Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a post

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av fth »

Credde skrev:
Jag ska köra en liten roadtrip från Skåne mot Uppsala och retur nästa måndag (och tisdag) så kan uppdatera om jag märker nån förändring på min facelift P90D - dock behöver jag fortfarande få uppdaterad från 48.12 vilket bilen fortfarande ligger på, men finns lite tid kvar dock.
Glöm inte bananerna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nu rullar 2020.48.37 in på min P85. Dessvärre har jag inga långresor inplanerade, men ska se om jag kan rigga ett test på något vis.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av roder99 »

Fick 2020.48.37.1 nedladdat i morse. Senast jag testade och ladda med varmt batteri och SOC på 8% var den 29/12-2020 med sw 2020.36. Då startade min MS85D på 125 kW. Lär väl planera en långtur snart...
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Benz »

Kör Sthlm-Lund imorgon med en s85 med 2020.48.37.1.

Hoppas på förbättring..
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av fmm1000 »

Software 38.37. Jeg var på langesa i går från Köpenhamn til Hedensted i Danmark. 252 km. Ingen förbetring. Anledda med 10 pct. I få sekunder laddade jeg med 125 kw. Det gick snappt ned til 115. När man addera laddpct med kw ligger min 85D-2015 på 105. Det har den gjort i over et år nu.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Svenssons »

fmm1000 skrev:
Software 38.37. Jeg var på langesa i går från Köpenhamn til Hedensted i Danmark. 252 km. Ingen förbetring. Anledda med 10 pct. I få sekunder laddade jeg med 125 kw. Det gick snappt ned til 115. När man addera laddpct med kw ligger min 85D-2015 på 105. Det har den gjort i over et år nu.
Låter inte som din är nerfed? Har din bil någonsin kunnat ladda snabbare än 125 kW? Bilar med sänkt laddhastighet verkar ju inte kunna ladda över 80-90 kW oavsett SoC och värme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Richardk »

Svenssons skrev:
fmm1000 skrev:
Software 38.37. Jeg var på langesa i går från Köpenhamn til Hedensted i Danmark. 252 km. Ingen förbetring. Anledda med 10 pct. I få sekunder laddade jeg med 125 kw. Det gick snappt ned til 115. När man addera laddpct med kw ligger min 85D-2015 på 105. Det har den gjort i over et år nu.
Låter inte som din är nerfed? Har din bil någonsin kunnat ladda snabbare än 125 kW? Bilar med sänkt laddhastighet verkar ju inte kunna ladda över 80-90 kW oavsett SoC och värme.
Där tror jag du har fel Svenssons. Jag har en P85 med 85kWh batteriet och jag vet att min är begränsad i laddhastighet. Trots det kan jag ladda i minst 125kW. Jag skulle tro att jag varit uppe i 128kW om jag minns rätt efter att den blev begränsad. Men säg den glädje som varar, för det är typ bara 1-3 minuter som man ligger i dom hastigheterna och bara under helt optimala omständigheter med snabb motorvägshastighet innan laddning. Efter dessa 1-3 minuter så går det snabbt ner till 70-90kW. Och vid 50% så ligger man max på 50kW.

Förut innan begränsning: så laddade den långsammare vid start, typ 118kW men den låg över 100kW till typ 40% laddning. Vid 50% laddning låg den på ca 70-80kW.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av rollo »

Kan tyvärr bekräfta att 2020.48.37.1 inte ökar laddhastigheten på min S P85D som gått strax under 8000 mil. 30%-80% tog 60 minuter med förvärmt batteri. :(
P85D 2015-4 fyrsitsig
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Svenssons »

Richardk skrev:
Svenssons skrev:
fmm1000 skrev:
Software 38.37. Jeg var på langesa i går från Köpenhamn til Hedensted i Danmark. 252 km. Ingen förbetring. Anledda med 10 pct. I få sekunder laddade jeg med 125 kw. Det gick snappt ned til 115. När man addera laddpct med kw ligger min 85D-2015 på 105. Det har den gjort i over et år nu.
Låter inte som din är nerfed? Har din bil någonsin kunnat ladda snabbare än 125 kW? Bilar med sänkt laddhastighet verkar ju inte kunna ladda över 80-90 kW oavsett SoC och värme.
Där tror jag du har fel Svenssons. Jag har en P85 med 85kWh batteriet och jag vet att min är begränsad i laddhastighet. Trots det kan jag ladda i minst 125kW. Jag skulle tro att jag varit uppe i 128kW om jag minns rätt efter att den blev begränsad. Men säg den glädje som varar, för det är typ bara 1-3 minuter som man ligger i dom hastigheterna och bara under helt optimala omständigheter med snabb motorvägshastighet innan laddning. Efter dessa 1-3 minuter så går det snabbt ner till 70-90kW. Och vid 50% så ligger man max på 50kW.

Förut innan begränsning: så laddade den långsammare vid start, typ 118kW men den låg över 100kW till typ 40% laddning. Vid 50% laddning låg den på ca 70-80kW.
Det jag säger är att jag inte tycker att 125 kW låter som nerfad. När Model S 85D kom så var 125 kW max på SuperChargers och det fanns ingenstans det gick att ladda snabbare. Att då 5-6 år senare kalla 125 kW eller ens 115 kW för nerfad låter fel för mig. Visst lär laddkurvan ha anpassats, det har den gjorts många gånger. På 90-batterierna så sattes max effekt till ca 90 kW efter flertalet snabbladdningar. Detta gjordes redan 2017. Liknande begränsningar kom till övriga bilar för ett par år sedan men verkar nu i alla fall delvis vara borta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Benz »

Körde Sthlm-Lund i fredags. Tog 8h med 95% i stockholm. Kan bekräfta att den laddar 125kw i typ 30 sekunder innan laddhastigheten sjunker som en sten.

Skulle köra hem i söndags, men då dog teslan när jag stod inkopplad på en 11kw och hade cirka 25%. Blev bogsering till SC, måste bara älska tesla :D

Blev kompisens passat hem, tog 5:30...

Man blir ju lite trött...
F2776862-10D5-40F8-8335-6945B363DD70.jpeg
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Tars »

Benz skrev:
Körde Sthlm-Lund i fredags. Tog 8h med 95% i stockholm. Kan bekräfta att den laddar 125kw i typ 30 sekunder innan laddhastigheten sjunker som en sten.

Skulle köra hem i söndags, men då dog teslan när jag stod inkopplad på en 11kw och hade cirka 25%. Blev bogsering till SC, måste bara älska tesla :D

Blev kompisens passat hem, tog 5:30...

Man blir ju lite trött...
Trist att höra... Hoppas det löser sig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Credde »

Har i dag kört Bjärred - Enköping i min Model S P90D med stopp i Lagan, Ödeshög och Arboga samt Enköping på vägen hemåt.

Lagan fick jag 124 kW som max, Ödeshög 142 kW, Arboga 128 kW, Enköping 121 kW (med kallare batteri). Tycker den laddar snabbare än tidigare och speciellt håller den högre effekt i längre tid. Jag är mycket nöjd.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Nicklas »

Model X 2017
100 kWh
2021.4.6
136kW
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av e5m1r »

Vad den toppar är riktigt ointressant
Frågan är vad är hastigheten vid högre SoC
30% och uppåt det är där det märks som mest
Min laddar fortfarande över 100kW under 10% men enbart 50kW vid 50%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av fth »

Wohoo! Första SuC-besöket efter uppgradering till 48.37.1 och laddningen går som tåget igen, 129kW vid 37% SoC, och fortfarande 58kW vid 67%, det här är ju minst i klass med när bilen var sprillans ny! :D :D :D
8237F9CB-73E5-43F2-BA8A-EA8532FA52DA.jpeg
Även om detta inte är så många minuter i praktiken (jag har ju räknat rätt noggrant på detta i denna och andra trådar tidigare) så känns det väldigt bra med tresiffrig effekt så länge som möjligt. ;)

Jag tycker också att förbrukningen har minskat markant, där är det ju betydligt svårare att få belägg för den känslan, men om nerfningen innefattade minskad max laddnivå (dvs omdefiniering av 100%) så kan väl även detta stämma?

Helnöjd iaf, nu känns det ju lite mer ok att göra långresor i sommar (”covid permitting”) trots att jag nog inte får min nya X tills dess :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Jwe »

Verkar som 85:orna är opåverkade av programuppdateringen och kvarhåller sin degraderade laddkurva (ca 60% av laddstyrkan nu jämfört med tidigare - förutom några sekunder initialt som de toppar på ca 128 mot tidigare ca 117 - varför tål batterierna det??)

90:orna verkar fått en positiv utveckling via nya uppdateringen.

Undantag från detta, dvs 85 som fått förbättring?

Varför är det på detta viset? Någon som vet?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av macksie »

Nicklas skrev:
Model X 2017
100 kWh
2021.4.6
136kW
Tack för rapport Nicklas.
Har du tidigare sett styrypta laddeffekter med 100kWh batteriet?
Trodde inte så var fallet. I så fall, vad hade du för ungeförliga effekter?
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inlägg av Nicklas »

macksie skrev:
Nicklas skrev:
Model X 2017
100 kWh
2021.4.6
136kW
Tack för rapport Nicklas.
Har du tidigare sett styrypta laddeffekter med 100kWh batteriet?
Trodde inte så var fallet. I så fall, vad hade du för ungeförliga effekter?
Förra året var vi aldrig över 104kW, och i praktiken aldrig över 100kW... Det är mycket roligt att se bra hastigheter igen...

De första åren hade vi 118kW som max... Nu är det ännu bättre än så :lol:
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Inlägg av Kriper »

P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
BzTcQV0MQnKuwgMoIwpJaA.jpg
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Inlägg av Richardk »

Kriper skrev:
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Inlägg av Kriper »

Richardk skrev:
Kriper skrev:
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?
Jag hade navigationen inställd på SuC och körde 64 km innan jag laddade.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Inlägg av Richardk »

Kriper skrev:
Richardk skrev:
Kriper skrev:
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?
Jag hade navigationen inställd på SuC och körde 64 km innan jag laddade.
Hur kallt var det ute? Lugn körning?

Jag är inte övertygad om att batteriet var full-varmt. Nu på vintern tar det lång tid innan det är full-varmt. Dock tror jag inte du hade laddat mer än i 100 kW med varmt batteri. Jag tror fortfarande din bil är begränsad mjukvarumässigt.

Jag har två mil till närmsta supercharger. Även om jag lägger in laddaren i navin och pressar på ordentligt så får jag aldrig upp tempen i batteriet på vintern. För att vara säker så tror jag det behövs 10 mil minst och lägga in bilen i navin. Bäst är om man pressar på ordentligt i 170 km/h, då märker man att batteriet är varmt.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Inlägg av Kriper »

Richardk skrev:
Kriper skrev:
Richardk skrev:
Kriper skrev:
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?
Jag hade navigationen inställd på SuC och körde 64 km innan jag laddade.
Hur kallt var det ute? Lugn körning?

Jag är inte övertygad om att batteriet var full-varmt. Nu på vintern tar det lång tid innan det är full-varmt. Dock tror jag inte du hade laddat mer än i 100 kW med varmt batteri. Jag tror fortfarande din bil är begränsad mjukvarumässigt.

Jag har två mil till närmsta supercharger. Även om jag lägger in laddaren i navin och pressar på ordentligt så får jag aldrig upp tempen i batteriet på vintern. För att vara säker så tror jag det behövs 10 mil minst och lägga in bilen i navin. Bäst är om man pressar på ordentligt i 170 km/h, då märker man att batteriet är varmt.
Bilen gör ju 250 i toppfart, så jag får väl ladda lite hårdare nästa gång. :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Inlägg av jeppe_sthlm »

Kriper skrev:
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Jag fick lite mer än dig, men inte direkt bra
Bild
Nu var det en väldigt kort session - bara för att testa om det blev någon skillnad. Batteritemp var 29 grader.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Inlägg av Henkens »

Jag gjorde ett halvdant test igår.
Hade ljummet batteri.
startade på 13°
fick ganska fort upp till 109Kw, dalade ner till ca 90 och sjönk långsamt sedan
Slutade ladda på 80%
Det tog 45minuter, i displayen skulle det ta 35 min har jag för mig.

Min är en MS90D -17
Den är hårt laddad på Suc
har gått 26000 mil
Innan 2020.48.37.1 så kom jag aldrig över 95Kw.
Ska testa med tomt batteri och när bilen stått inne i värmen en natt för att se om det blir större skillnad då
Använder Scan my tesla också.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Skriv svar