Eftersom det ändå behövs ett laddstopp om man ska köra 50-60 mil så är det nog inte ovanligt att planera in det stoppet i samband med en måltid, eller iallafall en fika. Även om en halvtimmes stopp inte är särskilt lång tid, så går tiden snabbare om man har något att göra. Tidsförlusten mot att sträckköra känns dessutom som noll med ett sånt stopp.Fredrik j skrev:Är det bara jag som inte har ett behov av att äta så fort jag stannar för att rasta? Är det normen? Att man inte kan åka 50-60 mil tvärs över sverige utan att stanna och äta Mcdonalds?
Lika dyrt att superladda som bensin?
Moderator: Redaktion
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Då är vi två.MangeT skrev:Jag brukar ta en fika och svara på mail.
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Fredrik j skrev:Är det bara jag som inte har ett behov av att äta så fort jag stannar för att rasta? Är det normen? Att man inte kan åka 50-60 mil tvärs över sverige utan att stanna och äta Mcdonalds?
Vad jag gör när jag stannar för att ladda beror på om jag ätit lunch eller middag, eller inte.MangeT skrev:Jag brukar ta en fika och svara på mail.
I grunden är det i stort sätt tre olika alternativ som gäller (och gissar för även en del andra);
1. Ibland passar jag/vi på att äta lunch eller middag samtidigt som Teslan laddas. Då utnyttjar man ju tiden mest optimalt om det tajmar.
2. Ibland tar jag/vi en enklare fika i form av varm dryck + kanske bulle eller lussekatt! Passar på att kika på Netflix, YouTube eller läsa mail.
3. Skippar all form av intag, bara bilen som laddas. Passar på att ringa, mail, eller spela (Cuphead är favoriten, dotterns är Beach Buggy).
Tycker alla tre alternativen fungera bra. Speciellt sedan jag skaffade laptopbord som passar exakt för TM3:s ratt och min bärbara dator.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19571
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Känns som att Matis enda poäng här var att bensinpriset är för lågt (i många länder)Banane skrev:mati skrev:Nja, det gäller nog i fler länder.renes skrev:Australien verkar ha högre SuC priser än vi. Och lägre bensinpris? Så det här gäller kanske bara Australien just nu?
Jag kollade precis vad det kostar i Tyskland.
SuC ligger där på 0,35€/kWh alltså grovt 0,70€/mil. Något mer kanske. Hushållselen brukar ligga på ungefär samma prisnivå.
Diesel kostar runt 1,1€ / liter, vilket motsvarar 0,66€/mil om man räknar med en förbrukning på 0,6 liter / mil.
Min slutsats är att fossilsoppa är fortfarande alldeles för billigt i många länder.
Käre Mati. Gör mig en tjänst och räkna ihop allt du betalar för el till dina bilar och sen delar du den summan med antal mil du kört. Det är din milkostnad. Är den högre eller lägre än för en bensinbil?
Framförallt, sluta kräv att företag ska erbjuda snabbladdning till förlust. Vem ska betala?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Åkte till La Grave i Frankrike (238mil) i vintras. Jag hann knapp gå in på toa och köpa en kaffe innan bilen var klar. Jag har kollat loggen i TeslaFi och 80% av laddningarna låg på 12-16 minuter.Fredrik j skrev:Då är vi två.MangeT skrev:Jag brukar ta en fika och svara på mail.
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Äh va? Ursäkta, men läs igen vad jag har skrivit och tänk ett varv till innan du beskyller mig för allehanda saker.Banane skrev:mati skrev:Nja, det gäller nog i fler länder.renes skrev:Australien verkar ha högre SuC priser än vi. Och lägre bensinpris? Så det här gäller kanske bara Australien just nu?
Jag kollade precis vad det kostar i Tyskland.
SuC ligger där på 0,35€/kWh alltså grovt 0,70€/mil. Något mer kanske. Hushållselen brukar ligga på ungefär samma prisnivå.
Diesel kostar runt 1,1€ / liter, vilket motsvarar 0,66€/mil om man räknar med en förbrukning på 0,6 liter / mil.
Min slutsats är att fossilsoppa är fortfarande alldeles för billigt i många länder.
Käre Mati. Gör mig en tjänst och räkna ihop allt du betalar för el till dina bilar och sen delar du den summan med antal mil du kört. Det är din milkostnad. Är den högre eller lägre än för en bensinbil?
Framförallt, sluta kräv att företag ska erbjuda snabbladdning till förlust. Vem ska betala?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Jaha. Så bra. Då verkar inte du heller ha något behov av något McDonalds.Erhafal skrev:Åkte till La Grave i Frankrike (238mil) i vintras. Jag hann knapp gå in på toa och köpa en kaffe innan bilen var klar. Jag har kollat loggen i TeslaFi och 80% av laddningarna låg på 12-16 minuter.Fredrik j skrev:Då är vi två.MangeT skrev:Jag brukar ta en fika och svara på mail.
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Fast inte riktigt så. Snabbladdning och tankning under resor är två saker som fyller samma funktion för slutkunden, ge någon typ av energi för att kunna resa med en bil. De flesta människor bryr sig inte om det är el eller bensin. Så för de allra flesta är kostnaden för drivmedel absolut något viktigt. Att betala ett premium för att stanna 30 minuter att ladda kontra 3 minuter på en bensinstation är inte folk speciellt sugna på att betala. Så om man vill att elbilar ska bli vanligare är det inte speciellt bra om det är både dyrare inköp och dyrare i drift.jeppe_sthlm skrev:Vi är tillbaks på att det är billigare att dricka en kopp kaffe hemma än att köpa den på ett kafé. Klart att det är beroende av körmönster, men för de flesta är sannolikt snittkostnaden per mil på över ett år betydligt lägre än om bilen gått på bensin
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Tur det är billigare med elbil totalt sett då.point1 skrev:Fast inte riktigt så. Snabbladdning och tankning under resor är två saker som fyller samma funktion för slutkunden, ge någon typ av energi för att kunna resa med en bil. De flesta människor bryr sig inte om det är el eller bensin. Så för de allra flesta är kostnaden för drivmedel absolut något viktigt. Att betala ett premium för att stanna 30 minuter att ladda kontra 3 minuter på en bensinstation är inte folk speciellt sugna på att betala. Så om man vill att elbilar ska bli vanligare är det inte speciellt bra om det är både dyrare inköp och dyrare i drift.jeppe_sthlm skrev:Vi är tillbaks på att det är billigare att dricka en kopp kaffe hemma än att köpa den på ett kafé. Klart att det är beroende av körmönster, men för de flesta är sannolikt snittkostnaden per mil på över ett år betydligt lägre än om bilen gått på bensin
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Skulle tro att det är McDonalds som står för alla investeringar i sin verksamhet och som också väljer helt själva hur de ska få tillbaka den. Det är så det fungerar vanligtvis i privat verksamhet.Banane skrev:[JM] skrev:
Att det kostar mer på resa än hemma är helt rimligt. Det håller jag med om. Elbil är ju rejält billigare i snitt ändå än bensinbil.
Gällande Mackarna vs McDonalds etc så kan man bara nu kika på LIDL tex som sätter upp 50kW gratis laddning för sina kunder. Donken med fler kan ta den kostanden för att få in fler kunder.
Exempel:
Stanna på ionity och ladda 70kWh svinsnabbt kostar en femhundring om man inte har avtal. Sen måste man stanna någon annanstans för att äta.
Stanna på Donken eller annan matkedja och få gratis laddning och köp mat för 500kr. Skaffar Donken en 100kW laddare så hinner jag klämma in 70kWh på samma tid det tar för barnen att käka.
Jag vet ju vilken jag skulle välja.....
Måste man äta varje gång man laddar? Kan man inte äta där det finns Ionity?
Vad kostar en mindre skog med 100kW-laddare för McDonalds då? Ska alla McDonalds kunder bidra till investeringen eller bara de som kör elbil?
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Klart de får. Däremot är det väl faktiskt inte McDonalds som sätter upp laddarna? Är det inte Bee eller någon annan kedja?GreenMachine skrev:
Skulle tro att det är McDonalds som står för alla investeringar i sin verksamhet och som också väljer helt själva hur de ska få tillbaka den. Det är så det fungerar vanligtvis i privat verksamhet.
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Jag håller inte med om att driften är dyrare eller att jag måste vänta medans bilen laddar!
Här är min summering av ekonomi efter knappt 15 månader och 3846 mil. Resorna har varit mellan Kittelfjäll och södra alperna.
Hemmaladdning 6860 Kwh enligt TeslaFi för 1,15 Sek = 7889 Sek
Superchargeing enligt mitt Teslakonto är 2334 Kwh för totalt 4683 Sek
Det blir 3,27 Sek per mil i elkostnad!
Och som jag skriv tidigare man hinner jag ju knappt in på toaletten medans bilen laddar klart.
Glömt inte det viktigaste!!
Varje morgon är bilen redo för 30+ mil utan att du behöver stanna för att fylla bensintanken. Vilket betyder att flesta dagar behöver jag inte tänka på laddning/tankning överhuvudtaget.
Summerar jag dessa tidigare vardagsbesök på bensinmack så blir dessa betydligt fler än de få minuter jag väntat på att bilen skall ladda.
Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till Bensin.
Här är min summering av ekonomi efter knappt 15 månader och 3846 mil. Resorna har varit mellan Kittelfjäll och södra alperna.
Hemmaladdning 6860 Kwh enligt TeslaFi för 1,15 Sek = 7889 Sek
Superchargeing enligt mitt Teslakonto är 2334 Kwh för totalt 4683 Sek
Det blir 3,27 Sek per mil i elkostnad!
Och som jag skriv tidigare man hinner jag ju knappt in på toaletten medans bilen laddar klart.
Glömt inte det viktigaste!!
Varje morgon är bilen redo för 30+ mil utan att du behöver stanna för att fylla bensintanken. Vilket betyder att flesta dagar behöver jag inte tänka på laddning/tankning överhuvudtaget.
Summerar jag dessa tidigare vardagsbesök på bensinmack så blir dessa betydligt fler än de få minuter jag väntat på att bilen skall ladda.
Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till Bensin.
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
Re: Lika dyrt att superladda som bensin?
Jag har räknat ut detta för mig när jag skaffade min första elbil. Vid den tiden pendlade jag 10 mil om dagen och tankade 4-5 gånger i månaden. 50 tankningar per år ungefär. Eftersom det i princip alltid innebar en omväg för mig att åka till macken kan man utan att överdriva räkna med 10 minuter per tankning. Och det är snällt räknat. De berömda 3 minuterna som en tankning påstås ta stämmer ju inte riktigt.Erhafal skrev:Summerar jag dessa tidigare vardagsbesök på bensinmack så blir dessa betydligt fler än de få minuter jag väntat på att bilen skall ladda.
Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till Bensin.
Hursomhelst så blir det 500 minuter, dvs drygt 8 timmar, per år som gick åt för tankning för mig. Det är ganska så många snabbladdningar faktiskt. Totalt sett kan det alltså till och med vara så att man tillbringar betydligt mindre tid med snabbladdning än vad en fossilbilist spenderar vid bensinpumpen.
Dessutom är tiden vid besinpumpen död tid. Man står ju bara och väntar på att tanken blir full.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14