Zoe laddar på SuC v3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Elon kanske tycker Ionity behöver få lite konkurrens?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Fredrik j »

Off Grid Byggaren skrev:
Elon kanske tycker Ionity behöver få lite konkurrens?
Precis vad jag menar. Säljer han ändå alla bilar han har kapacitet att bygga spelar det inte så stor roll. Det rör ju till hela branschen.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev:
Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Curik skrev:
Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.
Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.
Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.
På vilket sätt menar du att han inte försöker bygga värde i företaget, att han driver det mot konkurs?
Jag började följa Tesla 2013 och har varit med här länge, jag är väldigt säker på att Elon redan då 2013-2014 pratade om att Tesla skulle till en början satsa allt de fick in på att ta fram nya modeller och expandera. Av denna anledningen trodde han att de inte skulle visa vinst över ett helt år förrän 2020. Det skulle kunna bli vinst enstaka kvartal tidigare men över ett helt år skulle det dröja till 2020. Mycket kan fortfarande hända men de är definitivt på väg mot att klara det målet.

Så ja, Tesla har inte visat mycket vinst förrän bara nyligen men de är också ett betydligt större företag än bara fem år sen. Vinst ett kvartal nu kan enkelt äta upp förlusten de gjorde över ett år runt 2011-2014 och som då ansågs vara gigantisk.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
På vilket sätt menar du att han inte försöker bygga värde i företaget, att han driver det mot konkurs?
Visst finns det väl något mellan att vilja maximera aktievärdet och att driva ett företag i konkurs?
Om Elon hade en magisk knapp att trycka på som skulle halvera aktievärdet i tesla samtidigt som elbilsförsäljningen i världen skulle öka kraftigt tror jag han skulle trycka på den utan att tveka.

Men det här är ju som sagt antagligen bara en bugg.
Allt annat skulle ju vara otroligt sensationellt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Teslaspolen »

:shock:

Goda nyheter. Då följer man CCS standarden vilket betyder att det är teoretiskt möjligt för Tesla att öppna för andra bilar. Vill inte biltillverkaren kan man väl göra affär direkt med bilägaren.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av John Galt »

Fredrik j skrev:
Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Curik skrev:
Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.
Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.
Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.
Härligt att du gått på det. BildBild
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Fredrik j »

John Galt skrev:
Fredrik j skrev:
Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Curik skrev:
Att alla kan ladda betyder ju inte att det är det mest optimala för att elektrifiera biltransporter. Tesla kan inte fortsätta bygga ut nätverket om dom inte kan tjäna pengar på det, och då blir det ingen acceleration.
I det korta perspektivet blir det en acceleration. Många kanske tar steget om laddnätverk blir en mindre fråga. På sikt tror jag som sagt att man inte kommer betala per kW på stationerna utan man betalar för ett visst antal mil till biltillverkarna.
Tvivlar på att Elon (eller ett aktiebolag överhuvudtaget) tar några beslut som kortsiktigt hjälper konkurrenter och som långsiktigt skadar företaget.
Det skulle vara Elon i så fall. Hans långsiktiga mål är ju att elektrifiera bilindustrin, inte bygga värde i företaget.
Härligt att du gått på det. BildBild
Hade han haft pengar som mål hade han sålt företaget.
Jag har läst boken om Elon Musk och min tolkning är att han drivs av visioner och inte bryr sig så mycket om personlig, ekonomisk risk. För honom är inkomster bara medel för att satsa i nästa vision.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av fimpen »

Teslaspolen skrev:
:shock:

Goda nyheter. Då följer man CCS standarden vilket betyder att det är teoretiskt möjligt för Tesla att öppna för andra bilar. Vill inte biltillverkaren kan man väl göra affär direkt med bilägaren.
Håller helt med. Tesla har ett 7-helvetes försprång mot alla andra i SuC-nätverket, och dålig laddinfrastruktur håller försäljningen tillbaka för många andra. Så, vill dom boosta el-bilsförsäljningen så kan dom öppna nätet för alla andra. Inte gratis då förstås, utan skäligt prissatt, precis som de gör för Teslgate utan gratis-SuC idag. Det skulle väl vara ok om de la på en 50-öring eller något också med motiveringen för att Teslorna har en inbakad infrastruktur-del i priset. Tesla orkar ändå inte leverera bilar och har inga alternativ i småbilsklassen. Sedan tror jag att de på marginalen kommer att tjäna lite pengar på elförsäljningen också. Det står väldigt måna dåligt utnyttjade SuC-laddare där ute. Lidande blir ju Tesla-ägare i rusningstrafik som kanske får stå och vänta... men det kan dom tåla tycker jag. Tesla kan använda pengarna för att bygga mera...

Det vore en enorm insats för den globala elektrifieringen!

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Fredrik j »

Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.

Hur skulle motdraget se ut?
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av fimpen »

Fredrik j skrev:
Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.

Hur skulle motdraget se ut?
Ähh.... dom har inget potent motdrag under den närmsta 5–10-årsperioden. Sedan har Tesla monopol på snabbladdning och någon regering får stoppa dem av konkurrensskäl. Men den dagen är ju målet redan uppnått. Tesla hinner förhoppningsvis inte korrumperas från världsförbättrare till girigt kapitalistföretag på den tiden.

Detta kanske gäller mest Europa dock. I Nordamerika kör dom inte med CCS utan där har Tesla egen kontakt va? Eller är det en annan standard? Kina och Asien i övrigt vet jag inget om...

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av TiborBlomhall »

Undrar om Superchargers har samma lilla DIP-switch för att välja om den ska funka för andra bilmärken som Teslas laddbox har? :lol:

Skämt åsido är det fel om Tesla Model 3 ägare ska betala för laddning men andra elbilister får det gratis :(
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av OfarligTesla »

Förväntar mig verkligen att det är en bugg då jag inte tror att Tesla vill bygga massa dyra v3 laddare som sen blockeras av långsamtladdande Zoes. Skulle de dessutom öppna upp så tappar de ju en stor USP jämfört med konkurrenterna.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Fredrik j »

fimpen skrev:
Fredrik j skrev:
Särskilt det där att hoppa över tillverkare och sälja laddning direkt till deras kunder tror jag tilltalar Elon.

Hur skulle motdraget se ut?
Ähh.... dom har inget potent motdrag under den närmsta 5–10-årsperioden. Sedan har Tesla monopol på snabbladdning och någon regering får stoppa dem av konkurrensskäl. Men den dagen är ju målet redan uppnått. Tesla hinner förhoppningsvis inte korrumperas från världsförbättrare till girigt kapitalistföretag på den tiden.

Detta kanske gäller mest Europa dock. I Nordamerika kör dom inte med CCS utan där har Tesla egen kontakt va? Eller är det en annan standard? Kina och Asien i övrigt vet jag inget om...

/Fimpen
Precis. Han skulle höja ribban ännu mer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av mati »

E-Golf funkar också. Supercharger Braak. Gratis dessutom. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av topgun12 »

Sett en videosnutt från Tyskland där alla möjliga elbilar idag 12.9 laddar på SC. Eniro, Porche taycan, amperea-e,ID3, Zoe. Frågan är ju fungerar det i Sverige idag också? eller bara ett jippo i Tyskland ?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Fredrik j »

Svårt att missa att var det finns en laddstation. Gratis reklam.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av vigge50 »

topgun12 skrev:
Sett en videosnutt från Tyskland där alla möjliga elbilar idag 12.9 laddar på SC. Eniro, Porche taycan, amperea-e,ID3, Zoe. Frågan är ju fungerar det i Sverige idag också? eller bara ett jippo i Tyskland ?
Det verkar endast vara V3 som inte finns i Sverige än. Återstår att se hur länge det tar innan Tesla löser detta.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
topgun12 skrev:
Sett en videosnutt från Tyskland där alla möjliga elbilar idag 12.9 laddar på SC. Eniro, Porche taycan, amperea-e,ID3, Zoe. Frågan är ju fungerar det i Sverige idag också? eller bara ett jippo i Tyskland ?
Det verkar endast vara V3 som inte finns i Sverige än. Återstår att se hur länge det tar innan Tesla löser detta.
Det kan ju inte vara ett defaultläge som glömts bort. Alla teslor har ju inte fri laddning så identifiering av bilen borde ju vara första steget.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Mickep »

Måste vara teslaägares mardröm, att se en zoe ladda på V3 supercharger.
men lustigt är det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av HelectriC »

Nextmove bekräftar det som jag skrev tidigare. Tesla har till Nextmove bekräftat att det är en software bug hos V3 som gör det möjligt. Den möjligheten stängs om kort tid så fort de har fixat software.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Remuz »

Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
topgun12 skrev:
Sett en videosnutt från Tyskland där alla möjliga elbilar idag 12.9 laddar på SC. Eniro, Porche taycan, amperea-e,ID3, Zoe. Frågan är ju fungerar det i Sverige idag också? eller bara ett jippo i Tyskland ?
Det verkar endast vara V3 som inte finns i Sverige än. Återstår att se hur länge det tar innan Tesla löser detta.
Det kan ju inte vara ett defaultläge som glömts bort. Alla teslor har ju inte fri laddning så identifiering av bilen borde ju vara första steget.
If not car.vin present in list.of.paying.cars charge=free

Känns ju vettigt så ingen står där och inte får fart på laddningen pga att det inte går att komma online eller så. Dock borde man ju enkelt låsa till bara tesla-vin rätt långt ut.
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Fredrik j »

Ja precis. Att stolpen börjar med frågan om det är en tesla eller något annat. Jag tror man visste hur vitalt det skulle bli. Lite nyfiken på hur det upptäcktes? Vem provade att ladda sin icke-tesla fast han visste att det inte borde funkat.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
Ja precis. Att stolpen börjar med frågan om det är en tesla eller något annat. Jag tror man visste hur vitalt det skulle bli. Lite nyfiken på hur det upptäcktes? Vem provade att ladda sin icke-tesla fast han visste att det inte borde funkat.
Det var tydligen en ovetandes egolfförare. Han var inte informerad om att SuC enbart funkar på Tesla, så han kopplade bara in och då funkade det. Så var det någon som såg det och så spred det sig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Fredrik j »

Känns planterat.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Zoe laddar på SuC v3

Inlägg av Curik »

Fredrik j skrev:
Känns planterat.
Tänker det också. Bra reklam!
Skriv svar