SuC öppnar för andra märken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av fth »

Whoa!!! Detta var intressant, någon som vet mer?
3C4A84E2-1443-4CC6-8CAF-C1B39B754481.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Frippanecci »

Har alltid tänkt att det ska komma - men jag saknar den "gamla" goda tiden, där det bara fanns S/X.

Ser tex massor av ID3or numer, och jag tycker det är så anskrämligt med andra bilar än Tesla - vill inte ladda bredvid andra bilmärken.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Banane »

Vore ju trevligt. Då öppnar sig en massa alternativ.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Niklas Z »

Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Det kan ju tänkas att andra märken istället betalar en avgift till Tesla som används för ytterligare expansion av nätverket.

Det blir ju rätt krångligt att ha olika taxor för olika märken, inte minst eftersom (väl?) det kommer krav på att snabbladdare skall visa priser likt fossilmackar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av taliz »

Dom är ju betydligt mer ”premium” än ionity.
Så... 15kr/kWh? :lol:
Betalning kan säkert lösas via Teslaappen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Niklas Z skrev:
Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Det kan ju tänkas att andra märken istället betalar en avgift till Tesla som används för ytterligare expansion av nätverket.

Det blir ju rätt krångligt att ha olika taxor för olika märken, inte minst eftersom (väl?) det kommer krav på att snabbladdare skall visa priser likt fossilmackar?

/fth
Fast i och med att bilen kommunicerar med laddaren och talar om sitt VIN (eller vad det nu är) så att debiteringen till rätt innehavares kreditkort kan göras, så vet ju systemet ändå vilken bilmodell det är som laddar.
Får Tesla in pengar från andra biltillverkare så att de kan bygga ut Superchargernätet så är det också bra. Men ska den andra tillverkaren fortlöpande betala allt eftersom den säljer elbilar? Eller ska den betala i proportion till hur stor andel av dess kunder som utnyttjar Superchargers?
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av NiklasTesla »

Vill man som Tesla säger: "Snabba på omställningen till hållbara transporter" så är detta jäkligt smart och kommer dessutom öka Teslas intäkter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av LarsL »

Är bra för att påskynda omställningen, vilket är bra.

Dåligt för Tesla då Superchager inte längre kommer vara en vallgrav för mig som köpare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Niklas Z skrev:
Jag hoppas att det blir en differentierad taxa i så fall. Eftersom vi som köpt Tesla varit med och finansierat uppbyggnaden vore det inte mer än rätt att bilar från andra märken för betala mer per kWh.
Det kan ju tänkas att andra märken istället betalar en avgift till Tesla som används för ytterligare expansion av nätverket.

Det blir ju rätt krångligt att ha olika taxor för olika märken, inte minst eftersom (väl?) det kommer krav på att snabbladdare skall visa priser likt fossilmackar?

/fth
Ionity lär ju inte sätta upp och underhålla en lista på kanske idag 20 olika priser där underleverantörer kan uppdatera sina priser lite som de vill. Alla som har Tesla kan ju sägas ha abonnemang på SuperChargers redan så ser inga problem att ha olika priser beroende på bil/abonnemang.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av fth »

Jag gissar dock att detta är i begränsad omfattning än så länge, "low key" som Elon skriver.

Det är möjligt att det endast gäller USA också, Aptera hade ju med något som uppenbarligen var en amerikansk SuC-kontakt i sin video, det kanske är detta samarbete han menade:
aptera.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Fredrik j »

Obegripligt att det inte skett tidigare. elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom ska gå över till eldrift.
Vilket tror ni är den effektivaste metoden att pressa ner Ionitys priser?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Ionity lär ju inte sätta upp och underhålla en lista på kanske idag 20 olika priser där underleverantörer kan uppdatera sina priser lite som de vill. Alla som har Tesla kan ju sägas ha abonnemang på SuperChargers redan så ser inga problem att ha olika priser beroende på bil/abonnemang.
Så kanske det är, men jag tycker mig minnas att jag läst någonstans att det finns/kommer ett krav på att publika laddare skall tydligt visa sina priser, typ på skyltar liknande fossil-mackar?

Eller har jag drömt det (inte alls omöjligt)?

Men SuC kanske inte räknas som publik laddare om man inte kan ladda öht om man inte har abonnemang av något slag?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Generalbogge »

Då blir det kanske snart enklare att ladda och nyttja en ny icke-Tesla på SuC, än det blir att ladda en äldre Tesla som inte klarar CCS. :?
Model S 90D -2017 Titanium
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av B99 »

Blir detta verklighet så avbeställer jag min model Y direkt. :o
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av fth »

Generalbogge skrev:
Då blir det kanske snart enklare att ladda och nyttja en ny icke-Tesla på SuC, än det blir att ladda en äldre Tesla som inte klarar CCS. :?
Det är ju iofs bara att uppgradera, det måste ju vara en av de mest prisvärda åtgärder man kan göra på sin "gamla" Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av fth »

B99 skrev:
Blir detta verklighet så avbeställer jag min model Y direkt. :o
Det behöver ju inte betyda att alla SuC över en natt blir belamrade med laddhybrider och annat löst folk.

Jag har mycket svårt att tro att Tesla skulle vrida på den här kranen utan mycket noggrant övervägande av effekter på befintliga "abonnenter" (dvs oss).

Jag har också svårt att se att detta skulle röra Ionity-gänget, det skulle ju vara en enorm prestigeförlust för dom.

Snarare borde det väl röra sig om andra tillverkare som står utanför Ionity, och i begränsad omfattning med gradvis införande.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av NiklasTesla »

B99 skrev:
Blir detta verklighet så avbeställer jag min model Y direkt. :o
Varför?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av mati »

Det är ju lite knepigt det här. Många här på forumet säger att de håller fast vid Tesla pga laddnätverket, och jag skulle tro att det är ganska representativt.
För egen del så är laddnätverket det enda som överhuvudtaget skulle få mig att fundera på en Tesla igen, någon gång i framtiden kanske. Släpper de in andra så ger de upp sin största konkurrensfördel tror jag.
Samtidigt som många Teslaägare uppenbarligen blir pissed off när de tvingas dela laddarna med "pöbeln". Det finns alltså en risk att Tesla tappar kunder på olika sätt.
Är det så smart av Tesla? Jag vet inte. I så fall måste de sätta helt orimligt höga priser så att ändå ingen annan än Teslas egna bilar laddar där till vardags. Ungefär så som Ionity gör. Det går att ladda med vilken bil som helst, ingen blir utestängd, men de flesta avstår ändå pga priset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Banane »

mati skrev:
Det är ju lite knepigt det här. Många här på forumet säger att de håller fast vid Tesla pga laddnätverket, och jag skulle tro att det är ganska representativt.
För egen del så är laddnätverket det enda som överhuvudtaget skulle få mig att fundera på en Tesla igen, någon gång i framtiden kanske. Släpper de in andra så ger de upp sin största konkurrensfördel tror jag.
Samtidigt som många Teslaägare uppenbarligen blir pissed off när de tvingas dela laddarna med "pöbeln". Det finns alltså en risk att Tesla tappar kunder på olika sätt.
Är det så smart av Tesla? Jag vet inte. I så fall måste de sätta helt orimligt höga priser så att ändå ingen annan än Teslas egna bilar laddar där till vardags. Ungefär så som Ionity gör. Det går att ladda med vilken bil som helst, ingen blir utestängd, men de flesta avstår ändå pga priset.

Ja, det vore ett katastrofalt beslut för Tesla, som biltillverkare, att släppa in andra märken. För min del är det den absolut största konkurrensfördelen de har.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av MangeT »

Tror helt klart att om detta blir verklighet att Tesla kommer tappa rejält i försäljning.
Halva grejen med Tesla är laddnätverket enligt mig.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Niklas Z »

Säg att Tesla sätter 3 SEK/kWh för Teslor och 6 SEK/kWh för övriga. Tror ni det skulle bli stor belastning på Supercharger då?

Även för min del var Superchargernätverket en viktig faktor i valet av bil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av NiklasTesla »

Banane skrev:
mati skrev:
Det är ju lite knepigt det här. Många här på forumet säger att de håller fast vid Tesla pga laddnätverket, och jag skulle tro att det är ganska representativt.
För egen del så är laddnätverket det enda som överhuvudtaget skulle få mig att fundera på en Tesla igen, någon gång i framtiden kanske. Släpper de in andra så ger de upp sin största konkurrensfördel tror jag.
Samtidigt som många Teslaägare uppenbarligen blir pissed off när de tvingas dela laddarna med "pöbeln". Det finns alltså en risk att Tesla tappar kunder på olika sätt.
Är det så smart av Tesla? Jag vet inte. I så fall måste de sätta helt orimligt höga priser så att ändå ingen annan än Teslas egna bilar laddar där till vardags. Ungefär så som Ionity gör. Det går att ladda med vilken bil som helst, ingen blir utestängd, men de flesta avstår ändå pga priset.

Ja, det vore ett katastrofalt beslut för Tesla, som biltillverkare, att släppa in andra märken. För min del är det den absolut största konkurrensfördelen de har.
Beror väl som sagt på prismodel. Om man ex gör det gratis igen för alla Teslaägare med Supercharging och tar nuvarande pris för övriga att använda nätverket så är det helt ok för mig. :lol:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Niklas Z »

NiklasTesla skrev:
Beror väl som sagt på prismodel. Om man ex gör det gratis igen för alla Teslaägare med Supercharging och tar nuvarande pris för övriga att använda nätverket så är det helt ok för mig. :lol:
I och för sig trevligt med gratis el, men jag tycker inte 3 kr/kWh är ett pris som påverkar mig särskilt mycket. Det jag mest uppskattar med Superchargernätverket är kombinationen av yttäckning, tillförlitlighet, tillgänglighet, enkelhet och användarvänlighet. Dessa egenskaper är viktigare än priset (såvida inte det skulle dra iväg rejält).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av slugger75 »

Fredrik j skrev:
Obegripligt att det inte skett tidigare. elon Musk vill inte konkurrera ut andra biltillverkare. Han vill att dom ska gå över till eldrift.
Vilket tror ni är den effektivaste metoden att pressa ner Ionitys priser?
Varför är det obegripligt menar du?

Ingen annan biltillverkare har satsat på elbilar. Ingen biltillverkare har vänt sig till Tesla med frågan förut.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar