Superchargers - el från förnybara energikällor?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Superchargers - el från förnybara energikällor?

Inlägg av Rikardr »

Den el vi köper i Superchargers, i Sverige eller utomlands - hur mycket av den kommer från förnybara energikällor? Någon som vet? Jag vill köpa 100% förnybart.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Superchargers - el från förnybara energikällor?

Inlägg av OlleBack »

Rikardr skrev:
Den el vi köper i Superchargers, i Sverige eller utomlands - hur mycket av den kommer från förnybara energikällor? Någon som vet? Jag vill köpa 100% förnybart.
Vill minnas att dom köper från Skellefteå kraft? Tror dom är 100% finel. Dom har också en deal med teslaägare där man får 1500 mil gratis per år

https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... itt-hemma/
Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Re: Superchargers - el från förnybara energikällor?

Inlägg av Rikardr »

OlleBack skrev:
Rikardr skrev:
Den el vi köper i Superchargers, i Sverige eller utomlands - hur mycket av den kommer från förnybara energikällor? Någon som vet? Jag vill köpa 100% förnybart.
Vill minnas att dom köper från Skellefteå kraft? Tror dom är 100% finel. Dom har också en deal med teslaägare där man får 1500 mil gratis per år

https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... itt-hemma/
Tack för svaret! Var inne på länken och svaret verkar vara att Skellefteå Kraft ännu levererar förnybar energi till Tesla i Sverige. Grymt skönt! Jag blir så :D Ska byta elleverantör för huset nu så ska passa på titta på deras pris. Med 1500 fria mil per år och finel / förnybar el borde de ligga bra till. På länken skriver de ”Teslas laddstolpar är fulla av energi från Skellefteå Kraft. Sedan en tid tillbaka har Skellefteå Kraft levererat hållbar el till elbilen Teslas laddstationer i Sverige.”
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Superchargers - el från förnybara energikällor?

Inlägg av Teslaspolen »

Enligt vad Tesla sagt så ska dom bara leverera förnybar el till sina Superchargers. Men hur de bär sig åt i länder så som Polen har jag ingen aning om.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargers - el från förnybara energikällor?

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Enligt vad Tesla sagt så ska dom bara leverera förnybar el till sina Superchargers. Men hur de bär sig åt i länder så som Polen har jag ingen aning om.
Där stängs ju SuperChargers net lite då och då men tror inte det beror på saknad effekt från förnyelsebara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargers - el från förnybara energikällor?

Inlägg av Mickep »

hehehe, finel; rena, oskuldsfulla elektroner som inte är det minst besudlade av omoraliska källor.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Superchargers - el från förnybara energikällor?

Inlägg av d3marcus »

I princip all elproduktion i Sverige är fossilfri. Värre utomlands.
Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Re: Superchargers - el från förnybara energikällor?

Inlägg av Rikardr »

Fossilfri el räcker inte för mig. Jag vill köpa förnybar energi (ingen kärnkraft). Tycker inte Tesla är tydliga med vilken el de säljer. Om Tesla säger att de har förnyelsebar energi men inte skriver det officiellt så kan de nog tyvärr inte sälja förnybar el på alla marknader. Försökte hitta svaret i deras Impact Report 2019 https://www.tesla.com/sv_se/impact-report/2019
Skriv svar