Fri laddning - ägarbyte till sig själv från sitt företag

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
naversten
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 dec 2019 20:42
Referralkod: ts.la/william80183

Fri laddning - ägarbyte till sig själv från sitt företag

Inlägg av naversten »

Jag har fri laddning på Superchargers på min bil, för FÖRSTA ägaren. Mitt aktiebolag (privatägt) X AB äger min bil. Jag överväger (av skäl oväsentliga här) att köpa loss bilen privat. I praktiken är det således jag som är "obruten ägare" av bilen, fast först via bolag och sedan direkt som privatperson. Vet någon hur det fungerar i praktiken med rapport till Tesla om ägarbyte etc? Det kommer fortfarande vara jag som har tillgång till bilen i min app - ingen förändring så att säga. Kommer Tesla att ta bort min fria laddning på Superchargers? Vad är "triggern" som utlöser detta? Eller kan jag fortsätta ladda fritt?

(Jag åker emellanåt på långresor till Europa etc och vill fortsätta göra det. Jag undanber mig kommentarer eller diskussioner om "hur lite pengar det är i sammanhanget etc" - det är inte det som är min fråga - rådgivning kring om jag bör göra överföringen eller liknande. Jag vill bara veta om jag kan göra ett sådant "internt" ägarbyte och behålla min fria laddning...)

Alternativt om någon har ett tips om vem inom Tesla man skulle kunna prata med om det krävs ett samtal om saken. För jag anser själv att det inte är orimligt att betrakta mig som "första ägaren" fortfarande...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fri laddning - ägarbyte till sig själv från sitt företag

Inlägg av taliz »

Vad jag vet är det kopplat till Tesla-kontot. Dvs ligger bilen kvar på samma konto så skall den fria laddningen bestå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fri laddning - ägarbyte till sig själv från sitt företag

Inlägg av e5m1r »

Som Taliz säger byter inte konto ägare så vet knte tesla om det = händer inget
Sen vet jag att tesla sagt att det ör OK att vehålla fri SuC om brukare blir ägare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Fri laddning - ägarbyte till sig själv från sitt företag

Inlägg av MWall »

e5m1r skrev:
Som Taliz säger byter inte konto ägare så vet knte tesla om det = händer inget
Sen vet jag att tesla sagt att det ör OK att vehålla fri SuC om brukare blir ägare

Tesla är som Skatteverket. Det man blir muntligen lovad är inte värt nånting när det bränner till. Vore trevligt att ha svart på vitt vad som gäller.

Jag har umgåtts med samma tankar som TS men då bilen blir utan garanti snart så tror jag det är smartare att fortsätta leasa ett fjärde, och kanske femte, år än att köpa ut den. Dels får jag garanterat behålla fri SuC och dels kan jag betala ev dyra reparationer med firmans oskattade pengar. Möjligt att värdeminskningen är lite lägre än förmånsvärdet framöver men det slår nog inte så hårt på kalkylen.


Vad gäller en rejäl Europatripp på 7-800 mil så sparar man lätt 6 tusen spänn på fri SuC om man kör Model S och håller höga hastigheter. Det är 500:-/mån och på en bil som kostar mig ca 8000:-/mån nu så är det inte så lite ändå. Kanske laddar nån gång på SuC på vintern också om jag ska till fjällen (inte i år dock). Då blir värdet av fri SuC ännu mer. För att inte snacka om känslan!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fri laddning - ägarbyte till sig själv från sitt företag

Inlägg av martinot »

Fri SuC är ju grymt för de som har det! Inget som jag hade släppt lätt eller helt frivilligt om jag hade haft det! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar