Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror att dom snarare menar att det vore förödande av följande anledning:
Om jag vill kunna utnyttja Tesla laddare så måste jag idag köpa en Tesla, finns inget annat sätt liksom.
Skulle dom däremot öppna upp för andra så kan jag ju helt plötsligt köpa vilken bil jag vill (om vi leker med tanken
att det skulle bli helt öppet för alla typ) och då kan jag ju tex köpa en Porsche eller Audi eller vad jag nu vill ha,
och DET gör ju att jag inte är låst till att köpa just Tesla.

Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna gynna Tesla öht förutom rent ekonomiskt på kort sikt... Men det skulle iaf
definitivt inte göra mitt val av Tesla som nästa bil direkt mer positivt utan bara tillföra nackdelar.

Det enda skälet som blir kvar då är om jag gillar Teslas bilar och organisationen mer än alternativen, och i mitt eget fall
ligger iaf Tesla rejält risigt till...
Om nu Tesla öppnar upp SuC för t.ex. endast FCA och Honda och för det får pengar att kraftigt öka utbyggnaden av SuperCharger-stationer i Europa och Asien, vore inte detta bra för Tesla?
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
Om lite ökad trängsel vid snabbladdarna får Teslaägare att direkt börja titta på alternativ så känns det ju märkligt om Tesla skulle vara fullständigt dominerande om 4-5år.
Det behöver ju byggas kopiöst många snabbladdare om dagens tillgänglighet ska bibehållas.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Om lite ökad trängsel vid snabbladdarna får Teslaägare att direkt börja titta på alternativ så känns det ju märkligt om Tesla skulle vara fullständigt dominerande om 4-5år.
Det behöver ju byggas kopiöst många snabbladdare om dagens tillgänglighet ska bibehållas.
Alla här är inte hardcore Tesla-fanatiker. Vi är många pragmatiker också. Jag tror personligen inte Tesla kommer få en särskilt dominerande ställning när elbilsmarknaden mognar.

För att den ska mogna krävs kraftfulla stimulanser. Tror faktiskt inte särskilt många VILL ha en elbil tillräckligt mycket för att det ska bli av annars.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
FCA och Honda har inte direkt många elbilar på marknaden och det är inte ens säkert att redan levererade bilar skulle kunna ladda. Kanske gäller endast nya leveranser, det är nog det som biltillverkarna som skulle signa en deal med Tesla skulle vilja i alla fall. Tror att det inte kommer att råda någon trängselrisk utan tvärt om kommer det möjliggöra fler och större stationer.
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Vissa tider en handfull dagar per år? Fler och större Superchargers skulle inte lösa det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Det tillhör verkligen undantagen, iaf på de sträckor jag har kört (och det är många!).

Jag har väntat oändligt många gånger mer i kö på bensinstationer (hyfsat vanligt förekommande på autobahn under bilsemestrar på sommaren) än vad jag har väntat på SuC (aldrig).

Det är helt klart så att det finns tillfällen t.ex. i samband med lov då det kan bli kö på några enstaka SuC som Ödeshög, Sveg etc, men det är verkligen inte ett allmänt förekommande problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
mikebike skrev:
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Det tillhör verkligen undantagen, iaf på de sträckor jag har kört (och det är många!).

Jag har väntat oändligt många gånger mer i kö på bensinstationer (hyfsat vanligt förekommande på autobahn under bilsemestrar på sommaren) än vad jag har väntat på SuC (aldrig).

Det är helt klart så att det finns tillfällen t.ex. i samband med lov då det kan bli kö på några enstaka SuC som Ödeshög, Sveg etc, men det är verkligen inte ett allmänt förekommande problem.

/fth
Så det skulle finnas utrymme att släppa in andra bilar på SuC då utan att Teslas försäljning skulle drabbas? Kanske i mån av plats?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?
Vad är det SuC kompenserar för?
Det jag menar är att tillgången till SuC är ett argument för många att välja en Tesla före en annan elbil av ett annat märke. Att SuC är helt överlägsen alla andra laddnätverk är ingen hemlighet. Den som någon gång har stått och slöladdat vid en ensam 50kW-laddare, kanske till och med stått i kö och väntat, medan det fanns 20 stycken mest lediga SuC-stalls bredvid, vet vad jag pratar om.
Med en Tesla vet du att du kommer få laddning, du vet att det finns lediga laddare, du vet att det kommer garanterat fungera. Och du kan ta dig nästan överallt i Europa utan att behöva fundera på var du ska ladda. Framförallt i norra Sverige och Norge är SuC det enda som finns. Allt annat är inte praktikabelt.
Det är en klar fördel för Tesla och en nackdel för alla andra. Jag skulle vilja gå så långt och påstå att på långfärd är fossilbilar den enda verkliga konkurrensen för Tesla. Säg att du ska åka på semester och du får välja mellan en valfri dieselbil, en Tesla och en e-tron eller Polestar 2. Vilken bil skulle du välja?
I denna ordningen för oss gällande semesterresor (även om vi helst flyger längre sträckor och hyr bil, men räknar med hyrbilar här):

1. Diesel. Överlägsen frihet att åka över allt där det finns vägar.
2. Tesla. Det överlägset bästa laddnätverket i Europa och världen. Inte lika stor frihet som diesel, men så stor frihet man kan ha som elbilist.
3. E-tron. Bil med medlemskap hos Ionity. Inte så väl utbyggt som jag först sett planer på och hoppats på, men under de första tre åren så har man iaf. tillgång till rimliga medlemspriser, och fungerar kanske någorlunda om man undviker norra hälften av Sverige, Norge och Finland.
4. Polestar 2. Jättefin pendlarbil, och jag gillar Volvo och byggkvaliteten. Dock (till min besvikelse) inte med i Ionity, och därmed skulle det bli det absolut sista valet för oss som semesterbil (även om säker utmärkt som lokal pendlarbil).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Så det skulle finnas utrymme att släppa in andra bilar på SuC då utan att Teslas försäljning skulle drabbas? Kanske i mån av plats?
Under de resor jag har gjort så skulle det definitivt ha funnits gott om plats för andra bilar.

Vid mina laddtillfällen i Europa har jag faktiskt oftast varit helt ensam på SuC.

Jag har iof inte gjort någon längre Europa-resa de senaste två åren (covid och andra anledningar), så det är möjligt att Model 3-utrullningen har ökat på trängseln, men det är iaf inget jag har upplevt ännu.

I Ödeshög kan det vara rätt fullt hyfsat ofta eftersom i princip alla som reser längs E4 stanna måste stanna där, men jag har hittills aldrig behövt vänta ens där, i övrigt har jag aldrig ens delat stolpe i Sverige.

Sen kanske jag inte tycker det vore en bra idé för Tesla att öppna för andra märken i dagsläget, men jag tror absolut det finns kapacitet över.

/fth

Edit: rätt ska vara rätt, jag brukar aldrig ladda i Bredden, men jag har testat det ett par gånger, då har jag fått dela stolpe med taxibilar som brukade slå läger där.
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
mikebike skrev:
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Det tillhör verkligen undantagen, iaf på de sträckor jag har kört (och det är många!).

Jag har väntat oändligt många gånger mer i kö på bensinstationer (hyfsat vanligt förekommande på autobahn under bilsemestrar på sommaren) än vad jag har väntat på SuC (aldrig).

Det är helt klart så att det finns tillfällen t.ex. i samband med lov då det kan bli kö på några enstaka SuC som Ödeshög, Sveg etc, men det är verkligen inte ett allmänt förekommande problem.

/fth
Så det skulle finnas utrymme att släppa in andra bilar på SuC då utan att Teslas försäljning skulle drabbas? Kanske i mån av plats?

Det finns ingen plats. Redan idag är det ofta fullt under peak hours på stora trafikdagar. Dvs då jag vill utnyttja SuC. Jag har köat 2 ggr i Ödeshög, 1 gång i Löddeköpinge och varit nära fullt flera ggr till. Genom Danmark är också en trång passage. Senast jag körde där var sommaren 2019. Man satt i bilen och det växlade mellan 0 lediga platser och 1... Nu har de pumpat ut Model 3 i 2 år till. Och då ska vi komma ihåg att jag bara laddat 46 ggr på SuC (30 olika locations) i hela mitt liv.

De som sitter och kör i tjänsten och laddar t ex en tisdag i februari kommer dock aldrig behöva köa. Möjligen att man skulle låta andra ladda på SuC mån-tors. Men det blir också orent och svårt att hålla reda på för folk.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av BrooklynS »

Det är ju lite lustigt att tro att SuC-nätverket skulle framstå som SÄMRE än konkurrenterna även om det plötsligt skulle sluta växa.

Sanningen är ju att det är ÄNNU värre för alla andra, angående trängsel vid laddarna. Och skillnaden ökar till Teslas fördel hela tiden.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Det intressanta är ju om OKQ8 bygger ett väl täckande laddnätverk med vettiga priser. Då "behöver" man inte köpa en Tesla. Då kan man köpa en elbil med rails, fönsterkarmar, avbländning, torkarautomatik, skyltavläsning mm. ;)
Det är just detta jag önskar!

Hoppades tidigare på att Ionity skulle bygga ut enligt plan och komma ikapp SuC. Nu står mitt hopp till OKQ8 och CK. Men det kommer ta år (och så gäller det att de inte tappar "sugen" och ambitionen, som Ionity gjort i Norden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
point1 skrev:

I söndags funderade jag på om jag skulle ladda lite i Kårböle på deras enda snabbladdare, för att ha lite mer marginal, när jag kom dit stod en ID3 där som inte laddade, laddaren var trasig. Han fick vänta tills reparatören kom, när nu det blev på en söndag. Jag åkte bara vidare till Hudiksvall istället och laddade på Teslas laddare, visst jag fick ändra min rutt från inlandsvägen, en omväg på 2 mil, men ingen direkt tidsförlust enligt google maps som föreslår vägen via Hudik ändå. Det är största anledningen till varför jag inte vill ha en annan elbil än Tesla. Inte så kul att förlita sig på enstaka laddare, dels kan det vara kö, men också om den är ur drift så är man körd.
Men skulle du gå så långt som att säga att du inte skulle köpa en Tesla om dom hade samma laddförutsättningar som andra elbilar?
Ja, gäller oss iaf.

När vi skulle skaffa en andrabil till i familjen så stod det främst mellan BMW M3 och Tesla M3. Utan SuC så hade det helt klart blivit BMW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1017
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av holden »

De kanske fem gånger per år (post-Corona) vi kommer att behöva använda SUC kanske vi får köa en kvart och betala fem spänn/kw - inget jag ligger sömnlös om nätterna för.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mati »

martinot skrev:
1. Diesel. Överlägsen frihet att åka över allt där det finns vägar.
2. Tesla. Det överlägset bästa laddnätverket i Europa och världen. Inte lika stor frihet som diesel, men så stor frihet man kan ha som elbilist.
3. E-tron. Bil med medlemskap hos Ionity. Inte så väl utbyggt som jag först sett planer på och hoppats på, men under de första tre åren så har man iaf. tillgång till rimliga medlemspriser, och fungerar kanske någorlunda om man undviker norra hälften av Sverige, Norge och Finland.
4. Polestar 2. Jättefin pendlarbil, och jag gillar Volvo och byggkvaliteten. Dock (till min besvikelse) inte med i Ionity, och därmed skulle det bli det absolut sista valet för oss som semesterbil (även om säker utmärkt som lokal pendlarbil).
Exakt samma ordning och samma motivering för mig. Men hur skulle den ordningen förändras om både e-tron och PS2 hade fått ladda på SuC? I mitt fall hade Tesla hamnat efter Polestar. Oklart var dieseln hade hamnat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mikebike »

Svenssons skrev:
mikebike skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
FCA och Honda har inte direkt många elbilar på marknaden och det är inte ens säkert att redan levererade bilar skulle kunna ladda. Kanske gäller endast nya leveranser, det är nog det som biltillverkarna som skulle signa en deal med Tesla skulle vilja i alla fall. Tror att det inte kommer att råda någon trängselrisk utan tvärt om kommer det möjliggöra fler och större stationer.
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Vissa tider en handfull dagar per år? Fler och större Superchargers skulle inte lösa det?
Bredden är ganska ofta full, främst på söndagar, och den är nyligen utbyggd.
I helgen var det fullt i Gävle och även Borlänge är visst ofta full?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av point1 »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Så det skulle finnas utrymme att släppa in andra bilar på SuC då utan att Teslas försäljning skulle drabbas? Kanske i mån av plats?
Under de resor jag har gjort så skulle det definitivt ha funnits gott om plats för andra bilar.

Vid mina laddtillfällen i Europa har jag faktiskt oftast varit helt ensam på SuC.

Jag har iof inte gjort någon längre Europa-resa de senaste två åren (covid och andra anledningar), så det är möjligt att Model 3-utrullningen har ökat på trängseln, men det är iaf inget jag har upplevt ännu.

I Ödeshög kan det vara rätt fullt hyfsat ofta eftersom i princip alla som reser längs E4 stanna måste stanna där, men jag har hittills aldrig behövt vänta ens där, i övrigt har jag aldrig ens delat stolpe i Sverige.

Sen kanske jag inte tycker det vore en bra idé för Tesla att öppna för andra märken i dagsläget, men jag tror absolut det finns kapacitet över.

/fth

Edit: rätt ska vara rätt, jag brukar aldrig ladda i Bredden, men jag har testat det ett par gånger, då har jag fått dela stolpe med taxibilar som brukade slå läger där.
Jag åkte genom Europa i somras, Danmark, Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz och tillbaka. Det var rätt många bilar som laddade, aldrig fullt, men väldigt nära fullt på vissa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Svenssons skrev:
mikebike skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror inte det... eller det blir väldigt svårbedömt om vi pratar några enstaka märken bara, men då blir det mest
trängsel-problemet kvar (i mitt fall alltså) att bedöma...
Följande skulle iaf jag se som ”ersättare” och alltså utgöra ett hot mot Tesla själva - Porschen såklart, Etron, Jaguaren
och kanske Fejk-Mustangen plus liknande bilar som ligger nära Teslas modeller i jämförelse... typ...
FCA och Honda har inte direkt många elbilar på marknaden och det är inte ens säkert att redan levererade bilar skulle kunna ladda. Kanske gäller endast nya leveranser, det är nog det som biltillverkarna som skulle signa en deal med Tesla skulle vilja i alla fall. Tror att det inte kommer att råda någon trängselrisk utan tvärt om kommer det möjliggöra fler och större stationer.
"ingen trängselrisk"
Det är ju redan idag fullt på vissa SuC vissa tider!
Vissa tider en handfull dagar per år? Fler och större Superchargers skulle inte lösa det?
Bredden är ganska ofta full, främst på söndagar, och den är nyligen utbyggd.
I helgen var det fullt i Gävle och även Borlänge är visst ofta full?
Herregud vad mycket du (ni) laddar på SuC jämt! Är du (ni) ute och reser precis hela tiden? :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Herregud vad mycket du (ni) laddar på SuC jämt! Är du (ni) ute och reser precis hela tiden? :D
"Vi" saknar möjlighet att ladda hemma. Jag har min släkt 38 mil norrut och min fru har sin släkt 46 mil söderut. Historiskt har vi gjort i snitt 8 långresor per år (800 mil av 1100 mil/år). Vi planerar att köpa fritidshus i min frus hemtrakter och då ökar antalet långresor. Om jag räknar med att ladda för 1000 mil per år på SuC så har kostnaden för detta ökat med knappt 2000 kr sedan jag beställde bilen. Ingen katastrof, men helt klart en smula irriterande.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av NiklasTesla »

tor-ake skrev:
Var ut och klickade lite i bilen, för att se vad de nya priserna faktiskt är, verkar vara 3:50-3:70 som vanligast. Några avstickare dock:

Hudiksvall 3:45
Ödeshög 3:05 (!)
Jokkmokk 4:20

Kan det vara en lite specifik anpassning till att priserna f.n. har höga peakar på Nordpool, och att det kommer en sänkning framåt våren när elpriset blir lägre?
Hoppas på det.

Mvh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Om lite ökad trängsel vid snabbladdarna får Teslaägare att direkt börja titta på alternativ så känns det ju märkligt om Tesla skulle vara fullständigt dominerande om 4-5år.
Det behöver ju byggas kopiöst många snabbladdare om dagens tillgänglighet ska bibehållas.
Alla här är inte hardcore Tesla-fanatiker. Vi är många pragmatiker också. Jag tror personligen inte Tesla kommer få en särskilt dominerande ställning när elbilsmarknaden mognar.

För att den ska mogna krävs kraftfulla stimulanser. Tror faktiskt inte särskilt många VILL ha en elbil tillräckligt mycket för att det ska bli av annars.
Tvärtom känner jag jättemånga som vill ha elbil men idag känner att det är för dyrt!

Alla incitament är då bra som gör det så billigt som möjligt för att byta.

Höjda priser på SuC = dåligt.

MVH
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Smutt »

Kallar min S60 som laddar gratis för hönan som värper guldägg, slaktar eller säljer den aldrig....
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Om lite ökad trängsel vid snabbladdarna får Teslaägare att direkt börja titta på alternativ så känns det ju märkligt om Tesla skulle vara fullständigt dominerande om 4-5år.
Det behöver ju byggas kopiöst många snabbladdare om dagens tillgänglighet ska bibehållas.
Alla här är inte hardcore Tesla-fanatiker. Vi är många pragmatiker också. Jag tror personligen inte Tesla kommer få en särskilt dominerande ställning när elbilsmarknaden mognar.

För att den ska mogna krävs kraftfulla stimulanser. Tror faktiskt inte särskilt många VILL ha en elbil tillräckligt mycket för att det ska bli av annars.
Tvärtom känner jag jättemånga som vill ha elbil men idag känner att det är för dyrt!

Alla incitament är då bra som gör det så billigt som möjligt för att byta.

Höjda priser på SuC = dåligt.

MVH
De kanske säger att de vill eftersom det ligger i tiden och förväntas av en. Särskilt när en sån som du frågar. Men vill de verkligen innerst inne? Svårt att veta. Är lite som med andra politiskt laddade frågor. Man kanske inte alltid ger uttryck offentligt för vad man egentligen tycker och tänker. :)
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Om lite ökad trängsel vid snabbladdarna får Teslaägare att direkt börja titta på alternativ så känns det ju märkligt om Tesla skulle vara fullständigt dominerande om 4-5år.
Det behöver ju byggas kopiöst många snabbladdare om dagens tillgänglighet ska bibehållas.
Alla här är inte hardcore Tesla-fanatiker. Vi är många pragmatiker också. Jag tror personligen inte Tesla kommer få en särskilt dominerande ställning när elbilsmarknaden mognar.

För att den ska mogna krävs kraftfulla stimulanser. Tror faktiskt inte särskilt många VILL ha en elbil tillräckligt mycket för att det ska bli av annars.
Tvärtom känner jag jättemånga som vill ha elbil men idag känner att det är för dyrt!

Alla incitament är då bra som gör det så billigt som möjligt för att byta.

Höjda priser på SuC = dåligt.

MVH
De kanske säger att de vill eftersom det ligger i tiden och förväntas av en. Särskilt när en sån som du frågar. Men vill de verkligen innerst inne? Svårt att veta. Är lite som med andra politiskt laddade frågor. Man kanske inte alltid ger uttryck offentligt för vad man egentligen tycker och tänker. :)
Ja, vad vill man svara när någon som kallar sig "NiklasTesla" frågar vad man tycker om elbilar?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Om lite ökad trängsel vid snabbladdarna får Teslaägare att direkt börja titta på alternativ så känns det ju märkligt om Tesla skulle vara fullständigt dominerande om 4-5år.
Det behöver ju byggas kopiöst många snabbladdare om dagens tillgänglighet ska bibehållas.
Alla här är inte hardcore Tesla-fanatiker. Vi är många pragmatiker också. Jag tror personligen inte Tesla kommer få en särskilt dominerande ställning när elbilsmarknaden mognar.

För att den ska mogna krävs kraftfulla stimulanser. Tror faktiskt inte särskilt många VILL ha en elbil tillräckligt mycket för att det ska bli av annars.
Tvärtom känner jag jättemånga som vill ha elbil men idag känner att det är för dyrt!

Alla incitament är då bra som gör det så billigt som möjligt för att byta.

Höjda priser på SuC = dåligt.

MVH
De kanske säger att de vill eftersom det ligger i tiden och förväntas av en. Särskilt när en sån som du frågar. Men vill de verkligen innerst inne? Svårt att veta. Är lite som med andra politiskt laddade frågor. Man kanske inte alltid ger uttryck offentligt för vad man egentligen tycker och tänker. :)
Ja, vad vill man svara när någon som kallar sig "NiklasTesla" frågar vad man tycker om elbilar?
Behöver inte ens fråga. Folk kommer fram till mig och frågar om bilen samt berättar att dom vill köpa men att just plånboken sätter stopp.

MVH
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
NiklasTesla skrev:
MWall skrev:

Alla här är inte hardcore Tesla-fanatiker. Vi är många pragmatiker också. Jag tror personligen inte Tesla kommer få en särskilt dominerande ställning när elbilsmarknaden mognar.

För att den ska mogna krävs kraftfulla stimulanser. Tror faktiskt inte särskilt många VILL ha en elbil tillräckligt mycket för att det ska bli av annars.
Tvärtom känner jag jättemånga som vill ha elbil men idag känner att det är för dyrt!

Alla incitament är då bra som gör det så billigt som möjligt för att byta.

Höjda priser på SuC = dåligt.

MVH
De kanske säger att de vill eftersom det ligger i tiden och förväntas av en. Särskilt när en sån som du frågar. Men vill de verkligen innerst inne? Svårt att veta. Är lite som med andra politiskt laddade frågor. Man kanske inte alltid ger uttryck offentligt för vad man egentligen tycker och tänker. :)
Ja, vad vill man svara när någon som kallar sig "NiklasTesla" frågar vad man tycker om elbilar?
Behöver inte ens fråga. Folk kommer fram till mig och frågar om bilen samt berättar att dom vill köpa men att just plånboken sätter stopp.

MVH
Drar du slutsatsen att dom som inte kommer fram och frågar inte heller vill köpa då?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av NiklasTesla »

Nej drar slutsatser av den massiva ökningen av antalet nyregistrerade elfordon år för år på global basis.

MVH
Skriv svar