Ryktas att Sveg gick igång idag. Nån som kan verifera?
Up and running! De två gamla står kvar ett tag också...
Som påpekats från Tesla Norrland.
Sveg kanske blir första stället med bara CCS enligt gruppinlägg på Tesla Norrland.
Äldre S och X. Köp ombyggnad för ca 3500 kr.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Ryktas att Sveg gick igång idag. Nån som kan verifera?
Up and running! De två gamla står kvar ett tag också...
Som påpekats från Tesla Norrland.
Sveg kanske blir första stället med bara CCS enligt gruppinlägg på Tesla Norrland.
Äldre S och X. Köp ombyggnad för ca 3500 kr.
Sveg idag. Finns 2+8 laddplatser. Använde en av de åtta platserna. Vi var ensamma vid tillfället dock endast 70 kW/h.
Kan det vara så att endast stall 1A och 1B kommer upp i 250 kW/h?
Sveg idag. Finns 2+8 laddplatser. Använde en av de åtta platserna. Vi var ensamma vid tillfället dock endast 70 kW/h.
Kan det vara så att endast stall 1A och 1B kommer upp i 250 kW/h?
Om det är smala kablar och bara CCS så skall det väl vara v3.
Hur mycket räckvidd hade ni när ni kopplade in? Hur långt hade ni kört innan? (Hann batteriet bli varmt?)
Om det är smala kablar och bara CCS så skall det väl vara v3.
Japp. På V3 så är det endast en kabel för CCS som jag förstått det. Borde vara lätt att identifiera på det sättet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ehrm... kan det vara så att de två v2-stallen i Sveg rykt? Ska de stå på samma ställe som v2-stallen? Står i Sveg med min nyinköpta model s utan ccs-adapter :-S
Ehrm... kan det vara så att de två v2-stallen i Sveg rykt? Ska de stå på samma ställe som v2-stallen? Står i Sveg med min nyinköpta model s utan ccs-adapter :-S
De står på andra sidan om OK, mot öster om man säger så...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Jag var i Sveg i måndags (den 2:a) och då funkade inte de 2 gamla. Jag fick ladda på ICA. Jag felanmälde och det lät som att dom skulle fixa. Om det fortfarande inte fungerar så är ju det illa.
V3 i alla ära men i skrivande stund är dessa endast för M-3. Vet någon när det byggs ut för oss som kör X och S? Fortfarande bara 2 100kW-stolpar på plats?
V3 i alla ära men i skrivande stund är dessa endast för M-3. Vet någon när det byggs ut för oss som kör X och S? Fortfarande bara 2 100kW-stolpar på plats?
V3 är CCS only och Tesla bygger bara V3 nu så det är hög tid att anpassa bilen till CCS. Antalet V2 har börjat minska.
Med CCS uppgraderingen får man även tillgång till Ionity och många andra snabbladdare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
V3 i alla ära men i skrivande stund är dessa endast för M-3. Vet någon när det byggs ut för oss som kör X och S? Fortfarande bara 2 100kW-stolpar på plats?
V3 är CCS only och Tesla bygger bara V3 nu så det är hög tid att anpassa bilen till CCS. Antalet V2 har börjat minska.
Med CCS uppgraderingen får man även tillgång till Ionity och många andra snabbladdare.
Finns det någon officiell info om att Tesla bara bygger V3 laddare nu?
V3 i alla ära men i skrivande stund är dessa endast för M-3. Vet någon när det byggs ut för oss som kör X och S? Fortfarande bara 2 100kW-stolpar på plats?
V3 är CCS only och Tesla bygger bara V3 nu så det är hög tid att anpassa bilen till CCS. Antalet V2 har börjat minska.
Med CCS uppgraderingen får man även tillgång till Ionity och många andra snabbladdare.
Hej.
Visst, det är inga extrema pengar att uppgradera (för mig som har en äldre MS med fri SuC) men man kan ju inte låta bli att tycka att det är lite oseriöst att tvinga fram en uppgradering på ägarens bekostnad om det är som ni antyder att V2-platser försvinner efterhand. Lite a la’ chargegate och nerfade batterier kan man tycka....man är lovad något som sedan ändras... För tyvärr har jag förstått det som att det inte spelar någon som helst roll på laddhastigheten vid en SuC om du laddar med CCS utan det är batteriet som begränsar. Alltså ingen riktig morot...
V3 i alla ära men i skrivande stund är dessa endast för M-3. Vet någon när det byggs ut för oss som kör X och S? Fortfarande bara 2 100kW-stolpar på plats?
V3 är CCS only och Tesla bygger bara V3 nu så det är hög tid att anpassa bilen till CCS. Antalet V2 har börjat minska.
Med CCS uppgraderingen får man även tillgång till Ionity och många andra snabbladdare.
Hej.
Visst, det är inga extrema pengar att uppgradera (för mig som har en äldre MS med fri SuC) men man kan ju inte låta bli att tycka att det är lite oseriöst att tvinga fram en uppgradering på ägarens bekostnad om det är som ni antyder att V2-platser försvinner efterhand. Lite a la’ chargegate och nerfade batterier kan man tycka....man är lovad något som sedan ändras... För tyvärr har jag förstått det som att det inte spelar någon som helst roll på laddhastigheten vid en SuC om du laddar med CCS utan det är batteriet som begränsar. Alltså ingen riktig morot...
Mvh
Micke
Tror de oftast inte tar bort de befintliga V2-stallen, utan kompletterar de gamla stallen med ytterligare nya V3-stall.
Sedan finns ju inga sådana garantier att saker fortsätter finnas för all tid (hade du velat ha sådana avtal så hade prisbilden varit en helt annan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
Om det var mitt inlägg som avses med ”oseriöst” i citerade inlägget så blev det nog en missuppfattning. Jag menar inte alls att det är fel att uppgradera men det är just detta med ”erbjuda”. Hade tesla kostnadsfritt uppgraderat min bil till CCS hade jag självklart inte kunnat tycka det var något fel. Jag är inte heller första ägare till bilen så jag vet inte exakt vad som sades eller skrevs om ”Free SuC for life”. Men jag måste säga att jag tycker det är principiellt tveksamt att det krävs en investering (uppgradering till CCS) för att kunna nyttja något som man blivit lovad för ”bilens livstid”. Ponera att kostnaden för uppgradering varit 25 000 kr, eller 50 00p kr skulle jag fortfarande vara tacksam? Det är alltså principen jag är ute efter.
Det är ju lite samma som att bilars laddhastighet stryps på SuC genom styrning från Tesla. Ponera här att de sänkt laddhastigheten till 1 kW, men fortfarande gratis. Ska man fortfarande vara tacksam i ett sådant fall. Principen....
När free SuC for life erbjöds så fanns 200-300 SuC i Europa. Idag finns 600+ och antalet fortsätter öka så du har fått mycket mer än utlovat. Tesla stryper inte hastigheten utan erbjuder uppgradering till senaste tekniken. Jag känner inte till nån annan biltillverkare som erbjuder bilar från 2014-2018 att bli uppgraderade med senaste tekniken.
Du har livstids fri SuC inte livstids fri uppgraderingar. Ger man folk ett finger så tar dom hela handen...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
När free SuC for life erbjöds så fanns 200-300 SuC i Europa. Idag finns 600+ och antalet fortsätter öka så du har fått mycket mer än utlovat. Tesla stryper inte hastigheten utan erbjuder uppgradering till senaste tekniken. Jag känner inte till nån annan biltillverkare som erbjuder bilar från 2014-2018 att bli uppgraderade med senaste tekniken.
Du har livstids fri SuC inte livstids fri uppgraderingar. Ger man folk ett finger så tar dom hela handen...
Ok, så du menar att tesla inte hade en tydlig officiell uttalad strategi att utöka SuC nätverket om/när folk handlade en Tesla under perioden 2014-2018? Sedan kan jag helt köpa att man inte kunde ha krav på var och hur många framtida SuC som skulle byggas. Men man kanske hade en SuC på sin vanliga resrutt som man alltid kunnat nyttja och nu skulle det (kanske, om uppgradering till endast V3 sker), bli tvingad till ett tillägg på egen bekostnad. Jag säger inte att det är någon stor summa, det är mer en princip.
Att Tesla stryper laddhastigheten (på främst äldre bilar) trodde jag var fullständiga fakta om man läser några av de mer populära trådarna på detta forum. Nerfade batterier osv.
Man kan enligt mig lika gärna vända på det och säga att Tesla först ger dig en hand men sedan knipsar av ett finger eller två efterhand.
Vi kanske helt enkelt får inse att vi tycks se olika på saken
Allt gott
Micke
I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
Blir Sveg av med V2? Najs, mitt i skidsäsongen att bli av med laddaren som tar dig till Vemdalen eller Åre.
I Tyskland har flera V2 stall ersatts med V3. Tanum ersätts flertal V2 med V3. Sveg och Puoltikasvaara att bli av med sina V2 laddare helt inom kort.
CCS är en Europeisk standard. Tesla var tidigt ute med snabbladdning innan det fanns tydliga standarder. Jag tycker inte det är oseriöst av Tesla erbjuda CCS. Tvärtom vi borde vara tacksamma att Tesla erbjuder uppgraderingar för att hänga med i teknikutvecklingen.
Blir Sveg av med V2? Najs, mitt i skidsäsongen att bli av med laddaren som tar dig till Vemdalen eller Åre.
Tror alla med S/X bör uppgradera till CCS. Det är ju billig t. Men det gick ju bra att ta sig til fjällen redan innan Sveg. På sikt kommer nog de äldre uttagen att försvinna helt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16