Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a post

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Senaste

Inläggav Teslaägare Richardk » 16 feb 2021 11:18

Jag hade kört flera etapper under dagen, den sista ca fem mil, jag hade SuC som mål i navigatorn, bilen förvärmde batteriet, och jag hade ca 9% SoC när jag kom fram.
Den gjorde en snabb sväng upp över 100 kW och sedan ner till 80-70-60 kW som vanligt.[/quote]5 mil räcker knappt...
Hur mycket laddade du och vad var lägsta ? Vid vilket SoC[/quote]

Körde från Sälen till Malmö i söndags med version 2020.48.37 och bilen i fråga en model S 85. Tyvärr ingen förbättring av laddhastighet. Började ladda från ca 10% och bilen kommer upp i 128 kW men hastigheten börjar avta snabbt ner till 60-70 kW som den håller ett tag innan det rasar igen... Bilen förvärmde batteriet inför varje laddning också.
Upplever skillnaden i väntetid till ca 10 min extra vid varje laddning. Egentligen inte är så farligt men vetskapen att det har gått snabbare tidigare och vad nya model s kommer prestera framöver gjorde att bägaren rann över och jag beställde en ny modell s när jag kom hem. Om det är värt 600 000 kr extra? Troligen inte men stämningen i bilen kommer att bli bättre vid långresor!![/quote]Vår toppar högt med och håller sig över 100 upp till ca 10% sen är det snabbt neråt
Borde ladda 0-10% kanske :)[/quote]

Skriv till Tesla att dom ska placera sina superchargers vart 3e mil så vi med gamla bilar kan ladda i anständig hastighet.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
 
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 feb 2021 15:11

Gjorde ett test med laddningen idag för att se hur version 2020.48.37 på min Model X P90D Signature funkade. Trodde att jag hade stängt av laddningen under natten men bilen hade laddats upp till 90% på morgonen. Körde med Insane+ (batterivärmning) och med SuperCharger Kalmar som delmål i lite drygt en timme. Hade en paus på ca 20 minuter strax före laddningen som startade vid 40% SoC.

40%: 143 kW
41%: 131 kW
43%: 124 kW
46%: 114 kW
50%: 104 kW
53%: 93 kW
55%: 90 kW (här stoppade jag laddningen då jag inte behövde ladda egentligen)

Detta går väl inte klaga på, när jag fick bilen för 4,5 år sedan gick det inte ladda snabbare än i ca 110 kW på de flesta SuperChargers och det fanns bara en bråkdel så många som idag.

Tanken var att starta med ca 60% SoC och jag hade avbrutit laddningen vid 63% igår. Hade jag gjort det hade jag startat laddningen på 10% och hade nog fått bättre data men tycker att den data jag fick visar att 2020.48.37 inte har nerfad laddhastighet för min bil i alla fall. Det är dock viktigt att ha varmt batteri för bra laddhastighet.
Tesla Model X P90D Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 12255
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inläggav Teslaägare mans71 » 16 feb 2021 17:21

Så summan är att vi med nerfade 90-bilar fått laddhastigheten återställd (och mer därtil) medan vi med 85-bilar inte har samma fart som förr.

Jag köpte 85:an efter 90:an och efter att ha läst fraser som ”85-pack is built like a tank” och liknande. Kanske man kan hoppas på att Tesla justerar även dom med tiden?
There is no planet B

Model S P85D+
Model X 90D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 1803
Blev medlem: 04 apr 2015 12:38
Referralkod: mns5307

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 feb 2021 18:04

mans71 skrev:Så summan är att vi med nerfade 90-bilar fått laddhastigheten återställd (och mer därtil) medan vi med 85-bilar inte har samma fart som förr.

Jag köpte 85:an efter 90:an och efter att ha läst fraser som ”85-pack is built like a tank” och liknande. Kanske man kan hoppas på att Tesla justerar även dom med tiden?

Bilarna med 90-batteri var de första bilarna som nerfades. Detta gjordes 2017. Jag är inte helt övertygad att 2020.48.37 inte hjälper nerfade bilar med 85-batteri. Det krävs att batteriet är uppvärmt vilket har varit svårt den senaste tiden pga lite kallare väder. Själv kunde jag ju använda mig av Insane+ läget för att hjälpa till med uppvärmningen och dessutom ha ett stop planerat för SuC Kalmar (satte navigatorn till Malmö när jag var norr om staden) och körde i en dryg timme. Spenderade ca 40 kWh under denna timme till uppvärmning och körning.
Tesla Model X P90D Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 12255
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inläggav Teslaägare chry252 » 16 feb 2021 18:17

mans71 skrev:Så summan är att vi med nerfade 90-bilar fått laddhastigheten återställd (och mer därtil) medan vi med 85-bilar inte har samma fart som förr.

Jag köpte 85:an efter 90:an och efter att ha läst fraser som ”85-pack is built like a tank” och liknande. Kanske man kan hoppas på att Tesla justerar även dom med tiden?


Hoppet är det sista som överger oss.... :?

Svenssons skrev:Bilarna med 90-batteri var de första bilarna som nerfades. Detta gjordes 2017. Jag är inte helt övertygad att 2020.48.37 inte hjälper nerfade bilar med 85-batteri. Det krävs att batteriet är uppvärmt vilket har varit svårt den senaste tiden pga lite kallare väder. Själv kunde jag ju använda mig av Insane+ läget för att hjälpa till med uppvärmningen och dessutom ha ett stop planerat för SuC Kalmar (satte navigatorn till Malmö när jag var norr om staden) och körde i en dryg timme. Spenderade ca 40 kWh under denna timme till uppvärmning och körning.


Lycka till! För mig känns det helt bakvänt att jag ska spendera minst 40 kWh för att kunna ladda batteriet som det är tänkt.
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 feb 2021 20:17

chry252 skrev:
Svenssons skrev:Bilarna med 90-batteri var de första bilarna som nerfades. Detta gjordes 2017. Jag är inte helt övertygad att 2020.48.37 inte hjälper nerfade bilar med 85-batteri. Det krävs att batteriet är uppvärmt vilket har varit svårt den senaste tiden pga lite kallare väder. Själv kunde jag ju använda mig av Insane+ läget för att hjälpa till med uppvärmningen och dessutom ha ett stop planerat för SuC Kalmar (satte navigatorn till Malmö när jag var norr om staden) och körde i en dryg timme. Spenderade ca 40 kWh under denna timme till uppvärmning och körning.


Lycka till! För mig känns det helt bakvänt att jag ska spendera minst 40 kWh för att kunna ladda batteriet som det är tänkt.

Nu hade jag inte tid för att köra i flera timmar mot en destination med laddning på SuC längs vägen bara för att testa laddningen.

Tanken är ju att du spenderar energin, typ 80% av kapaciteten, på att köra till laddaren på väg till destinationen och lite extra för förvärmning. Ju kallare det är, ju mer energi måste spenderas för att värma batteriet så att det kan laddas som tänkt. Kommer du med kallt batteri till laddaren så är det så att det blir lägre laddhastighet. Det är så batteriladdningen alltid har fungerat, nerfed eller icke nerfed.
Tesla Model X P90D Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 12255
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inläggav Teslaägare macksie » 16 feb 2021 21:30

Tack Svenssons för testet
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58
Referralkod: max18578

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inläggav Teslaägare Credde » 17 feb 2021 09:56

Jag ska köra en liten roadtrip från Skåne mot Uppsala och retur nästa måndag (och tisdag) så kan uppdatera om jag märker nån förändring på min facelift P90D - dock behöver jag fortfarande få uppdaterad från 48.12 vilket bilen fortfarande ligger på, men finns lite tid kvar dock.
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 05 aug 2019 08:00

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inläggav Teslaägare Svenssons » 17 feb 2021 10:34

Credde skrev:Jag ska köra en liten roadtrip från Skåne mot Uppsala och retur nästa måndag (och tisdag) så kan uppdatera om jag märker nån förändring på min facelift P90D - dock behöver jag fortfarande få uppdaterad från 48.12 vilket bilen fortfarande ligger på, men finns lite tid kvar dock.

Jag hade satt min uppdateringspreferens till Advanced istället för Standard. 48.37 verkar ju tryckas ut rätt brett nu.
Tesla Model X P90D Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 12255
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Inläggav Teslaägare Credde » 17 feb 2021 10:36

Svenssons skrev:
Credde skrev:Jag ska köra en liten roadtrip från Skåne mot Uppsala och retur nästa måndag (och tisdag) så kan uppdatera om jag märker nån förändring på min facelift P90D - dock behöver jag fortfarande få uppdaterad från 48.12 vilket bilen fortfarande ligger på, men finns lite tid kvar dock.

Jag hade satt min uppdateringspreferens till Advanced istället för Standard. 48.37 verkar ju tryckas ut rätt brett nu.


Min är redan satt på Advanced. Var inne på SC i måndags för att få bytt handtag och fick rullat ut samma 48.12 som jag har; tydligen måste man göra det när man byter handtag - vet inte om jag har kommit sist i uppdateringskön då :mrgreen:
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 05 aug 2019 08:00

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.