P-böter vid SuC Mora?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Bjelke »

Alltså nu blir man ju konfunderad, det står avgift men ingen automat på området?
Och hur kan det då funka med enbart p-skiva?
(Undrar sambon också)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av bylund »

Avgift kan ju erläggas på andra sätt än automat, t ex app eller på nätet, så det måste ju inte finnas en automat, även om jag antar att kommunen måste erbjuda ett sätt att betala så att alla har möjlighet att parkera, om det är kommunal parkering.

Men jag håller med om att skyltningen inte stödjer något krav på p-skiva.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
Med en automatisk p-skiva så slipper man oroa sig, jag har sparat många hundra-/tusenlappar med min, rekommenderas!

/fth
En sån har jag haft i över ett år och är jättenöjd.
Man behöver inte räkna eller komma ihåg något den gör allt själv
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... lsrc=aw.ds
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Erxon »

fth skrev:
Med en automatisk p-skiva så slipper man oroa sig, jag har sparat många hundra-/tusenlappar med min, rekommenderas!

/fth
Jepp, hur bra som helst men vill lägga in en notis om man t.ex. åker till Åland som har en annan tidszon...
Parkerade i Mariehamn, såg att det var P-skiva som gällde och gick glad i hågen från bilen, på väg tillbaka till bilen kom jag på detta med tidszonen, blev lite orolig men klarade mig från lapp på rutan.
Bara som ett tips.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av TiborBlomhall »

Kom oxå ihåg att kolla batteriet. På fruns bil tog batteriet till "p-skivan" slut - tur att vi märkte det i tid!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av TiborBlomhall »

Elmil skrev:
Så här är det skyltat vid infarten:
Infart.jpg
Det borde väl då juridiskt betyda att hela parkeringen är reserverad endast för laddbara bilar, som får parkera där mot avgift.
Alla skyltar åt skogen alltså, vilda västern, upp till P-vaktens dagsform vilken skylt som gäller.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av nek0 »

TiborBlomhall skrev:
Kom oxå ihåg att kolla batteriet. På fruns bil tog batteriet till "p-skivan" slut - tur att vi märkte det i tid!
Den ska väl varna med en röd diod när batteriet är slut?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av JonasH »

TiborBlomhall skrev:
Elmil skrev:
Så här är det skyltat vid infarten:
Infart.jpg
Det borde väl då juridiskt betyda att hela parkeringen är reserverad endast för laddbara bilar, som får parkera där mot avgift.
Alla skyltar åt skogen alltså, vilda västern, upp till P-vaktens dagsform vilken skylt som gäller.
Det är väl som vanligt. P-bolagen är den moderna tidens maffia och utpressare. :(
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av foolip »

JonasH skrev:
TiborBlomhall skrev:
Elmil skrev:
Så här är det skyltat vid infarten:
Infart.jpg
Det borde väl då juridiskt betyda att hela parkeringen är reserverad endast för laddbara bilar, som får parkera där mot avgift.
Alla skyltar åt skogen alltså, vilda västern, upp till P-vaktens dagsform vilken skylt som gäller.
Det är väl som vanligt. P-bolagen är den moderna tidens maffia och utpressare. :(
Snarare ett slags vardagshjältar va? Skulle inte vilja bo nånstans där felparkering gick ostraffat. Tycker också det är riktigt härligt att se gula lappar på bilar som står fel :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Jerker »

Men, en sån där digital P-skiva, det står att det ställer in sig på närmaste hel- eller halvtimme. Så man antingen vinner eller förlorar en kvart. Vad säger P-nissarna om de kommer till en bil som står parkerad och den visar 13:00 fast klockan bara är 12:50. Då vet de ju inte hur länge bilen egentligen stått där. Ingen som bråkar om sånt?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Men, en sån där digital P-skiva, det står att det ställer in sig på närmaste hel- eller halvtimme. Så man antingen vinner eller förlorar en kvart. Vad säger P-nissarna om de kommer till en bil som står parkerad och den visar 13:00 fast klockan bara är 12:50. Då vet de ju inte hur länge bilen egentligen stått där. Ingen som bråkar om sånt?
Så är ju reglerna för P-skiva och alltid varit. Inget konstigt med det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Men, en sån där digital P-skiva, det står att det ställer in sig på närmaste hel- eller halvtimme. Så man antingen vinner eller förlorar en kvart. Vad säger P-nissarna om de kommer till en bil som står parkerad och den visar 13:00 fast klockan bara är 12:50. Då vet de ju inte hur länge bilen egentligen stått där. Ingen som bråkar om sånt?
Så är ju reglerna för P-skiva och alltid varit. Inget konstigt med det.
Hur är reglerna, menar du? Att man ska ställa den på närmaste halvtimme? Finns det nationella regler eller är det kommunala regler som kan variera? Jag har aldrig bott i en kommun där man använder sig av P-skiva så jag har väldigt sällan haft behov av att använda den och inte heller läst på vilka regler som gäller, bara ställt den på den tid som jag har anlänt med så stor noggrannhet som möjligt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Men, en sån där digital P-skiva, det står att det ställer in sig på närmaste hel- eller halvtimme. Så man antingen vinner eller förlorar en kvart. Vad säger P-nissarna om de kommer till en bil som står parkerad och den visar 13:00 fast klockan bara är 12:50. Då vet de ju inte hur länge bilen egentligen stått där. Ingen som bråkar om sånt?
Så är ju reglerna för P-skiva och alltid varit. Inget konstigt med det.
Hur är reglerna, menar du? Att man ska ställa den på närmaste halvtimme? Finns det nationella regler eller är det kommunala regler som kan variera? Jag har aldrig bott i en kommun där man använder sig av P-skiva så jag har väldigt sällan haft behov av att använda den och inte heller läst på vilka regler som gäller, bara ställt den på den tid som jag har anlänt med så stor noggrannhet som möjligt.
https://www.korkortskolan.se/korkortste ... 20p-skivan.
Hur ska jag ställa in P-skivan?

P-skivan ska ställas in på den närmast följande halvtimmen efter din ankomsttid. Det innebär att oavsett om du parkerar kl. 15.03 eller 15.25 så ställs parkeringsskivan in på 15.30.Ibland finns det en tilläggstavla, med tidsangivelser på, som anger under vilka tider du ska använda p-skivan. Parkerar du innan tidsbegränsningen börjar ställer du in parkeringsskivan till det klockslaget då tidsbegränsningen börjar.
Edit: Lite mer om P-skivan:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Parkeringsskiva
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Jerker »

Jo, jag såg den länken men även denna från Wikpedia som är betydligt mer detaljerad men också lite svårtolkad:

De officiella bestämmelser för användandet av en parkeringsskiva finns på varje parkeringsskivans baksida och lyder:[1]

* Fordonets ankomsttid skall, avrundat till närmast följande hel eller halv timme, ställas in vid pilen på parkeringsskivan. Att ställa in på exakt ankomsttid kan ge böter.[2]
* Påbörjar man parkeringen innan tidsbegränsningen börjar och skall parkeringen pågå under denna begränsning, ställer man in parkeringsskivan på tiden för begränsningens början. Ibland är det ett krav, i andra fall tillåts man ställa in skivan vid ankomsttid även om det inte är tidsbegränsning då.[3]
* Parkeringsskivans inställning på fordonets ankomsttid får inte ändras under pågående parkering inom tidsbegränsningen.
* Parkeringsskivan placeras innanför vindrutan, om möjligt på höger sida (räknat från utsidan, vänster från insidan), och skall vara lätt avläsbar utifrån.
* Endast en parkeringsskiva får användas vid uppställningstillfälle.
* Om man har parkerat med biljett ska P-skivan ändå ställas in rätt eller döljas. Felinställning kan ge böter.[4]
* Om man parkerar och har släpkärra går släpet på bilens parkerinsbiljett/ p-skiva.[5]

[1] Detta är hämtat från Malmö stads webbsida, inte från nån statlig sida. Punkt två begriper jag inte innebörden av.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

Detta är hämtat från Malmö stads websida, inte från nån statlig sida. Punkt två begriper jag inte innebörden av.
Säger samma sak. Punkt två gäller när P-skiva ska användas tex mellan 8:00-17:00, fri parkering övrig tid. Om man då kommer kl 6:00 så sätter man P-skivan till 8-00
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av JonasH »

foolip skrev:
JonasH skrev:
TiborBlomhall skrev:
Elmil skrev:
Så här är det skyltat vid infarten:
Infart.jpg
Det borde väl då juridiskt betyda att hela parkeringen är reserverad endast för laddbara bilar, som får parkera där mot avgift.
Alla skyltar åt skogen alltså, vilda västern, upp till P-vaktens dagsform vilken skylt som gäller.
Det är väl som vanligt. P-bolagen är den moderna tidens maffia och utpressare. :(
Snarare ett slags vardagshjältar va? Skulle inte vilja bo nånstans där felparkering gick ostraffat. Tycker också det är riktigt härligt att se gula lappar på bilar som står fel :)
Problemet är alla bilar som lappas även när de står rätt. Sen när man vill överklaga/bestrida så skickar de betalningen till kronofogden. Mina föräldrar råkade t.ex ut för det. Då hade de lappat en hel centrumparkering och de räknar helt enkelt med att folk betalar eftersom det medför sådana problem att bestrida.

En före detta granne fick böter när han parkerat på sin egen uppfart. Samma sak igen. Betala eller kronofogden...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av kenjon »

Jo man bör betala i de lägena, men man kan bestrida efteråt och få tillbaka pengarna. Om man orkar...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Rubiks »

JonasH skrev:
foolip skrev:
JonasH skrev:
TiborBlomhall skrev:
Elmil skrev:
Så här är det skyltat vid infarten:
Infart.jpg
Det borde väl då juridiskt betyda att hela parkeringen är reserverad endast för laddbara bilar, som får parkera där mot avgift.
Alla skyltar åt skogen alltså, vilda västern, upp till P-vaktens dagsform vilken skylt som gäller.
Det är väl som vanligt. P-bolagen är den moderna tidens maffia och utpressare. :(
Snarare ett slags vardagshjältar va? Skulle inte vilja bo nånstans där felparkering gick ostraffat. Tycker också det är riktigt härligt att se gula lappar på bilar som står fel :)
Problemet är alla bilar som lappas även när de står rätt. Sen när man vill överklaga/bestrida så skickar de betalningen till kronofogden. Mina föräldrar råkade t.ex ut för det. Då hade de lappat en hel centrumparkering och de räknar helt enkelt med att folk betalar eftersom det medför sådana problem att bestrida.

En före detta granne fick böter när han parkerat på sin egen uppfart. Samma sak igen. Betala eller kronofogden...
De gånger jag fått kontrollavgift har jag överklagat direkt på bolagets webbsida och fått svar att jag i te ska betala något innan ärendet är hanterat vilket kan ta upp till tre månader. Jag har fått rätt en av två gånger.

För övrigt tycker jag att SuC i Mora är redigt knepig att äns komma in på. Kommer man söderifrån och ska svänga vänster in är det jäkligt otydligt huruvida det är heldragen linje man kör över eller inte. Jag har tom trott att det varit det varit heldragen och att man ska svänga in via nästa parkering och åka längs staketet till SuC. Så var det inte tänkt att man skulle åka.
Och när man väl hittat dit så möts man av den otydliga skyltningen som nämnts.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av bylund »

En kommunal parkeringsanmärkning ska man alltid betala, och sedan kan man bestrida den hos polisen.
En kontrollavgift från en privat aktör ska man inte betala om man vill bestrida den. Då bestrider man i första hand till den som utfärdat den.

Man måste vara noga med att se vilken typ det är, då det kan vara privata bolag som utfärdar parkeringsanmärkningar å kommunens vägnar, och det kan vara kommunala parkeringsbolag som utfärdar kontrollavgifter på t ex tomtmark och i parkeringshus.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Rubiks »

bylund skrev:
En kommunal parkeringsanmärkning ska man alltid betala, och sedan kan man bestrida den hos polisen.
En kontrollavgift från en privat aktör ska man inte betala om man vill bestrida den. Då bestrider man i första hand till den som utfärdat den.

Man måste vara noga med att se vilken typ det är, då det kan vara privata bolag som utfärdar parkeringsanmärkningar å kommunens vägnar, och det kan vara kommunala parkeringsbolag som utfärdar kontrollavgifter på t ex tomtmark och i parkeringshus.
Ok, hade jag inte en aning om att det var skillnad på dessa två typer. Då kan jag tillägga att jag enbart åkt på kontrollavgift från en privat aktör som jag lyckats överklaga en av två gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av Teslaspolen »

Elmil skrev:
Så här är det skyltat vid infarten:
Infart.jpg
Det borde väl då juridiskt betyda att hela parkeringen är reserverad endast för laddbara bilar, som får parkera där mot avgift.

Lite kul också att på Google Street view så åker de bakom en Tesla vid passagen.. :D
Ähh... Oj, ja det är inte helt riktigt det där, nej... :lol:
Skriv svar