Köpa herrgård med egna SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Kriper »

Om man har 25 mille över kan man investera i Toftaholm. Egen Supercharger!
https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... d/88042730
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av EnTraktor »

Ingår fri SuC? :)
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av heldiggrisen »

För 25 mille får man 30 Teslor med fri SuC.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Gustafsson »

Det var en artikel för några år sedan om hur mycket SuC betydde för Toftaholm. Nu när Markaryd är på plats så kan man nog förvänta sig en ”liten” minskning av intäkterna, iaf från Teslaladdande någorlunda prisokänsliga kunder (?).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av mati »

25 mille är inte alls farligt när man jämför med priserna för en etta i centrala Stockholm, typ. Här får man en stor herrgård och ett helt hotell i en fantastiskt vacker miljö. Världens vackraste supercharger ingår. Det är som sagt billigt att bo på landet.
Synd att jag inte har 25 miljoner till mitt förfogande. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av HX100 »

Ah jag har undrat vad det där stället hette då vi stannade och laddade en liten stund. Trodde först att vi körde fel men blev väldigt överraskad när vi hittade massa superchargers på sånt fint ställe. Hade gärna haft så där istället för pizza haket vid uppsalaladdarna tex.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av BjornS »

Tibor skrev om Toftaholm 2015 när laddarna var nya:

https://teslaclubsweden.se/kundmagnet/
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Det var en artikel för några år sedan om hur mycket SuC betydde för Toftaholm. Nu när Markaryd är på plats så kan man nog förvänta sig en ”liten” minskning av intäkterna, iaf från Teslaladdande någorlunda prisokänsliga kunder (?).
Samtidigt som antalet potentiella kunder ökar i takt med att Teslorna blir fler, så totalt behöver nog inte antalet kunder falla så stort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
Det var en artikel för några år sedan om hur mycket SuC betydde för Toftaholm. Nu när Markaryd är på plats så kan man nog förvänta sig en ”liten” minskning av intäkterna, iaf från Teslaladdande någorlunda prisokänsliga kunder (?).
Det är väl ägare av lite dyrare fossilbilar som är prisokänsliga. Att söka sig till gratis laddning låter ju som motsatsen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Det var en artikel för några år sedan om hur mycket SuC betydde för Toftaholm. Nu när Markaryd är på plats så kan man nog förvänta sig en ”liten” minskning av intäkterna, iaf från Teslaladdande någorlunda prisokänsliga kunder (?).
Det är väl ägare av lite dyrare fossilbilar som är prisokänsliga. Att söka sig till gratis laddning låter ju som motsatsen.
Du menar att de Teslaägare som är prisokänsliga på riktigt laddar på Ionity i Värnamo och köper en burgare på Max, istället för att lägga samma pengar på laddning på Toftaholm och en trerätters, bara för att visa att pengar inte betyder något? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Gustafsson skrev:
Det var en artikel för några år sedan om hur mycket SuC betydde för Toftaholm. Nu när Markaryd är på plats så kan man nog förvänta sig en ”liten” minskning av intäkterna, iaf från Teslaladdande någorlunda prisokänsliga kunder (?).
Det är väl ägare av lite dyrare fossilbilar som är prisokänsliga. Att söka sig till gratis laddning låter ju som motsatsen.
Du menar att de Teslaägare som är prisokänsliga på riktigt laddar på Ionity i Värnamo och köper en burgare på Max, istället för att lägga samma pengar på laddning på Toftaholm och en trerätters, bara för att visa att pengar inte betyder något? ;)
Jag menar att teslaägare förmodligen inte är priskänsligare än andra ur samma samhällsklass. Om det finns någon skillnad tror jag det snarare är åt andra hållet. Att teslaägare är lite försiktigare med sina pengar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Jag menar att teslaägare förmodligen inte är priskänsligare än andra ur samma samhällsklass. Om det finns någon skillnad tror jag det snarare är åt andra hållet. Att teslaägare är lite försiktigare med sina pengar.
Ja, frukosten i Toftaholm var med god marginal den dyraste jag någonsing har ätit. Och då var det inte nåt exceptionellt heller, bara vanlig frukost liksom. Laddning var gratis men maten var i paritet med en tankfyllning. Vi hade precis skaffat vår första Tesla då, och vi konstaterade att om maten vid varje laddning kostar såhär mycket så kommer resan med elbil bli mycket dyrare än med gamla dieseln. Det var 2016 och första och enda gången jag har ätit nånting där.
Jag har laddat i Toftaholm ytterligare ett par tre gånger, men då roade jag mig med att gå omkring och titta på naturen istället. Jag kan tänka mig att ganska många resonerar likadant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Fredrik j »

Nej bara för att man har råd betyder det ju inte att man vill köpa saker som inte är prisvärda.
En prisokänslig människa är ju ekonomiskt oberoende som antagligen inte kommer hinna göra slut på sina pengar.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av themax »

mati skrev:
Vi hade precis skaffat vår första Tesla då, och vi konstaterade att om maten vid varje laddning kostar såhär mycket så kommer resan med elbil bli mycket dyrare än med gamla dieseln.
Vi började stanna på Toftaholm redan innan vi skaffade Tesla - vi var redan då evinnerligt trötta på vägkrogarna i området. Men så kör vi också ofta med White Guide som vägvisare på våra resor.

Det är ändå så ytterst få gånger vi åker så långt så vi unnar oss god mat hellre än nåt på Dinners. Resan är en del av upplevelsen. Och det inkluderar stoppen.

Tur det finns alternativ för alla. De som tycker det är dyrt kan ju stanna längre i Ödeshög eller Markaryd. Vi fortsätter stanna på Toftaholm när vi styr söderut.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av mati »

themax skrev:
mati skrev:
Vi hade precis skaffat vår första Tesla då, och vi konstaterade att om maten vid varje laddning kostar såhär mycket så kommer resan med elbil bli mycket dyrare än med gamla dieseln.
Vi började stanna på Toftaholm redan innan vi skaffade Tesla - vi var redan då evinnerligt trötta på vägkrogarna i området. Men så kör vi också ofta med White Guide som vägvisare på våra resor.

Det är ändå så ytterst få gånger vi åker så långt så vi unnar oss god mat hellre än nåt på Dinners. Resan är en del av upplevelsen. Och det inkluderar stoppen.

Tur det finns alternativ för alla. De som tycker det är dyrt kan ju stanna längre i Ödeshög eller Markaryd. Vi fortsätter stanna på Toftaholm när vi styr söderut.
Missförstå mig rätt, vi är inte alls främmande för att betala en slant för god mat. Det gör vi faktiskt alltid, inte bara på resor. Men just frukosten vi fick i Toftaholm var allt annat än exklusiv, den stack inte ut på något sätt, förutom genom priset. Vilken ordinär hotellfrukost som helst hade lätt kunnat konkurrera med detta. Vi har ätit bättre, om man får säga så. Det var det som fick oss att reagera. Priset var inte i paritet med det vi fick.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av zyax »

mati skrev:
themax skrev:
mati skrev:
Vi hade precis skaffat vår första Tesla då, och vi konstaterade att om maten vid varje laddning kostar såhär mycket så kommer resan med elbil bli mycket dyrare än med gamla dieseln.
Vi började stanna på Toftaholm redan innan vi skaffade Tesla - vi var redan då evinnerligt trötta på vägkrogarna i området. Men så kör vi också ofta med White Guide som vägvisare på våra resor.

Det är ändå så ytterst få gånger vi åker så långt så vi unnar oss god mat hellre än nåt på Dinners. Resan är en del av upplevelsen. Och det inkluderar stoppen.

Tur det finns alternativ för alla. De som tycker det är dyrt kan ju stanna längre i Ödeshög eller Markaryd. Vi fortsätter stanna på Toftaholm när vi styr söderut.
Missförstå mig rätt, vi är inte alls främmande för att betala en slant för god mat. Det gör vi faktiskt alltid, inte bara på resor. Men just frukosten vi fick i Toftaholm var allt annat än exklusiv, den stack inte ut på något sätt, förutom genom priset. Vilken ordinär hotellfrukost som helst hade lätt kunnat konkurrera med detta. Vi har ätit bättre, om man får säga så. Det var det som fick oss att reagera. Priset var inte i paritet med det vi fick.
Då undrar man ju vad det kostade, en ordinär frukost på hotell kostar ju ofta 250-300kr om man bara köper frukost.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av themax »

mati skrev:
Missförstå mig rätt, vi är inte alls främmande för att betala en slant för god mat. Det gör vi faktiskt alltid, inte bara på resor. Men just frukosten vi fick i Toftaholm var allt annat än exklusiv, den stack inte ut på något sätt, förutom genom priset. Vilken ordinär hotellfrukost som helst hade lätt kunnat konkurrera med detta. Vi har ätit bättre, om man får säga så. Det var det som fick oss att reagera. Priset var inte i paritet med det vi fick.
Ah. Just frukost har vi inte ätit där. Däremot fantastiska luncher och middagar. Trist att frukosten inte levererade.

[OT] Det är få ställen som kan tävla med tysk hotellfrukost som jag gissar du har som måttstock. Fantastiska bufféer. Tyskarna vet hur ett frukostbord ska se ut. Finns dock ett ställe som vi upplevt som var ännu bättre; Clarion Hotel & Congress Trondheim. Vi var helt mållösa ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av mati »

zyax skrev:
Då undrar man ju vad det kostade, en ordinär frukost på hotell kostar ju ofta 250-300kr om man bara köper frukost.
Kommer jag inte ihåg, men det var mer än så. Som jag minns det sa vi att en tankfyllning hade varit ungefär lika dyrt. Dessutom hade de inte skrivit nånstans vad det kostar, det kom lite som en chock när vi skulle betala sen. Och vi var så dumma att vi inte frågade innan. Jag hade inte haft nånting emot att betala 250 spänn för en riktig hotellfrukost. Om frukosten är riklig och bra. Men det var som sagt inte en riktig hotellfrukost. Kaffe och frallor med pålägg. Visserligen i trevlig atmosfär, men inget som man inte hade kunnat ta med sig hemifrån. Men man betalar väl för miljön runtomkring, det kan ju också vara värt nåt. Vi tyckte i alla fall att det inte var värt pengarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av mati »

themax skrev:
[OT] Det är få ställen som kan tävla med tysk hotellfrukost som jag gissar du har som måttstock ...
Nej, jag har faktiskt aldrig bott på hotell i Tyskland. Så sett kan jag inte jämföra, men jag har hört det också. Jag har bara bott på ganska vanliga hotell i Sverige. Jag är inte kräsen på det viset, jag vill bara ha en bra frukost.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Jerker »

zyax skrev:
Då undrar man ju vad det kostade, en ordinär frukost på hotell kostar ju ofta 250-300kr om man bara köper frukost.
Googlade lite. Det verkar som att de vanligaste priserna håller sig mellan 150 och 200 kronor, men både billigare och dyrare finns. Senast jag bodde på Good Morning Hotel i Malmö och betalade extra för min son som gjorde oss sällskap till frukosten så kostade det 80:- och de har en buffé som är bättre de Scandichotell som jag bott på (som generellt är dyrare), men sämre än Clarion. Men på Clarion har de ofta manuell disk där de gör omeletter på beställning, så det är klart att det blir dyrare och deras priser ligger strax under 200:-
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av FinaFisken »

Jag stannade där för lunch innan jul i december. Då hade de julbord. Jag blev rejält mätt men det kostade mig 900 kr.

Hade jag vetat det skulle jag valt deras enklare jultallrik.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Jerker »

FinaFisken skrev:
Jag stannade där för lunch innan jul i december. Då hade de julbord. Jag blev rejält mätt men det kostade mig 900 kr.

Hade jag vetat det skulle jag valt deras enklare jultallrik.
OK, det skulle jag aldrig betala för ett julbord. Runt 550:- är nog det mesta jag har betalat.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Credde »

themax skrev:
mati skrev:
Missförstå mig rätt, vi är inte alls främmande för att betala en slant för god mat. Det gör vi faktiskt alltid, inte bara på resor. Men just frukosten vi fick i Toftaholm var allt annat än exklusiv, den stack inte ut på något sätt, förutom genom priset. Vilken ordinär hotellfrukost som helst hade lätt kunnat konkurrera med detta. Vi har ätit bättre, om man får säga så. Det var det som fick oss att reagera. Priset var inte i paritet med det vi fick.
Ah. Just frukost har vi inte ätit där. Däremot fantastiska luncher och middagar. Trist att frukosten inte levererade.

[OT] Det är få ställen som kan tävla med tysk hotellfrukost som jag gissar du har som måttstock. Fantastiska bufféer. Tyskarna vet hur ett frukostbord ska se ut. Finns dock ett ställe som vi upplevt som var ännu bättre; Clarion Hotel & Congress Trondheim. Vi var helt mållösa ...
Jag håller med om hotellfrukosterna i Tyskland. Dock har jag även fått fantastiska hotellfrukost i Italien (Viareggio och Rom), men det var inte "vanliga" hotell heller!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av Svenssons »

Credde skrev:

Jag håller med om hotellfrukosterna i Tyskland. Dock har jag även fått fantastiska hotellfrukost i Italien (Viareggio och Rom), men det var inte "vanliga" hotell heller!
I Tyskland kan man ju få fantastiska frukostbufféer även på ett vanligt motell. Älskar tex råbiff på bufféborden där. I Sverige känns det som alla kör med samma tråkiga basic som alla andra, ingen ska sticka ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Köpa herrgård med egna SuC?

Inlägg av bonath »

Credde skrev:
themax skrev:
mati skrev:
Missförstå mig rätt, vi är inte alls främmande för att betala en slant för god mat. Det gör vi faktiskt alltid, inte bara på resor. Men just frukosten vi fick i Toftaholm var allt annat än exklusiv, den stack inte ut på något sätt, förutom genom priset. Vilken ordinär hotellfrukost som helst hade lätt kunnat konkurrera med detta. Vi har ätit bättre, om man får säga så. Det var det som fick oss att reagera. Priset var inte i paritet med det vi fick.
Ah. Just frukost har vi inte ätit där. Däremot fantastiska luncher och middagar. Trist att frukosten inte levererade.

[OT] Det är få ställen som kan tävla med tysk hotellfrukost som jag gissar du har som måttstock. Fantastiska bufféer. Tyskarna vet hur ett frukostbord ska se ut. Finns dock ett ställe som vi upplevt som var ännu bättre; Clarion Hotel & Congress Trondheim. Vi var helt mållösa ...
Jag håller med om hotellfrukosterna i Tyskland. Dock har jag även fått fantastiska hotellfrukost i Italien (Viareggio och Rom), men det var inte "vanliga" hotell heller!

Frukostarna i Italien är verkligen kass.
"Italienarna äter inte frukost"... sa reseledaren när vi klagade... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar