Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a post
Moderator: Redaktion
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
chry252 skrev:Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Jag hoppas verkligen batteriet var kalltNicke Nyfiken skrev:chry252 skrev:Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.Nicke Nyfiken skrev:chry252 skrev:Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Sista spiken i kistan. Där rök mina förhoppningar om en snabbare SuC.chry252 skrev:Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.Nicke Nyfiken skrev:chry252 skrev:Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
5 mil räcker knappt...chry252 skrev:Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.Nicke Nyfiken skrev:chry252 skrev:Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Senaste
e5m1r skrev:5 mil räcker knappt...chry252 skrev:Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.Nicke Nyfiken skrev:chry252 skrev:Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Re: Senaste
Körde från Sälen till Malmö i söndags med version 2020.48.37 och bilen i fråga en model S 85. Tyvärr ingen förbättring av laddhastighet. Började ladda från ca 10% och bilen kommer upp i 128 kW men hastigheten börjar avta snabbt ner till 60-70 kW som den håller ett tag innan det rasar igen... Bilen förvärmde batteriet inför varje laddning också.e5m1r skrev:5 mil räcker knappt...chry252 skrev:Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.Nicke Nyfiken skrev:chry252 skrev:Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC
Upplever skillnaden i väntetid till ca 10 min extra vid varje laddning. Egentligen inte är så farligt men vetskapen att det har gått snabbare tidigare och vad nya model s kommer prestera framöver gjorde att bägaren rann över och jag beställde en ny modell s när jag kom hem. Om det är värt 600 000 kr extra? Troligen inte men stämningen i bilen kommer att bli bättre vid långresor!!
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Vår toppar högt med och håller sig över 100 upp till ca 10% sen är det snabbt neråtmilank skrev:Körde från Sälen till Malmö i söndags med version 2020.48.37 och bilen i fråga en model S 85. Tyvärr ingen förbättring av laddhastighet. Började ladda från ca 10% och bilen kommer upp i 128 kW men hastigheten börjar avta snabbt ner till 60-70 kW som den håller ett tag innan det rasar igen... Bilen förvärmde batteriet inför varje laddning också.e5m1r skrev:5 mil räcker knappt...chry252 skrev:Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.Nicke Nyfiken skrev:chry252 skrev:Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC
Upplever skillnaden i väntetid till ca 10 min extra vid varje laddning. Egentligen inte är så farligt men vetskapen att det har gått snabbare tidigare och vad nya model s kommer prestera framöver gjorde att bägaren rann över och jag beställde en ny modell s när jag kom hem. Om det är värt 600 000 kr extra? Troligen inte men stämningen i bilen kommer att bli bättre vid långresor!!
Borde ladda 0-10% kanske
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Senaste
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.[/quote]5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC[/quote]
Körde från Sälen till Malmö i söndags med version 2020.48.37 och bilen i fråga en model S 85. Tyvärr ingen förbättring av laddhastighet. Började ladda från ca 10% och bilen kommer upp i 128 kW men hastigheten börjar avta snabbt ner till 60-70 kW som den håller ett tag innan det rasar igen... Bilen förvärmde batteriet inför varje laddning också.
Upplever skillnaden i väntetid till ca 10 min extra vid varje laddning. Egentligen inte är så farligt men vetskapen att det har gått snabbare tidigare och vad nya model s kommer prestera framöver gjorde att bägaren rann över och jag beställde en ny modell s när jag kom hem. Om det är värt 600 000 kr extra? Troligen inte men stämningen i bilen kommer att bli bättre vid långresor!![/quote]Vår toppar högt med och håller sig över 100 upp till ca 10% sen är det snabbt neråt
Borde ladda 0-10% kanske [/quote]
Skriv till Tesla att dom ska placera sina superchargers vart 3e mil så vi med gamla bilar kan ladda i anständig hastighet.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.[/quote]5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC[/quote]
Körde från Sälen till Malmö i söndags med version 2020.48.37 och bilen i fråga en model S 85. Tyvärr ingen förbättring av laddhastighet. Började ladda från ca 10% och bilen kommer upp i 128 kW men hastigheten börjar avta snabbt ner till 60-70 kW som den håller ett tag innan det rasar igen... Bilen förvärmde batteriet inför varje laddning också.
Upplever skillnaden i väntetid till ca 10 min extra vid varje laddning. Egentligen inte är så farligt men vetskapen att det har gått snabbare tidigare och vad nya model s kommer prestera framöver gjorde att bägaren rann över och jag beställde en ny modell s när jag kom hem. Om det är värt 600 000 kr extra? Troligen inte men stämningen i bilen kommer att bli bättre vid långresor!![/quote]Vår toppar högt med och håller sig över 100 upp till ca 10% sen är det snabbt neråt
Borde ladda 0-10% kanske [/quote]
Skriv till Tesla att dom ska placera sina superchargers vart 3e mil så vi med gamla bilar kan ladda i anständig hastighet.
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Gjorde ett test med laddningen idag för att se hur version 2020.48.37 på min Model X P90D Signature funkade. Trodde att jag hade stängt av laddningen under natten men bilen hade laddats upp till 90% på morgonen. Körde med Insane+ (batterivärmning) och med SuperCharger Kalmar som delmål i lite drygt en timme. Hade en paus på ca 20 minuter strax före laddningen som startade vid 40% SoC.
40%: 143 kW
41%: 131 kW
43%: 124 kW
46%: 114 kW
50%: 104 kW
53%: 93 kW
55%: 90 kW (här stoppade jag laddningen då jag inte behövde ladda egentligen)
Detta går väl inte klaga på, när jag fick bilen för 4,5 år sedan gick det inte ladda snabbare än i ca 110 kW på de flesta SuperChargers och det fanns bara en bråkdel så många som idag.
Tanken var att starta med ca 60% SoC och jag hade avbrutit laddningen vid 63% igår. Hade jag gjort det hade jag startat laddningen på 10% och hade nog fått bättre data men tycker att den data jag fick visar att 2020.48.37 inte har nerfad laddhastighet för min bil i alla fall. Det är dock viktigt att ha varmt batteri för bra laddhastighet.
40%: 143 kW
41%: 131 kW
43%: 124 kW
46%: 114 kW
50%: 104 kW
53%: 93 kW
55%: 90 kW (här stoppade jag laddningen då jag inte behövde ladda egentligen)
Detta går väl inte klaga på, när jag fick bilen för 4,5 år sedan gick det inte ladda snabbare än i ca 110 kW på de flesta SuperChargers och det fanns bara en bråkdel så många som idag.
Tanken var att starta med ca 60% SoC och jag hade avbrutit laddningen vid 63% igår. Hade jag gjort det hade jag startat laddningen på 10% och hade nog fått bättre data men tycker att den data jag fick visar att 2020.48.37 inte har nerfad laddhastighet för min bil i alla fall. Det är dock viktigt att ha varmt batteri för bra laddhastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Så summan är att vi med nerfade 90-bilar fått laddhastigheten återställd (och mer därtil) medan vi med 85-bilar inte har samma fart som förr.
Jag köpte 85:an efter 90:an och efter att ha läst fraser som ”85-pack is built like a tank” och liknande. Kanske man kan hoppas på att Tesla justerar även dom med tiden?
Jag köpte 85:an efter 90:an och efter att ha läst fraser som ”85-pack is built like a tank” och liknande. Kanske man kan hoppas på att Tesla justerar även dom med tiden?
Model S P85DL+
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Bilarna med 90-batteri var de första bilarna som nerfades. Detta gjordes 2017. Jag är inte helt övertygad att 2020.48.37 inte hjälper nerfade bilar med 85-batteri. Det krävs att batteriet är uppvärmt vilket har varit svårt den senaste tiden pga lite kallare väder. Själv kunde jag ju använda mig av Insane+ läget för att hjälpa till med uppvärmningen och dessutom ha ett stop planerat för SuC Kalmar (satte navigatorn till Malmö när jag var norr om staden) och körde i en dryg timme. Spenderade ca 40 kWh under denna timme till uppvärmning och körning.mans71 skrev:Så summan är att vi med nerfade 90-bilar fått laddhastigheten återställd (och mer därtil) medan vi med 85-bilar inte har samma fart som förr.
Jag köpte 85:an efter 90:an och efter att ha läst fraser som ”85-pack is built like a tank” och liknande. Kanske man kan hoppas på att Tesla justerar även dom med tiden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Hoppet är det sista som överger oss....mans71 skrev:Så summan är att vi med nerfade 90-bilar fått laddhastigheten återställd (och mer därtil) medan vi med 85-bilar inte har samma fart som förr.
Jag köpte 85:an efter 90:an och efter att ha läst fraser som ”85-pack is built like a tank” och liknande. Kanske man kan hoppas på att Tesla justerar även dom med tiden?
Lycka till! För mig känns det helt bakvänt att jag ska spendera minst 40 kWh för att kunna ladda batteriet som det är tänkt.Svenssons skrev:Bilarna med 90-batteri var de första bilarna som nerfades. Detta gjordes 2017. Jag är inte helt övertygad att 2020.48.37 inte hjälper nerfade bilar med 85-batteri. Det krävs att batteriet är uppvärmt vilket har varit svårt den senaste tiden pga lite kallare väder. Själv kunde jag ju använda mig av Insane+ läget för att hjälpa till med uppvärmningen och dessutom ha ett stop planerat för SuC Kalmar (satte navigatorn till Malmö när jag var norr om staden) och körde i en dryg timme. Spenderade ca 40 kWh under denna timme till uppvärmning och körning.
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Nu hade jag inte tid för att köra i flera timmar mot en destination med laddning på SuC längs vägen bara för att testa laddningen.chry252 skrev:Lycka till! För mig känns det helt bakvänt att jag ska spendera minst 40 kWh för att kunna ladda batteriet som det är tänkt.Svenssons skrev:Bilarna med 90-batteri var de första bilarna som nerfades. Detta gjordes 2017. Jag är inte helt övertygad att 2020.48.37 inte hjälper nerfade bilar med 85-batteri. Det krävs att batteriet är uppvärmt vilket har varit svårt den senaste tiden pga lite kallare väder. Själv kunde jag ju använda mig av Insane+ läget för att hjälpa till med uppvärmningen och dessutom ha ett stop planerat för SuC Kalmar (satte navigatorn till Malmö när jag var norr om staden) och körde i en dryg timme. Spenderade ca 40 kWh under denna timme till uppvärmning och körning.
Tanken är ju att du spenderar energin, typ 80% av kapaciteten, på att köra till laddaren på väg till destinationen och lite extra för förvärmning. Ju kallare det är, ju mer energi måste spenderas för att värma batteriet så att det kan laddas som tänkt. Kommer du med kallt batteri till laddaren så är det så att det blir lägre laddhastighet. Det är så batteriladdningen alltid har fungerat, nerfed eller icke nerfed.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Jag ska köra en liten roadtrip från Skåne mot Uppsala och retur nästa måndag (och tisdag) så kan uppdatera om jag märker nån förändring på min facelift P90D - dock behöver jag fortfarande få uppdaterad från 48.12 vilket bilen fortfarande ligger på, men finns lite tid kvar dock.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Jag hade satt min uppdateringspreferens till Advanced istället för Standard. 48.37 verkar ju tryckas ut rätt brett nu.Credde skrev:Jag ska köra en liten roadtrip från Skåne mot Uppsala och retur nästa måndag (och tisdag) så kan uppdatera om jag märker nån förändring på min facelift P90D - dock behöver jag fortfarande få uppdaterad från 48.12 vilket bilen fortfarande ligger på, men finns lite tid kvar dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Min är redan satt på Advanced. Var inne på SC i måndags för att få bytt handtag och fick rullat ut samma 48.12 som jag har; tydligen måste man göra det när man byter handtag - vet inte om jag har kommit sist i uppdateringskön dåSvenssons skrev:Jag hade satt min uppdateringspreferens till Advanced istället för Standard. 48.37 verkar ju tryckas ut rätt brett nu.Credde skrev:Jag ska köra en liten roadtrip från Skåne mot Uppsala och retur nästa måndag (och tisdag) så kan uppdatera om jag märker nån förändring på min facelift P90D - dock behöver jag fortfarande få uppdaterad från 48.12 vilket bilen fortfarande ligger på, men finns lite tid kvar dock.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Glöm inte bananerna.Credde skrev:Jag ska köra en liten roadtrip från Skåne mot Uppsala och retur nästa måndag (och tisdag) så kan uppdatera om jag märker nån förändring på min facelift P90D - dock behöver jag fortfarande få uppdaterad från 48.12 vilket bilen fortfarande ligger på, men finns lite tid kvar dock.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Nu rullar 2020.48.37 in på min P85. Dessvärre har jag inga långresor inplanerade, men ska se om jag kan rigga ett test på något vis.
Model S Standard Range Raven
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Fick 2020.48.37.1 nedladdat i morse. Senast jag testade och ladda med varmt batteri och SOC på 8% var den 29/12-2020 med sw 2020.36. Då startade min MS85D på 125 kW. Lär väl planera en långtur snart...
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Kör Sthlm-Lund imorgon med en s85 med 2020.48.37.1.
Hoppas på förbättring..
Hoppas på förbättring..
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Software 38.37. Jeg var på langesa i går från Köpenhamn til Hedensted i Danmark. 252 km. Ingen förbetring. Anledda med 10 pct. I få sekunder laddade jeg med 125 kw. Det gick snappt ned til 115. När man addera laddpct med kw ligger min 85D-2015 på 105. Det har den gjort i over et år nu.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
http://---