Jag har kört Tesla sedan sommaren 2014 och har totalt ägt 2 st MS. Den senaste är från mars 2017. Ingen av bilarna hade/har således CCS laddmöjlighet. Nu är det beställt konvertering till denna bilen.
Jag har noterat att alla nyinstallerade SuC nu är av V3 typen och därmed inte kan användas av min bil, därav beställningen.
Vad jag inte riktigt begriper är att övergången från 125 till 250kW sker utan att det tycks behövas kraftigare transformator och nätanslutning. De existerande SuC-stationerna har ju parkopplade XA och XB laddare med sammanlagt 12 st AC/DC omvandlare i samma utförande som finns i bilarna som ju har en omvandlare/bil. Man har ju lärt sig att alltid försöka få sin egennumrerade laddstolpe för att slippa att dela på laddeffekten med en annan laddande bil.
Hur kan det vara så att man med de nya V3 250A stolparna inte behöver bry sig om denna effektdelning när den utmatade effekten är fördubblad? I min värld skulle den slopade parupdelningen tillsammans med den fördubblade utmatade effekten kräva en fyra gånger så stor primärmatning. Finns det batterier i V3 anläggningarna?
V3 teknik
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: V3 teknik
Jo, det behövs kraftigare elnätsanslutning och nya likriktarskåp.
Här kan du se när de byggde i Bredden, det påstås även i tråden att elnätsägaren även begränsat max effektuttag här.
viewtopic.php?f=45&t=22401&hilit=SuC+br ... 3&start=90
Här kan du se när de byggde i Bredden, det påstås även i tråden att elnätsägaren även begränsat max effektuttag här.
viewtopic.php?f=45&t=22401&hilit=SuC+br ... 3&start=90
Re: V3 teknik
Enligt Tesla Björn så är V3 skåpen på 400KW som sen 4 bilar delar på.Delta skrev:Jag har kört Tesla sedan sommaren 2014 och har totalt ägt 2 st MS. Den senaste är från mars 2017. Ingen av bilarna hade/har således CCS laddmöjlighet. Nu är det beställt konvertering till denna bilen.
Jag har noterat att alla nyinstallerade SuC nu är av V3 typen och därmed inte kan användas av min bil, därav beställningen.
Vad jag inte riktigt begriper är att övergången från 125 till 250kW sker utan att det tycks behövas kraftigare transformator och nätanslutning. De existerande SuC-stationerna har ju parkopplade XA och XB laddare med sammanlagt 12 st AC/DC omvandlare i samma utförande som finns i bilarna som ju har en omvandlare/bil. Man har ju lärt sig att alltid försöka få sin egennumrerade laddstolpe för att slippa att dela på laddeffekten med en annan laddande bil.
Hur kan det vara så att man med de nya V3 250A stolparna inte behöver bry sig om denna effektdelning när den utmanade effekten är fördubblad? I min värld skulle den slopade parupdelningen tillsammans med den fördubblade utmatade effekten kräva en fyra gånger så stor primärmatning. Finns det batterier i V3 anläggningarna?
Re: V3 teknik
Hammar skrev:Enligt Tesla Björn så är V3 skåpen på 400KW som sen 4 bilar delar på.Delta skrev:Jag har kört Tesla sedan sommaren 2014 och har totalt ägt 2 st MS. Den senaste är från mars 2017. Ingen av bilarna hade/har således CCS laddmöjlighet. Nu är det beställt konvertering till denna bilen.
Jag har noterat att alla nyinstallerade SuC nu är av V3 typen och därmed inte kan användas av min bil, därav beställningen.
Vad jag inte riktigt begriper är att övergången från 125 till 250kW sker utan att det tycks behövas kraftigare transformator och nätanslutning. De existerande SuC-stationerna har ju parkopplade XA och XB laddare med sammanlagt 12 st AC/DC omvandlare i samma utförande som finns i bilarna som ju har en omvandlare/bil. Man har ju lärt sig att alltid försöka få sin egennumrerade laddstolpe för att slippa att dela på laddeffekten med en annan laddande bil.
Hur kan det vara så att man med de nya V3 250A stolparna inte behöver bry sig om denna effektdelning när den utmanade effekten är fördubblad? I min värld skulle den slopade parupdelningen tillsammans med den fördubblade utmatade effekten kräva en fyra gånger så stor primärmatning. Finns det batterier i V3 anläggningarna?
Det stämmer väl inte, alla stolpar får 250kW hela tiden.
https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/Supercharger V3 kommer istället använda samma växelriktare som sitter i Teslas PowerPack produkter. Förutom elbilar säljer Tesla även stationära enorma batterilager som elbolag börjat använda som kraftlagring. Mest berömda av dem är batterilagret i Australien. I dessa batteriparker sitter det enorma likriktare som omvandlar inkommande växelström till likström så att energin kan lagras i de enorma batteripacken. Supercharger V3 får nya laddskåp som innehåller samma industriella likriktare. Var och en av laddskåpen har 1 MW effekt. Ja, MegaWatt.
Till laddskåpen kopplas flera laddstolpar, men tack vare deras extremt höga effekt kan de leverera full kraft till alla laddande bilar även om det står en bil på varje stolpe. Det blir ingen delning av laddeffekten längre, man behöver inte hålla reda på A och B stolpar, alla kan få full laddeffekt hela tiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: V3 teknik
Jag tror det är nästan sant. Vore rejält onödigt överdimensionerat att behöva 1MW anslutning per 4 st v3-laddare eftersom det (idag) i praktiken är rejält osannolikt att 4st TM3or skulle komma in samtidigt med varma batterier med 5% laddstatus. Helt säkert kan de anpassa totaleffekten på stationen mot anslutningens dimensionering.Zalman3 skrev:Hammar skrev:Enligt Tesla Björn så är V3 skåpen på 400KW som sen 4 bilar delar på.Delta skrev:Jag har kört Tesla sedan sommaren 2014 och har totalt ägt 2 st MS. Den senaste är från mars 2017. Ingen av bilarna hade/har således CCS laddmöjlighet. Nu är det beställt konvertering till denna bilen.
Jag har noterat att alla nyinstallerade SuC nu är av V3 typen och därmed inte kan användas av min bil, därav beställningen.
Vad jag inte riktigt begriper är att övergången från 125 till 250kW sker utan att det tycks behövas kraftigare transformator och nätanslutning. De existerande SuC-stationerna har ju parkopplade XA och XB laddare med sammanlagt 12 st AC/DC omvandlare i samma utförande som finns i bilarna som ju har en omvandlare/bil. Man har ju lärt sig att alltid försöka få sin egennumrerade laddstolpe för att slippa att dela på laddeffekten med en annan laddande bil.
Hur kan det vara så att man med de nya V3 250A stolparna inte behöver bry sig om denna effektdelning när den utmanade effekten är fördubblad? I min värld skulle den slopade parupdelningen tillsammans med den fördubblade utmatade effekten kräva en fyra gånger så stor primärmatning. Finns det batterier i V3 anläggningarna?
Det stämmer väl inte, alla stolpar får 250kW hela tiden.
https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/Supercharger V3 kommer istället använda samma växelriktare som sitter i Teslas PowerPack produkter. Förutom elbilar säljer Tesla även stationära enorma batterilager som elbolag börjat använda som kraftlagring. Mest berömda av dem är batterilagret i Australien. I dessa batteriparker sitter det enorma likriktare som omvandlar inkommande växelström till likström så att energin kan lagras i de enorma batteripacken. Supercharger V3 får nya laddskåp som innehåller samma industriella likriktare. Var och en av laddskåpen har 1 MW effekt. Ja, MegaWatt.
Till laddskåpen kopplas flera laddstolpar, men tack vare deras extremt höga effekt kan de leverera full kraft till alla laddande bilar även om det står en bil på varje stolpe. Det blir ingen delning av laddeffekten längre, man behöver inte hålla reda på A och B stolpar, alla kan få full laddeffekt hela tiden.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: V3 teknik
Tesla verkar ha skalat ner de centrala V3 laddskåpen sedan första introduktionen.
På V3 eventet pratades det om megawatt centralt och att alla stolparna kan få 250 kW: https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/
När Supercharger V3 så började byggas ut hade de centrala laddskåpen skalats ner till 400 kW som 4 stolpar får dela på: https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3-i-sverige/
I verkliga livet ska det mycket till innan man märker någon egentlig skillnad. Det är inte ofta det anländer fyra bilar exakt samtidigt med tomma batterier så de öht klarar av att ta emot maxeffekt. Tesla räknar kallt med att det kommer hända så pass sällan att de kunde kostnadsoptimera de centrala laddskåpen.
På V3 eventet pratades det om megawatt centralt och att alla stolparna kan få 250 kW: https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/
När Supercharger V3 så började byggas ut hade de centrala laddskåpen skalats ner till 400 kW som 4 stolpar får dela på: https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3-i-sverige/
I verkliga livet ska det mycket till innan man märker någon egentlig skillnad. Det är inte ofta det anländer fyra bilar exakt samtidigt med tomma batterier så de öht klarar av att ta emot maxeffekt. Tesla räknar kallt med att det kommer hända så pass sällan att de kunde kostnadsoptimera de centrala laddskåpen.
Re: V3 teknik
Ionity har väl 800kW som delas på 4 stolpar?TiborBlomhall skrev:Tesla verkar ha skalat ner de centrala V3 laddskåpen sedan första introduktionen.
På V3 eventet pratades det om megawatt centralt och att alla stolparna kan få 250 kW: https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/
När Supercharger V3 så började byggas ut hade de centrala laddskåpen skalats ner till 400 kW som 4 stolpar får dela på: https://teslaclubsweden.se/supercharger-v3-i-sverige/
I verkliga livet ska det mycket till innan man märker någon egentlig skillnad. Det är inte ofta det anländer fyra bilar exakt samtidigt med tomma batterier så de öht klarar av att ta emot maxeffekt. Tesla räknar kallt med att det kommer hända så pass sällan att de kunde kostnadsoptimera de centrala laddskåpen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension