När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av point1 »

Vet inte om det är alla nya Tesla-förare men känns som det är väldigt vanligt att folk väljer att ladda på samma par där en redan är upptagen? Även fast det finns lediga par. Funderar på om man ska fixa en lapp som man kan ta med sig en trasig-lapp och sätta på laddaren bredvid... känns väldigt surt när man måste flytta bilen för att någon tagit samma par eller ännu surare när man t.ex är borta och äter och man märker att man laddhastigheten mer än halverats för att folk inte verkar vara medvetna om detta?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Credde »

Tror det behövs en uppdatering till från Tesla som säger/rekommenderar vilken stolpa man ska ta när man kör in och supercharger för att få bäst effekt. Det vill underlätta för alla. Menar någon redan har frågat Elon efter det.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av [JM] »

Folk har kan ju inte lära sig hur man skall blinka i en cirkulationsplats (rondell) så hur stor är sannorlikheten att dom lär sig detta.
Det är den största förbättringen med V3 av SuC. Slippa dela laddeffekt...
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av ville9 »

Fast är det fastslaget att det är så att ett par delar på effekt?
Har läst att folk motsatt sig detta, att det inte fungerar så längre?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av frippe »

ville9 skrev:
Fast är det fastslaget att det är så att ett par delar på effekt?
Har läst att folk motsatt sig detta, att det inte fungerar så längre?
Det är bara sättet som effekten delas på som förändrats. Till det sämre tyvärr och kanske därför som vissa inte märker eller bryr sig om det.

Däremot i kommande SuC blir det ingen delad effekt.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Verdi »

ville9 skrev:
Fast är det fastslaget att det är så att ett par delar på effekt?
Har läst att folk motsatt sig detta, att det inte fungerar så längre?
Har du inte testat själv? Nu får man max 70 kW när man delar. Om inte den andra bilen drar mindre än så pga hög SOC.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av thebishop »

Jag utbildar en medförare nästan varje gång jag stannar vid SC. Bästa sättet är att informera - alla vill ju ladda snabbare. Men visst vore det väl ännu bättre om skärmen rekommenderade laddstolpe i prioordning när man kom fram. Ännu bättre med en enkel lampa fysiskt på toppen av varje laddplats - grön, rekommenderar, gul, ok, röd upptagen eller trasig. Men det senare skulle ju kräva ombyggnad.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av LarsL »

Tycker det är riktigt svårt att se beteckningarna på stolparna. Beteckningen borde sitta högre upp och vara större så att det är lätt att se vilka som hör ihop. Nu blir det lite mer så att jag kör in och försöker ställa mig så långt ifrån alla andra som möjligt, socialdistans. När jag sedan parkerat så kollar jag om jag är själv på paret och hittills har det blivit rätt, hoppas jag. Och jag har vet hur det funkar sedan många, många år.
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av PatrikS »

Sen har vi scenariot där samtliga par blivit upptagna och du blir först att välja någon att dela med, hur gör du/ni då?

Jag parkerade bredvid en barnfamilj i en S och frågade trevligt om det var ok att dela med honom, oavsett vem du kommer välja så kommer de ju annars tänka "varför just jag!?"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Mickep »

Iom V3 så kommer det förpassas till histrorien.
Andra laddopperatör har börjat med delat stolpar där de har 150 kW, så hoppas de kan hitta på en intuitiv lösning (ex med lampor)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av fth »

PatrikS skrev:
Sen har vi scenariot där samtliga par blivit upptagna och du blir först att välja någon att dela med, hur gör du/ni då?

Jag parkerade bredvid en barnfamilj i en S och frågade trevligt om det var ok att dela med honom, oavsett vem du kommer välja så kommer de ju annars tänka "varför just jag!?"
Ja, detta i sig är ju ett mycket starkt argument för den gamla modellen där man inte störde någons pågående laddning.

När den modellen gällde så spelade det ju också mindre roll att inte alla fattat det här med delning, ställde dom sig bredvid dig på en i övrig tom SuC så var det ju bara dom som blev lidande, nu sabbar dom ju även din laddning.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu
;) ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Verdi »

PatrikS skrev:
Sen har vi scenariot där samtliga par blivit upptagna och du blir först att välja någon att dela med, hur gör du/ni då?

Jag parkerade bredvid en barnfamilj i en S och frågade trevligt om det var ok att dela med honom, oavsett vem du kommer välja så kommer de ju annars tänka "varför just jag!?"

Då tar jag bara en. Blir slumpen som avgör.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av bylund »

PatrikS skrev:
Sen har vi scenariot där samtliga par blivit upptagna och du blir först att välja någon att dela med, hur gör du/ni då?

Jag parkerade bredvid en barnfamilj i en S och frågade trevligt om det var ok att dela med honom, oavsett vem du kommer välja så kommer de ju annars tänka "varför just jag!?"
I fallet där det finns folk nära bilarna så att man kan fråga dem, så är det ju bra att fråga om de har laddat ett tag. Att dela är som sämst med två bilar som kan ta mycket effekt. Någon som däremot laddar långsamt ändå p g a att de laddat ett tag förlorar inte lika mycket på det, och då förlorar inte heller du lika mycket på dela med den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av jos32 »

Är lite förvånad då Tesla är i framkant på allt men inte detta..
Varför delar inte alla stolpar på tillgänglig effekt som finns på platsen..

Då hade man säkert kunna gå ner i total effekt också..

Anledningen måste vara att det är för dyrt..
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu
Ju förr dess bättre! ;)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
Iom V3 så kommer det förpassas till histrorien.
Andra laddopperatör har börjat med delat stolpar där de har 150 kW, så hoppas de kan hitta på en intuitiv lösning (ex med lampor)
Men visst byggs de många v2 stolpar fortfarande och inga v2 har konverterats till v3 så de lät ju vara såhär under lång tid..

Ja en lampa på stolpen i grönt gult och rött vore nice tror jag, då kan den lätt räkna ut vilken stolpe som är bäst även när du måste börja ladda vid ett par där de redan står en bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Mickep skrev:
Iom V3 så kommer det förpassas till histrorien.
Andra laddopperatör har börjat med delat stolpar där de har 150 kW, så hoppas de kan hitta på en intuitiv lösning (ex med lampor)
Men visst byggs de många v2 stolpar fortfarande och inga v2 har konverterats till v3 så de lät ju vara såhär under lång tid..

Ja en lampa på stolpen i grönt gult och rött vore nice tror jag, då kan den lätt räkna ut vilken stolpe som är bäst även när du måste börja ladda vid ett par där de redan står en bil.
Lampor, signaler etc vore ju trevligt, men skulle sannolikt kräva ingrepp och ombyggnad av alla laddare.

En enkel lösning vore att bilen på skärmen visar typ "för bästa laddupplevelse, välj stolpe 3B" när man rullar in på SuC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
chaffis75 skrev:
Mickep skrev:
Iom V3 så kommer det förpassas till histrorien.
Andra laddopperatör har börjat med delat stolpar där de har 150 kW, så hoppas de kan hitta på en intuitiv lösning (ex med lampor)
Men visst byggs de många v2 stolpar fortfarande och inga v2 har konverterats till v3 så de lät ju vara såhär under lång tid..

Ja en lampa på stolpen i grönt gult och rött vore nice tror jag, då kan den lätt räkna ut vilken stolpe som är bäst även när du måste börja ladda vid ett par där de redan står en bil.
Lampor, signaler etc vore ju trevligt, men skulle sannolikt kräva ingrepp och ombyggnad av alla laddare.

En enkel lösning vore att bilen på skärmen visar typ "för bästa laddupplevelse, välj stolpe 3B" när man rullar in på SuC.

/fth

Precis. Är ju mycket bättre att det visas i bilen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Mickep »

lampor skulle vara det bästa, då skulle man se om någon var trasig (röd). en text på skärmen skulle bara vara irriterande, för då måste man leta efter text på sidan av laddstolpen som kan vara svårt att se.
ev. kunde skärmen tala om att man pluggat in sig på delad laddare. tror folk vill välja själv hur nära de vill parkera bilen till någon annan.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av chaffis75 »

Klarade man av att sätta CCS sladdar på alla laddare så bör några lampor vara ganska enkelt..

Man kan absolut lägga infon i displayen men jag tror ändå att lampor är enklare och snabbare, har du en karta/info i displayen så måste du först förstå hur du ska köra vilket inte alltid är så enkelt speciellt på nya platser man inte varit på förr, en lampa ser du direkt och sen bara kör man dit..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av kallekula »

Tycker det borde lösa sig självt i Sverige. Du väljer ju inte pissoaren bredvid någon annan om det finns lediga längre bort. Eller sätet bredvid någon på bussen om det finns lediga rader längre bak.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Teslaspolen »

Problemet är att Tesla av outgrundlig anledning aldrig gjort någon större push att förklara hur detta fungerar. Det är bara entusiasterna och de som fått det berättat för sig på Superchargerstationerna som vet om detta.

Annars ser man bara A1, A2 osv... Och det betyder inget alls för gemene användare.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av kikat »

kallekula skrev:
Tycker det borde lösa sig självt i Sverige. Du väljer ju inte pissoaren bredvid någon annan om det finns lediga längre bort. Eller sätet bredvid någon på bussen om det finns lediga rader längre bak.
Verkar inte gälla i trafiken. Funkar inte ens på parkeringsplatser. Hur långt bort man än ställer från butiken för att ingen ska parkera jämte så när du kommer ut är det bilar som ställt jämte, gärna tätt inpå så det blir trångt också, fastän det finns hur många andra parkeringsplatser som helst som är mycket närmre ingången. Jag har funderat på att folk som är ovana vid parkering kanske gör så för att ha en bil att måtta med?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Curik »

Teslaspolen skrev:
Problemet är att Tesla av outgrundlig anledning aldrig gjort någon större push att förklara hur detta fungerar. Det är bara entusiasterna och de som fått det berättat för sig på Superchargerstationerna som vet om detta.

Annars ser man bara A1, A2 osv... Och det betyder inget alls för gemene användare.
Ja, det är ju inte uppenbart om man inte läst på innan. Ett system för detta likt det som föreslagits (där Tesla på något sätt föreslår en optimal plats) är på sin plats och kommer bli mer och mer användbart desto fler bilar det blir.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Svenssons »

kikat skrev:
kallekula skrev:
Tycker det borde lösa sig självt i Sverige. Du väljer ju inte pissoaren bredvid någon annan om det finns lediga längre bort. Eller sätet bredvid någon på bussen om det finns lediga rader längre bak.
Verkar inte gälla i trafiken. Funkar inte ens på parkeringsplatser. Hur långt bort man än ställer från butiken för att ingen ska parkera jämte så när du kommer ut är det bilar som ställt jämte, gärna tätt inpå så det blir trångt också, fastän det finns hur många andra parkeringsplatser som helst som är mycket närmre ingången. Jag har funderat på att folk som är ovana vid parkering kanske gör så för att ha en bil att måtta med?
Jag har från två olika personer fått höra att de brukar parkera bredvid just för att kunna parkera bättre, ha någon att måtta mot. Blev rätt paff när jag hörde det. Har flertal gånger parkerat längre bort med flertalet tomma parkeringar runt om och mycket närmare ingång men lik förbaskat kommit ut med en som parkerat bredvid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar