Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Skönt på sätt och vis, nu behöver man inte bara titta på en Tesla framöver, nu är ALLA andra precis lika intressanta (nästan iaf)...
Tesla släpper nu in samtliga i matchen.
Det är ju iofs bra om Tesla prissätter så att andra aktörer kan erbjuda laddning utan att behöva gå med förlust. Fortfarande är har ju Tesla tillgängligheten som för mig är minst lika viktig. Men det är klart kommer Circle-k eller de andra mackarna upp med snabbladdare på alla sina stationer så kan det bli bättre än Tesla också.

Nu blir ju också referallänken mer värdeful, igen.
Tesla har ju inte fler laddstationer än dom andra har tillsammans väl?
Eller menar du att teslas är placerade så dom passar dig bättre?
Teslas laddare står många på samma ställe.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Bjelke »

TeslaM3 skrev:
Kollar man kartan i bilen så verkar Ödeshög vara enda stället med differentierade priser. Hoppas inga fler!
Eller så är det ett test :lol:
Dom vill kolla hur vi reagerar här...
(Dvs lägg ner hela det här absurda skämtet)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:
taliz skrev:
Är ju intressant att de prissätter olika beroende på tid på dygnet. Får dom själva betala på samma sätt till nätägaren?
Kanske kostnaden helt enkelt gått upp iom ökad efterfrågan?
Har också alltid undrat över det där. Vem betalar etablering/fasta kostnader/förbrukning? Det verkar ju vara någon slags deal mellan Tesla och markägaren. Den behöver ju heller inte vara statisk, kan vara efter X antal år förändras förutsättningarna, och att det kan vara en förklaring till förändrad prissättning.
Här i Supercharger Kalmar så vet jag att Tesla arrenderar marken av kommunen och etableringskostnaden gissar jag delades mellan Tesla och kommunen där kommunen sammarbetar med Bee och passade på att sätta upp en snabbladdare på samma plats. Tesla lär behöva betala för effekt till laddstationerna och den kan mycket väl variera över dygnet. På vissa platser i Sverige råder effektbrist så detta påverkar troligen. Nu när det börjar bli kallar kan priset gå upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av NEO »

Bjelke skrev:
TeslaM3 skrev:
Kollar man kartan i bilen så verkar Ödeshög vara enda stället med differentierade priser. Hoppas inga fler!
Eller så är det ett test :lol:
Dom vill kolla hur vi reagerar här...
(Dvs lägg ner hela det här absurda skämtet)

:lol:

XC90 tankarna är sjuka. Vad händer, Ionity så Tesla själva (facepalm)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av fth »

Alla som färdas på E4 måste ju i princip stanna i Ödeshög, det är också det enda stället i Sverige där jag har upplevt något som liknar trängsel på SuC.

Tesla kanske testar differentierade taxor för att se om det går att minska trängseln?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av B99 »

Elons snack om att vi inte ska göra vinst på SuC är alltså trams. Eller så har det tillträtt en idiot i Sverige som ska bevisa sin egen nödvändighet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av OfarligTesla »

B99 skrev:
Elons snack om att vi inte ska göra vinst på SuC är alltså trams. Eller så har det tillträtt en idiot i Sverige som ska bevisa sin egen nödvändighet.
Vad får dig att tro att de gör vinst på de nivåerna? Jag tror inte de gör vinst alls faktiskt.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

fth skrev:
Alla som färdas på E4 måste ju i princip stanna i Ödeshög, det är också det enda stället i Sverige där jag har upplevt något som liknar trängsel på SuC.

Tesla kanske testar differentierade taxor för att se om det går att minska trängseln?

/fth
Inte längre. Men det är definitivt en populär station.

Det är definitivt anledningen till differentierade priser dock. Genom att höja priset under de mest populära timmarna så vill de minska trängseln. Skicka en signal till de som kan att välja andra tider.

Att det kommer just nu beror antagligen på höstlovet.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev:
B99 skrev:
Elons snack om att vi inte ska göra vinst på SuC är alltså trams. Eller så har det tillträtt en idiot i Sverige som ska bevisa sin egen nödvändighet.
Vad får dig att tro att de gör vinst på de nivåerna? Jag tror inte de gör vinst alls faktiskt.

Nej det är nog dyrare att driva snabbladdare än många tror.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av LasseTM »

Man kan ju oftast planera bort Ödeshög men det är ju knappast optimalt, speciellt inte om man åker från Stockholm och ska söderut.
Man har för mycket batteri kvar för att stanna i Norrköping och för att sedan klara sig till Lagan får man ju nästan ladda fullt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8570
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Pontus »

Säkert bara en ny ekonom på någon lite högre position som ska visa hur mycket pengar han kan bidra med till Tesla utan att tänka på något annat. I denna gissning ingår alla mina egoistiska, förutfattade och historiska tankar jag har dvs en ren killgissning ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mans71 »

Pontus skrev:
Säkert bara en ny ekonom på någon lite högre position som ska visa hur mycket pengar han kan bidra med till Tesla utan att tänka på något annat. I denna gissning ingår alla mina egoistiska, förutfattade och historiska tankar jag har dvs en ren killgissning ;)
Inte så ovanligt när ett företag mognar och transformeras från innovativation och ingenjörsstyre till ekonom-styrd utveckling.
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:
Pontus skrev:
Säkert bara en ny ekonom på någon lite högre position som ska visa hur mycket pengar han kan bidra med till Tesla utan att tänka på något annat. I denna gissning ingår alla mina egoistiska, förutfattade och historiska tankar jag har dvs en ren killgissning ;)
Inte så ovanligt när ett företag mognar och transformeras från innovativation och ingenjörsstyre till ekonom-styrd utveckling.
En del lyckas streta emot meningslösa eller till och med skadliga prishöjningar, vad kostar en varmkorv på IKEA?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Pontus skrev:
Säkert bara en ny ekonom på någon lite högre position som ska visa hur mycket pengar han kan bidra med till Tesla utan att tänka på något annat. I denna gissning ingår alla mina egoistiska, förutfattade och historiska tankar jag har dvs en ren killgissning ;)
Inte så ovanligt när ett företag mognar och transformeras från innovativation och ingenjörsstyre till ekonom-styrd utveckling.
En del lyckas streta emot meningslösa eller till och med skadliga prishöjningar, vad kostar en varmkorv på IKEA?
Korv och korv!
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av NEO »

Biltema: valuta för pengarna i korvhänseendet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Bjelke »

Nu har jag det! Det är en Corona-åtgärd ju!
Tesla vill minska trängsel vid laddarna...
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Pontus skrev:
Säkert bara en ny ekonom på någon lite högre position som ska visa hur mycket pengar han kan bidra med till Tesla utan att tänka på något annat. I denna gissning ingår alla mina egoistiska, förutfattade och historiska tankar jag har dvs en ren killgissning ;)
Inte så ovanligt när ett företag mognar och transformeras från innovativation och ingenjörsstyre till ekonom-styrd utveckling.
En del lyckas streta emot meningslösa eller till och med skadliga prishöjningar, vad kostar en varmkorv på IKEA?
Ja, IKEA korven och Supercharger priser ganska lika. De är en symbol för hur billigt det är. Blir Supercharger ”svindyrt” som Ionity så påverkar det inte mig särskilt mycket, precis som korven. Men det är symboliskt viktigt så jag inte längre kommer kunna säga att det är i princip fritt att åka Tesla.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Mickep »

Är det på fler ställen som priset höjts?
Det var ju inte direkt oväntat, då det inte är gratis med säkring och effekt.
Jag skulle föreslå opinionsbildning så det blir reglerat att laddning skall få samma förutsättning som industrin.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av heldiggrisen »

LasseTM skrev:
Man kan ju oftast planera bort Ödeshög men det är ju knappast optimalt, speciellt inte om man åker från Stockholm och ska söderut.
Man har för mycket batteri kvar för att stanna i Norrköping och för att sedan klara sig till Lagan får man ju nästan ladda fullt.
Det är 26 mil mellan Peking och Lagan. Kommer man inte så långt på ”en tank” så kanske många väljer att ladda 30% isf 70% för att spara 50 spänn i Ödeshög.
Simsalabim så har marknadskrafterna tagit bort mycket kö.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Teslaspolen »

heldiggrisen skrev:
LasseTM skrev:
Man kan ju oftast planera bort Ödeshög men det är ju knappast optimalt, speciellt inte om man åker från Stockholm och ska söderut.
Man har för mycket batteri kvar för att stanna i Norrköping och för att sedan klara sig till Lagan får man ju nästan ladda fullt.
Det är 26 mil mellan Peking och Lagan. Kommer man inte så långt på ”en tank” så kanske många väljer att ladda 30% isf 70% för att spara 50 spänn i Ödeshög.
Simsalabim så har marknadskrafterna tagit bort mycket kö.
Har den globala uppvärmningen gått så pass långt att Jorden krympt så mycket?! :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Bjelke »

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av heldiggrisen »

Teslaspolen skrev:
heldiggrisen skrev:
LasseTM skrev:
Man kan ju oftast planera bort Ödeshög men det är ju knappast optimalt, speciellt inte om man åker från Stockholm och ska söderut.
Man har för mycket batteri kvar för att stanna i Norrköping och för att sedan klara sig till Lagan får man ju nästan ladda fullt.
Det är 26 mil mellan Peking och Lagan. Kommer man inte så långt på ”en tank” så kanske många väljer att ladda 30% isf 70% för att spara 50 spänn i Ödeshög.
Simsalabim så har marknadskrafterna tagit bort mycket kö.
Har den globala uppvärmningen gått så pass långt att Jorden krympt så mycket?! :shock: :lol:
Seriöst :roll:
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av heldiggrisen »

Förlåt. Missade med 5km.
13363DD8-651D-40E9-9561-30221FEEEF79.png
Men du kör kanske via Vimmerby?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
heldiggrisen skrev:
LasseTM skrev:
Man kan ju oftast planera bort Ödeshög men det är ju knappast optimalt, speciellt inte om man åker från Stockholm och ska söderut.
Man har för mycket batteri kvar för att stanna i Norrköping och för att sedan klara sig till Lagan får man ju nästan ladda fullt.
Det är 26 mil mellan Peking och Lagan. Kommer man inte så långt på ”en tank” så kanske många väljer att ladda 30% isf 70% för att spara 50 spänn i Ödeshög.
Simsalabim så har marknadskrafterna tagit bort mycket kö.
Har den globala uppvärmningen gått så pass långt att Jorden krympt så mycket?! :shock: :lol:
Det skulle i så fall bli tvärtom, varmare saker blir större.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av MarcusC »

Man förstår ju att det kostar en hel del att driva alla SuC, men just frihetskänslan av att enkelt kunna stanna och ladda snabbt för att dra vidare och kunna göra det över hela Europa ser jag som en av de största fördelarna Tesla har.

Jag har inte använt SuC ofta och det är lite som det skrevs ovan att just känslan är guld värt.

Jag kommer aldrig betala 77.000 eller vad det nu kostar för FSD, men jag hade lätt kunnat betala 30.000 för fri SuC. Sen hade jag säkert inte bränt upp det, men just känslan och när man ändå ska pytsa en miljon när man köper bilen så vad är 30.000 extra?

Jag har ju fri SuC just nu och är överlycklig för det. Men nästa bil kommer ju garanterat inte ha det :(
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Skriv svar