När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Svenssons »

macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
Sidan 3 och 4 i denna tråd vittnar om att just den huvudregeln inte läras bort på trafikskolan, däremot motsatsen som jag förstår det. Jag tror inte trafikskolorna i Malmö lär bort att blinka ur cirkulationsplatser heller. :roll:
Så här är kanske boven i dramat. Nyblivna körkortshållare ser en annan bil på SuC och backar in bredvid, då hen har lärt på körskolan att det är lättare att få till en bättre parkering om man har någon att parkera bredvid????
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Anderzzon »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
Precis, det där har jag gjort fel på och behövt flytta på mig. Sen kan det ibland vara så att det är en lucka på två platser ledigt, då måste man verkligen kolla ordentligt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
Där går det väl inte att parkera precis bredvid någon?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
I Norrköping var det inte så vill jag minnas. Där delade man "på längden".
Så är det väl på de flesta där det finns möjlighet att köra in med släp, Norrköping, mellbystrand, Löddeköpinge m.m.

Där ställer jag mig alltid på första laddaren i paret när de står på längden, det kraftigt försvårar någons sabotageförsök av ens laddning.

Nu är det enbart ett problem för mig vid 0-40%, sedan är ändå laddeffekten så låg att det inte spelar någon roll.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av kenjon »

heldiggrisen skrev:
Svenssons skrev:
macksie skrev:
Ja fast nu var det ju inte att ladda på en snabbladdare generellt diskussionen gällde utan val av stolpe.
Väljer man att inte ta platsen precis bredvid någon så har man oftast gjort rätt. Tesla har ju oftast paren precis bredvid varandra vilket bör vara bra ur UX-synvinkel. Tyvärr är ytan för station ibland begränsad och expansion stor så platserna kan hamna lite mer ologiskt som t.ex. i Tystaberg.

Huvudregel är, precis som för all parkering, att inte parkera precis bredvid någon annan.
Sidan 3 och 4 i denna tråd vittnar om att just den huvudregeln inte läras bort på trafikskolan, däremot motsatsen som jag förstår det. Jag tror inte trafikskolorna i Malmö lär bort att blinka ur cirkulationsplatser heller. :roll:
Så här är kanske boven i dramat. Nyblivna körkortshållare ser en annan bil på SuC och backar in bredvid, då hen har lärt på körskolan att det är lättare att få till en bättre parkering om man har någon att parkera bredvid????
Det senare bygger ju på att den som redan har parkerat har ställt sej rätt. Om den står snett då blir ju bil nr 2 och snedparkerad.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av KalleL »

Jerker skrev:
De där två vita på sidan vet jag är fendrar, men den röda bakpå, är det en ibanez?
Det var ingen som högg på den här så jag får väl ta den då:

Det är en Gibson Les Ball.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När ska folk fatta det här med delade superchargers?

Inlägg av Jerker »

KalleL skrev:
Jerker skrev:
De där två vita på sidan vet jag är fendrar, men den röda bakpå, är det en ibanez?
Det var ingen som högg på den här så jag får väl ta den då:

Det är en Gibson Les Ball.
Äntligen nån som fattade referensen! :lol:
Skriv svar