget. Det vet vi först den dagen det kommer bilar som kan ladda med 350kW och Ionity inte klarar det. Men de kanske hoppas att den dagen aldrig kommer.Zalman3 skrev:Och stämmer det verkligen att Ionity bara klarar 200kW över lång tid per stolpe?
EDIT:
Jag tror det blir laddkaos i höst då VW vräker ut ID3 bilar.
Ionity prissättning kan ju också ses som ett tecken på att man vill styra laddningen i möjligaste mån till hemmet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla V3 vs Ionity
Vore säkert en kul test. Man drar ihop ett stort gäng model3 som får fara runt och stresstesta laddare (även SuC). Då har man det svart på vitt.
Re: Tesla V3 vs Ionity
Tritium-laddarna som ionity har rätt många av är ju modulbaserade.
Det är en eller två 175kw moduler i en laddare.
Skulle kunna tänka mig att man de kan lastbalansera genom att aktivera en modul i taget.
Dom har också "Configurable site-level power demand management" och "Power sharing algorithms can be easily added and modified to allow for various sharing configurations"
Här är exempel på hur det kan funka:
https://assets-us-01.kc-usercontent.com ... 0EVS32.pdf
Circle K har ju samma laddare, de skriver "max 150kw" på dem. Men man kan komma upp i 175kw....
Det är en eller två 175kw moduler i en laddare.
Skulle kunna tänka mig att man de kan lastbalansera genom att aktivera en modul i taget.
Dom har också "Configurable site-level power demand management" och "Power sharing algorithms can be easily added and modified to allow for various sharing configurations"
Här är exempel på hur det kan funka:
https://assets-us-01.kc-usercontent.com ... 0EVS32.pdf
Circle K har ju samma laddare, de skriver "max 150kw" på dem. Men man kan komma upp i 175kw....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla V3 vs Ionity
Har inte Porsche haft en historia av att underdriva prestandan? Nu verkar man ha gjort tvärt om när det gäller laddeffekten. Känner man mer press på detta område eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.