Kan tänka mig att den hamnar i taxi-zonen utanför Centralen
Tveksamt, om detta alltså är en "City Supercharger" så kommer den med största sannolikhet inte vara exklusiv för taxi.
Då har jag svårt att tro att taxibolagen skulle ge upp sin "prime real estate" utanför Centralen och trängas med kreti och pleti som vill ladda sin Tesla.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tror knappast den hamnar vid centralen alls, vad skulle vinsten i det vara? Skulle däremot kunna tro att de gör ett samarbete med NK eller Gallerian om att sätta upp dem i deras garage, som de gjort i USA på sina platser. De kan nog bli 75 kW som de Urban Superchargers de har i USA där tanken är att man stannar lite längre än 20 min.
Tror knappast den hamnar vid centralen alls, vad skulle vinsten i det vara? Skulle däremot kunna tro att de gör ett samarbete med NK eller Gallerian om att sätta upp dem i deras garage, som de gjort i USA på sina platser. De kan nog bli 75 kW som de Urban Superchargers de har i USA där tanken är att man stannar lite längre än 20 min.
Håller med. Låter som en både vettigare och troligare lösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tror knappast den hamnar vid centralen alls, vad skulle vinsten i det vara? Skulle däremot kunna tro att de gör ett samarbete med NK eller Gallerian om att sätta upp dem i deras garage, som de gjort i USA på sina platser. De kan nog bli 75 kW som de Urban Superchargers de har i USA där tanken är att man stannar lite längre än 20 min.
Iofs så är båda dom parkeringarna rejält dyra, lägger man på p-priset så blir laddningen typ dubbelt så dyr...
Hur löser dom det i USA etc, behöver man betala fullt pris för parkering när man laddar?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Iofs så är båda dom parkeringarna rejält dyra, lägger man på p-priset så blir laddningen typ dubbelt så dyr...
Hur löser dom det i USA etc, behöver man betala fullt pris för parkering när man laddar?
/fth
Vad jag vet fungerar det olika på olika platser, men allt från gratis till fullpris verkar finnas. Sen tycker jag inte priserna är galet höga i garagen, är ju typ 90 kr/timme i Gallerian medan det kostar 50 kr/timme på gatan eller utomhusparkeringarna.
De kommer ju behöva någonstans med plats där folk vill stå ett litet tag och där det finns mycket elförsörjning. Då är nog de nya garage rätt ideala för det, det skall ju inte bli en supercharger där folk stannar till på långresan direkt.
Sen tycker jag inte priserna är galet höga i garagen, är ju typ 90 kr/timme i Gallerian medan det kostar 50 kr/timme på gatan eller utomhusparkeringarna.
NK kostar 120/h, och om man ändå skall parkera för att shoppa el dyl så är det väl ok, men om syftet endast är att just ladda så drar det ju upp priset med typ 50-100%.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
NK kostar 120/h, och om man ändå skall parkera för att shoppa el dyl så är det väl ok, men om syftet endast är att just ladda så drar det ju upp priset med typ 50-100%.
/fth
Ja såklart, men det är enligt mig bättre att det ligger i ett garage där det finns något att göra medan den laddar än att parkeringen blir lite billigare. Det är ju hur Tesla hanterat urban Superchargers i USA till stor del.
Var det än är i Stockholms innerstad lär man behöva betala, skulle inte vilja att kommunen finansierar gratis parkeringsplatser till en enskild biltillverkare även om jag gynnas av det. Så när det kostar 50 kr/h på gatan så är ju 90 eller 120 inte så galet mycket mer.
Ligger det någonstans där lär jag använda det en hel del iaf, kan man ta bilen "ner för backen" och köpa med sig lunch hem eller något.
Enligt vad jag hört från Tesla blir det "riktiga" Superchargers, inte Urban.
Så har jag också förstått det. Det var väl det som var det "nya" att det inte bara blir Urbans med reducerad hastighet, utan just SUCs centralt i storstäder.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Enligt vad jag hört från Tesla blir det "riktiga" Superchargers, inte Urban.
Ja då är det ju nästan ännu viktigare att det ligger nära saker och mindre viktigt om parkering kostar lite mer. Då måste man ju hinna utföra ärendena på en halvtimme. Men det låter ju bra också.
NK kostar 120/h, och om man ändå skall parkera för att shoppa el dyl så är det väl ok, men om syftet endast är att just ladda så drar det ju upp priset med typ 50-100%.
/fth
Ja såklart, men det är enligt mig bättre att det ligger i ett garage där det finns något att göra medan den laddar än att parkeringen blir lite billigare. Det är ju hur Tesla hanterat urban Superchargers i USA till stor del.
Var det än är i Stockholms innerstad lär man behöva betala, skulle inte vilja att kommunen finansierar gratis parkeringsplatser till en enskild biltillverkare även om jag gynnas av det. Så när det kostar 50 kr/h på gatan så är ju 90 eller 120 inte så galet mycket mer.
Ligger det någonstans där lär jag använda det en hel del iaf, kan man ta bilen "ner för backen" och köpa med sig lunch hem eller något.
Över 100 % tycker jag är "galet mycket mer". Men vi som inte bor i Stockholm tycker att 20 kr/tim är dyrt....
Edit: från 50 kr/tim till 120 kr/tim.
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Över 100 % tycker jag är "galet mycket mer". Men vi som inte bor i Stockholm tycker att 20 kr/tim är dyrt....
Det blir inte över 100% mer när man räknar in att parkering lär kosta oavsett om det skall vara i innerstan. Jag skiter dessutom i hur många procent mer det blir utan vad kostnaden är i kronor och det blir helt enkelt inte speciellt mycket extra. Kaffen man köper medan man väntar lär kosta mer...
Vi får väl se hur mycket som blir av dessa planer.
Bredden är redan effektbegränsad.
Enligt DN igår så finns det inte tillräckligt med el för att öppna en ICA butik i Täby utanför Stockholm.
Jag ser inte riktigt hur Tesla då ska lyckas bygga snabbladdare i Stor-Stockholm.
– Vi kan inte bygga vår ICA-butik eftersom vi inte får nog med el, säger han på telefon.
– Vi har ett kraftigt samhällsproblem när det saknas el för att bygga en ICA-butik i Täby. Vi pratar ju inte om något stålverk, säger Lisa Lindqvist.
Ett tips, håll inte andan medan du väntat på SuC i Sthlm.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
El. En eftersatt vara i Sverige. Både på producentsidan, men framför allt även på elnätssidan. Och allt större verkar bristerna bli.
Vad gör våra politiker för att hantera detta?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ica-butiker drar ganska mycket el faktiskt . Det gjordes en undersökning (2012) där man t.ex. kunde se att Ica Kvantum i Umeå drog 2 237 MWh / år. Om en snitt-laddning är på 40 kWh motsvarar det ungefär 56 000 laddningar per år. Nu var ju inte Umeå-butiken direkt den snålaste men det verkar inte vara konstigt med vanliga Ica Maxi som trots allt drar mer än så. https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
El. En eftersatt vara i Sverige. Både på producentsidan, men framför allt även på elnätssidan. Och allt större verkar bristerna bli.
Vad gör våra politiker för att hantera detta?
Håll den diskussionen i en annan tråd.
Det har dock en direkt bäring för framtida SuC i städerna, som tex. denna i Stockholm. Man kan självklart låtsas om att det inte finns någon koppling, men det är tyvärr inte så verkligheten ser ut. Även Tesla Sverige sliter med detta, och detta har en direkt påverkan på SuC i Sthlm och andra städer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.
ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.
Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.
ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.
Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.
ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.
Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
Men snälla! Släpp den här diskussionen och håll den i en annan tråd! Nej, det här hör inte hemma i den här tråden. Skapa en egen tråd om icabutiker eller regionnäten och diskutera det vidare där.
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.
ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.
Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
Men snälla! Släpp den här diskussionen och håll den i en annan tråd! Nej, det här hör inte hemma i den här tråden. Skapa en egen tråd om icabutiker eller regionnäten och diskutera det vidare där.
Elbristen i Stockhom är i allra högst relevant i tråden då en SuC drivs med el och kopplas in på elnätet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.
ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.
Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
Regionnätet är också nätägarnas ansvar. Men alla aktörer från SVK (stamnätet) till regionala och lokala nätägare är medskyldiga till att det inte finns el där kunderna behöver den. men nu skall jag inte älta detta i den här tråden. För att återknyta till SuC i Stockholm tror jag att man genom att sätta stor vikt till tillgänglighet på el redan på planeringsstadiet kan hitta en plats. Hur man kunnat komma så långt som till klart bygglov utan att kolla om det finns el i området är märkligt, skulle tro att där är en hund begraven.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -