SUC Stockholm

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SUC Stockholm

Inlägg av OfarligTesla »

TiborBlomhall skrev:
Enligt vad jag hört från Tesla blir det "riktiga" Superchargers, inte Urban.
Ja då är det ju nästan ännu viktigare att det ligger nära saker och mindre viktigt om parkering kostar lite mer. Då måste man ju hinna utföra ärendena på en halvtimme. Men det låter ju bra också.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: SUC Stockholm

Inlägg av kenjon »

OfarligTesla skrev:
fth skrev:
NK kostar 120/h, och om man ändå skall parkera för att shoppa el dyl så är det väl ok, men om syftet endast är att just ladda så drar det ju upp priset med typ 50-100%.

/fth
Ja såklart, men det är enligt mig bättre att det ligger i ett garage där det finns något att göra medan den laddar än att parkeringen blir lite billigare. Det är ju hur Tesla hanterat urban Superchargers i USA till stor del.

Var det än är i Stockholms innerstad lär man behöva betala, skulle inte vilja att kommunen finansierar gratis parkeringsplatser till en enskild biltillverkare även om jag gynnas av det. Så när det kostar 50 kr/h på gatan så är ju 90 eller 120 inte så galet mycket mer.

Ligger det någonstans där lär jag använda det en hel del iaf, kan man ta bilen "ner för backen" och köpa med sig lunch hem eller något.
Över 100 % tycker jag är "galet mycket mer". Men vi som inte bor i Stockholm tycker att 20 kr/tim är dyrt....

Edit: från 50 kr/tim till 120 kr/tim.
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SUC Stockholm

Inlägg av OfarligTesla »

kenjon skrev:
Över 100 % tycker jag är "galet mycket mer". Men vi som inte bor i Stockholm tycker att 20 kr/tim är dyrt....
Det blir inte över 100% mer när man räknar in att parkering lär kosta oavsett om det skall vara i innerstan. Jag skiter dessutom i hur många procent mer det blir utan vad kostnaden är i kronor och det blir helt enkelt inte speciellt mycket extra. Kaffen man köper medan man väntar lär kosta mer...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SUC Stockholm

Inlägg av EnTraktor »

Vi får väl se hur mycket som blir av dessa planer.
Bredden är redan effektbegränsad.
Enligt DN igår så finns det inte tillräckligt med el för att öppna en ICA butik i Täby utanför Stockholm.
Jag ser inte riktigt hur Tesla då ska lyckas bygga snabbladdare i Stor-Stockholm.

https://www.dn.se/ekonomi/nationella-el ... s-elbrist/
– Vi kan inte bygga vår ICA-butik eftersom vi inte får nog med el, säger han på telefon.
– Vi har ett kraftigt samhällsproblem när det saknas el för att bygga en ICA-butik i Täby. Vi pratar ju inte om något stålverk, säger Lisa Lindqvist.
Ett tips, håll inte andan medan du väntat på SuC i Sthlm.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SUC Stockholm

Inlägg av martinot »

El. En eftersatt vara i Sverige. Både på producentsidan, men framför allt även på elnätssidan. Och allt större verkar bristerna bli.

Vad gör våra politiker för att hantera detta?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SUC Stockholm

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
El. En eftersatt vara i Sverige. Både på producentsidan, men framför allt även på elnätssidan. Och allt större verkar bristerna bli.

Vad gör våra politiker för att hantera detta?
Svenska politiker bryr sig inte om verkligheten längre. De bryr sig bara om hur omvärlden ska uppfatta Sverige.

Är Sverige det land i världen som har störst diskrepans mellan självkänsla och självförtroende? Enormt självförtroende men urusel självkänsla.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: SUC Stockholm

Inlägg av Franz »

Ica-butiker drar ganska mycket el faktiskt ;). Det gjordes en undersökning (2012) där man t.ex. kunde se att Ica Kvantum i Umeå drog 2 237 MWh / år. Om en snitt-laddning är på 40 kWh motsvarar det ungefär 56 000 laddningar per år. Nu var ju inte Umeå-butiken direkt den snålaste men det verkar inte vara konstigt med vanliga Ica Maxi som trots allt drar mer än så. https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: SUC Stockholm

Inlägg av Mats79 »

martinot skrev:
El. En eftersatt vara i Sverige. Både på producentsidan, men framför allt även på elnätssidan. Och allt större verkar bristerna bli.

Vad gör våra politiker för att hantera detta?
Håll den diskussionen i en annan tråd.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SUC Stockholm

Inlägg av martinot »

Mats79 skrev:
martinot skrev:
El. En eftersatt vara i Sverige. Både på producentsidan, men framför allt även på elnätssidan. Och allt större verkar bristerna bli.

Vad gör våra politiker för att hantera detta?
Håll den diskussionen i en annan tråd.
Det har dock en direkt bäring för framtida SuC i städerna, som tex. denna i Stockholm. Man kan självklart låtsas om att det inte finns någon koppling, men det är tyvärr inte så verkligheten ser ut. Även Tesla Sverige sliter med detta, och detta har en direkt påverkan på SuC i Sthlm och andra städer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: SUC Stockholm

Inlägg av tor-ake »

Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.

ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.

Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SUC Stockholm

Inlägg av EnTraktor »

tor-ake skrev:
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.

ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.

Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: SUC Stockholm

Inlägg av Mats79 »

EnTraktor skrev:
tor-ake skrev:
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.

ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.

Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
Men snälla! Släpp den här diskussionen och håll den i en annan tråd! Nej, det här hör inte hemma i den här tråden. Skapa en egen tråd om icabutiker eller regionnäten och diskutera det vidare där.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SUC Stockholm

Inlägg av EnTraktor »

Mats79 skrev:
EnTraktor skrev:
tor-ake skrev:
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.

ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.

Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
Men snälla! Släpp den här diskussionen och håll den i en annan tråd! Nej, det här hör inte hemma i den här tråden. Skapa en egen tråd om icabutiker eller regionnäten och diskutera det vidare där.
Elbristen i Stockhom är i allra högst relevant i tråden då en SuC drivs med el och kopplas in på elnätet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: SUC Stockholm

Inlägg av tor-ake »

EnTraktor skrev:
tor-ake skrev:
Det är ju lite logistikskillnad på en stor ICA-butik och en SuC. Om man inte kan få fram kraft till just en specifik position för att det lokala elnätet inte klarar det, så finns det garanterat andra platser inom rimligt avstånd där det ännu finns ledig kapacitet. Speciellt i en storstadsregion.

ICA-butik med tillfartsvägar, och parkering är inte bara att kasta in varsomhelst.

Att avregleringen av elnätet har lett oss, hela landet, in i en märklig situation med ägare av elnätet som bara håvar in vinsterna i form av nätavgifter, och inte tar något ansvar för samhällsbyggnad är en helt annan fråga.
Nej, det är inte lokala elnätet som är problemet utan det regionala - i det här fallet hela region mälardalen. Det finns mycket utbyggnad planerad men den ligger 5-10 år bort i tiden.
I fallet med ICA butiken så är allt klart med bygglov, tillfartsvägar och parkering. Det är bara elen som är problemet.
Regionnätet är också nätägarnas ansvar. Men alla aktörer från SVK (stamnätet) till regionala och lokala nätägare är medskyldiga till att det inte finns el där kunderna behöver den. men nu skall jag inte älta detta i den här tråden. För att återknyta till SuC i Stockholm tror jag att man genom att sätta stor vikt till tillgänglighet på el redan på planeringsstadiet kan hitta en plats. Hur man kunnat komma så långt som till klart bygglov utan att kolla om det finns el i området är märkligt, skulle tro att där är en hund begraven.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar