Har jag nästan aldrig haft och absolut inte i en bil som kostar mer än 200 kkr. Jag hade dunk i min skrotbil en Mazda 323 där bränslemätaren var trasig och jag körde på trippmätaren istället. Det strulade sig ganska ofta... och ibland var reservdunken tom. Men så jobbar ju ingen vuxen människa med jobb utan då kör man ju utan dunk och om det går fel så ringer man bärgaren, precis som med elbilen (har aldrig hänt mig trots Leaf).kenjon skrev:Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
SuC öppnar för andra märken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC öppnar för andra märken!
Re: SuC öppnar för andra märken!
Min MC hade ingen tankmätare. 15L tank. 10-26 mils räckvidd ungefär, beroende på hur mkt man gasade. Fanns dock en varningslampa när det var ett par liter kvar.
Särskilt djupt i dom småländska skogarna där man inte visste var nästa mack fanns kändes det sådär att "köra på ångorna" många ggr. Hade ingen smartphone då heller.
Elbil idag är piece of cake i jämförelse.
Särskilt djupt i dom småländska skogarna där man inte visste var nästa mack fanns kändes det sådär att "köra på ångorna" många ggr. Hade ingen smartphone då heller.
Elbil idag är piece of cake i jämförelse.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SuC öppnar för andra märken!
Fast den funktionaliteten bygger inte på drivmedlet. En sådan navigationslösning kan göras både för BEV och för ICE-bilar.NiklasTesla skrev:Om du matar in destinationen i GPS så ser du hur många% laddning du har kvar i batteriet när du når fram till destinationen.nek0 skrev:Ursäkta, kan du utveckla det lite?NiklasTesla skrev:Skulle säga att pga SuC-nätverket samt Teslas ganska konservativa räckviddsberäkning i bilen är det lättare att köra slut på bensin/diesel i en vanlig ICE-bil än i Teslan.
Alltså är det för mig ungefär lika enkelt eller enklare med roadtrip i Teslan än min gamla Skoda Diesel.
Mvh
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
Den beräkningen som datorn i bilen gör är ganska konservativ så ofta har jag högre laddnivå än så när jag väl kommer fram till destinationen.
Ovan info har jag aldrig haft i någon ICE-bil jag ägt.
Mvh
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SuC öppnar för andra märken!
Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.OfarligTesla skrev:Ja och det kan inte hända att jag kör slut på batteriet i min Tesla heller men det är inte det som var frågan. Frågan var om det var enklare att bilen hade koll på "bränslestationer" och beräkningar automatiskt än att människan har det med hjälp av flera hjälpmedel, och det är det ingen tvekan om att det är. Det bevisade du själv genom att säga att du använder din telefon för att ha koll på det vilket är en komplicering.nek0 skrev:Det kan aldrig hända, Skrev tidigare att jag tankar när tanken är halvfull. Tankar, tar rast och har bränsle för 100 mil till.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC öppnar för andra märken!
Jag har iaf aldrig haft en reservdunk i någon av de ICE-bilar jag hade innan Teslan.kenjon skrev:Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Är det vanligt? Jag har aldrig ens hört talas om att någon jag känner kör omkring med reservdunk.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC öppnar för andra märken!
Hur ska du ha det? Du säger ju att du tankar när tanken är halvfull. Så då tankar du alltså 2 gånger för en 100 mils tur.nek0 skrev:Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Re: SuC öppnar för andra märken!
Det var vanligt under första halvan av förra seklet. Förekom under andra halvan också men inte särskilt vanligt.fth skrev:Jag har iaf aldrig haft en reservdunk i någon av de ICE-bilar jag hade innan Teslan.kenjon skrev:Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Är det vanligt? Jag har aldrig ens hört talas om att någon jag känner kör omkring med reservdunk.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuC öppnar för andra märken!
Har aldrig haft reservdunk i min bil däremot hade ja 2 i lumpen på lastbilen som jag kördefth skrev:Jag har iaf aldrig haft en reservdunk i någon av de ICE-bilar jag hade innan Teslan.kenjon skrev:Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Är det vanligt? Jag har aldrig ens hört talas om att någon jag känner kör omkring med reservdunk.
/fth
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC öppnar för andra märken!
Du verkar inte läsa det som skrivs, ett system som kräver ytterligare information är mer komplext per definition. Du har inte bilens kvarvarande räckvidd på en tank i din telefons navigator alltså krävs det två informationskällor istället för en vilket är ett system med högre komplexitet. Detta är vad som diskuterades från början som du svarade på, fördelen med att samla allt ger ett enklare system.nek0 skrev:Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Sen skulle jag inte önska en dieselbil på min värsta fiende...
Re: SuC öppnar för andra märken!
Ja jag gör det men jag behöver inte göra det om jag inte vil för att min bil har ca 120mil räckviddAnderzzon skrev:Hur ska du ha det? Du säger ju att du tankar när tanken är halvfull. Så då tankar du alltså 2 gånger för en 100 mils tur.nek0 skrev:Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Vill inte stressa så därför passar jag på att tanka när jag ändå tar pauser
Re: SuC öppnar för andra märken!
Så hoppas jag det blir en gång i framtiden att man inte laddar för att man behöver utan för att man kan, av bekvämlighet.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC öppnar för andra märken!
Tycker det känns så redan idag, man laddar när man stannar för att gå på toa eller äta. I en Model S LR+ är frågan om man ens behöver ladda alla gånger man stannar.Mickep skrev:Så hoppas jag det blir en gång i framtiden att man inte laddar för att man behöver utan för att man kan, av bekvämlighet.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: SuC öppnar för andra märken!
På många fossilbilar frågar navigatorn (om bilen har en inbyggd) om den ska ”navigera” mot närmste mack när tanken kommer på reserv - vilket fortfarande ger en 6-8 mil körning. Har man ingen navigator i bilen är det en annan sak, men det gör sig väl gällande för elbilar utan navigator med (om sånna finnas )OfarligTesla skrev:I en Tesla tar datorn hand om det och vet var laddarna finns osv och beräknar utifrån det i fossilbil en får man hålla koll på det själv. Enda gångerna jag varit orolig att få slut på bränsle är i bensinbilar när man fastnat i t.ex. tyska vägarbeten och omledningar osv. Då får man själv sitta med telefonen och räkna på om man faktiskt kommer fram istället för att enkelt se om det är lugnt eller ifall man måste leta annat.nek0 skrev:Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuC öppnar för andra märken!
Så tycker jag faktiskt att det väldigt ofta är redan nu vet inte hur många gånger vi laddade bilen när viMickep skrev:Så hoppas jag det blir en gång i framtiden att man inte laddar för att man behöver utan för att man kan, av bekvämlighet.
åkte till Frankrike tex, och det var med en S85a vi hade lätt kunnat skippa hälften av laddningarna egentligen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SuC öppnar för andra märken!
Det verkar som att det är du som inte läser vad som skrivs. Jag behöver varken telefonens eller färddatorns information om när eller var jag ska tanka. För mig räcker det med bränslemätarens information. Har skrivit flera gånger att jag tankar när halva tanken är förbrukad och då passar jag på att ta rast eller mat och tanka. Eftersom jag då har ca 50 mil kvar i tanken kan jag välja en bensinmack där det inte är kö. Det var därför jag frågade vad det är som är enklare med elbilen än med en diesel Skoda.OfarligTesla skrev:Du verkar inte läsa det som skrivs, ett system som kräver ytterligare information är mer komplext per definition. Du har inte bilens kvarvarande räckvidd på en tank i din telefons navigator alltså krävs det två informationskällor istället för en vilket är ett system med högre komplexitet. Detta är vad som diskuterades från början som du svarade på, fördelen med att samla allt ger ett enklare system.nek0 skrev:Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Sen skulle jag inte önska en dieselbil på min värsta fiende...
Sedan vad det gäller dieselbil rekommenderar inte jag heller någon att köpa men den här tråden handlar inte om det.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC öppnar för andra märken!
Intressant intervju från 5 december som jag hade missat, där Elon bl.a upprepar samma sak om öppnandet SuC.We're going to be making our supercharger network available to other companies, we're going to offer licensing of autopilot.
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ble-energy
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options