De där två vita på sidan vet jag är fendrar, men den röda bakpå, är det en ibanez?kontakten2 skrev:
När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Moderator: Redaktion
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Och sedan ska du aldrig dra i handbromsen så att det går knuffa sig in om det blir trångt.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Men är du först får du den kapacitet din bil kan ta emot. 2an får resten (upp till sin kapacitet).
Tror folk kommer ha fattat detta lagom till V3 av SuC är utrullat även i Sverige
Tror folk kommer ha fattat detta lagom till V3 av SuC är utrullat även i Sverige
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Så funkade det tidigare ja, men sedan ganska lång tid så delar man lika, dvs bil nr 2 reducerar effekten för bil nr 1.Wahll skrev:Men är du först får du den kapacitet din bil kan ta emot. 2an får resten (upp till sin kapacitet).
Tror folk kommer ha fattat detta lagom till V3 av SuC är utrullat även i Sverige
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Puttifrånkrovar heter det väl?Jerker skrev:De där två vita på sidan vet jag är fendrar, men den röda bakpå, är det en ibanez?kontakten2 skrev:
Vid närmare eftettanke måste den röda vara en sån där airbag.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 06 jul 2020 12:01
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Personligen tycker jag att det faktiska problemet är inte att användare inte förstår utan att dom förväntas förstå det. Hur man än vrider och vänder på det så är det dålig design ur ett användarperspektiv att man ska behöva välja rätt laddare baserat på ett visst mönster som är högst otydligt. Det är ingen som hade accepterat att gå runt i ett hus och klura ut från små lappar vilket vägguttag som man ska ladda telefonen i. Detta är alltså Teslas problem att lösa, inte användarens.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Det är väl ingen som ens är i närheten av Tesla när det gäller UX och enkelhet vid snabbladdning. Dessutom har Tesla i regel 8-40 laddare per station. Vad har närmaste konkurrent som mest. 4-6 laddare per station? Faff med appar och touchskärmar jämfört med Plug & Play. Det kallar jag bäst i klassen när det gäller UX.d3marcus skrev:Helt rätt. Dålig UX helt enkelt.
Har du själv ens provat en Supercharger någon gång?
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.hooked skrev:Det är väl ingen som ens är i närheten av Tesla när det gäller UX och enkelhet vid snabbladdning. Dessutom har Tesla i regel 8-40 laddare per station. Vad har närmaste konkurrent som mest. 4-6 laddare per station? Faff med appar och touchskärmar jämfört med Plug & Play. Det kallar jag bäst i klassen när det gäller UX.d3marcus skrev:Helt rätt. Dålig UX helt enkelt.
Har du själv ens provat en Supercharger någon gång?
MYP
X90d
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.macksie skrev:Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".Svenssons skrev:Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.macksie skrev:Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Sidan 3 och 4 i denna tråd vittnar om att just den huvudregeln inte läras bort på trafikskolan, däremot motsatsen som jag förstår det. Jag tror inte trafikskolorna i Malmö lär bort att blinka ur cirkulationsplatser heller.Svenssons skrev:Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.macksie skrev:Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
Så här är kanske boven i dramat. Nyblivna körkortshållare ser en annan bil på SuC och backar in bredvid, då hen har lärt på körskolan att det är lättare att få till en bättre parkering om man har någon att parkera bredvid????
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Precis, det där har jag gjort fel på och behövt flytta på mig. Sen kan det ibland vara så att det är en lucka på två platser ledigt, då måste man verkligen kolla ordentligt.Verdi skrev:I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".Svenssons skrev:Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.macksie skrev:Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Där går det väl inte att parkera precis bredvid någon?Verdi skrev:I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".Svenssons skrev:Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.macksie skrev:Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Så är det väl på de flesta där det finns möjlighet att köra in med släp, Norrköping, mellbystrand, Löddeköpinge m.m.Verdi skrev:I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".Svenssons skrev:Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.macksie skrev:Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
Där ställer jag mig alltid på första laddaren i paret när de står på längden, det kraftigt försvårar någons sabotageförsök av ens laddning.
Nu är det enbart ett problem för mig vid 0-40%, sedan är ändå laddeffekten så låg att det inte spelar någon roll.
Model Y LR.
Model S70D
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Det senare bygger ju på att den som redan har parkerat har ställt sej rätt. Om den står snett då blir ju bil nr 2 och snedparkerad.heldiggrisen skrev:Sidan 3 och 4 i denna tråd vittnar om att just den huvudregeln inte läras bort på trafikskolan, däremot motsatsen som jag förstår det. Jag tror inte trafikskolorna i Malmö lär bort att blinka ur cirkulationsplatser heller.Svenssons skrev:Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.macksie skrev:Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
Så här är kanske boven i dramat. Nyblivna körkortshållare ser en annan bil på SuC och backar in bredvid, då hen har lärt på körskolan att det är lättare att få till en bättre parkering om man har någon att parkera bredvid????
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Det var ingen som högg på den här så jag får väl ta den då:Jerker skrev:De där två vita på sidan vet jag är fendrar, men den röda bakpå, är det en ibanez?
Det är en Gibson Les Ball.
Model 3 SR+ vit, drag.
Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?
Äntligen nån som fattade referensen!KalleL skrev:Det var ingen som högg på den här så jag får väl ta den då:Jerker skrev:De där två vita på sidan vet jag är fendrar, men den röda bakpå, är det en ibanez?
Det är en Gibson Les Ball.