Rejält höjda priser?
Postat: 25 okt 2020 15:37
Såg precis denna bilden på Facebook, har Tesla precis ökat priserna något galet på supercharger?
Grymt att ha gratis laddning nu
Grymt att ha gratis laddning nu
4.55vigge50 skrev:Såg precis denna bilden på Facebook, har Tesla precis ökat priserna något galet på supercharger?
Grymt att ha gratis laddning nu
Ja, där fick jag sista argumentet för att behållla bilen och inte köpa någon ny...NEO skrev:Tidsbaserat pris holy shit. Nu har skiten träffat fläkten så att säga.
Rätt kul faktiskt. Nu känns en nerfad 85 supervärd när man står och blockar en laddplats i evigheter medans andra får betala 4.55kr kWh för att ladda snabbt. Blir att få tag i en fri SuC bil asap.mans71 skrev:Ja, där fick jag sista argumentet för att behållla bilen och inte köpa någon ny...NEO skrev:Tidsbaserat pris holy shit. Nu har skiten träffat fläkten så att säga.
X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.taliz skrev:Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.NEO skrev:X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.taliz skrev:Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
Det är sant, men går ju att köpa en ny XC90 T8 hybrid med rätt bra pulver och spara 500,000kr i inköp om driften ändå ska kosta 14kr milen med X.taliz skrev:Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.NEO skrev:X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.taliz skrev:Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
Ja om man kör 100% SUC, men hur många gör det?NEO skrev:Det är sant, men går ju att köpa en ny XC90 T8 hybrid med rätt bra pulver och spara 500,000kr i inköp om driften ändå ska kosta 14kr milen med X.taliz skrev:Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.NEO skrev:X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.taliz skrev:Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
Ja, fast vill du dra tunga släp och ha tillgång till SuC så finns ju bara X att välja på.taliz skrev:Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.NEO skrev:X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.taliz skrev:Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
Med en XC90 T8 hybrid kunde det ha varit samma svar. För många räcker 4-5 mils elräckvidd för vardagskörning. Elbilar kommer att få det jobbigt framöver, agendan bakom Ionity kan jag förstå, men Tesla?taliz skrev:Ja om man kör 100% SUC, men hur många gör det?NEO skrev:Det är sant, men går ju att köpa en ny XC90 T8 hybrid med rätt bra pulver och spara 500,000kr i inköp om driften ändå ska kosta 14kr milen med X.taliz skrev:Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.NEO skrev:X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.taliz skrev:Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
Senast jag använde SUC var i januari, rullat 2000 mil sen dess...
För mig rätt oväsentligt men tänker i större perspektiv. En barnfamilj som drar släp för båt eller husvagn kommer aldrig köpa X om kWh kostar 4.45kr, dyrare i inköp och dyrare i drift. XC90 är rätt coola. Tesla dödar just nu sin enda fördel sakta men säkert.taliz skrev:Ja om man kör 100% SUC, men hur många gör det?NEO skrev:Det är sant, men går ju att köpa en ny XC90 T8 hybrid med rätt bra pulver och spara 500,000kr i inköp om driften ändå ska kosta 14kr milen med X.taliz skrev:Mm, å andrasidan drar väl ett avgasmonster i samma storlek med den prestandan över en liter milen.NEO skrev:X med 22” dra typ 300Wh/km så då kostar det 13.65kr milen i ström att ladda.taliz skrev:Med M3 funkar det väl, typ som diesel. Blir dyrt med en X med 22" dock.
Senast jag använde SUC var i januari, rullat 2000 mil sen dess...
taliz skrev:Tyckte jag såg nån undersökning i en annan tråd nyss som pekade på att pluginer inte alls kördes särskilt mkt på el.
Precis, och många väljer bevisligen att tanka bensin/diesel istället för el.Banane skrev:taliz skrev:Tyckte jag såg nån undersökning i en annan tråd nyss som pekade på att pluginer inte alls kördes särskilt mkt på el.
Det är ju upp till en själv, eller hur?
Har också alltid undrat över det där. Vem betalar etablering/fasta kostnader/förbrukning? Det verkar ju vara någon slags deal mellan Tesla och markägaren. Den behöver ju heller inte vara statisk, kan vara efter X antal år förändras förutsättningarna, och att det kan vara en förklaring till förändrad prissättning.taliz skrev:Är ju intressant att de prissätter olika beroende på tid på dygnet. Får dom själva betala på samma sätt till nätägaren?
Kanske kostnaden helt enkelt gått upp iom ökad efterfrågan?
De vill antagligen försöka kapa trafiktopparna och förmå en del att välja andra tider så inte alla ska ladda samtidigt och skapa köer.taliz skrev:Är ju intressant att de prissätter olika beroende på tid på dygnet. Får dom själva betala på samma sätt till nätägaren?
Kanske kostnaden helt enkelt gått upp iom ökad efterfrågan?
taliz skrev:Precis, och många väljer bevisligen att tanka bensin/diesel istället för el.Banane skrev:taliz skrev:Tyckte jag såg nån undersökning i en annan tråd nyss som pekade på att pluginer inte alls kördes särskilt mkt på el.
Det är ju upp till en själv, eller hur?
Inte så bra för miljön.