SUC Stockholm

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SUC Stockholm

Inlägg av EnTraktor »

tor-ake skrev:
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.

ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.

Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: SUC Stockholm

Inlägg av Mats79 »

EnTraktor skrev:
tor-ake skrev:
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.

ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.

Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
Men snälla! Släpp den här diskussionen och håll den i en annan tråd! Nej, det här hör inte hemma i den här tråden. Skapa en egen tråd om icabutiker eller regionnäten och diskutera det vidare där.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SUC Stockholm

Inlägg av EnTraktor »

Mats79 skrev:
EnTraktor skrev:
tor-ake skrev:
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.

ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.

Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
Men snälla! Släpp den här diskussionen och håll den i en annan tråd! Nej, det här hör inte hemma i den här tråden. Skapa en egen tråd om icabutiker eller regionnäten och diskutera det vidare där.
Elbristen i Stockhom är i allra högst relevant i tråden då en SuC drivs med el och kopplas in på elnätet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: SUC Stockholm

Inlägg av tor-ake »

EnTraktor skrev:
tor-ake skrev:
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.

ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.

Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
Regionnätet är också nätägarnas ansvar. Men alla aktörer från SVK (stamnätet) till regionala och lokala nätägare är medskyldiga till att det inte finns el där kunderna behöver den. men nu skall jag inte älta detta i den här tråden. För att återknyta till SuC i Stockholm tror jag att man genom att sätta stor vikt till tillgänglighet på el redan på planeringsstadiet kan hitta en plats. Hur man kunnat komma så långt som till klart bygglov utan att kolla om det finns el i området är märkligt, skulle tro att där är en hund begraven.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar