SuC öppnar för andra märken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av LarsL »

kenjon skrev:
Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Har jag nästan aldrig haft och absolut inte i en bil som kostar mer än 200 kkr. Jag hade dunk i min skrotbil en Mazda 323 där bränslemätaren var trasig och jag körde på trippmätaren istället. Det strulade sig ganska ofta... och ibland var reservdunken tom. Men så jobbar ju ingen vuxen människa med jobb utan då kör man ju utan dunk och om det går fel så ringer man bärgaren, precis som med elbilen (har aldrig hänt mig trots Leaf).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av taliz »

Min MC hade ingen tankmätare. 15L tank. 10-26 mils räckvidd ungefär, beroende på hur mkt man gasade. Fanns dock en varningslampa när det var ett par liter kvar.
Särskilt djupt i dom småländska skogarna där man inte visste var nästa mack fanns kändes det sådär att "köra på ångorna" många ggr. Hade ingen smartphone då heller.
Elbil idag är piece of cake i jämförelse.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Niklas Z »

NiklasTesla skrev:
nek0 skrev:
NiklasTesla skrev:
Skulle säga att pga SuC-nätverket samt Teslas ganska konservativa räckviddsberäkning i bilen är det lättare att köra slut på bensin/diesel i en vanlig ICE-bil än i Teslan.

Alltså är det för mig ungefär lika enkelt eller enklare med roadtrip i Teslan än min gamla Skoda Diesel.

Mvh
Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
Om du matar in destinationen i GPS så ser du hur många% laddning du har kvar i batteriet när du når fram till destinationen.

Den beräkningen som datorn i bilen gör är ganska konservativ så ofta har jag högre laddnivå än så när jag väl kommer fram till destinationen.

Ovan info har jag aldrig haft i någon ICE-bil jag ägt.

Mvh
Fast den funktionaliteten bygger inte på drivmedlet. En sådan navigationslösning kan göras både för BEV och för ICE-bilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Det kan aldrig hända, Skrev tidigare att jag tankar när tanken är halvfull. Tankar, tar rast och har bränsle för 100 mil till.
Ja och det kan inte hända att jag kör slut på batteriet i min Tesla heller men det är inte det som var frågan. Frågan var om det var enklare att bilen hade koll på "bränslestationer" och beräkningar automatiskt än att människan har det med hjälp av flera hjälpmedel, och det är det ingen tvekan om att det är. Det bevisade du själv genom att säga att du använder din telefon för att ha koll på det vilket är en komplicering.
Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av fth »

kenjon skrev:
Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Jag har iaf aldrig haft en reservdunk i någon av de ICE-bilar jag hade innan Teslan.

Är det vanligt? Jag har aldrig ens hört talas om att någon jag känner kör omkring med reservdunk.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Anderzzon »

nek0 skrev:
Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Hur ska du ha det? Du säger ju att du tankar när tanken är halvfull. Så då tankar du alltså 2 gånger för en 100 mils tur.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
kenjon skrev:
Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Jag har iaf aldrig haft en reservdunk i någon av de ICE-bilar jag hade innan Teslan.

Är det vanligt? Jag har aldrig ens hört talas om att någon jag känner kör omkring med reservdunk.

/fth
Det var vanligt under första halvan av förra seklet. Förekom under andra halvan också men inte särskilt vanligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
kenjon skrev:
Lite löjligt, känns som att mata trollen....
Med en ICE kan man ha en reservdunk i bagaget. Eller om man har missat det, stanna en som har, det finns rätt många. Betydligt enklare än att vänta timmar på bärgare.
Jag har iaf aldrig haft en reservdunk i någon av de ICE-bilar jag hade innan Teslan.

Är det vanligt? Jag har aldrig ens hört talas om att någon jag känner kör omkring med reservdunk.

/fth
Har aldrig haft reservdunk i min bil däremot hade ja 2 i lumpen på lastbilen som jag körde :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Du verkar inte läsa det som skrivs, ett system som kräver ytterligare information är mer komplext per definition. Du har inte bilens kvarvarande räckvidd på en tank i din telefons navigator alltså krävs det två informationskällor istället för en vilket är ett system med högre komplexitet. Detta är vad som diskuterades från början som du svarade på, fördelen med att samla allt ger ett enklare system.

Sen skulle jag inte önska en dieselbil på min värsta fiende...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

Anderzzon skrev:
nek0 skrev:
Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Hur ska du ha det? Du säger ju att du tankar när tanken är halvfull. Så då tankar du alltså 2 gånger för en 100 mils tur.
Ja jag gör det men jag behöver inte göra det om jag inte vil för att min bil har ca 120mil räckvidd :)
Vill inte stressa så därför passar jag på att tanka när jag ändå tar pauser :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Mickep »

Så hoppas jag det blir en gång i framtiden att man inte laddar för att man behöver utan för att man kan, av bekvämlighet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Så hoppas jag det blir en gång i framtiden att man inte laddar för att man behöver utan för att man kan, av bekvämlighet.
Tycker det känns så redan idag, man laddar när man stannar för att gå på toa eller äta. I en Model S LR+ är frågan om man ens behöver ladda alla gånger man stannar.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Credde »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Ursäkta, kan du utveckla det lite?
Hur kan det bli enklare? Kör du 100mil passerar du minst 30 bensinstationer. Vad är det som enklare?
I en Tesla tar datorn hand om det och vet var laddarna finns osv och beräknar utifrån det i fossilbil en får man hålla koll på det själv. Enda gångerna jag varit orolig att få slut på bränsle är i bensinbilar när man fastnat i t.ex. tyska vägarbeten och omledningar osv. Då får man själv sitta med telefonen och räkna på om man faktiskt kommer fram istället för att enkelt se om det är lugnt eller ifall man måste leta annat.
På många fossilbilar frågar navigatorn (om bilen har en inbyggd) om den ska ”navigera” mot närmste mack när tanken kommer på reserv - vilket fortfarande ger en 6-8 mil körning. Har man ingen navigator i bilen är det en annan sak, men det gör sig väl gällande för elbilar utan navigator med (om sånna finnas 8-) )
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Bjelke »

Mickep skrev:
Så hoppas jag det blir en gång i framtiden att man inte laddar för att man behöver utan för att man kan, av bekvämlighet.
Så tycker jag faktiskt att det väldigt ofta är redan nu :) vet inte hur många gånger vi laddade bilen när vi
åkte till Frankrike tex, och det var med en S85a :) vi hade lätt kunnat skippa hälften av laddningarna egentligen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Nej du jag använder min telefon som GPS navigator och av någon anledning visar den även bensinstationer.
Som jag skrev efter halva tanken ser jag till att tanka när det passar mig.
Det kan aldrig vara enklare att ladda 3 gånger istället för att inte tanka en enda gång under 100 mil
Du verkar inte läsa det som skrivs, ett system som kräver ytterligare information är mer komplext per definition. Du har inte bilens kvarvarande räckvidd på en tank i din telefons navigator alltså krävs det två informationskällor istället för en vilket är ett system med högre komplexitet. Detta är vad som diskuterades från början som du svarade på, fördelen med att samla allt ger ett enklare system.

Sen skulle jag inte önska en dieselbil på min värsta fiende...
Det verkar som att det är du som inte läser vad som skrivs. Jag behöver varken telefonens eller färddatorns information om när eller var jag ska tanka. För mig räcker det med bränslemätarens information. Har skrivit flera gånger att jag tankar när halva tanken är förbrukad och då passar jag på att ta rast eller mat och tanka. Eftersom jag då har ca 50 mil kvar i tanken kan jag välja en bensinmack där det inte är kö. Det var därför jag frågade vad det är som är enklare med elbilen än med en diesel Skoda.
Sedan vad det gäller dieselbil rekommenderar inte jag heller någon att köpa men den här tråden handlar inte om det. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av fth »

We're going to be making our supercharger network available to other companies, we're going to offer licensing of autopilot.
Intressant intervju från 5 december som jag hade missat, där Elon bl.a upprepar samma sak om öppnandet SuC.

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ble-energy

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar