Tror inget hos Tesla står stilla under åren som går. Faktum kvarstår dock att det var både rörligt pris och tidsvarierat pris samt även kostnad per minut när Tesla införde kostnad på SuperCharger. Dock gällde detta inte Sverige till en början, här var det lite enklare med ett och samma lågt pris för samtliga stationer. Detta har ändrats i och med utvecklingen av SuperCharger. Det är väl bra att de blivit tydligare med hur priset sätts och det var ändå nästan två år sedan informationen som jag citerade började komma in. Gissar att uppdateringen gjordes i och med ombyggnad av i princip samtliga Superchargers för att de skulle få CCS. Kostnaderna ökar naturligtvis i och med ålder och antal stationer. Tror inte Tesla Supercharger är en inkomstkälla över tid med ett pris på 3:- per kWh för 250 kW laddstationer. Det är en annan sak att det kan vara en inkomstkälla sett till försäljningen av själva elen.point1 skrev:
https://web.archive.org/web/20180408073 ... ercharging
Intressant att de både tagit bort:
"Tesla lovar att se till att Superchargers aldrig blir en inkomstkälla."
samt lagt till det stycke du refererar till. Om premissen är att superchargers aldrig varit en inkomstkälla, och priset var 1.90 kr/kWh i Sverige 2018 så kan man ju undra varför de har både tagit borde stycket om inkomstkälla och höjt priset med 50% sen dess, samt nu även en extra avgift på 50% extra utöver den tidigare höjningen baserad på de Superchargers som används mycket. Man kan ju tycka att om superchargers används mer borde det rimligen göra att de blir lönsamma sett till investeringskostnad.
Rejält höjda priser?
Moderator: Redaktion
Re: Rejält höjda priser?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Rejält höjda priser?
Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etcholden skrev:Tesla är väl ungefär lika transparenta som alla andra snälla amerikanska företag som Google, Microsoft, Apple, Facebook, Amazon...point1 skrev:Självklart kan ett globalt företag trixa och luras, det finns det ju otaliga bevis på. Men är det något att eftersträva? Eller bör företagen vara öppna med information som påverkar kundens val?holden skrev:Det beror som sagt helt på hur man räknar. Är det när etableringskostnaden för en laddstation är intjänad man gör vinst eller är det diffen mellan inköpt kW el och utpris minus driftkostnader som är vinst, är varje station en resultatenhet eller på vilken nivå ska man anse att vinst ackumuleras i vad jag antar är en global koncernstruktur, allt går att trixa med så att man aldrig kommer att behöva redovisa vinst för laddnätverket.
Re: Rejält höjda priser?
Jag tänker inte svara på självklarheter.Fredrik j skrev:Jasså? Varför åker Stockholmarna förbi Ödeshög oftare menar du?Banane skrev:Fredrik j skrev:Höstlovet börjar idag i västra sverige...Svenssons skrev:Då kan priset vara återställt och kanske bara gällde för helgerna runt höstlovet. För att utveckla EnTraktors beräkning så blir det alltså 0,05/40/24*5/365*4 = <0.0000029 dvs mindre än 0,00029%.moma-2 skrev:Kolla just i min bil kostar alla tider 3.05
Västsvenskar åker nog inte förbi Ödeshög så ofta.
Re: Rejält höjda priser?
Är det bara jag som tycker det var logiskt och bra? Visade sig även vara tillfälligt över höstlovshelgen. Som väntat. Jag tippar på att det återkommer nästa helg.point1 skrev:Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etc
Re: Rejält höjda priser?
Nej det är inte logiskt och bra eftersom ingen information har heller skickats ut. Förstår inte hur det då ska hjälpa. Jag själv brukar aldrig titta runt i kartan efter priset på supercharger, och jag hade inte sett det om jag inte valt att navigera manuellt till den stationen. Hade jag bara navigerat direkt till slutmål hade jag ju verkligen inte sett det om den planerat in Ödeshög automatiskt.Banane skrev:Är det bara jag som tycker det var logiskt och bra? Visade sig även vara tillfälligt över höstlovshelgen. Som väntat. Jag tippar på att det återkommer nästa helg.point1 skrev:Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etc
Re: Rejält höjda priser?
point1 skrev:Nej det är inte logiskt och bra eftersom ingen information har heller skickats ut. Förstår inte hur det då ska hjälpa. Jag själv brukar aldrig titta runt i kartan efter priset på supercharger, och jag hade inte sett det om jag inte valt att navigera manuellt till den stationen. Hade jag bara navigerat direkt till slutmål hade jag ju verkligen inte sett det om den planerat in Ödeshög automatiskt.Banane skrev:Är det bara jag som tycker det var logiskt och bra? Visade sig även vara tillfälligt över höstlovshelgen. Som väntat. Jag tippar på att det återkommer nästa helg.point1 skrev:Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etc
Fast från och med nu kommer du alltid kolla.
Re: Rejält höjda priser?
point1 skrev:Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etcholden skrev:Tesla är väl ungefär lika transparenta som alla andra snälla amerikanska företag som Google, Microsoft, Apple, Facebook, Amazon...point1 skrev:Självklart kan ett globalt företag trixa och luras, det finns det ju otaliga bevis på. Men är det något att eftersträva? Eller bör företagen vara öppna med information som påverkar kundens val?holden skrev:Det beror som sagt helt på hur man räknar. Är det när etableringskostnaden för en laddstation är intjänad man gör vinst eller är det diffen mellan inköpt kW el och utpris minus driftkostnader som är vinst, är varje station en resultatenhet eller på vilken nivå ska man anse att vinst ackumuleras i vad jag antar är en global koncernstruktur, allt går att trixa med så att man aldrig kommer att behöva redovisa vinst för laddnätverket.
Absolut, men när Tesla säger att laddnätverket inte ska vara en inkomstkälla kan det ju betyda att laddstationer i Sverige får finansiera etableringen av laddnätverk i något annat land där man genom att sälja elen för billigt konkurrerar bort andra aktörer och tar hela kakan innan man smyger in prishöjningarna. Det är kanske rentav hela affärsmodellen.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Rejält höjda priser?
Vad är det som är självklart? En stockholmare kan väl åka söderut på höstlovet lika gärna som en göteborgare åker norrut.Banane skrev:Jag tänker inte svara på självklarheter.Fredrik j skrev:Jasså? Varför åker Stockholmarna förbi Ödeshög oftare menar du?Banane skrev:Fredrik j skrev:
Höstlovet börjar idag i västra sverige...
Västsvenskar åker nog inte förbi Ödeshög så ofta.
Menar du att det bara är stockholmare som trängs i Ödeshög?
Re: Rejält höjda priser?
Diesel ligger runt 10-11 kr/liter. Bensin runt 13 kr/liter. Subventionen består i att diesel beskattas lägre än bensin.Banane skrev:Vad kostar en liter diesel i Tyskland? En liter i Sverige skulle väl inte kosta många kronor om man tog bort alla skatter? Antar att priset i Tyskland är ännu billigare än det om det är subventionerat?
Jämför också med att priset för 1 kWh hushållsel ligger runt drygt 3 kr. Mest pga hård beskattning av el.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Rejält höjda priser?
Tror jag skippar det, lite som med min XC60 T8 som tyckte det var rimligt att dra 1.2 liter milen på motorvägen med lite cyklar på kroken och taket. Orkade inte ens bry mig om att titta på bensinpumpen hur mycket det kostade. Kunde ändå inte på påverka det då, men miljöbil var det ändå!Banane skrev:point1 skrev:Nej det är inte logiskt och bra eftersom ingen information har heller skickats ut. Förstår inte hur det då ska hjälpa. Jag själv brukar aldrig titta runt i kartan efter priset på supercharger, och jag hade inte sett det om jag inte valt att navigera manuellt till den stationen. Hade jag bara navigerat direkt till slutmål hade jag ju verkligen inte sett det om den planerat in Ödeshög automatiskt.Banane skrev:Är det bara jag som tycker det var logiskt och bra? Visade sig även vara tillfälligt över höstlovshelgen. Som väntat. Jag tippar på att det återkommer nästa helg.point1 skrev:Ja och när företag gör något som är fel tycker jag det ska påpekas och man behöver inte skydda dom bara för att de har en bra produkt, sökmotor etc
Fast från och med nu kommer du alltid kolla.
Re: Rejält höjda priser?
mati skrev:Diesel ligger runt 10-11 kr/liter. Bensin runt 13 kr/liter. Subventionen består i att diesel beskattas lägre än bensin.Banane skrev:Vad kostar en liter diesel i Tyskland? En liter i Sverige skulle väl inte kosta många kronor om man tog bort alla skatter? Antar att priset i Tyskland är ännu billigare än det om det är subventionerat?
Jämför också med att priset för 1 kWh hushållsel ligger runt drygt 3 kr. Mest pga hård beskattning av el.
Subventionerat skulle jag inte säga eftersom en stor del av priset består av skatt.
Googlade och hittade en lista över priserna från i vintras före Corona. (2020-02-17)
http://www.bilsemester.net/bensinpriser.asp
Sverige
Bensin: 15,49 kr
Diesel: 16,03 kr
Tyskland
Bensin: 14,49 kr
Diesel: 13,05 kr
I Nederländerna kostade bensinen över 18:-/litern.
Sen dess har nog priserna sjunkit en del. Om det är tillfälligt på grund av pandemin eller inte får vi se.
Elpriserna i Tyskland är väl höga eftersom de stänger ner kärnkraften?
Re: Rejält höjda priser?
Okej, det kan diskuteras om en lägre beskattning av dieselbränsle är en subvention. Men för enkelhetens skull kan vi kalla det så. Faktum är att Tyskland sedan många år tillbaka har haft en lägre skatt på diesel än på bensin. Staten puttar inte aktivt in pengar, så som man fortfarande gör med kolbrytningen, men man avstår alltså från att beskatta diesel lika hårt som bensin.Banane skrev:Subventionerat skulle jag inte säga eftersom en stor del av priset består av skatt.
Till och med f d VW-chefen har redan 2017 påpekat att dieselbeskattningen måste förändras om elbilarna ska ha en chans att konkurrera med dieslarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Rejält höjda priser?
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Rejält höjda priser?
Ja mycket subventioner verkar det bli, på vissa låter det ju som att det vore gratis med elbil, både att Tesla / bananen subventionerar ens laddande på Superchargers, andra människor subventionerar ens förmånsbil, elbil osv. Konstigt att det ändå inte känns så när man tittar på vad den verkligen kostar mitt företag och migRemuz skrev:Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Re: Rejält höjda priser?
Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.Remuz skrev:Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Re: Rejält höjda priser?
Mm subventionens mening är ju dock att främja ett beteende, så kan hålla med mati om att det är tveksamt om det är rimligt att det ska vara olika skatt på bensin och diesel. Speciellt när man redan har en skatt som baseras på olika bilars utsläpp. Det känns väldigt skumt när miljönyttan med diesel kontra bensin känns som bäst oklar när man tänker på de senaste årens händelser.Fredrik j skrev:Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.Remuz skrev:Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Re: Rejält höjda priser?
Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?Fredrik j skrev:Vad är det som är självklart? En stockholmare kan väl åka söderut på höstlovet lika gärna som en göteborgare åker norrut.Banane skrev:Jag tänker inte svara på självklarheter.Fredrik j skrev:Jasså? Varför åker Stockholmarna förbi Ödeshög oftare menar du?Banane skrev:Fredrik j skrev:
Höstlovet börjar idag i västra sverige...
Västsvenskar åker nog inte förbi Ödeshög så ofta.
Menar du att det bara är stockholmare som trängs i Ödeshög?
Re: Rejält höjda priser?
Dieselskandalerna har ju inte tagit bort dieselns fördelar med lägre utsläpp av koldioxid. Partiklar och NOx är ju ett storstadsfenomen. Ibland kan man ju i debatten få intrycket att det går åt fel håll med utsläpp från personbilar när man ju egentligen aldrig har klarat dom gränsvärden man nu ställer upp. Lite som nollvisionen. Man kan ju kosta på sig att vara lite nöjd med att antalet döda sjunkit kraftigt även om siffran inte är 0.point1 skrev:Mm subventionens mening är ju dock att främja ett beteende, så kan hålla med mati om att det är tveksamt om det är rimligt att det ska vara olika skatt på bensin och diesel. Speciellt när man redan har en skatt som baseras på olika bilars utsläpp. Det känns väldigt skumt när miljönyttan med diesel kontra bensin känns som bäst oklar när man tänker på de senaste årens händelser.Fredrik j skrev:Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.Remuz skrev:Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Re: Rejält höjda priser?
Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.Fredrik j skrev:
Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?
Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Re: Rejält höjda priser?
Absolut, men borde inte den subventionen styras på det sättet att man utgår från bilens utsläppsvärde, det tycker iaf jag.Fredrik j skrev:Dieselskandalerna har ju inte tagit bort dieselns fördelar med lägre utsläpp av koldioxid. Partiklar och NOx är ju ett storstadsfenomen. Ibland kan man ju i debatten få intrycket att det går åt fel håll med utsläpp från personbilar när man ju egentligen aldrig har klarat dom gränsvärden man nu ställer upp. Lite som nollvisionen. Man kan ju kosta på sig att vara lite nöjd med att antalet döda sjunkit kraftigt även om siffran inte är 0.point1 skrev:Mm subventionens mening är ju dock att främja ett beteende, så kan hålla med mati om att det är tveksamt om det är rimligt att det ska vara olika skatt på bensin och diesel. Speciellt när man redan har en skatt som baseras på olika bilars utsläpp. Det känns väldigt skumt när miljönyttan med diesel kontra bensin känns som bäst oklar när man tänker på de senaste årens händelser.Fredrik j skrev:Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.Remuz skrev:Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Re: Rejält höjda priser?
Vadå bråka? Jag trodde höstlovet inte var samma vecka i hela landet. Lite som sportlovet. Det spekulerades att förändringarna i Ödeshög skulle försvinna när höstlovet nu är slut.Banane skrev:Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.Fredrik j skrev:
Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?
Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Nej, göteborgare åker faktiskt norröver även i andra ärenden än att besöka fjällen. Det är en avsevärd skillnad på vägnätet längs kusten i jämförelse med inlandet.
Re: Rejält höjda priser?
Ja, för till Stockholm vill riktiga göteborgare verkligen inte åka...Banane skrev:Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Rejält höjda priser?
Jag tror inte det är i särskilt hög omfattning jämfört med Stockholmare som åker söderut. Jag kan ha fel, men jag orkar inte bråka om varenda liten detalj och vartenda litet ord. Det är ju inte ens det här som tråden handlar om.Fredrik j skrev:Vadå bråka? Jag trodde höstlovet inte var samma vecka i hela landet. Lite som sportlovet. Det spekulerades att förändringarna i Ödeshög skulle försvinna när höstlovet nu är slut.Banane skrev:Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.Fredrik j skrev:
Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?
Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Nej, göteborgare åker faktiskt norröver även i andra ärenden än att besöka fjällen. Det är en avsevärd skillnad på vägnätet längs kusten i jämförelse med inlandet.
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Rejält höjda priser?
Höstlovet börjar idag för hela landet.
https://www.barnsemester.se/artiklar/ba ... -sommarlov
https://www.helgdagar.nu/skollov/nar-ar-hostlovet
https://www.barnsemester.se/artiklar/ba ... -sommarlov
https://www.helgdagar.nu/skollov/nar-ar-hostlovet
Re: Rejält höjda priser?
Det fanns en teori nån sida bort att höjningen var tillfällig och bara i Ödeshög och bara över höstlovet.Banane skrev:Jag tror inte det är i särskilt hög omfattning jämfört med Stockholmare som åker söderut. Jag kan ha fel, men jag orkar inte bråka om varenda liten detalj och vartenda litet ord. Det är ju inte ens det här som tråden handlar om.Fredrik j skrev:Vadå bråka? Jag trodde höstlovet inte var samma vecka i hela landet. Lite som sportlovet. Det spekulerades att förändringarna i Ödeshög skulle försvinna när höstlovet nu är slut.Banane skrev:Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.Fredrik j skrev:
Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?
Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Nej, göteborgare åker faktiskt norröver även i andra ärenden än att besöka fjällen. Det är en avsevärd skillnad på vägnätet längs kusten i jämförelse med inlandet.