Zoe laddar på SuC v3
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Zoe laddar på SuC v3
Precis vad jag menar. Säljer han ändå alla bilar han har kapacitet att bygga spelar det inte så stor roll. Det rör ju till hela branschen.Off Grid Byggaren skrev:Elon kanske tycker Ionity behöver få lite konkurrens?
Re: Zoe laddar på SuC v3
På vilket sätt menar du att han inte försöker bygga värde i företaget, att han driver det mot konkurs?Fredrik j skrev:Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Jag började följa Tesla 2013 och har varit med här länge, jag är väldigt säker på att Elon redan då 2013-2014 pratade om att Tesla skulle till en början satsa allt de fick in på att ta fram nya modeller och expandera. Av denna anledningen trodde han att de inte skulle visa vinst över ett helt år förrän 2020. Det skulle kunna bli vinst enstaka kvartal tidigare men över ett helt år skulle det dröja till 2020. Mycket kan fortfarande hända men de är definitivt på väg mot att klara det målet.
Så ja, Tesla har inte visat mycket vinst förrän bara nyligen men de är också ett betydligt större företag än bara fem år sen. Vinst ett kvartal nu kan enkelt äta upp förlusten de gjorde över ett år runt 2011-2014 och som då ansågs vara gigantisk.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Visst finns det väl något mellan att vilja maximera aktievärdet och att driva ett företag i konkurs?vigge50 skrev:På vilket sätt menar du att han inte försöker bygga värde i företaget, att han driver det mot konkurs?
Om Elon hade en magisk knapp att trycka på som skulle halvera aktievärdet i tesla samtidigt som elbilsförsäljningen i världen skulle öka kraftigt tror jag han skulle trycka på den utan att tveka.
Men det här är ju som sagt antagligen bara en bugg.
Allt annat skulle ju vara otroligt sensationellt.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Zoe laddar på SuC v3
Goda nyheter. Då följer man CCS standarden vilket betyder att det är teoretiskt möjligt för Tesla att öppna för andra bilar. Vill inte biltillverkaren kan man väl göra affär direkt med bilägaren.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Zoe laddar på SuC v3
Härligt att du gått på det.Fredrik j skrev:Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Hade han haft pengar som mål hade han sålt företaget.John Galt skrev:Härligt att du gått på det.Fredrik j skrev:Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.Curik skrev:Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.Fredrik j skrev:I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.Curik skrev:Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
Jag har läst boken om Elon Musk och min tolkning är att han drivs av visioner och inte bryr sig så mycket om personlig, ekonomisk risk. För honom är inkomster bara medel för att satsa i nästa vision.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Håller helt med. Tesla har ett 7-helvetes försprång mot alla andra i SuC-nätverket, och dålig laddinfrastruktur håller försäljningen tillbaka för många andra. Så, vill dom boosta el-bilsförsäljningen så kan dom öppna nätet för alla andra. Inte gratis då förstås, utan skäligt prissatt, precis som de gör för Teslgate utan gratis-SuC idag. Det skulle väl vara ok om de la på en 50-öring eller något också med motiveringen för att Teslorna har en inbakad infrastruktur-del i priset. Tesla orkar ändå inte leverera bilar och har inga alternativ i småbilsklassen. Sedan tror jag att de på marginalen kommer att tjäna lite pengar på elförsäljningen också. Det står väldigt måna dåligt utnyttjade SuC-laddare där ute. Lidande blir ju Tesla-ägare i rusningstrafik som kanske får stå och vänta... men det kan dom tåla tycker jag. Tesla kan använda pengarna för att bygga mera...Teslaspolen skrev:
Goda nyheter. Då följer man CCS standarden vilket betyder att det är teoretiskt möjligt för Tesla att öppna för andra bilar. Vill inte biltillverkaren kan man väl göra affär direkt med bilägaren.
Det vore en enorm insats för den globala elektrifieringen!
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Zoe laddar på SuC v3
Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.
Hur skulle motdraget se ut?
Hur skulle motdraget se ut?
Re: Zoe laddar på SuC v3
Ähh.... dom har inget potent motdrag under den närmsta 5–10-årsperioden. Sedan har Tesla monopol på snabbladdning och någon regering får stoppa dem av konkurrensskäl. Men den dagen är ju målet redan uppnått. Tesla hinner förhoppningsvis inte korrumperas från världsförbättrare till girigt kapitalistföretag på den tiden.Fredrik j skrev:Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.
Hur skulle motdraget se ut?
Detta kanske gäller mest Europa dock. I Nordamerika kör dom inte med CCS utan där har Tesla egen kontakt va? Eller är det en annan standard? Kina och Asien i övrigt vet jag inget om...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Zoe laddar på SuC v3
Undrar om Superchargers har samma lilla DIP-switch för att välja om den ska funka för andra bilmärken som Teslas laddbox har?
Skämt åsido är det fel om Tesla Model 3 ägare ska betala för laddning men andra elbilister får det gratis
Skämt åsido är det fel om Tesla Model 3 ägare ska betala för laddning men andra elbilister får det gratis
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Zoe laddar på SuC v3
Förväntar mig verkligen att det är en bugg då jag inte tror att Tesla vill bygga massa dyra v3 laddare som sen blockeras av långsamtladdande Zoes. Skulle de dessutom öppna upp så tappar de ju en stor USP jämfört med konkurrenterna.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Precis. Han skulle höja ribban ännu mer.fimpen skrev:Ähh.... dom har inget potent motdrag under den närmsta 5–10-årsperioden. Sedan har Tesla monopol på snabbladdning och någon regering får stoppa dem av konkurrensskäl. Men den dagen är ju målet redan uppnått. Tesla hinner förhoppningsvis inte korrumperas från världsförbättrare till girigt kapitalistföretag på den tiden.Fredrik j skrev:Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.
Hur skulle motdraget se ut?
Detta kanske gäller mest Europa dock. I Nordamerika kör dom inte med CCS utan där har Tesla egen kontakt va? Eller är det en annan standard? Kina och Asien i övrigt vet jag inget om...
/Fimpen
Re: Zoe laddar på SuC v3
E-Golf funkar också. Supercharger Braak. Gratis dessutom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Zoe laddar på SuC v3
Sett en videosnutt från Tyskland där alla möjliga elbilar idag 12.9 laddar på SC. Eniro, Porche taycan, amperea-e,ID3, Zoe. Frågan är ju fungerar det i Sverige idag också? eller bara ett jippo i Tyskland ?
Re: Zoe laddar på SuC v3
Det verkar endast vara V3 som inte finns i Sverige än. Återstår att se hur länge det tar innan Tesla löser detta.topgun12 skrev:Sett en videosnutt från Tyskland där alla möjliga elbilar idag 12.9 laddar på SC. Eniro, Porche taycan, amperea-e,ID3, Zoe. Frågan är ju fungerar det i Sverige idag också? eller bara ett jippo i Tyskland ?
Re: Zoe laddar på SuC v3
Det kan ju inte vara ett defaultläge som glömts bort. Alla teslor har ju inte fri laddning så identifiering av bilen borde ju vara första steget.vigge50 skrev:Det verkar endast vara V3 som inte finns i Sverige än. Återstår att se hur länge det tar innan Tesla löser detta.topgun12 skrev:Sett en videosnutt från Tyskland där alla möjliga elbilar idag 12.9 laddar på SC. Eniro, Porche taycan, amperea-e,ID3, Zoe. Frågan är ju fungerar det i Sverige idag också? eller bara ett jippo i Tyskland ?
Re: Zoe laddar på SuC v3
Måste vara teslaägares mardröm, att se en zoe ladda på V3 supercharger.
men lustigt är det.
men lustigt är det.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Nextmove bekräftar det som jag skrev tidigare. Tesla har till Nextmove bekräftat att det är en software bug hos V3 som gör det möjligt. Den möjligheten stängs om kort tid så fort de har fixat software.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Zoe laddar på SuC v3
If not car.vin present in list.of.paying.cars charge=freeFredrik j skrev:Det kan ju inte vara ett defaultläge som glömts bort. Alla teslor har ju inte fri laddning så identifiering av bilen borde ju vara första steget.vigge50 skrev:Det verkar endast vara V3 som inte finns i Sverige än. Återstår att se hur länge det tar innan Tesla löser detta.topgun12 skrev:Sett en videosnutt från Tyskland där alla möjliga elbilar idag 12.9 laddar på SC. Eniro, Porche taycan, amperea-e,ID3, Zoe. Frågan är ju fungerar det i Sverige idag också? eller bara ett jippo i Tyskland ?
Känns ju vettigt så ingen står där och inte får fart på laddningen pga att det inte går att komma online eller så. Dock borde man ju enkelt låsa till bara tesla-vin rätt långt ut.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Zoe laddar på SuC v3
Ja precis. Att stolpen börjar med frågan om det är en tesla eller något annat. Jag tror man visste hur vitalt det skulle bli. Lite nyfiken på hur det upptäcktes? Vem provade att ladda sin icke-tesla fast han visste att det inte borde funkat.
Re: Zoe laddar på SuC v3
Det var tydligen en ovetandes egolfförare. Han var inte informerad om att SuC enbart funkar på Tesla, så han kopplade bara in och då funkade det. Så var det någon som såg det och så spred det sig.Fredrik j skrev:Ja precis. Att stolpen börjar med frågan om det är en tesla eller något annat. Jag tror man visste hur vitalt det skulle bli. Lite nyfiken på hur det upptäcktes? Vem provade att ladda sin icke-tesla fast han visste att det inte borde funkat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14