Trist att höra... Hoppas det löser sig.Benz skrev:Körde Sthlm-Lund i fredags. Tog 8h med 95% i stockholm. Kan bekräfta att den laddar 125kw i typ 30 sekunder innan laddhastigheten sjunker som en sten.
Skulle köra hem i söndags, men då dog teslan när jag stod inkopplad på en 11kw och hade cirka 25%. Blev bogsering till SC, måste bara älska tesla
Blev kompisens passat hem, tog 5:30...
Man blir ju lite trött...
Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a post
Moderator: Redaktion
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1307
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Har i dag kört Bjärred - Enköping i min Model S P90D med stopp i Lagan, Ödeshög och Arboga samt Enköping på vägen hemåt.
Lagan fick jag 124 kW som max, Ödeshög 142 kW, Arboga 128 kW, Enköping 121 kW (med kallare batteri). Tycker den laddar snabbare än tidigare och speciellt håller den högre effekt i längre tid. Jag är mycket nöjd.
Lagan fick jag 124 kW som max, Ödeshög 142 kW, Arboga 128 kW, Enköping 121 kW (med kallare batteri). Tycker den laddar snabbare än tidigare och speciellt håller den högre effekt i längre tid. Jag är mycket nöjd.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Vad den toppar är riktigt ointressant
Frågan är vad är hastigheten vid högre SoC
30% och uppåt det är där det märks som mest
Min laddar fortfarande över 100kW under 10% men enbart 50kW vid 50%
Frågan är vad är hastigheten vid högre SoC
30% och uppåt det är där det märks som mest
Min laddar fortfarande över 100kW under 10% men enbart 50kW vid 50%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Wohoo! Första SuC-besöket efter uppgradering till 48.37.1 och laddningen går som tåget igen, 129kW vid 37% SoC, och fortfarande 58kW vid 67%, det här är ju minst i klass med när bilen var sprillans ny!
Jag tycker också att förbrukningen har minskat markant, där är det ju betydligt svårare att få belägg för den känslan, men om nerfningen innefattade minskad max laddnivå (dvs omdefiniering av 100%) så kan väl även detta stämma?
Helnöjd iaf, nu känns det ju lite mer ok att göra långresor i sommar (”covid permitting”) trots att jag nog inte får min nya X tills dess
/fth
Även om detta inte är så många minuter i praktiken (jag har ju räknat rätt noggrant på detta i denna och andra trådar tidigare) så känns det väldigt bra med tresiffrig effekt så länge som möjligt. Jag tycker också att förbrukningen har minskat markant, där är det ju betydligt svårare att få belägg för den känslan, men om nerfningen innefattade minskad max laddnivå (dvs omdefiniering av 100%) så kan väl även detta stämma?
Helnöjd iaf, nu känns det ju lite mer ok att göra långresor i sommar (”covid permitting”) trots att jag nog inte får min nya X tills dess
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Verkar som 85:orna är opåverkade av programuppdateringen och kvarhåller sin degraderade laddkurva (ca 60% av laddstyrkan nu jämfört med tidigare - förutom några sekunder initialt som de toppar på ca 128 mot tidigare ca 117 - varför tål batterierna det??)
90:orna verkar fått en positiv utveckling via nya uppdateringen.
Undantag från detta, dvs 85 som fått förbättring?
Varför är det på detta viset? Någon som vet?
90:orna verkar fått en positiv utveckling via nya uppdateringen.
Undantag från detta, dvs 85 som fått förbättring?
Varför är det på detta viset? Någon som vet?
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Tack för rapport Nicklas.Nicklas skrev:Model X 2017
100 kWh
2021.4.6
136kW
Har du tidigare sett styrypta laddeffekter med 100kWh batteriet?
Trodde inte så var fallet. I så fall, vad hade du för ungeförliga effekter?
MYP
X90d
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37
Förra året var vi aldrig över 104kW, och i praktiken aldrig över 100kW... Det är mycket roligt att se bra hastigheter igen...macksie skrev:Tack för rapport Nicklas.Nicklas skrev:Model X 2017
100 kWh
2021.4.6
136kW
Har du tidigare sett styrypta laddeffekter med 100kWh batteriet?
Trodde inte så var fallet. I så fall, vad hade du för ungeförliga effekter?
De första åren hade vi 118kW som max... Nu är det ännu bättre än så
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC.
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?Kriper skrev:P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC.
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
Jag hade navigationen inställd på SuC och körde 64 km innan jag laddade.Richardk skrev:Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?Kriper skrev:P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC.
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
Hur kallt var det ute? Lugn körning?Kriper skrev:Jag hade navigationen inställd på SuC och körde 64 km innan jag laddade.Richardk skrev:Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?Kriper skrev:P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC.
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Jag är inte övertygad om att batteriet var full-varmt. Nu på vintern tar det lång tid innan det är full-varmt. Dock tror jag inte du hade laddat mer än i 100 kW med varmt batteri. Jag tror fortfarande din bil är begränsad mjukvarumässigt.
Jag har två mil till närmsta supercharger. Även om jag lägger in laddaren i navin och pressar på ordentligt så får jag aldrig upp tempen i batteriet på vintern. För att vara säker så tror jag det behövs 10 mil minst och lägga in bilen i navin. Bäst är om man pressar på ordentligt i 170 km/h, då märker man att batteriet är varmt.
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
Bilen gör ju 250 i toppfart, så jag får väl ladda lite hårdare nästa gång.Richardk skrev:Hur kallt var det ute? Lugn körning?Kriper skrev:Jag hade navigationen inställd på SuC och körde 64 km innan jag laddade.Richardk skrev:Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?Kriper skrev:P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC.
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Jag är inte övertygad om att batteriet var full-varmt. Nu på vintern tar det lång tid innan det är full-varmt. Dock tror jag inte du hade laddat mer än i 100 kW med varmt batteri. Jag tror fortfarande din bil är begränsad mjukvarumässigt.
Jag har två mil till närmsta supercharger. Även om jag lägger in laddaren i navin och pressar på ordentligt så får jag aldrig upp tempen i batteriet på vintern. För att vara säker så tror jag det behövs 10 mil minst och lägga in bilen i navin. Bäst är om man pressar på ordentligt i 170 km/h, då märker man att batteriet är varmt.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
Jag fick lite mer än dig, men inte direkt braKriper skrev:P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC.
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Nu var det en väldigt kort session - bara för att testa om det blev någon skillnad. Batteritemp var 29 grader.
Model S Standard Range Raven
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
Jag gjorde ett halvdant test igår.
Hade ljummet batteri.
startade på 13°
fick ganska fort upp till 109Kw, dalade ner till ca 90 och sjönk långsamt sedan
Slutade ladda på 80%
Det tog 45minuter, i displayen skulle det ta 35 min har jag för mig.
Min är en MS90D -17
Den är hårt laddad på Suc
har gått 26000 mil
Innan 2020.48.37.1 så kom jag aldrig över 95Kw.
Ska testa med tomt batteri och när bilen stått inne i värmen en natt för att se om det blir större skillnad då
Använder Scan my tesla också.
Hade ljummet batteri.
startade på 13°
fick ganska fort upp till 109Kw, dalade ner till ca 90 och sjönk långsamt sedan
Slutade ladda på 80%
Det tog 45minuter, i displayen skulle det ta 35 min har jag för mig.
Min är en MS90D -17
Den är hårt laddad på Suc
har gått 26000 mil
Innan 2020.48.37.1 så kom jag aldrig över 95Kw.
Ska testa med tomt batteri och när bilen stått inne i värmen en natt för att se om det blir större skillnad då
Använder Scan my tesla också.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
Löddeköpinge - Götene nu på morgonen:
Model S 2019
100 kWh
7000 mil
2021.4.6
142kW
Model S 2019
100 kWh
7000 mil
2021.4.6
142kW
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
Har din 100-bil alltså varit nerfad och du upplever nu en snabbare laddning?leiflodde skrev:Löddeköpinge - Götene nu på morgonen:
Model S 2019
100 kWh
7000 mil
2021.4.6
142kW
Model S P85DL+
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
Nej tror inte det men skiljer massor i hastighet under liknande förhållande. Nu I Falkenbergberg och får "bara" 121 kW med en 25 mils körning.
Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6
Hmpf bara 121 kW......leiflodde skrev:Nej tror inte det men skiljer massor i hastighet under liknande förhållande. Nu I Falkenbergberg och får "bara" 121 kW med en 25 mils körning.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6 (Se 1:a p
Min X 100D var det definitivt från sommaren förra året till slutet av december. Framförallt sänktes hastigheten tidigare än innan, dvs "lägre" kurva. Sedan slutet av december är den bättre igen. Bilen har gått ca 4500mil och kanske 25% av det är SuC.mans71 skrev:Har din 100-bil alltså varit nerfad och du upplever nu en snabbare laddning?leiflodde skrev:Löddeköpinge - Götene nu på morgonen:
Model S 2019
100 kWh
7000 mil
2021.4.6
142kW
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p
Model S 90D i trafik 2015-10, 35000 mil, mestadels som taxi. Misstänker mycket DC-laddning.
Efter uppgradering till 2020.48.37.1 gick maxhastighet på SuC från 92 kW till 111 kW (bara testat en gång, ej supervarm, så kanske kanske ännu högre!).
Laddkurva före: https://snapshot.raintank.io/dashboard/ ... vM?orgId=2
Laddkurva efter: https://snapshot.raintank.io/dashboard/ ... tH?orgId=2
Ska just sälja den (viewtopic.php?f=21&t=24346), så kul att den precis blev bättre!
Efter uppgradering till 2020.48.37.1 gick maxhastighet på SuC från 92 kW till 111 kW (bara testat en gång, ej supervarm, så kanske kanske ännu högre!).
Laddkurva före: https://snapshot.raintank.io/dashboard/ ... vM?orgId=2
Laddkurva efter: https://snapshot.raintank.io/dashboard/ ... tH?orgId=2
Ska just sälja den (viewtopic.php?f=21&t=24346), så kul att den precis blev bättre!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5180
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p
Liten förbättring med 2020.48.37.1
Model S P85 från december 2014 Ca 11.000 mil. Sparsamt laddad på SuC.
Har noteringar med mina laddtider när bilen var ”nästan ny” 2015 och efter ”nerfning” 2020 så jag kan enkelt jämföra hur just min bil påverkats av den förändrade laddkurvan, så inget ”känns som” eller ”tycker att” för min del.
Idag laddade jag från 4% till 90% enbart för att testa om det blivit någon förändring med uppdatering 2020.48.37.1
Hade kört 295 km motorväg i ett sträck och hade SuC som mål. Temp ute var 14˚ så bilen förvärmde inte batteriet.
Högsta laddeffekt var 129 kW vid 5% SOC vilket är 10 kW högre än någonsin tidigare.
5% till 45% SOC tog 21 minuter, vilket är samma tid som med ”nästan ny” bil 2015. Därefter följer laddeffekten och tiden exakt samma kurva som efter initiala nerfningen. Så totala laddtiden blev bara 3 minuter kortare till alla SOC mellan 45 och 90% med senaste uppdateringen.
Så en liten (3 minuter) förbättring pga initialt ökad max laddeffekt, men sedan är laddkurva identisk med den initiala nerfningen.
På min bil är nu totala laddtiden från 5 till 80% SOC 9 minuter längre, och till 90% SOC 13 minuter längre än när bilen var ”nästan ny” 2015.
Model S P85 från december 2014 Ca 11.000 mil. Sparsamt laddad på SuC.
Har noteringar med mina laddtider när bilen var ”nästan ny” 2015 och efter ”nerfning” 2020 så jag kan enkelt jämföra hur just min bil påverkats av den förändrade laddkurvan, så inget ”känns som” eller ”tycker att” för min del.
Idag laddade jag från 4% till 90% enbart för att testa om det blivit någon förändring med uppdatering 2020.48.37.1
Hade kört 295 km motorväg i ett sträck och hade SuC som mål. Temp ute var 14˚ så bilen förvärmde inte batteriet.
Högsta laddeffekt var 129 kW vid 5% SOC vilket är 10 kW högre än någonsin tidigare.
5% till 45% SOC tog 21 minuter, vilket är samma tid som med ”nästan ny” bil 2015. Därefter följer laddeffekten och tiden exakt samma kurva som efter initiala nerfningen. Så totala laddtiden blev bara 3 minuter kortare till alla SOC mellan 45 och 90% med senaste uppdateringen.
Så en liten (3 minuter) förbättring pga initialt ökad max laddeffekt, men sedan är laddkurva identisk med den initiala nerfningen.
På min bil är nu totala laddtiden från 5 till 80% SOC 9 minuter längre, och till 90% SOC 13 minuter längre än när bilen var ”nästan ny” 2015.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p
Noterade du laddhastighet vid 40/50/60/70/80 %Nicke Nyfiken skrev:Liten förbättring med 2020.48.37.1
Model S P85 från december 2014 Ca 11.000 mil. Sparsamt laddad på SuC.
Har noteringar med mina laddtider när bilen var ”nästan ny” 2015 och efter ”nerfning” 2020 så jag kan enkelt jämföra hur just min bil påverkats av den förändrade laddkurvan, så inget ”känns som” eller ”tycker att” för min del.
Idag laddade jag från 4% till 90% enbart för att testa om det blivit någon förändring med uppdatering 2020.48.37.1
Hade kört 295 km motorväg i ett sträck och hade SuC som mål. Temp ute var 14˚ så bilen förvärmde inte batteriet.
Högsta laddeffekt var 129 kW vid 5% SOC vilket är 10 kW högre än någonsin tidigare.
5% till 45% SOC tog 21 minuter, vilket är samma tid som med ”nästan ny” bil 2015. Därefter följer laddeffekten och tiden exakt samma kurva som efter initiala nerfningen. Så totala laddtiden blev bara 3 minuter kortare till alla SOC mellan 45 och 90% med senaste uppdateringen.
Så en liten (3 minuter) förbättring pga initialt ökad max laddeffekt, men sedan är laddkurva identisk med den initiala nerfningen.
På min bil är nu totala laddtiden från 5 till 80% SOC 9 minuter längre, och till 90% SOC 13 minuter längre än när bilen var ”nästan ny” 2015.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5180
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p
Har inte laddhastighet, har bara laddeffekt men då går det att räkna ut laddhastigheten om man vill.e5m1r skrev:Noterade du laddhastighet vid 40/50/60/70/80 %
40%=70kW
50%=59kW
60%=47kW
70%=38kW
80%=32kW
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p
HejNicke Nyfiken skrev:Har inte laddhastighet, har bara laddeffekt men då går det att räkna ut laddhastigheten om man vill.e5m1r skrev:Noterade du laddhastighet vid 40/50/60/70/80 %Nicke Nyfiken skrev:Liten förbättring med 2020.48.37.1
Model S P85 från december 2014 Ca 11.000 mil. Sparsamt laddad på SuC.
Har noteringar med mina laddtider när bilen var ”nästan ny” 2015 och efter ”nerfning” 2020 så jag kan enkelt jämföra hur just min bil påverkats av den förändrade laddkurvan, så inget ”känns som” eller ”tycker att” för min del.
Idag laddade jag från 4% till 90% enbart för att testa om det blivit någon förändring med uppdatering 2020.48.37.1
Hade kört 295 km motorväg i ett sträck och hade SuC som mål. Temp ute var 14˚ så bilen förvärmde inte batteriet.
Högsta laddeffekt var 129 kW vid 5% SOC vilket är 10 kW högre än någonsin tidigare.
5% till 45% SOC tog 21 minuter, vilket är samma tid som med ”nästan ny” bil 2015. Därefter följer laddeffekten och tiden exakt samma kurva som efter initiala nerfningen. Så totala laddtiden blev bara 3 minuter kortare till alla SOC mellan 45 och 90% med senaste uppdateringen.
Så en liten (3 minuter) förbättring pga initialt ökad max laddeffekt, men sedan är laddkurva identisk med den initiala nerfningen.
På min bil är nu totala laddtiden från 5 till 80% SOC 9 minuter längre, och till 90% SOC 13 minuter längre än när bilen var ”nästan ny” 2015.
40%=70kW
50%=59kW
60%=47kW
70%=38kW
80%=32kW
Tack det var effekten jag var ute efter
Har för mig att nerfade är runt 50kW vid 50% och 30kW vid 70% så du ligger ändå något högre även uppåt i SoC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se