Mycket välförtjänt (då de idag, tyvärr, saknar en enda seriös konkurrent till förstaplatsen)!TeslaTissel skrev:Årets laddplats: Tesla Supercharger – Laddplats Sverige
I samarbete med världens äldsta elbilsförening, Elbil Sverige, har vi valt ut Årets elbil, Årets elbilsförare och Årets laddplats.
Motivering:
”Det svenska superchargernätverket är utan konkurrens det bäst utbyggda laddnätverket i Sverige som inom kort ger ett heltäckande nätverk för hela Sverige. Från Abisko i norr till Löddeköpinge i söder. Även glesbygdskommuner och mindre orter har berikats med superchargerstationer. Utan att vänta på politiker och andra aktörer har Tesla gjort det möjligt för Teslaförare att snabbt, enkelt och tryggt ladda på sin resa genom Sverige utan kort/tag/app. Tesla är en god förebild för andra biltillverkare.”
Årets laddplats blev alltså inte en laddplats, utan Laddplats Sverige, vilket Teslas superchargernätverk är i dag. När vi skrev motiveringen var Abisko på tapeten som den nordligaste superchargern, nu ser det ut som om den hamnar i Riksgränsen istället, drygt tre mil därifrån. Dessutom får Ystad en superchargerstation i år, vilket då blir den sydligaste. Under våren kommer Tesla att passera 500 superchargers i Sverige.
– Vi tackar för den fina utmärkelsen, det är en stor ära att utses till Sveriges bästa laddnätverk. Detta är ett resultat av Teslas uppdrag att påskynda världens övergång till förnybar energi och vikten av att elbilsförare alltid har samma frihet att resa vart de vill, i paritet med fossildrivna bilar. Arbetet med att täcka hela Sverige med Supercharging har varit ett långsiktigt mål som vårt team har arbetat hårt med i flera år. Med våra nya laddstationer som planeras under 2021 blir det svårt att köra några vägsträckor i Sverige utan att ha betryggande tillgång till en Supercharger. Priset som bästa laddoperatör i Sverige 2020 är för oss en viktig bekräftelse på vårt arbete med att utöka vårt laddnätverk, vilket är mycket uppskattat av våra kunder. Nästa steg i detta arbete manifesteras genom introduktionen av City Supercharging med Tesla Superchargers nära kunder som bor i storstäder, vilket gör det ännu enklare att bli elbilsägare, säger Ole Gudbrann Hempel, Tesla Regional Manager, Supercharging Nordics.
https://elbilen.se/nyheter/stora-elbils ... verk-vann/
https://www.elbilsverige.se/2021/01/22/ ... ristagare/
Årets laddplats: Tesla Supercharger – Laddplats Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Årets laddplats: Tesla Supercharger – Laddplats Sverige
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Årets laddplats: Tesla Supercharger – Laddplats Sverige
ID.3 är oändligt mycket mer betydelsefull än Taycan. Självklar vinnare.OfarligTesla skrev:Är det? Då borde det stå som en stor disclaimer då det inte är årets elbil som utses utan årets nykomling. Oavsett skulle jag i så fall säga att Taycan bör ha tagit det priset över ID3.MWall skrev:Vilken skulle det ha blivit då? För du vet väl att endast modeller nya för året är inom tävlan?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Årets laddplats: Tesla Supercharger – Laddplats Sverige
Säkert, men den är ändå en rätt dålig elbil så det är väldigt konstigt att utnämna den till årets elbil även om den är billig. Det blir en rätt meningslös utmärkelse i så fall, alla kan läsa priserna.MWall skrev:
ID.3 är oändligt mycket mer betydelsefull än Taycan. Självklar vinnare.
Re: Årets laddplats: Tesla Supercharger – Laddplats Sverige
Lite märkligt är det att Sveriges SuC är så mycket dyrare än Norges.
1,68Nok=1,64Sek per kWh.
Elpriserna skiljer sig inte åt så mycket mellan Norge och Sverige.
Tycker att man borde kunna ladda i Sverige för under 2kr per kWh.
1,68Nok=1,64Sek per kWh.
Elpriserna skiljer sig inte åt så mycket mellan Norge och Sverige.
Tycker att man borde kunna ladda i Sverige för under 2kr per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Årets laddplats: Tesla Supercharger – Laddplats Sverige
OfarligTesla skrev:Säkert, men den är ändå en rätt dålig elbil så det är väldigt konstigt att utnämna den till årets elbil även om den är billig. Det blir en rätt meningslös utmärkelse i så fall, alla kan läsa priserna.MWall skrev:
ID.3 är oändligt mycket mer betydelsefull än Taycan. Självklar vinnare.
Är den dålig?
Re: Årets laddplats: Tesla Supercharger – Laddplats Sverige
Det totala elpriset skiljer rätt ordentligt pga skatter, överföringsavgifter mm. Möjligen är även el till elbilar momsbefriat i Norge?Zalman3 skrev:Lite märkligt är det att Sveriges SuC är så mycket dyrare än Norges.
1,68Nok=1,64Sek per kWh.
Elpriserna skiljer sig inte åt så mycket mellan Norge och Sverige.
Tycker att man borde kunna ladda i Sverige för under 2kr per kWh.
Tesla Y LR -22 EAP
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Årets laddplats: Tesla Supercharger – Laddplats Sverige
Rätt så ja, den kan ju knappt ladda när det är kallt ute vilket jag skulle kalla för rätt viktigt för en elbil. Den laddar ju inte direkt snabbt till att börja med heller men det blir ju riktigt dåligt när det är kallt. Den drar ju även en hel del när det blir kallt också enligt de tester Björn Nyland gjort med den så något verkar de misslyckats med. Sen kan vi ju lägga till att den är rätt seg för att vara en elbil (speciellt av de som lanserades 2020).MWall skrev:Är den dålig?