Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a post

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av macksie »

Tack för uppdateringarna på versioner Elexotico, mans71, Monark1954

Ber om ursäkt för att jag inte uppdaterar titeln i samma hastighet som ni uppdaterar med inlägg om versioner.
Har valt att prenumerera på tråden, men får inte uppdatering via mail när tråden uppdateras här, ska se om jag hittar nåt annat sätt att bevaka tråden.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av e5m1r »

abagewitz skrev:
Jag fick just ner 2020.48.37 på min Model S 85D 2015. Så nu verkar den nya rulla ut även till äldre bilar.
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste

Inlägg av fth »

e5m1r skrev:
abagewitz skrev:
Jag fick just ner 2020.48.37 på min Model S 85D 2015. Så nu verkar den nya rulla ut även till äldre bilar.
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Enligt TeslaFi rullar nya fw ut även till AP1 nu i rask takt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
e5m1r skrev:
abagewitz skrev:
Jag fick just ner 2020.48.37 på min Model S 85D 2015. Så nu verkar den nya rulla ut även till äldre bilar.
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Enligt TeslaFi rullar nya fw ut även till AP1 nu i rask takt.

/fth
Jag har MCU1 och fick 2020.48.37 idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
fth skrev:
e5m1r skrev:
abagewitz skrev:
Jag fick just ner 2020.48.37 på min Model S 85D 2015. Så nu verkar den nya rulla ut även till äldre bilar.
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Enligt TeslaFi rullar nya fw ut även till AP1 nu i rask takt.

/fth
Jag har MCU1 och fick 2020.48.37 idag.
X90?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
e5m1r skrev:
abagewitz skrev:
Jag fick just ner 2020.48.37 på min Model S 85D 2015. Så nu verkar den nya rulla ut även till äldre bilar.
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Enligt TeslaFi rullar nya fw ut även till AP1 nu i rask takt.

/fth
Jag har MCU1 och fick 2020.48.37 idag.
X90?
Jupp, samma bil som jag alltid haft, Tesla Model X P90D Signature #588 VIN S01051 Signature Red
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
e5m1r skrev:
Uppdaterat till MCU2 ?
Min tes är att AP1 bilar fick ny fw bara i kombination med MCU2
Enligt TeslaFi rullar nya fw ut även till AP1 nu i rask takt.

/fth
Jag har MCU1 och fick 2020.48.37 idag.
X90?
Jupp, samma bil som jag alltid haft, Tesla Model X P90D Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Det är S85 S70 jag syftade på
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Credde »

Räknar med min P90D snart får uppdateringen nu när den rullar ut på AP1 bilar 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av frippe »

Kom även 48.37 på vår s70d från 2015. Så rullas nog ut brett nu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av abagewitz »

Vore ju oerhört kul om laddhastigheten på en gammal S85D 2015 kunde gå upp lite nu till sportlovsresan. Hoppas kan man ju alltid...
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av chry252 »

Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Richardk »

Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hoppas verkligen batteriet var kallt :cry:
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av chry252 »

Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Kriper »

chry252 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
Sista spiken i kistan. Där rök mina förhoppningar om en snabbare SuC.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 05 feb 2018 20:00

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Gralle »

:(
Model S85D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av e5m1r »

chry252 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Senaste

Inlägg av chry252 »

e5m1r skrev:
chry252 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC
file (1).jpeg
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
milank
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 nov 2018 14:49

Re: Senaste

Inlägg av milank »

e5m1r skrev:
chry252 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC
Körde från Sälen till Malmö i söndags med version 2020.48.37 och bilen i fråga en model S 85. Tyvärr ingen förbättring av laddhastighet. Började ladda från ca 10% och bilen kommer upp i 128 kW men hastigheten börjar avta snabbt ner till 60-70 kW som den håller ett tag innan det rasar igen... Bilen förvärmde batteriet inför varje laddning också.
Upplever skillnaden i väntetid till ca 10 min extra vid varje laddning. Egentligen inte är så farligt men vetskapen att det har gått snabbare tidigare och vad nya model s kommer prestera framöver gjorde att bägaren rann över och jag beställde en ny modell s när jag kom hem. Om det är värt 600 000 kr extra? Troligen inte men stämningen i bilen kommer att bli bättre vid långresor!!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av e5m1r »

milank skrev:
e5m1r skrev:
chry252 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
chry252 skrev:
Min 2015 model S P85D verkar inte ladda snabbare med 2020.48.37 än med närmast tidigare mjukvara.
:cry:
Är du helt säker på att batteriet var riktigt ordentligt genomvarmt? Kört långt och hade SuCen som mål i navigatorn.
Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.
5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC
Körde från Sälen till Malmö i söndags med version 2020.48.37 och bilen i fråga en model S 85. Tyvärr ingen förbättring av laddhastighet. Började ladda från ca 10% och bilen kommer upp i 128 kW men hastigheten börjar avta snabbt ner till 60-70 kW som den håller ett tag innan det rasar igen... Bilen förvärmde batteriet inför varje laddning också.
Upplever skillnaden i väntetid till ca 10 min extra vid varje laddning. Egentligen inte är så farligt men vetskapen att det har gått snabbare tidigare och vad nya model s kommer prestera framöver gjorde att bägaren rann över och jag beställde en ny modell s när jag kom hem. Om det är värt 600 000 kr extra? Troligen inte men stämningen i bilen kommer att bli bättre vid långresor!!
Vår toppar högt med och håller sig över 100 upp till ca 10% sen är det snabbt neråt
Borde ladda 0-10% kanske :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Senaste

Inlägg av Richardk »

Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.[/quote]5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC[/quote]

Körde från Sälen till Malmö i söndags med version 2020.48.37 och bilen i fråga en model S 85. Tyvärr ingen förbättring av laddhastighet. Började ladda från ca 10% och bilen kommer upp i 128 kW men hastigheten börjar avta snabbt ner till 60-70 kW som den håller ett tag innan det rasar igen... Bilen förvärmde batteriet inför varje laddning också.
Upplever skillnaden i väntetid till ca 10 min extra vid varje laddning. Egentligen inte är så farligt men vetskapen att det har gått snabbare tidigare och vad nya model s kommer prestera framöver gjorde att bägaren rann över och jag beställde en ny modell s när jag kom hem. Om det är värt 600 000 kr extra? Troligen inte men stämningen i bilen kommer att bli bättre vid långresor!![/quote]Vår toppar högt med och håller sig över 100 upp till ca 10% sen är det snabbt neråt
Borde ladda 0-10% kanske :)[/quote]

Skriv till Tesla att dom ska placera sina superchargers vart 3e mil så vi med gamla bilar kan ladda i anständig hastighet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Svenssons »

Gjorde ett test med laddningen idag för att se hur version 2020.48.37 på min Model X P90D Signature funkade. Trodde att jag hade stängt av laddningen under natten men bilen hade laddats upp till 90% på morgonen. Körde med Insane+ (batterivärmning) och med SuperCharger Kalmar som delmål i lite drygt en timme. Hade en paus på ca 20 minuter strax före laddningen som startade vid 40% SoC.

40%: 143 kW
41%: 131 kW
43%: 124 kW
46%: 114 kW
50%: 104 kW
53%: 93 kW
55%: 90 kW (här stoppade jag laddningen då jag inte behövde ladda egentligen)

Detta går väl inte klaga på, när jag fick bilen för 4,5 år sedan gick det inte ladda snabbare än i ca 110 kW på de flesta SuperChargers och det fanns bara en bråkdel så många som idag.

Tanken var att starta med ca 60% SoC och jag hade avbrutit laddningen vid 63% igår. Hade jag gjort det hade jag startat laddningen på 10% och hade nog fått bättre data men tycker att den data jag fick visar att 2020.48.37 inte har nerfad laddhastighet för min bil i alla fall. Det är dock viktigt att ha varmt batteri för bra laddhastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av mans71 »

Så summan är att vi med nerfade 90-bilar fått laddhastigheten återställd (och mer därtil) medan vi med 85-bilar inte har samma fart som förr.

Jag köpte 85:an efter 90:an och efter att ha läst fraser som ”85-pack is built like a tank” och liknande. Kanske man kan hoppas på att Tesla justerar även dom med tiden?
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:
Så summan är att vi med nerfade 90-bilar fått laddhastigheten återställd (och mer därtil) medan vi med 85-bilar inte har samma fart som förr.

Jag köpte 85:an efter 90:an och efter att ha läst fraser som ”85-pack is built like a tank” och liknande. Kanske man kan hoppas på att Tesla justerar även dom med tiden?
Bilarna med 90-batteri var de första bilarna som nerfades. Detta gjordes 2017. Jag är inte helt övertygad att 2020.48.37 inte hjälper nerfade bilar med 85-batteri. Det krävs att batteriet är uppvärmt vilket har varit svårt den senaste tiden pga lite kallare väder. Själv kunde jag ju använda mig av Insane+ läget för att hjälpa till med uppvärmningen och dessutom ha ett stop planerat för SuC Kalmar (satte navigatorn till Malmö när jag var norr om staden) och körde i en dryg timme. Spenderade ca 40 kWh under denna timme till uppvärmning och körning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av chry252 »

mans71 skrev:
Så summan är att vi med nerfade 90-bilar fått laddhastigheten återställd (och mer därtil) medan vi med 85-bilar inte har samma fart som förr.

Jag köpte 85:an efter 90:an och efter att ha läst fraser som ”85-pack is built like a tank” och liknande. Kanske man kan hoppas på att Tesla justerar även dom med tiden?
Hoppet är det sista som överger oss.... :?
Svenssons skrev:
Bilarna med 90-batteri var de första bilarna som nerfades. Detta gjordes 2017. Jag är inte helt övertygad att 2020.48.37 inte hjälper nerfade bilar med 85-batteri. Det krävs att batteriet är uppvärmt vilket har varit svårt den senaste tiden pga lite kallare väder. Själv kunde jag ju använda mig av Insane+ läget för att hjälpa till med uppvärmningen och dessutom ha ett stop planerat för SuC Kalmar (satte navigatorn till Malmö när jag var norr om staden) och körde i en dryg timme. Spenderade ca 40 kWh under denna timme till uppvärmning och körning.
Lycka till! För mig känns det helt bakvänt att jag ska spendera minst 40 kWh för att kunna ladda batteriet som det är tänkt.
Model S P85D
May the Force be with you
Skriv svar