När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
mans71 skrev:
Själv tillämpar jag konsekvent ashole-parking eftersom parkeringsrutor sällan är anpassde för en Tesla, dvs tar minst 2 platser. Jag gör det dock alltid längst bort så jag är bara lite ashole... :)
Det är också ett bra sätt att slippa dörruppslag på. Helst ska man ställa sig "mitt i krysset" så att man blockerar 4 platser.
Många större parkeringar har någon megastor reklam-pelare på parkeringen,
och där blir det ju några rutor som blir förstörda som man kan parkera en del in på :)
Då står man typ en meter från "grannen" iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Min fru påstår att man lär sig det på trafikskola. Hon pratar om någon speciell teknik hur man ska göra . Själv fattade jag inget och är lika arg varje gång. Igår på Lidls parkering 80 platser och 2 bilar när jag kom ut var det en bil bredvid och så nära att jag knappt kom in i min bil
Va?!? Måste ju vara något missförstånd för det kan väl inte vara så dumt att trafikskolor lär ut att parkera nära andra. Jag som inte gått på trafikskola gillar i alla fall att parkera på en tom parkeringsplats, långt från alla andra.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4187
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
Min fru påstår att man lär sig det på trafikskola. Hon pratar om någon speciell teknik hur man ska göra . Själv fattade jag inget och är lika arg varje gång. Igår på Lidls parkering 80 platser och 2 bilar när jag kom ut var det en bil bredvid och så nära att jag knappt kom in i min bil
Va?!? Måste ju vara något missförstånd för det kan väl inte vara så dumt att trafikskolor lär ut att parkera nära andra. Jag som inte gått på trafikskola gillar i alla fall att parkera på en tom parkeringsplats, långt från alla andra.
Tyvärr inte något missförstånd, pratade idag på jobbet med ungdomarna som tog nyligen sina körkort och de bekräftar det hon påstod :( .
Helt sjukt tycker jag.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av kikat »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Min fru påstår att man lär sig det på trafikskola. Hon pratar om någon speciell teknik hur man ska göra . Själv fattade jag inget och är lika arg varje gång. Igår på Lidls parkering 80 platser och 2 bilar när jag kom ut var det en bil bredvid och så nära att jag knappt kom in i min bil
Va?!? Måste ju vara något missförstånd för det kan väl inte vara så dumt att trafikskolor lär ut att parkera nära andra. Jag som inte gått på trafikskola gillar i alla fall att parkera på en tom parkeringsplats, långt från alla andra.
Tyvärr inte något missförstånd, pratade idag på jobbet med ungdomarna som tog nyligen sina körkort och de bekräftar det hon påstod :( .
Helt sjukt tycker jag.
Kan inte vara lätt att ta körkort idag när de till och med måste följa några knepiga regler vid parkering.
Bättre var det förr när man körde en runda runt kvarteret med vägverket "jaha det här gick ju bra, här har du körkortet" :lol:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Teslaspolen »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Min fru påstår att man lär sig det på trafikskola. Hon pratar om någon speciell teknik hur man ska göra . Själv fattade jag inget och är lika arg varje gång. Igår på Lidls parkering 80 platser och 2 bilar när jag kom ut var det en bil bredvid och så nära att jag knappt kom in i min bil
Va?!? Måste ju vara något missförstånd för det kan väl inte vara så dumt att trafikskolor lär ut att parkera nära andra. Jag som inte gått på trafikskola gillar i alla fall att parkera på en tom parkeringsplats, långt från alla andra.
Tyvärr inte något missförstånd, pratade idag på jobbet med ungdomarna som tog nyligen sina körkort och de bekräftar det hon påstod :( .
Helt sjukt tycker jag.
Hm jag vill minnas något om det åt det hållet, ja. Skulle tydligen vara lättare att sikta då, speciellt om man ska backa in.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av LarsL »

Vad ska man sikta på? Den andra bilen och sedan känna sig fram :D
Måste ju vara lättare att bara se till att ha de vita sträcken i bägge speglarna och sedan backa in.

Påminner lite om idén att hålla på insidan av ratten när man backar med släp för då svänger släpet åt rätt håll. Blir ju en jädrans omväg istället för att bara tänka sig att det är alltid det sista hjulparet man ska kör, ungefär som en skottkärra.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av bylund »

Om det är ett område med omarkerade platser som kommer att fyllas upp är det ju bra om folk fyller på vid parkerade bilar, så att det inte blir lite halva platser lediga här och där. Typ någon evenemangsparkering på en grusplan. Men om det är målade rutor är det ju såklart bättre att parkera i rutor med lediga rutor emellan om beläggningen tillåter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Gustafsson »

Summon har varit till god hjälp mer än en gång..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Curik »

Det där med att använda andra bilar som parkeringshjälp tjatades om även när jag tog körkort, 2003. Det ska vara för att få en referenspunkt. :roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Jerker »

kontakten2 skrev:
Bild
De där två vita på sidan vet jag är fendrar, men den röda bakpå, är det en ibanez?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av LarsL »

Och sedan ska du aldrig dra i handbromsen så att det går knuffa sig in om det blir trångt.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Wahll »

Men är du först får du den kapacitet din bil kan ta emot. 2an får resten (upp till sin kapacitet).
Tror folk kommer ha fattat detta lagom till V3 av SuC är utrullat även i Sverige :-)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7083
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av fth »

Wahll skrev:
Men är du först får du den kapacitet din bil kan ta emot. 2an får resten (upp till sin kapacitet).
Tror folk kommer ha fattat detta lagom till V3 av SuC är utrullat även i Sverige :-)
Så funkade det tidigare ja, men sedan ganska lång tid så delar man lika, dvs bil nr 2 reducerar effekten för bil nr 1.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av [JM] »

Jerker skrev:
kontakten2 skrev:
Bild
De där två vita på sidan vet jag är fendrar, men den röda bakpå, är det en ibanez?
Puttifrånkrovar heter det väl?
Vid närmare eftettanke måste den röda vara en sån där airbag.
polestar84
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jul 2020 12:01

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av polestar84 »

Hur ska man göra då?
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av kenny »

Personligen tycker jag att det faktiska problemet är inte att användare inte förstår utan att dom förväntas förstå det. Hur man än vrider och vänder på det så är det dålig design ur ett användarperspektiv att man ska behöva välja rätt laddare baserat på ett visst mönster som är högst otydligt. Det är ingen som hade accepterat att gå runt i ett hus och klura ut från små lappar vilket vägguttag som man ska ladda telefonen i. Detta är alltså Teslas problem att lösa, inte användarens.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 365
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av d3marcus »

Helt rätt. Dålig UX helt enkelt.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av hooked »

d3marcus skrev:
Helt rätt. Dålig UX helt enkelt.
Det är väl ingen som ens är i närheten av Tesla när det gäller UX och enkelhet vid snabbladdning. Dessutom har Tesla i regel 8-40 laddare per station. Vad har närmaste konkurrent som mest. 4-6 laddare per station? Faff med appar och touchskärmar jämfört med Plug & Play. Det kallar jag bäst i klassen när det gäller UX.

Har du själv ens provat en Supercharger någon gång?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av macksie »

hooked skrev:
d3marcus skrev:
Helt rätt. Dålig UX helt enkelt.
Det är väl ingen som ens är i närheten av Tesla när det gäller UX och enkelhet vid snabbladdning. Dessutom har Tesla i regel 8-40 laddare per station. Vad har närmaste konkurrent som mest. 4-6 laddare per station? Faff med appar och touchskärmar jämfört med Plug & Play. Det kallar jag bäst i klassen när det gäller UX.

Har du själv ens provat en Supercharger någon gång?
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
MYP
X90d
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Svenssons »

macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
Sidan 3 och 4 i denna tråd vittnar om att just den huvudregeln inte läras bort på trafikskolan, däremot motsatsen som jag förstår det. Jag tror inte trafikskolorna i Malmö lär bort att blinka ur cirkulationsplatser heller. :roll:
Så här är kanske boven i dramat. Nyblivna körkortshållare ser en annan bil på SuC och backar in bredvid, då hen har lärt på körskolan att det är lättare att få till en bättre parkering om man har någon att parkera bredvid????
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Anderzzon »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
Precis, det där har jag gjort fel på och behövt flytta på mig. Sen kan det ibland vara så att det är en lucka på två platser ledigt, då måste man verkligen kolla ordentligt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
Där går det väl inte att parkera precis bredvid någon?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar