När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Moderator: Redaktion
När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Vet inte om det är alla nya Tesla-förare men känns som det är väldigt vanligt att folk väljer att ladda på samma par där en redan är upptagen? Även fast det finns lediga par. Funderar på om man ska fixa en lapp som man kan ta med sig en trasig-lapp och sätta på laddaren bredvid... känns väldigt surt när man måste flytta bilen för att någon tagit samma par eller ännu surare när man t.ex är borta och äter och man märker att man laddhastigheten mer än halverats för att folk inte verkar vara medvetna om detta?
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Tror det behövs en uppdatering till från Tesla som säger/rekommenderar vilken stolpa man ska ta när man kör in och supercharger för att få bäst effekt. Det vill underlätta för alla. Menar någon redan har frågat Elon efter det.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Folk har kan ju inte lära sig hur man skall blinka i en cirkulationsplats (rondell) så hur stor är sannorlikheten att dom lär sig detta.
Det är den största förbättringen med V3 av SuC. Slippa dela laddeffekt...
Det är den största förbättringen med V3 av SuC. Slippa dela laddeffekt...
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Fast är det fastslaget att det är så att ett par delar på effekt?
Har läst att folk motsatt sig detta, att det inte fungerar så längre?
Har läst att folk motsatt sig detta, att det inte fungerar så längre?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Det är bara sättet som effekten delas på som förändrats. Till det sämre tyvärr och kanske därför som vissa inte märker eller bryr sig om det.ville9 skrev:Fast är det fastslaget att det är så att ett par delar på effekt?
Har läst att folk motsatt sig detta, att det inte fungerar så längre?
Däremot i kommande SuC blir det ingen delad effekt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Har du inte testat själv? Nu får man max 70 kW när man delar. Om inte den andra bilen drar mindre än så pga hög SOC.ville9 skrev:Fast är det fastslaget att det är så att ett par delar på effekt?
Har läst att folk motsatt sig detta, att det inte fungerar så längre?
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Jag utbildar en medförare nästan varje gång jag stannar vid SC. Bästa sättet är att informera - alla vill ju ladda snabbare. Men visst vore det väl ännu bättre om skärmen rekommenderade laddstolpe i prioordning när man kom fram. Ännu bättre med en enkel lampa fysiskt på toppen av varje laddplats - grön, rekommenderar, gul, ok, röd upptagen eller trasig. Men det senare skulle ju kräva ombyggnad.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Tycker det är riktigt svårt att se beteckningarna på stolparna. Beteckningen borde sitta högre upp och vara större så att det är lätt att se vilka som hör ihop. Nu blir det lite mer så att jag kör in och försöker ställa mig så långt ifrån alla andra som möjligt, socialdistans. När jag sedan parkerat så kollar jag om jag är själv på paret och hittills har det blivit rätt, hoppas jag. Och jag har vet hur det funkar sedan många, många år.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Sen har vi scenariot där samtliga par blivit upptagna och du blir först att välja någon att dela med, hur gör du/ni då?
Jag parkerade bredvid en barnfamilj i en S och frågade trevligt om det var ok att dela med honom, oavsett vem du kommer välja så kommer de ju annars tänka "varför just jag!?"
Jag parkerade bredvid en barnfamilj i en S och frågade trevligt om det var ok att dela med honom, oavsett vem du kommer välja så kommer de ju annars tänka "varför just jag!?"
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Iom V3 så kommer det förpassas till histrorien.
Andra laddopperatör har börjat med delat stolpar där de har 150 kW, så hoppas de kan hitta på en intuitiv lösning (ex med lampor)
Andra laddopperatör har börjat med delat stolpar där de har 150 kW, så hoppas de kan hitta på en intuitiv lösning (ex med lampor)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Ja, detta i sig är ju ett mycket starkt argument för den gamla modellen där man inte störde någons pågående laddning.PatrikS skrev:Sen har vi scenariot där samtliga par blivit upptagna och du blir först att välja någon att dela med, hur gör du/ni då?
Jag parkerade bredvid en barnfamilj i en S och frågade trevligt om det var ok att dela med honom, oavsett vem du kommer välja så kommer de ju annars tänka "varför just jag!?"
När den modellen gällde så spelade det ju också mindre roll att inte alla fattat det här med delning, ställde dom sig bredvid dig på en i övrig tom SuC så var det ju bara dom som blev lidande, nu sabbar dom ju även din laddning.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
PatrikS skrev:Sen har vi scenariot där samtliga par blivit upptagna och du blir först att välja någon att dela med, hur gör du/ni då?
Jag parkerade bredvid en barnfamilj i en S och frågade trevligt om det var ok att dela med honom, oavsett vem du kommer välja så kommer de ju annars tänka "varför just jag!?"
Då tar jag bara en. Blir slumpen som avgör.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
I fallet där det finns folk nära bilarna så att man kan fråga dem, så är det ju bra att fråga om de har laddat ett tag. Att dela är som sämst med två bilar som kan ta mycket effekt. Någon som däremot laddar långsamt ändå p g a att de laddat ett tag förlorar inte lika mycket på det, och då förlorar inte heller du lika mycket på dela med den.PatrikS skrev:Sen har vi scenariot där samtliga par blivit upptagna och du blir först att välja någon att dela med, hur gör du/ni då?
Jag parkerade bredvid en barnfamilj i en S och frågade trevligt om det var ok att dela med honom, oavsett vem du kommer välja så kommer de ju annars tänka "varför just jag!?"
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Är lite förvånad då Tesla är i framkant på allt men inte detta..
Varför delar inte alla stolpar på tillgänglig effekt som finns på platsen..
Då hade man säkert kunna gå ner i total effekt också..
Anledningen måste vara att det är för dyrt..
Varför delar inte alla stolpar på tillgänglig effekt som finns på platsen..
Då hade man säkert kunna gå ner i total effekt också..
Anledningen måste vara att det är för dyrt..
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Ju förr dess bättre!fth skrev:Det var inte bättre förr, men det är sämre nu
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Men visst byggs de många v2 stolpar fortfarande och inga v2 har konverterats till v3 så de lät ju vara såhär under lång tid..Mickep skrev:Iom V3 så kommer det förpassas till histrorien.
Andra laddopperatör har börjat med delat stolpar där de har 150 kW, så hoppas de kan hitta på en intuitiv lösning (ex med lampor)
Ja en lampa på stolpen i grönt gult och rött vore nice tror jag, då kan den lätt räkna ut vilken stolpe som är bäst även när du måste börja ladda vid ett par där de redan står en bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Lampor, signaler etc vore ju trevligt, men skulle sannolikt kräva ingrepp och ombyggnad av alla laddare.chaffis75 skrev:Men visst byggs de många v2 stolpar fortfarande och inga v2 har konverterats till v3 så de lät ju vara såhär under lång tid..Mickep skrev:Iom V3 så kommer det förpassas till histrorien.
Andra laddopperatör har börjat med delat stolpar där de har 150 kW, så hoppas de kan hitta på en intuitiv lösning (ex med lampor)
Ja en lampa på stolpen i grönt gult och rött vore nice tror jag, då kan den lätt räkna ut vilken stolpe som är bäst även när du måste börja ladda vid ett par där de redan står en bil.
En enkel lösning vore att bilen på skärmen visar typ "för bästa laddupplevelse, välj stolpe 3B" när man rullar in på SuC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
fth skrev:Lampor, signaler etc vore ju trevligt, men skulle sannolikt kräva ingrepp och ombyggnad av alla laddare.chaffis75 skrev:Men visst byggs de många v2 stolpar fortfarande och inga v2 har konverterats till v3 så de lät ju vara såhär under lång tid..Mickep skrev:Iom V3 så kommer det förpassas till histrorien.
Andra laddopperatör har börjat med delat stolpar där de har 150 kW, så hoppas de kan hitta på en intuitiv lösning (ex med lampor)
Ja en lampa på stolpen i grönt gult och rött vore nice tror jag, då kan den lätt räkna ut vilken stolpe som är bäst även när du måste börja ladda vid ett par där de redan står en bil.
En enkel lösning vore att bilen på skärmen visar typ "för bästa laddupplevelse, välj stolpe 3B" när man rullar in på SuC.
/fth
Precis. Är ju mycket bättre att det visas i bilen.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
lampor skulle vara det bästa, då skulle man se om någon var trasig (röd). en text på skärmen skulle bara vara irriterande, för då måste man leta efter text på sidan av laddstolpen som kan vara svårt att se.
ev. kunde skärmen tala om att man pluggat in sig på delad laddare. tror folk vill välja själv hur nära de vill parkera bilen till någon annan.
ev. kunde skärmen tala om att man pluggat in sig på delad laddare. tror folk vill välja själv hur nära de vill parkera bilen till någon annan.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Klarade man av att sätta CCS sladdar på alla laddare så bör några lampor vara ganska enkelt..
Man kan absolut lägga infon i displayen men jag tror ändå att lampor är enklare och snabbare, har du en karta/info i displayen så måste du först förstå hur du ska köra vilket inte alltid är så enkelt speciellt på nya platser man inte varit på förr, en lampa ser du direkt och sen bara kör man dit..
Man kan absolut lägga infon i displayen men jag tror ändå att lampor är enklare och snabbare, har du en karta/info i displayen så måste du först förstå hur du ska köra vilket inte alltid är så enkelt speciellt på nya platser man inte varit på förr, en lampa ser du direkt och sen bara kör man dit..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Tycker det borde lösa sig självt i Sverige. Du väljer ju inte pissoaren bredvid någon annan om det finns lediga längre bort. Eller sätet bredvid någon på bussen om det finns lediga rader längre bak.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Problemet är att Tesla av outgrundlig anledning aldrig gjort någon större push att förklara hur detta fungerar. Det är bara entusiasterna och de som fått det berättat för sig på Superchargerstationerna som vet om detta.
Annars ser man bara A1, A2 osv... Och det betyder inget alls för gemene användare.
Annars ser man bara A1, A2 osv... Och det betyder inget alls för gemene användare.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Verkar inte gälla i trafiken. Funkar inte ens på parkeringsplatser. Hur långt bort man än ställer från butiken för att ingen ska parkera jämte så när du kommer ut är det bilar som ställt jämte, gärna tätt inpå så det blir trångt också, fastän det finns hur många andra parkeringsplatser som helst som är mycket närmre ingången. Jag har funderat på att folk som är ovana vid parkering kanske gör så för att ha en bil att måtta med?kallekula skrev:Tycker det borde lösa sig självt i Sverige. Du väljer ju inte pissoaren bredvid någon annan om det finns lediga längre bort. Eller sätet bredvid någon på bussen om det finns lediga rader längre bak.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Ja, det är ju inte uppenbart om man inte läst på innan. Ett system för detta likt det som föreslagits (där Tesla på något sätt föreslår en optimal plats) är på sin plats och kommer bli mer och mer användbart desto fler bilar det blir.Teslaspolen skrev:Problemet är att Tesla av outgrundlig anledning aldrig gjort någon större push att förklara hur detta fungerar. Det är bara entusiasterna och de som fått det berättat för sig på Superchargerstationerna som vet om detta.
Annars ser man bara A1, A2 osv... Och det betyder inget alls för gemene användare.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Jag har från två olika personer fått höra att de brukar parkera bredvid just för att kunna parkera bättre, ha någon att måtta mot. Blev rätt paff när jag hörde det. Har flertal gånger parkerat längre bort med flertalet tomma parkeringar runt om och mycket närmare ingång men lik förbaskat kommit ut med en som parkerat bredvid.kikat skrev:Verkar inte gälla i trafiken. Funkar inte ens på parkeringsplatser. Hur långt bort man än ställer från butiken för att ingen ska parkera jämte så när du kommer ut är det bilar som ställt jämte, gärna tätt inpå så det blir trångt också, fastän det finns hur många andra parkeringsplatser som helst som är mycket närmre ingången. Jag har funderat på att folk som är ovana vid parkering kanske gör så för att ha en bil att måtta med?kallekula skrev:Tycker det borde lösa sig självt i Sverige. Du väljer ju inte pissoaren bredvid någon annan om det finns lediga längre bort. Eller sätet bredvid någon på bussen om det finns lediga rader längre bak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.