Sida 10 av 24

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 15:55
av Banane
mati skrev:
Banane skrev:
Vad kostar en liter diesel i Tyskland? En liter i Sverige skulle väl inte kosta många kronor om man tog bort alla skatter? Antar att priset i Tyskland är ännu billigare än det om det är subventionerat?
Diesel ligger runt 10-11 kr/liter. Bensin runt 13 kr/liter. Subventionen består i att diesel beskattas lägre än bensin.
Jämför också med att priset för 1 kWh hushållsel ligger runt drygt 3 kr. Mest pga hård beskattning av el.

Subventionerat skulle jag inte säga eftersom en stor del av priset består av skatt.

Googlade och hittade en lista över priserna från i vintras före Corona. (2020-02-17)

http://www.bilsemester.net/bensinpriser.asp

Sverige
Bensin: 15,49 kr
Diesel: 16,03 kr

Tyskland
Bensin: 14,49 kr
Diesel: 13,05 kr

I Nederländerna kostade bensinen över 18:-/litern.

Sen dess har nog priserna sjunkit en del. Om det är tillfälligt på grund av pandemin eller inte får vi se.

Elpriserna i Tyskland är väl höga eftersom de stänger ner kärnkraften?

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 16:19
av mati
Banane skrev:
Subventionerat skulle jag inte säga eftersom en stor del av priset består av skatt.
Okej, det kan diskuteras om en lägre beskattning av dieselbränsle är en subvention. Men för enkelhetens skull kan vi kalla det så. Faktum är att Tyskland sedan många år tillbaka har haft en lägre skatt på diesel än på bensin. Staten puttar inte aktivt in pengar, så som man fortfarande gör med kolbrytningen, men man avstår alltså från att beskatta diesel lika hårt som bensin.
Till och med f d VW-chefen har redan 2017 påpekat att dieselbeskattningen måste förändras om elbilarna ska ha en chans att konkurrera med dieslarna.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 17:28
av Remuz
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 17:36
av point1
Remuz skrev:
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Ja mycket subventioner verkar det bli, på vissa låter det ju som att det vore gratis med elbil, både att Tesla / bananen subventionerar ens laddande på Superchargers, andra människor subventionerar ens förmånsbil, elbil osv. Konstigt att det ändå inte känns så när man tittar på vad den verkligen kostar mitt företag och mig :)

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 17:53
av Fredrik j
Remuz skrev:
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 17:59
av point1
Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Mm subventionens mening är ju dock att främja ett beteende, så kan hålla med mati om att det är tveksamt om det är rimligt att det ska vara olika skatt på bensin och diesel. Speciellt när man redan har en skatt som baseras på olika bilars utsläpp. Det känns väldigt skumt när miljönyttan med diesel kontra bensin känns som bäst oklar när man tänker på de senaste årens händelser.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 17:59
av Fredrik j
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:

Höstlovet börjar idag i västra sverige...

Västsvenskar åker nog inte förbi Ödeshög så ofta.
Jasså? Varför åker Stockholmarna förbi Ödeshög oftare menar du?
Jag tänker inte svara på självklarheter.
Vad är det som är självklart? En stockholmare kan väl åka söderut på höstlovet lika gärna som en göteborgare åker norrut.
Menar du att det bara är stockholmare som trängs i Ödeshög?
Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 18:03
av Fredrik j
point1 skrev:
Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Mm subventionens mening är ju dock att främja ett beteende, så kan hålla med mati om att det är tveksamt om det är rimligt att det ska vara olika skatt på bensin och diesel. Speciellt när man redan har en skatt som baseras på olika bilars utsläpp. Det känns väldigt skumt när miljönyttan med diesel kontra bensin känns som bäst oklar när man tänker på de senaste årens händelser.
Dieselskandalerna har ju inte tagit bort dieselns fördelar med lägre utsläpp av koldioxid. Partiklar och NOx är ju ett storstadsfenomen. Ibland kan man ju i debatten få intrycket att det går åt fel håll med utsläpp från personbilar när man ju egentligen aldrig har klarat dom gränsvärden man nu ställer upp. Lite som nollvisionen. Man kan ju kosta på sig att vara lite nöjd med att antalet döda sjunkit kraftigt även om siffran inte är 0.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 18:04
av Banane
Fredrik j skrev:

Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.

Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?

Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 18:05
av point1
Fredrik j skrev:
point1 skrev:
Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Bara för att kasta en pinne i den brasan mati. När det talas om skattefördelarna av förmånbil och slopad moms på elbilar så anser de flesta att det är en subvention. Så minskad skatt anses i folkmun vara subventioner (RUT/ROT/etc). Själv är jag kluven.
Om man utgår från att alla skattepengar egentligen tillhör oss och att staten bara konfiskerar så blir det väl tveksamt om man vill se det som en subvention när man får behålla sina egna pengar.
Jag ser det nog dock som om vi nu har bestämt, på demokratiska vägar, att vi ska betala in skatt enligt regelverket och staten plötsligt bestämmer att det finns undantag så kan man ju se det som en subvention.
Man kan väl se det som att man för välfärden till rabatterat pris.
Mm subventionens mening är ju dock att främja ett beteende, så kan hålla med mati om att det är tveksamt om det är rimligt att det ska vara olika skatt på bensin och diesel. Speciellt när man redan har en skatt som baseras på olika bilars utsläpp. Det känns väldigt skumt när miljönyttan med diesel kontra bensin känns som bäst oklar när man tänker på de senaste årens händelser.
Dieselskandalerna har ju inte tagit bort dieselns fördelar med lägre utsläpp av koldioxid. Partiklar och NOx är ju ett storstadsfenomen. Ibland kan man ju i debatten få intrycket att det går åt fel håll med utsläpp från personbilar när man ju egentligen aldrig har klarat dom gränsvärden man nu ställer upp. Lite som nollvisionen. Man kan ju kosta på sig att vara lite nöjd med att antalet döda sjunkit kraftigt även om siffran inte är 0.
Absolut, men borde inte den subventionen styras på det sättet att man utgår från bilens utsläppsvärde, det tycker iaf jag.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 18:12
av Fredrik j
Banane skrev:
Fredrik j skrev:

Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.

Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?

Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Vadå bråka? Jag trodde höstlovet inte var samma vecka i hela landet. Lite som sportlovet. Det spekulerades att förändringarna i Ödeshög skulle försvinna när höstlovet nu är slut.

Nej, göteborgare åker faktiskt norröver även i andra ärenden än att besöka fjällen. Det är en avsevärd skillnad på vägnätet längs kusten i jämförelse med inlandet.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 18:13
av Svenssons
Banane skrev:
Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?
Ja, för till Stockholm vill riktiga göteborgare verkligen inte åka...

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 18:24
av Banane
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:

Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.

Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?

Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Vadå bråka? Jag trodde höstlovet inte var samma vecka i hela landet. Lite som sportlovet. Det spekulerades att förändringarna i Ödeshög skulle försvinna när höstlovet nu är slut.

Nej, göteborgare åker faktiskt norröver även i andra ärenden än att besöka fjällen. Det är en avsevärd skillnad på vägnätet längs kusten i jämförelse med inlandet.
Jag tror inte det är i särskilt hög omfattning jämfört med Stockholmare som åker söderut. Jag kan ha fel, men jag orkar inte bråka om varenda liten detalj och vartenda litet ord. Det är ju inte ens det här som tråden handlar om.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 18:39
av Force-Walker

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 18:51
av Fredrik j
Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Banane skrev:
Fredrik j skrev:

Jag är nog fortfarande lite nyfiken på hur du tänker. Om det är för självklart för dig att förklara kanske någon annan kan göra ett försök och förklara?
Du kan ställa dig i Ödeshög och göra en Gallup om du vill. Jag misstänker att det går 9 stockholmare på 1 göteborgare där. Minst.

Ska en göteborgare åka norrut är det väl mest till fjällen och då kör ni väl över Karlstad?

Vill du dra det här längre så kan du bråka med någon annan istället eftersom det mest verkar vara det du vill. Jag är inte intresserad.
Vadå bråka? Jag trodde höstlovet inte var samma vecka i hela landet. Lite som sportlovet. Det spekulerades att förändringarna i Ödeshög skulle försvinna när höstlovet nu är slut.

Nej, göteborgare åker faktiskt norröver även i andra ärenden än att besöka fjällen. Det är en avsevärd skillnad på vägnätet längs kusten i jämförelse med inlandet.
Jag tror inte det är i särskilt hög omfattning jämfört med Stockholmare som åker söderut. Jag kan ha fel, men jag orkar inte bråka om varenda liten detalj och vartenda litet ord. Det är ju inte ens det här som tråden handlar om.
Det fanns en teori nån sida bort att höjningen var tillfällig och bara i Ödeshög och bara över höstlovet.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 18:53
av Delta
Det här har blivit en ytterst tråkig tråd att läsa. :roll:
Därför låter jag bli :)

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 19:00
av Mickep
Lite intressant att jämföra med kommentarer när ionity höjde priset.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 19:03
av Banane
Fredrik j skrev:
Det fanns en teori nån sida bort att höjningen var tillfällig och bara i Ödeshög och bara över höstlovet.
Ja, när det är mycket trafik. Inte när tretton göteborgare ska kolla på Vasamuseet.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 19:04
av Banane
Mickep skrev:
Lite intressant att jämföra med kommentarer när ionity höjde priset.
Ionity gjorde helt rätt också. Är ingen välgörenhet detta.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 19:05
av BrooklynS
Mickep skrev:
Lite intressant att jämföra med kommentarer när ionity höjde priset.

Ödeshögs SuC har fått ett högre pris under "peak hour" på sina 14 laddare för att styra laddningen till andra tider = tillgängliggöra fler laddare under dagtid. All annan tid är det samma pris som på alla andra SuC.

Det är ju märkligt vilka växlar som dras på detta, och på vilka grunder...

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 19:07
av Banane
BrooklynS skrev:
Mickep skrev:
Lite intressant att jämföra med kommentarer när ionity höjde priset.

Ödeshögs SuC har fått ett högre pris under "peak hour" på sina 14 laddare för att styra laddningen till andra tider = tillgängliggöra fler laddare under dagtid. All annan tid är det samma pris som på alla andra SuC.

Det är ju märkligt vilka växlar som dras på detta, och på vilka grunder...
Var det inte nån som skrev att det redan var borta?

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 19:10
av LarsL
Men om det är för att styra bort bilar från vissa tider borde man inte gå ut med det tydligare från Tesla sida då? Blir ju lite löjligt om bara några nördar på forumet vet om det.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 19:14
av Banane
LarsL skrev:
Men om det är för att styra bort bilar från vissa tider borde man inte gå ut med det tydligare från Tesla sida då? Blir ju lite löjligt om bara några nördar på forumet vet om det.
Ja, jag tycker det är märkligt också. Antar att de litar på att folk lär sig.

Vet inte varför de skulle vilja införa tidsstyrda tariffer annars?

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 19:18
av point1
Banane skrev:
Mickep skrev:
Lite intressant att jämföra med kommentarer när ionity höjde priset.
Ionity gjorde helt rätt också. Är ingen välgörenhet detta.
Nej det är oligopol.

Re: Rejält höjda priser?

Postat: 26 okt 2020 20:17
av HenrikC
:twisted: Det är kanske ett test för att demonstrera potentiella intäktsmodeller inför en framtida avknoppning av Supercharger-nätverket i Europa. :lol: