Lika dyrt att superladda som bensin?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av John Galt »

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av renes »

Australien verkar ha högre SuC priser än vi. Och lägre bensinpris? Så det här gäller kanske bara Australien just nu?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av John Galt »

Ja, men jag tror nog att prispolitiken, själva strategin, styrs från USA.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vi är tillbaks på att det är billigare att dricka en kopp kaffe hemma än att köpa den på ett kafé. Klart att det är beroende av körmönster, men för de flesta är sannolikt snittkostnaden per mil på över ett år betydligt lägre än om bilen gått på bensin
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av mikebike »

Min bil verkar förbruka el för 6 kr/mil. Min gamla bil drog bensin för ungefär 14 kr/mil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av John Galt »

jeppe_sthlm skrev:
Vi är tillbaks på att det är billigare att dricka en kopp kaffe hemma än att köpa den på ett kafé. Klart att det är beroende av körmönster, men för de flesta är sannolikt snittkostnaden per mil på över ett år betydligt lägre än om bilen gått på bensin
Jo, men självklart är det så. Men om man vill vinna över människor till att köra på el kan det vara ett problem då inte alla förstår detta och medierna kommer fortsätta skrämmas med att elbilar är dyra att köpa OCH att köra.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Black »

Det är ju vi konsumenter som sätter priset. Om vi hjälps åt att hitta de billigaste laddplatserna och undviker de dyraste kommer det bli billigare att ladda. Om vi däremot skiter i vad det kostar kommer priserna förbli höga. Min princip är att aldrig ladda när det är över halva diesel priset om det inte är nödläge förstås...
Långsamladdning 11kw ska vara billigare max 2,50:-/kwh
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Banane »

Black skrev:
Det är ju vi konsumenter som sätter priset. Om vi hjälps åt att hitta de billigaste laddplatserna och undviker de dyraste kommer det bli billigare att ladda. Om vi däremot skiter i vad det kostar kommer priserna förbli höga. Min princip är att aldrig ladda när det är över halva diesel priset om det inte är nödläge förstås...
Långsamladdning 11kw ska vara billigare max 2,50:-/kwh

I en annan tråd räknades det lite på kostnader för snabbladdare. Vilka företag tycker du ska förlusterna för att du tycker det är för dyrt?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av jonasl »

Tror problemet är att de försöker tjäna pengar på elektriciteten även i sista ledet. Bensinmackarna säger ju alltid att de inte tjänar pengar på bensinen utan på allt annat de säljer, och den potentialen måste rimligen vara ännu större vid en snabbladdare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Banane »

jonasl skrev:
Tror problemet är att de försöker tjäna pengar på elektriciteten även i sista ledet. Bensinmackarna säger ju alltid att de inte tjänar pengar på bensinen utan på allt annat de säljer, och den potentialen måste rimligen vara ännu större vid en snabbladdare.
Visserligen stannar man längre och kan i teorin köpa mer saker. Men antalet människor som passerar en mack är många ggr fler. En välbesökt mack med ex 6 pumpar kan säkert ha 30 kunder i timmen under peak hours och kanske 200 kunder per dygn.

En snabbladdare med 4 stall (typisk Ionity) kanske har 20 kunder per dygn i dagsläget. I bästa fall. Många vardagar står de nästan tomma. Att det blir ett jäkla tryck några ggr per år är ingenting att bygga en verksamhet på.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av [JM] »

Alla gnäller om att det tar så lång tid att ladda elbilar.

Så om alla bilar vore elbilar så skulle det per tidsenhet vara fler människor per laddplats än det är nu när de flesta fortfarande tankar bensin.
Fler männisiskor per mack som bara väntar och som behöver köpa korv/fika/mat etc.

Dvs antingen så skaffar bensinmackarna laddplatser med rimliga priser på el eller så kommer McDonald's och övriga snabbmatskedjor att erbjuda billig el för att få dit betalande kunder.

Adapt or die.....
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Banane »

[JM] skrev:
Alla gnäller om att det tar så lång tid att ladda elbilar.

Så om alla bilar vore elbilar så skulle det per tidsenhet vara fler människor per laddplats än det är nu när de flesta fortfarande tankar bensin.
Fler männisiskor per mack som bara väntar och som behöver köpa korv/fika/mat etc.

Dvs antingen så skaffar bensinmackarna laddplatser med rimliga priser på el eller så kommer McDonald's och övriga snabbmatskedjor att erbjuda billig el för att få dit betalande kunder.

Adapt or die.....

Jag vet inte var jag ska börja. Men ok, i tur och ordning.

1. De allra flesta snabbladdar sina bilar runt 10% av tiden. Det är till stora delar under stora trafikhelger, vid skollov och under sommaren. Resten av tiden är det ganska dött på snabbladdare.
2. En station med 4+ 350kW-laddare kostar flera miljoner att bygga och stora pengar att drifta, serva och supporta. Det blir en jäkla massa varmkorvar och snickers det...

Jag tror inte McDonalds kommer erbjuda billigare laddning hos sig. De har väl inte ens några egna laddare utan det är typ Bee? En eller ett par 50kW-stolpar som kanske funkar om du rullar in med en Zoe eller i3 men som inte gör någon med stort batteri särskilt glad.

Men vet du, det är ok att det kostar lite mer på långresa med elbil eftersom det är så billigt till vardags.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av mati »

renes skrev:
Australien verkar ha högre SuC priser än vi. Och lägre bensinpris? Så det här gäller kanske bara Australien just nu?
Nja, det gäller nog i fler länder.
Jag kollade precis vad det kostar i Tyskland.
SuC ligger där på 0,35€/kWh alltså grovt 0,70€/mil. Något mer kanske. Hushållselen brukar ligga på ungefär samma prisnivå.
Diesel kostar runt 1,1€ / liter, vilket motsvarar 0,66€/mil om man räknar med en förbrukning på 0,6 liter / mil.
Min slutsats är att fossilsoppa är fortfarande alldeles för billigt i många länder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Banane »

mati skrev:
renes skrev:
Australien verkar ha högre SuC priser än vi. Och lägre bensinpris? Så det här gäller kanske bara Australien just nu?
Nja, det gäller nog i fler länder.
Jag kollade precis vad det kostar i Tyskland.
SuC ligger där på 0,35€/kWh alltså grovt 0,70€/mil. Något mer kanske. Hushållselen brukar ligga på ungefär samma prisnivå.
Diesel kostar runt 1,1€ / liter, vilket motsvarar 0,66€/mil om man räknar med en förbrukning på 0,6 liter / mil.
Min slutsats är att fossilsoppa är fortfarande alldeles för billigt i många länder.

Käre Mati. Gör mig en tjänst och räkna ihop allt du betalar för el till dina bilar och sen delar du den summan med antal mil du kört. Det är din milkostnad. Är den högre eller lägre än för en bensinbil?

Framförallt, sluta kräv att företag ska erbjuda snabbladdning till förlust. Vem ska betala?
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
[JM] skrev:
Alla gnäller om att det tar så lång tid att ladda elbilar.

Så om alla bilar vore elbilar så skulle det per tidsenhet vara fler människor per laddplats än det är nu när de flesta fortfarande tankar bensin.
Fler männisiskor per mack som bara väntar och som behöver köpa korv/fika/mat etc.

Dvs antingen så skaffar bensinmackarna laddplatser med rimliga priser på el eller så kommer McDonald's och övriga snabbmatskedjor att erbjuda billig el för att få dit betalande kunder.

Adapt or die.....

Jag vet inte var jag ska börja. Men ok, i tur och ordning.

1. De allra flesta snabbladdar sina bilar runt 10% av tiden. Det är till stora delar under stora trafikhelger, vid skollov och under sommaren. Resten av tiden är det ganska dött på snabbladdare.
2. En station med 4+ 350kW-laddare kostar flera miljoner att bygga och stora pengar att drifta, serva och supporta. Det blir en jäkla massa varmkorvar och snickers det...

Jag tror inte McDonalds kommer erbjuda billigare laddning hos sig. De har väl inte ens några egna laddare utan det är typ Bee? En eller ett par 50kW-stolpar som kanske funkar om du rullar in med en Zoe eller i3 men som inte gör någon med stort batteri särskilt glad.

Men vet du, det är ok att det kostar lite mer på långresa med elbil eftersom det är så billigt till vardags.
Tror det var på Teslaklubbens sida jag läste om en undersökning där man via mail frågat alla stora bensinmackskedjor i sverige hur man förbereder sig för elbilens ökning i popularitet.
Svaret blev att det inte lönar sig så länge bara 1% av bilparken är elbilar men så fort underlaget ökar och man kan räkna hem investeringen så antalet laddstationer öka.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Bernando »

[JM] skrev:
Alla gnäller om att det tar så lång tid att ladda elbilar.

Så om alla bilar vore elbilar så skulle det per tidsenhet vara fler människor per laddplats än det är nu när de flesta fortfarande tankar bensin.
Fler männisiskor per mack som bara väntar och som behöver köpa korv/fika/mat etc.

Dvs antingen så skaffar bensinmackarna laddplatser med rimliga priser på el eller så kommer McDonald's och övriga snabbmatskedjor att erbjuda billig el för att få dit betalande kunder.

Adapt or die.....
Skillnaden med elbilar är att många inte längre behöver macken, utan kan ladda hemma. Lite som om de flesta helt plötsligt hade kunnat tanka bensin ur kranen där hemma, det hade varit ett hårt slag mot mackarna.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av [JM] »

Banane skrev:
[JM] skrev:
Alla gnäller om att det tar så lång tid att ladda elbilar.

Så om alla bilar vore elbilar så skulle det per tidsenhet vara fler människor per laddplats än det är nu när de flesta fortfarande tankar bensin.
Fler männisiskor per mack som bara väntar och som behöver köpa korv/fika/mat etc.

Dvs antingen så skaffar bensinmackarna laddplatser med rimliga priser på el eller så kommer McDonald's och övriga snabbmatskedjor att erbjuda billig el för att få dit betalande kunder.

Adapt or die.....

Jag vet inte var jag ska börja. Men ok, i tur och ordning.

1. De allra flesta snabbladdar sina bilar runt 10% av tiden. Det är till stora delar under stora trafikhelger, vid skollov och under sommaren. Resten av tiden är det ganska dött på snabbladdare.
2. En station med 4+ 350kW-laddare kostar flera miljoner att bygga och stora pengar att drifta, serva och supporta. Det blir en jäkla massa varmkorvar och snickers det...

Jag tror inte McDonalds kommer erbjuda billigare laddning hos sig. De har väl inte ens några egna laddare utan det är typ Bee? En eller ett par 50kW-stolpar som kanske funkar om du rullar in med en Zoe eller i3 men som inte gör någon med stort batteri särskilt glad.

Men vet du, det är ok att det kostar lite mer på långresa med elbil eftersom det är så billigt till vardags.
Att det kostar mer på resa än hemma är helt rimligt. Det håller jag med om. Elbil är ju rejält billigare i snitt ändå än bensinbil.
Gällande Mackarna vs McDonalds etc så kan man bara nu kika på LIDL tex som sätter upp 50kW gratis laddning för sina kunder. Donken med fler kan ta den kostanden för att få in fler kunder.


Exempel:
Stanna på ionity och ladda 70kWh svinsnabbt kostar en femhundring om man inte har avtal. Sen måste man stanna någon annanstans för att äta.
Stanna på Donken eller annan matkedja och få gratis laddning och köp mat för 500kr. Skaffar Donken en 100kW laddare så hinner jag klämma in 70kWh på samma tid det tar för barnen att käka.

Jag vet ju vilken jag skulle välja.....
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Banane »

[JM] skrev:

Att det kostar mer på resa än hemma är helt rimligt. Det håller jag med om. Elbil är ju rejält billigare i snitt ändå än bensinbil.
Gällande Mackarna vs McDonalds etc så kan man bara nu kika på LIDL tex som sätter upp 50kW gratis laddning för sina kunder. Donken med fler kan ta den kostanden för att få in fler kunder.


Exempel:
Stanna på ionity och ladda 70kWh svinsnabbt kostar en femhundring om man inte har avtal. Sen måste man stanna någon annanstans för att äta.
Stanna på Donken eller annan matkedja och få gratis laddning och köp mat för 500kr. Skaffar Donken en 100kW laddare så hinner jag klämma in 70kWh på samma tid det tar för barnen att käka.

Jag vet ju vilken jag skulle välja.....

Måste man äta varje gång man laddar? Kan man inte äta där det finns Ionity?


Vad kostar en mindre skog med 100kW-laddare för McDonalds då? Ska alla McDonalds kunder bidra till investeringen eller bara de som kör elbil?
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Fredrik j »

Är det bara jag som inte har ett behov av att äta så fort jag stannar för att rasta? Är det normen? Att man inte kan åka 50-60 mil tvärs över sverige utan att stanna och äta Mcdonalds?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av MangeT »

Jag brukar ta en fika och svara på mail.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av iAkita »

Fredrik j skrev:
Är det bara jag som inte har ett behov av att äta så fort jag stannar för att rasta? Är det normen? Att man inte kan åka 50-60 mil tvärs över sverige utan att stanna och äta Mcdonalds?
Eftersom det ändå behövs ett laddstopp om man ska köra 50-60 mil så är det nog inte ovanligt att planera in det stoppet i samband med en måltid, eller iallafall en fika. Även om en halvtimmes stopp inte är särskilt lång tid, så går tiden snabbare om man har något att göra. Tidsförlusten mot att sträckköra känns dessutom som noll med ett sånt stopp.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Fredrik j »

MangeT skrev:
Jag brukar ta en fika och svara på mail.
Då är vi två.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Är det bara jag som inte har ett behov av att äta så fort jag stannar för att rasta? Är det normen? Att man inte kan åka 50-60 mil tvärs över sverige utan att stanna och äta Mcdonalds?
MangeT skrev:
Jag brukar ta en fika och svara på mail.
Vad jag gör när jag stannar för att ladda beror på om jag ätit lunch eller middag, eller inte.

I grunden är det i stort sätt tre olika alternativ som gäller (och gissar för även en del andra);

1. Ibland passar jag/vi på att äta lunch eller middag samtidigt som Teslan laddas. Då utnyttjar man ju tiden mest optimalt om det tajmar.
2. Ibland tar jag/vi en enklare fika i form av varm dryck + kanske bulle eller lussekatt! Passar på att kika på Netflix, YouTube eller läsa mail.
3. Skippar all form av intag, bara bilen som laddas. Passar på att ringa, mail, eller spela (Cuphead är favoriten, dotterns är Beach Buggy).

Tycker alla tre alternativen fungera bra. Speciellt sedan jag skaffade laptopbord som passar exakt för TM3:s ratt och min bärbara dator.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Bjelke »

Banane skrev:
mati skrev:
renes skrev:
Australien verkar ha högre SuC priser än vi. Och lägre bensinpris? Så det här gäller kanske bara Australien just nu?
Nja, det gäller nog i fler länder.
Jag kollade precis vad det kostar i Tyskland.
SuC ligger där på 0,35€/kWh alltså grovt 0,70€/mil. Något mer kanske. Hushållselen brukar ligga på ungefär samma prisnivå.
Diesel kostar runt 1,1€ / liter, vilket motsvarar 0,66€/mil om man räknar med en förbrukning på 0,6 liter / mil.
Min slutsats är att fossilsoppa är fortfarande alldeles för billigt i många länder.

Käre Mati. Gör mig en tjänst och räkna ihop allt du betalar för el till dina bilar och sen delar du den summan med antal mil du kört. Det är din milkostnad. Är den högre eller lägre än för en bensinbil?

Framförallt, sluta kräv att företag ska erbjuda snabbladdning till förlust. Vem ska betala?
Känns som att Matis enda poäng här var att bensinpriset är för lågt (i många länder)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Erhafal
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2019 18:33
Ort: SUNDBORN

Re: Lika dyrt att superladda som bensin?

Inlägg av Erhafal »

Fredrik j skrev:
MangeT skrev:
Jag brukar ta en fika och svara på mail.
Då är vi två.
Åkte till La Grave i Frankrike (238mil) i vintras. Jag hann knapp gå in på toa och köpa en kaffe innan bilen var klar. Jag har kollat loggen i TeslaFi och 80% av laddningarna låg på 12-16 minuter.
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
Skriv svar