Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.
Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.
Ja, fast vill du dra tunga släp och ha tillgång till SuC så finns ju bara X att välja på.
Jag tycker en hybrid börjar kännas rimligare och rimligare. Man kan köra till 90% på el till vardags och på längre körningar så tankar man på 5 minuter lite varstans till samma milpris som du laddar en Tesla för.
Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.
Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.
Det är sant, men går ju att köpa en ny XC90 T8 hybrid med rätt bra pulver och spara 500,000kr i inköp om driften ändå ska kosta 14kr milen med X.
Ja om man kör 100% SUC, men hur många gör det?
Senast jag använde SUC var i januari, rullat 2000 mil sen dess...
Med en XC90 T8 hybrid kunde det ha varit samma svar. För många räcker 4-5 mils elräckvidd för vardagskörning. Elbilar kommer att få det jobbigt framöver, agendan bakom Ionity kan jag förstå, men Tesla?
Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.
Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.
Det är sant, men går ju att köpa en ny XC90 T8 hybrid med rätt bra pulver och spara 500,000kr i inköp om driften ändå ska kosta 14kr milen med X.
Ja om man kör 100% SUC, men hur många gör det?
Senast jag använde SUC var i januari, rullat 2000 mil sen dess...
För mig rätt oväsentligt men tänker i större perspektiv. En barnfamilj som drar släp för båt eller husvagn kommer aldrig köpa X om kWh kostar 4.45kr, dyrare i inköp och dyrare i drift. XC90 är rätt coola. Tesla dödar just nu sin enda fördel sakta men säkert.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Ja det här var ju knappast positivt, fattar inte hur det kan vara billigare att åka på något som först pumpas upp ett par hundra meter under jord.
Sedan fraktas över halva världen för att sedan förädlas och distribueras med lastbil.
Och i denna kedja finns ett par mellanhänder dessutom som ska ha sin del av kakan för att inte nämna korruption.
Konta något som kan produceras några mil bort och fraktas i koppar som är näst intill underhållsfritt med få mellanhänder och koruptionsfritt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tror man tänker fel om elpriset avgör vilken bil man ska ha. Det är bara få förunnat att göra en god affär på en bil- även en Tesla. Nu när priserna sjunker på vettiga elbilar i allmänhet och på Tesla i synnerhet, så blir värdeminskningen den absolut dominerande kostnaden.
SuC kostnad är en baggis för flertalet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Har gått rätt fort från att vara gratis för alla, till några betalar billigt, till alla betalar dyrt och gamla bilar som byts in hos Tesla förlorar för alltid sin fri SuC. Så fri SuC bilar blir färre och färre. Skrämmande utveckling
Är ju intressant att de prissätter olika beroende på tid på dygnet. Får dom själva betala på samma sätt till nätägaren?
Kanske kostnaden helt enkelt gått upp iom ökad efterfrågan?
Är ju intressant att de prissätter olika beroende på tid på dygnet. Får dom själva betala på samma sätt till nätägaren?
Kanske kostnaden helt enkelt gått upp iom ökad efterfrågan?
Har också alltid undrat över det där. Vem betalar etablering/fasta kostnader/förbrukning? Det verkar ju vara någon slags deal mellan Tesla och markägaren. Den behöver ju heller inte vara statisk, kan vara efter X antal år förändras förutsättningarna, och att det kan vara en förklaring till förändrad prissättning.
I början fanns det inga krav på Teslas laddningsnätverk att vara självfinansierat. Jag tror det är det som händer nu. Tesla är inget riskkapital finansierat startup längre utan behöver höja sina marginaler där de kan. Just nu har deras värsta konkurrent inom EU (Ionity) skyhöga priser i jämförelse. Känns naturligt att Tesla höjer då också.
Är ju intressant att de prissätter olika beroende på tid på dygnet. Får dom själva betala på samma sätt till nätägaren?
Kanske kostnaden helt enkelt gått upp iom ökad efterfrågan?
De vill antagligen försöka kapa trafiktopparna och förmå en del att välja andra tider så inte alla ska ladda samtidigt och skapa köer.
Tyckte jag såg nån undersökning i en annan tråd nyss som pekade på att pluginer inte alls kördes särskilt mkt på el.
Det är ju upp till en själv, eller hur?
Precis, och många väljer bevisligen att tanka bensin/diesel istället för el.
Inte så bra för miljön.
Jo, fast nu handlar det inte om vad majoriteten gör utan om att välja XC90 T8 istället för Model X. Då gör man antagligen sitt bästa för att ladda även i vardagen.
Tyckte jag såg nån undersökning i en annan tråd nyss som pekade på att pluginer inte alls kördes särskilt mkt på el.
Det är ju upp till en själv, eller hur?
Precis, och många väljer bevisligen att tanka bensin/diesel istället för el.
Inte så bra för miljön.
Jo, fast nu handlar det inte om vad majoriteten gör utan om att välja XC90 T8 istället för Model X. Då gör man antagligen sitt bästa för att ladda även i vardagen.
Gör man? Själv skulle jag snabbt tröttna på att tvingas plugga in flera ggr om dagen.
I början fanns det inga krav på Teslas laddningsnätverk att vara självfinansierat. Jag tror det är det som händer nu. Tesla är inget riskkapital finansierat startup längre utan behöver höja sina marginaler där de kan. Just nu har deras värsta konkurrent inom EU (Ionity) skyhöga priser i jämförelse. Känns naturligt att Tesla höjer då också.
Lite sånt tror jag också det är, samtidigt har man kanske minskat marginalerna på bilarna med prissänkningar och mer utrustning i Model 3.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Tyckte jag såg nån undersökning i en annan tråd nyss som pekade på att pluginer inte alls kördes särskilt mkt på el.
Det är ju upp till en själv, eller hur?
Precis, och många väljer bevisligen att tanka bensin/diesel istället för el.
Inte så bra för miljön.
Jo, fast nu handlar det inte om vad majoriteten gör utan om att välja XC90 T8 istället för Model X. Då gör man antagligen sitt bästa för att ladda även i vardagen.
Gör man? Själv skulle jag snabbt tröttna på att tvingas plugga in flera ggr om dagen.
Beror ju på. Jag laddar hemma och på jobbet redan idag. Men det är klart att det skulle gå åt lite bensin då och då. Framförallt för effektens skull. De flesta hybrider är rejält långsamma på eldrift. Jämn fart på landsväg klarar de väl bra iaf.
Tur jag har en äldre Model S med fri laddning så jag slipper fundera på det.
Tyckte jag såg nån undersökning i en annan tråd nyss som pekade på att pluginer inte alls kördes särskilt mkt på el.
Det är ju upp till en själv, eller hur?
Precis, och många väljer bevisligen att tanka bensin/diesel istället för el.
Inte så bra för miljön.
Jo, fast nu handlar det inte om vad majoriteten gör utan om att välja XC90 T8 istället för Model X. Då gör man antagligen sitt bästa för att ladda även i vardagen.
Gör man? Själv skulle jag snabbt tröttna på att tvingas plugga in flera ggr om dagen.
Jag kör ingen hybrid själv men känner ett par stycken som gör. När bilarna köptes var det ett rent ekonomiskt beslut. När man väl börjar köra så är det iallafall en som laddar så ofta han kan. Alla laddar hemma över natten.
Men visst, få hybridägare orkar ladda längs vägarna. På längre resor blir det nog bensin.
X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.
Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.
Det är sant, men går ju att köpa en ny XC90 T8 hybrid med rätt bra pulver och spara 500,000kr i inköp om driften ändå ska kosta 14kr milen med X.
Ja om man kör 100% SUC, men hur många gör det?
Senast jag använde SUC var i januari, rullat 2000 mil sen dess...
För mig rätt oväsentligt men tänker i större perspektiv. En barnfamilj som drar släp för båt eller husvagn kommer aldrig köpa X om kWh kostar 4.45kr, dyrare i inköp och dyrare i drift. XC90 är rätt coola. Tesla dödar just nu sin enda fördel sakta men säkert.
Skönt på sätt och vis, nu behöver man inte bara titta på en Tesla framöver, nu är ALLA andra precis lika intressanta (nästan iaf)...
Tesla släpper nu in samtliga i matchen.
Skönt på sätt och vis, nu behöver man inte bara titta på en Tesla framöver, nu är ALLA andra precis lika intressanta (nästan iaf)...
Tesla släpper nu in samtliga i matchen.
Det är ju iofs bra om Tesla prissätter så att andra aktörer kan erbjuda laddning utan att behöva gå med förlust. Fortfarande är har ju Tesla tillgängligheten som för mig är minst lika viktig. Men det är klart kommer Circle-k eller de andra mackarna upp med snabbladdare på alla sina stationer så kan det bli bättre än Tesla också.
Nu blir ju också referallänken mer värdeful, igen.
Kollade på lite olika supercharges i bilen och det var bara Ödeshög som hade olika priser. Det verkar som att alla andra har fast pris. Kanske är just den superchargen extra hårt belastad?